Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av CB9 »

må man ha hatt .. lappen på mc i fem år eller holder det med billappen i fem? for lære bort å føre mc?

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av bshagen »

Må ha hatt MC-lappen i 5 år dessverre..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av SuperMorten »

Fra vegvesen.no: "ledsager må være 25 år og hatt førerrett i den aktuelle førerkortklasse uavbrutt de siste 5 år"
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av CB9 »

isåfall .. må jeg si jeg gjerne skulle hjulpet med øvekjøring .. men dessverre .. loven stopper meg .. men du skal vite dette trådstarter. hadde det vært en måte å løst dette på .. lovlig .. da hadde jeg stilt opp.
og det er ikke fordi jeg er uselvisk av natur .. det er givergleden. men det er sånn jeg er skapt da.

om det skulle være noe annet, ikke nøl. flytte fra sjette uten heis ? i'll be there. just say the ...



mulig jeg var litt hjerterå der, men jeg klarte ikke dy meg. det er noe med å se folk ligge nede også ta løpefart og sparke dem i trynet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er litt usikker på hva jeg skal mene om den regelen som krever 5 år sammenhengende i førerkortklassen det gjelder for å kunne øvekjøre med noen. I utgangspunktet følte jeg dette var ganske opplagt med tanke på at en som nylig har tatt lappen ikke eier erfaring i det hele tatt. men på den annen side så sitter fortsatt det man lærte på kjøreskolen friskere i minnet og det er vel uansett det som skal legges til grunn før man tar turen for egen hånd?

Dog mener jeg det bør være en nedre aldersgrense for å forhindre at de helt yngste tar med seg kompisen sin på den nye R-sykkelen sin. jeg ser at dette kan by på problemer...

Jeg sier ikke at jeg er uenig, men jeg har gått fra "jaja, så klart bør det være 5 år", til "Tja... ække sikker...?"

man skal vel ikke akkurat lære noen å bli proffe her, men heller å gi dem muligheten til å kjøre litt i trafikken og samtidig minne dem på grunnleggende ting man lærte på trafikkskolen. Dog vilel jeg nok ikke øvekjørt med noen før jeg hadde fått et "bevis" fra en kjøreskole at dem klarer å holde en sykkel oppreist...

Sikkert mange tanker rundt dette... men jeg må innrømme at jeg er litt mer i tvil om hva jeg mener enn jeg var :)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av detvarvondtdet »

Lurer på om du tar opp igjen kjøringa til våren :thumleft

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Knut Morten »

SuperMorten skrev:Fra vegvesen.no: "ledsager må være 25 år og hatt førerrett i den aktuelle førerkortklasse uavbrutt de siste 5 år"
:twisted Det "festlige" med dette er jo at - hvis du "mister lappen",så starter de 5 årene på nytt!! :scratch
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av SuperMorten »

Knut Morten skrev:
SuperMorten skrev:Fra vegvesen.no: "ledsager må være 25 år og hatt førerrett i den aktuelle førerkortklasse uavbrutt de siste 5 år"
:twisted Det "festlige" med dette er jo at - hvis du "mister lappen",så starter de 5 årene på nytt!! :scratch
Selvsagt. Det står jo "uavbrutt" :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av Myst »

Hei MC-siden. Alt for lenge siden jeg var her sist (siste innlegget mitt er i 2014 ser jeg). Mye har skjedd siden sist (sluttet i jobben, flyttet på tvers av fylker for nytt studentliv i 2016, helt nytt tilværelse). Er nå bosatt i Grimstad, og virker som jeg skal bli værende her i 3 år til. Eneste som ikke har forandret seg er at det fortsatt ikke står noe kl. A på førerkortet. :P

