Spidairs logg...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Det var en gang.... Og innafor der var det et kjøkken... he he

Vel, det var en gang og den gangen var i september 2013 engang... Jeg var nyskilt og var i ferd med å skulle vinter parkere sykkelen, en Yamaha 660 (et eller annet benevnelse som ikke kom klart frem...) modell år XX, til min eks kones eldste sønn i hennes grasje da tanken slo meg: Hvorfor ikke kjøpe en motor sykkel???

Først lo jeg bare av tanken. Tente at jeg, en seks og førti åring, skulle kjøpe meg motorsykkel??? Ha ha ha, det måtte være tidenes førti/femti/skilsmisse krise.... Men tanken forlot meg ikke... I de neste ukene fant jeg meg selv oftere og oftere inne på Finn.no og andre nettsteder hvor de selger/kjøper motor sykkel og til min store overraskelse var det jo faktisk ikke så dyrt å kjøpe en sånn tohjuling som jeg hadde innbilt meg... Ei heller forsikring var dyrt om du var over 25 år.... Så jeg "jaktet" videre...

Så begynte jeg å tenke seriøst; hva for en sykkel er det JEG kunne tenkt meg? I mange år har det vel vært Harley Davidson i et eller annet segment som trakk, men så gikk dagene og jeg begynte for alvor å tenke behov/nytte/praktisk.. (Min taktikk med å vente tre dager FØR jeg kjøper noe som helt begynte å gjøre seg gjeldende...). og jeg kom frem til at jeg IKKE trentenoen "sløv" HD for å frakte ræva mi hjemmefra til jobb, eller andre steder, ei heller noen dedikert gate racer, men en som ville få meg fra A til B (og C om det behøvdes) og segmentet motard begynt å melde seg. For å si det mildt, jeg ante ikke en puck om motor sykkel typer, en motorsykkel var en motorsykkel for mitt vedkommende, altså to hjul, et styre og et sete montert på et eksosanlegg som støyet mest mulig, and that's it!!!! Dette med adventure, steet, moto, cross osv hadde jeg overhodet ingen peiling på der jeg leste så øyet ble stort og vått på nett for å finne en sykkel som passet MEG.... Så all ære til den som gidder å forklare forskjellene til greenhorns som meg... :)

Men jeg likte form, farge og lukt av motard da, det ble mer og mer klart. (Har alltid likt crossere, selv om motard IKKE er crosser/offroad, med gate dekk...) Og gitt hvor dårlig veier vi har i landet har, hvor dumpete og dårlig forfattning de er i og hvor svinget de er samt hvor lite du trenger en toppfart på 350 km/t også videre på de veiene ga liksom valget seg selv, ihvertfall nesten :) , så jeg søkte om bank-remis på 160 000,- og fikk den! Jeg søkte litt rundt noen uker og en dag lot jeg meg fortelle at Jon på Spinnin-wheels hadde en kompis som skulle selge sin KTM 690 SMCR .13 modell ... Jeg likte KTM veldig godt, både fargene og service intervalene appelerte til meg, og siden Jon nok har "lurt" førstegangs tosker" før lot han meg prøvekjøre dette vidunderet rundt byggningen nede i Mysen (Jeg har alså IKKE lappen...)..... Og jeg var solgt!!! Den KTM 690 SMCR sykkelen, plastikk raketten, simpelthen måtte bli min! Og det ble den!!

En uke etter "salget" troppet jeg opp med lånt henger (Takk til eks nabo for lån av henger...) og jeg kunne frakte vidundret den lange veien fra Mysen til Hokksund...

Nå var det selvfølgelig alt for sent å ta lappen på sykkel, men jeg klarte med et nødskrik (en dag før!!!) å melde meg på et sikkerhets kurs på kjøreskolen der, til overmål, min forrige eks jobber... (Jada, en skulle tro jeg samler på slike ekser, men det gjør jeg altså ikke....) Tror det het sikkerhets kurs, eller kanskje risikokurs...

Jeg kom meg imellom det kurset ihvertfall og skulle, i god tro en ukedag, ta en bitteliten, (Just a tiny-whiny), tur med min nyervervede supermotard, bare opp og ned blindgata der jeg bodde før (Og fremdeles har lagret sykkelen) Hvorfor lærer man ikke på trafikk skolen at slike småturer på motorsykkel er en umulighet? Hæ? HÆÆÆ? Jeg har en "base" fra 250cc i min ungdom, så det å gire, bremse, og kjøre vidundret var, og er, no problem at all, det er like enkelt som å puste... Men ingen hadde fortalt meg at når du først sitter på plastikk raketten så vil enkelte svinger være helt umulig å gjennomføre.... Og hvorfor er det ingen som har fortalt meg det?

