Spidairs logg...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spidairs logg...

Legg inn av DrGreve »

At fordekket slites mer på sidene er helt normalt. Ser du godt etter så ser du også at dekket er litt mer slitt på venstre side sammenlignet med høyresiden. Det er også normalt :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Hvorfor er det slitt mer på den ene siden enn den andre egentlig? Har ikke telt jeg, men jeg går jo ut i fra at jeg kjører venstre og høyre svinger i et temmelig likt antall... ??

Så hvorfor det egentlig??

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spidairs logg...

Legg inn av DrGreve »

I Norge er venstresvingene lengre, i tillegg kjører de aller fleste raskere i venstresvinger sammenlignet med høyresvinger siden man normalt har lengre sikt og svingen er åpnere. Motsatt i England :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Burde jeg jo ha tenkt meg selv, sånn i etterpå klokskapens navn... :)

Takk for info :)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

På lørdag gikk turen til hytta på Tunhovd... Skulle jekke opp en veranda. Overskyet vær gjorde turen helt fin, ikke for varmt og ikke for kaldt der jeg dura oppover Numedalen fra Kongsberg. Var nesten ikke noe trafikk, men hadde noen forbi kjøringer av noen campingbiler og holdt røfflig ca hundre oppover, passe fart på den veien syntes jeg :)

Fylte bensin i Rødberg og spiste en pølse før jeg begynte å tråkle meg oppover Rødbergs bakkene mot Tunhovd, skikkelig hårnålsvinger og jeg kjørte i maks hastighet oppover der, altså åtti som er lovlig hastighet selv om det er ALT for fort på de veiene. Glad jeg hadde GPS'en for da ser jeg hårnåls svingene før jeg kommer til de... Var faktisk flere ganger på bakhjulet opp der, dro på og bare nøyt akselerasjonen i sykkelen som virkelig trives på sånn ujevn og dårlig vei med masse svinger og lå å "braaapet" i ca åtti til jeg kom til demningen og det lille tettstedet der, men økte farten en smule da jeg igjen kom ut i åtti sonen. I ca 100 satt jeg igjen bare å nøytt motardens utrolig lange dempervei og hvor godt den tar humber, dumper, hakk og sprekker og kjørte med maks kons i svingene til jeg nesten var ved oppkjøringen til Langedrag, der jeg oppdaget at farten jeg nå forserte rett strekkene hadde økt til 130... Har faktisk aldri prøvd toppfarten på sykkelen og da jeg kom til den laaaaange rette stekket etter innkjøringen ga jeg full gass og ga meg når jeg passerte hundre og tredve, da sto det nesten 7 tusen på turtelleren og det er mulig at sykkelen vil gå noen kilometer fortere med kjøttboller og medvind, men det er nok toppfarten sånn ca ihvertfall. Utrolig fort på den smale veien ihvertfall og ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen om det ikke er helt ekstreme tilfeller som "tvinger" meg til det, for det var ikke en behagelig fart å sitte i på en motard, selv om jeg ikke merket noenverdens ting til dumpene i veien med den hastigheten....

Jeg forserte opp bakken til krysset Tunhovd/Nesbyen og satte kursen mot Nesbyen og hytta og passerte halvveis dit et kvinne menneske i en liten bil som holdt femti grunnet voldsomt dumpete vei før jeg "parkerte" inntil hytta, litt offroad kjøring :)