Dog, har tankene siste månedene vært fylt med to-hjulinger, savn etter kjørefølelsen, og ny og ne har jeg tittet innom annonser for billige og små CC sykler som muligens kunne egne seg for moro og nærkjøring. Foreløpig har det bare vært titting og dagdrømming da jeg egentlig ikke har lukket/tørt plass her for lagring, og ikke nevnt noe til huseier enda. Men om jeg ikke får tillatelse fra dem, så er det egentlig ikke stor krise da jeg fortsatt er knyttet til Oslo og Moss, og kan lagre et evt. kjøp der. Disse tider er kontoen litt fylt opp, og egentlig litt redd for store fristelser og impulshandlinger. (De som fulgte tråden min før vet jo hvordan det gikk..... :-| )

Det sagt, vurderer jeg å prøve på nytt til våren, og allerede hadde en kjøretime på mandag med Wright i Kristiansand, som en slags "prøvetime" for å se hvilket nivå jeg er på i dag. Egentlig var de helt full, men siden jeg kom relativt langt forrige gang, og søknaden er fortsatt gyldig og prosessen hittil godkjent, var de veldig behjelpelig med å skvise meg inn, tilfelle vi skulle våge oss på å avslutte det hele nå. (mangler SIK PÅ VEI og VEIL2 før jeg kan gå opp til førerprøven) Bestod også ny teoriprøve i januar 2017 (tok den egentlig kun for moroskyld, se om kunnskapene fortsatt lå der). Etter et opphold på 4 år + litt mopedkjøring innimellom, var det litt moro å sette seg på sykkelen igjen, men ikke helt som forestilt i tankene. Er en del som må jobbes med (stiv kropp, bruk av blikk, hastighets- og girtilpasning, tømme tankene og fokusere kun på kjøring, bl.a.). Ikke minst får jeg fortsatt kramper i hoftene pga sittestilling, men tror det har med sykkelen å gjøre. Så avtalte at jeg skulle gi beskjed etter nyttår og de da evt. lager et 4/5-ukers-program. Jeg syns det var overkant optimistisk, men kjørelæreren hadde troa da (pengene renner inn for dem uansett).

Uff, det ble ekstra lang innledning uten hensikt. Poenget med innlegget i dag er at jeg trenger igjen litt hjelp fra forumets herlige og erfarne medlemmer.

Skal innrømme jeg er i impulsmodus nå igjen og trenger rådgivning. Fordi iblant kommer man faktisk over gode tilbud og deals som bør ikke la gå fra seg. Kom over denne i dag, og syns det er veldig bra deal. Har kjørt en CBF A2 før og husker det var veldig digg å kjøre.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =127765376

Jeg kommer oppover nå i helgen og forhørt meg om visningsmuligheter (Er klar over den er i Oslo). Er noen interessenter allerede og er visst førstemann til mølla prinsippet. Så jeg tenker hardt nå om dette er noe jeg bør vurdere seriøst eller bare la den gå og vente til våren.
En viss faktor i regnestykket er selvsagt transport. Har dessverre ikke hengerfeste på bilen, og aldri kjørt med tilhenger heller. Så i beste/verste fall kan jeg trenge noen herfra til å hjelpe med det. Garasjen min på Tveita er fortsatt ledig til bruk.

Men først hadde det vært fint å høre om hva dere syns om denne dealen, viktige punkter å spørre og se på visningen.

Ellers er det godt å være blant gjengen igjen. :vs
Kommer og går..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av AJ »

Myst skrev: 29 aug 2018, 10:24 >snip<godt å være blant gjengen igjen. :vs
Velkommen tilbake :vs .
Ganske nøyaktig 4 år siden forrige innlegg, ja. I august 2014.
Du verden som tiden flyr... :-)å
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av AJ »

Myst skrev: 29 aug 2018, 10:24
Skal innrømme jeg er i impulsmodus nå igjen og trenger rådgivning. Fordi iblant kommer man faktisk over gode tilbud og deals som bør ikke la gå fra seg. Kom over denne i dag, og syns det er veldig bra deal. Har kjørt en CBF A2 før og husker det var veldig digg å kjøre.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =127765376
Ja, den der tror jeg absolutt er et godt kjøp!
H125.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av Sakkle »