Tenk, i rundkjøringen ved Langebru i Hokksund, var det helt umulig for meg å svinge til venstre i den første rundkjøringen... Det lot seg bare ikke gjøre, tro meg!!!! Jeg prøvde heroisk å legge sykkelen til venstre, men sykkelen (eller meg, jeg er faktisk ikke sikker...) nektet heroisk å svinge til venstre før jeg prøvde på nytt i den andre rundkjøringen, da gikk det!!! Men da var jeg plutselig inne på E134, på vei til Kongsberg... Vel, tenkte jeg, jeg kan jo alltids ta av til Vestfossen, men tror du ikke, av alle ting, at styret hang seg opp her også???

Det var faktisk plent umulig å svinge til høyre denne gangen, og dette burde dere som er drevne MC eiere skive en masse om, for det er jo katastrofalt for oss som IKKE har lappen enda og ikke vite hvordan MC basillen biter og hva den basillen gjør meg deg når den har bitt seg fast, for før jeg visste ordet av det var jeg i Kongsberg, og det uten lappen!!!!

Nå tror du sikkert at jeg er verdens verste banditt og lignende, men sannheten er at jeg KUN har tre parkeringsbøter på samvittigheten i løpet av 28 år langs veien og jeg har aldri hatt annet enn innbetalinger på forsikringen. så du skjønner fort at jeg ikke akkurat har vært noen lovløshetens kongre på veien (Før dette)

Så hvorfor tok jeg sjansen? Jo fordi det var så utrolig gøy å kjenne vinden slite i kroppen og kjøregleden ble for stor... Kunne jeg svart dette til biltilsynet/politiet når/hvis de hadde stoppet meg? Nope, jeg kunne ikke det, men jeg hadde satt skylden på de drevne MC førerne allikevel, for de VET... Jeg gjorde det ikke.... he he. Så de drevne MC førerne har skylden her er det intgen tvil om, de burde ha informert om "farene" mye tydeligere.. he he.

Ståa i dag er at jeg har lest en masse på teoritentamen.no og kommer til å ta teorien førskommende onsdag... So wish me luck!!!!!

Skrevet den 31.01.2013

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Snø, snø og atter snø--

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spidairs logg...

Legg inn av DrGreve »

Artig å lese og en flott, humoristisk start på en blogg. Gleder meg til å følge med på fortsettelsen :)
Velkommen, og lykke til! :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Kawagutten »

Lykke til med teorien og ikke kjør før du har en med deg med lappen så du ikke ødelegger hele sommeren. :vs
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Busa Trond »

spidair skrev:...Tenk, i rundkjøringen ved Langebru i Hokksund, var det helt umulig for meg å svinge til venstre i den første rundkjøringen... Det lot seg bare ikke gjøre, tro meg!!!! Jeg prøvde heroisk å legge sykkelen til venstre, men sykkelen (eller meg, jeg er faktisk ikke sikker...) nektet heroisk å svinge til venstre før jeg prøvde på nytt i den andre rundkjøringen, da gikk det!!! Men da var jeg plutselig inne på E134, på vei til Kongsberg... Vel, tenkte jeg, jeg kan jo alltids ta av til Vestfossen, men tror du ikke, av alle ting, at styret hang seg opp her også???

Det var faktisk plent umulig å svinge til høyre denne gangen, og dette burde dere som er drevne MC eiere skive en masse om, for det er jo katastrofalt for oss som IKKE har lappen enda og ikke vite hvordan MC basillen biter og hva den basillen gjør meg deg når den har bitt seg fast, for før jeg visste ordet av det var jeg i Kongsberg...
Den dere basillen du har fått blir nok ganske kontroversiell å bli kvitt :[-X
Nå har jeg kjørt mc i over 24 år og havner stadigvekk helt uforskyldt i Kongsberg. En gang en kamerat og jeg skulle besøke kvinnfolka som lå i campingvogn nede Stavern, stoppet ikke syklene våre før vi kom til Molde :scratch

Du har mye å glede deg til spidair :thumleft

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Spidairs logg...

Legg inn av evike »

Velkommen til vår såkalte "40-50 års krise"!