Jeg jekket opp hytta og satte noen steiner under der pilarene hadde søkket og kunne konstantere at det må graves en del der og støpes før det blir helt bra og satte meg på sykkelen igjen, denne gangen med kurs for Nesbyen og hjem over Haglebu... Turen gikk kjapt og uten problemer og siden GPSe' hadde en beregnet ankomst hjemme fem på seks og jeg hadde lyst på noen øl stoppet jeg og kjøpte noen øl i Nesbyen samt noe annet småplukk jeg trengte, satte meg på sykkelen og ga gass.... Her var det mer trafikk, passerte ca 14 biler og to motor sykler før jeg svingte av mot Haglebu og Sigdal ved Bromma og nå sparte jeg ihvertfall ikke på kruttet opp den kronglete bakken. Ft faan for en trekkkraft denne sykkelen har i forhold til bil!! Er vel drøye 8% helling i de bakkene og med bilen ville jeg slitt skikkelig for å komme opp i åtti, med sykkelen var jeg oppe i åtti og forbi nesten før jeg var ferdig med svingen. Helt utrolig aks på den sykkelen... La bak en bil gjennom den ene svingen og kom ikke forbi med engang da vi møtte en bil, men da bilen hadde passert hadde vi vel ca 60 tipper jeg og jeg kjørte på tredjegiret da jeg tro på for å kjøre forbi. Jeg ga flatt jern og da jeg la meg inn igjen foran bilen sto det 117 på speedometeret, fy pokker for en aks!

Veien var deilig og svingete, noen steder så humpete at tenna skranglet i kjeften på meg og jeg måtte reise meg enkelte steder, men jeg forserte strekket i ca 100 og litt til, der det var "plass" til det og befant meg plutselig i Eggedal, der veien blir en god del bedre. 60 soner og nedover overholder jeg ALLTID og veldig ofte blir jeg tatt igjen av biler jeg har passert når jeg kommer til 60 soner og jeg lurer på om de holder en konstant fart på 70 hele veien eller noe slikt... Har til og med opplevd å bli forbi kjørt i seksti soner bare for å ta dem igjen senere, der jeg kan holde litt høyere hastighet, spesielt i svinger. Merker at hastigheten i svingene går mye bedre nå, nøler ikke og har sluttet å små panikk bremse før jeg går inn i en sving lenger, men tar den med riktig fokus og fart... Ikke for det, kan sikkert øke farten mye mer mellom svingene, men liker å holde meg i min komfortsone og fremdeles føle at jeg har litt å gå på i svingen også. Og jeg stoler mer på dekkene nå enn i begynnelsen, noe som kan gi ganske så heftige nedlegg i noen svinger jeg nok forserte litt saktere før... Men fremdeles innafor da.. Motet gir seg fremdeles lenge før kjøreegenskapene gjør det og det er jo en bra ting :)

Jeg koster nedover Sigdal og nyter lykter, utsikt og den enorme friheten man har på en sykkel og kjenner på kroppen at det går ganske radig nedover, både i antall forbi kjørte biler og på klokka som GPS'en har estimert at jeg kommer hjem til. som begynte på 17.55 og som nå, da jeg passerte Åmot, var nede i 17.20. Dette er bare estimert tid, jeg vet det, men jeg hadde kjørt inn litt tid... I Åmot svinger jag av mot Skotselv og tar "bakveien" hjem, en vei som er langt artigere enn den dølle hovedveien fra Åmot til Hokksund (med sperrelinjer og mye mer trafikk) og da jeg kommer hjem står det 17.05 på klokka... og jeg fikk en lærepenge...

For da jeg åpner toppboksen finner jeg ut at kjøring med en six-pack i toppboksen i kombinasjon med dårlig vei er en veldig dårlig ide, for tre av halvliters boksene har det gått hull i og en og en halv liter med øl svømte rundt i bunnen av toppboksen, der et sett med ekstra hansker og en varm genser var søkkvåte av stoffet... De tre siste var hele, såvidt, men så rundbulket at jeg betviler at jeg kommer til å få pantet dem... Og jeg hadde jo nesten en time på meg til å kjøpe øl hjemme.... Vel vel, var verdt det nesten.. he he. Jeg gjorde rent i toppboksen (misbrukte alkohol følte jeg der jeg måtte tømme en og en halv liter på bakken...) og slang genser og hansker til vask før jeg duret stille og forsiktig bort på butikken for å kjøpe mer øl.... :)

Har kjørt opp og ned til hytta med bil et par ganger og aldri klart det under fire timer og tre kvarter... Nå gjorde jeg samme strekkningen unna på litt over fire timer, MED oppjekking og sjekk av hytta... Har hatt en gjennomsnitts hastighet på 81 kilometer sier GPS'en (som kun regner med tiden jeg har kjørt) på vel 33 mil og det er jo ikke så værst... Nå var jeg riktignok oppe i 180, men det var bare et lite øyeblikk og vil ikke gi rare utslaget, men det meste av turen lå jeg nok rundt hundre, som er passe fart på de veiene på sykkelen min i det minste... Jeg kunne ha klemt på mer, men har jo lyst til å beholde lappen også da...