Myst skrev: 29 aug 2018, 10:24 Ikke minst får jeg fortsatt kramper i hoftene pga sittestilling, men tror det har med sykkelen å gjøre.
Det slet jeg også veldig med på skolesyklene (hhv. Honda CB600F og Yamaha MT-07 tror jeg) som har en litt mer fremoverlent sittestilling enn den sykkelen jeg endte opp med å kjøpe. På min egen sykkel har jeg aldri merket noe til hoftene i det hele tatt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av Myst »

Søren altså, dere er raske. :P Som amatør kommer man på ting etterkant som man burde ha tenkt på før. Dette tilfellet, hva koster sykkelen hos forhandler? Sånn går det når man handler på impulser. Hos MotorTeknikk Kristiansand er prisen 28000 og MC-Oslo ligger på 31000. Det er latterlig lavt for slike sykler syns jeg. Kjøpte min forrige TZR50 Rossi 2012-mod for 22000 i 2015 for sammenligning.

Men her ser vi viktigheten av undersøkelser på forhånd. Nå trenger jeg slettes ikke stresse med han selgeren når prisforskjellen er 3000. Skal nedover til Kristiansand nå snart og tar turen innom MT for å se på sykkelen nærmere.

Takk til AJ for bekreftelse. :thumleft
Sakkle skrev: 29 aug 2018, 12:37
Kjørte faktisk MT-07 nå på mandag (A2 versjon) og syntes satt litt stivt og litt dårlig vinkel. Men det kan også være at jeg ikke har kjørt på veldig lenge og hoftene og leddene er uvant med belastningen. Mener å huske at krampene forsvant litt etterhvert som jeg kjørte en del hos Tempo. Satt ganske greit på A2 CBF, og til vanlig brukte vi BMW GS800F. Den tok litt tid å venne seg til. (Jeg holdt på med kl A)

Er nok derfor jeg alltid har likt CBF modellen, fordi jeg har best minner og erfaringer med den.

Konklusjon: Siden det er veldig liten prisforskjell mellom forhandler og privat, så stresser jeg ikke med dette nå. Kan heller vente til 2019 modell kommer, eller evt. gå for 2018-overligger. Da kan man også få dem billigere.


Edit for ekstra /rant: Lurer på hvorfor det er prisforskjeller mellom fylkene for samme sykkel. 28000 i Agder, 31000 i Oslo og 30000 i Østfold. Ja, ser det er "bare" snakk om 2-3000 men likevel.. :-k

Ellers ser jeg at Yamaha har YS125 som er rimelig lik CBF125. Noen som har kjennskap til komfort- og kjøreforskjell mellom dem? Ikke særlig prisforskjell.
Sist redigert av Myst den 29 aug 2018, 14:00, redigert 1 gang totalt.
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av Myst »

Da var sykkelen solgt. Ikke overrasket. Slapp å bruke tid på det til helga.

Var innom MT i dag som nevnt. Sykkelen er faktisk god å sitte på, føttene rekker ned helt flatt, og selv grepet føltes greit. Selgeren er villig til å inkludere omregistrering og transport i prisen. Huseier hadde ingen innvendiger heller, men litt problemer med parkering. Beste sted er skjul som er 22-33 cm opp fra bakken (skrå bakke) og lysåpning 1,3m, så må enten bygge en solid og stor nok rampe, eller finne annen løsning.

Skal stikke innom en forhandler i Arendal i morgen, og prøve sykkelen litt mer. Så tar jeg nok en endelig beslutning ila uken.
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Legg inn av Myst »

Ble absolutt godt mottatt hos LilleRolf's MC Shop i Arendal, og jeg er snart en eier av en Honda CB125F med hvit finish. Kunne bli leveringsklar ila neste uke, så da er det bare å holde seg veldig opptatt de neste dagene, så tiden går fortere. :D

Siden den er i boks, har jeg nå da behov for noen lærere som vil tjene litt ekstra. Eller bare lære bort den verdifulle kunnskapen av god vilje. :) Jeg bor i Grimstad, og er på skolen om dagen som regel. Men hvis det er noen interesserte i nærheten som har ledig tid overs, så er det bare hyggelig. Detaljer avklares på PM.
Kommer og går..

Svar