Regner med at vi møtes så snart du har en snill person som kan være ansvarlig for dine påfunn i trafikken. Onkel er ikke særlig glad for at du driver og lærer ting på egen hånd.
Møte omtrent midtveis blir vel på Hvittingfoss sånn cirka og der har de både pølser, burger og kaffe m.m. T.o.m. bensin :prf
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spidairs logg...

Legg inn av RuneMC »

Haha, bra skrevet.
Har gått glipp av denne introen. Velkommen.

Første obligatoriske så fortalte kjørelæreren et par historier han hadde fra elever som "bare" skulle prøvekjøre før de var ferdige med kjøregården...
Rett fram i første sving var ikke så uvanlig da...
Enden på visa i de tilfellene ble at MC'en ble kjøpt "som den var"... etter utkjøringen... :lol

Men du snakker vel om en annen form for "opphengt" styre ser jeg :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Kawagutten »

Tror det har vært mange som en eller annen gang har kjørt uten såånn bare for å teste litt :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Har da besøkt BT for teori og fikk ikke bestått med 1 feil for mye... Fikk tre feil på plassering og jeg lurer, hvorfor avviker BT's spørsmål så radikalt i hva jeg har lest i ikke mindre enn tre bøker og to nettsteder? (Der jeg på den ene nettstedet alene har 77 tester med 40 spørsmål og 65% riktig besvart...) Lurer også på om jeg rett og slett har bommet på definisjonene, da valgene ofte er hvor god du er til å se definisjoner enn på hvor god du er til å kunne faktiske trafikk regler....

Vet at det ofte er det lengste svar alternativet som er det riktige, at definisjoner som "bør", "muligens" og "kanskje" ikke er riktige da det som regel skal være "skal" og en hel del andre slike triks, pluss at jeg faktisk HAR lest noe helt jævlig i de tre bøkene jeg har om motorsykkel lappen og teori på toppen av timer foran PC'n og nettbeaserte teori prøver, allikevel klarer BT å stille spørsmål som fx hvor jeg bør ligge bak en semitrailer og det svar alternativet jeg valgte var "god avstand og til venstre i kjøre fila for lettest å bli sett av møtende biler"... FEIL "Midt i kjørebanen for å unngå turbulens fra traileren!" var det riktige svaret, men jeg kommer ALDRI til å gjøre det, da jeg VET at turbulens vil minske med avstand og derfor heller holde større avstand til traileren enn å kjøre midt i backdraften fra traileren OG fordi jeg ikke vil bli klippet ned av en over ivrig forbikjører den andre veien vil jeg ligge godt til venstre i fila mi og bli sett...

Åssen er det foresten med å bruke fulltlys for å bli sett på dagen? Er det lov eller ikke? Det var også et av svar alternativene jeg ikke valgte nettopp fordi jeg ikke har sett at det er lov noen steder....

Men men, ny frisk om to uker... :) Sånn er nå engang livet... når man blander BT inn i det, vel og merke... Merkelig at jeg aldri har kollidert langs veien egentlig i løpet av de tredve årene jeg har hatt lappen når jeg ikke klarer en skarve teori test engang... he he Teori og praksis er kanskje ikke så nærme, men i så fall burde vel teorien nærme seg praksis og ikke omvendt? Eller?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Snikendeugle »

Morsom innledning :) BRA SYKKELVALG! :D:D

Noe av den beste læringen finner du her:

Se hele. Ignorer det dårlige skuespillet.. :>

[video]https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg[/video]


Lurer litt på hvordan du feilet i svingen om du hadde kjørt sykkel før :-k
Det var klart for meg fra dag.1 på motorsykkel hvordan det fungerer (dog, jeg var ganske ivrig moped-entusiast for noen år tilbake)..
Eller skrev du det figurativt? :redface
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Hvem sving?? Hva ref du til her? Traileren og turbulens? Bildet var av en helt rett strekke med møtende trafikk i den oppgaven... ???

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Snikendeugle »

Tenkte på første posten i tråden :P :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Icetruck »

Det var vel heller det at han ikke ville hjem igjen, og dra turen litt lenger uten lappen... Tog du an? :vs
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Snikendeugle »

Ja, den kom litt sent til meg... :mk

Mer kaffe!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Spidairs logg...

Legg inn av Icetruck »

Snakker om kaffe, nå stenger kantina snart.. Ut å løpe.. :mk
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Svar