Men en flott tur ihvertfall, er meget fornøyd med sykkelen... Er ihvertfall en helt konge sykkel for nybegynnere da den er sving villig, kraftfull og tilgivende om du skulle gjøre en feil, samt at forbremsen er som å kjøre inn i en vegg.. Lett å dra en "wheelie" på forhjulet med den bremsen ihvertfall :) . Har også lagt meg til å bakbremse ved litt for stor hastighet inn i sving, da den ikke tar så hardt og derfor lettere å bruke enn forbremsen.. Eller tenker jeg ikke stort på hva jeg gjør når jeg bremser ned, bruker begge men slipper forbremsen når jeg er nede i ca 10 kilometer for å la sykkene "sette" seg igjen, liksom, før jeg aksellererer... Aner ikke når eller hvorfor jeg har vendt meg til dette, men jeg gjør det fant jeg ut, helt automatisk..

Må bytte fordekk ser jeg, og bakdekk faktisk, da jeg har greid å slite det såpass at det heller ikke har mye spor igjen i seg... Nå kjørte jeg ganske hardt på denne turen, nesten maks av det jeg turte å kjøre i, men jeg syntes at det bakdekket har blitt slitt rimelig fort for det... Og går vel for et sett med litt mer grusvennlige dekk enn de gate slicksene jeg til nå har kjørt på... Så får vi se... Regner det mye resten av høsten spørs det om jeg venter til neste år for å bytte de... Vi får se... Er ihvertfall ikke spor på siden av fordekket til å kjøre i regnvær...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spidairs logg...

Legg inn av AJ »

Lang post.... :eh

Meeeen... veldig fornøyelig lesning :D :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Hmm, blitt alt for lite kjøring denne uka kjenner jeg... For det første har det bøttet ned i lokale regnbyger hele uka og siden fordekket mitt er såpass slitt har jeg ikke all verdens lyst til å kjøre når det regner... Og for det andre driver jeg og lager varanda hos mine foreldre... Ned dit med taket på bilen full av matrialer rett etter jobb og tilbake igjen når det er mørkt... Men så har mutter ønsket seg denne verandaen så lenge jeg kan huske også da, så det er vel på tide at jeg fikk tomlene ut av ræva og satt i gang... Regner med å være ferdig en gang i løpet av neste uke....

Men savner kjøring ja, på nye dekk :)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Noen bilder fra ferien..

[img]http://s23.postimg.org/9uhijhpuz/IMG_06 ... t_sign.jpg[/img]
how to do a screenshot on a pc

Fra Isefjær, Kristiansand, nyoppslått telt

[img]http://s2.postimg.org/c86izfk7t/IMG_0609.jpg[/img]
how to screenshot on windows

Isefjær strand (Saltvann!!)

[img]http://s14.postimg.org/9iah6li4h/Parked_loaded.jpg[/img]
free image host

Alt pakket opp... :) Fikk ikke sveiset ferdig side veskene mine, så jeg måtte stable i høyden



[img]http://s29.postimg.org/tqvi3qorb/IMG_0612_cr.jpg[/img]
free photo hosting

Odden Camping, Evje og havarert batteri som måtte byttes...

[img]http://s27.postimg.org/pj7lxipcz/IMG_0621_cr.jpg[/img]
image sharing

Litt offroad på hytta, fremkommelighet med en motard med gateslicks var upåklagelig i terreng.. :)

Flere bilder "glemte" jeg å ta, var da noen steder, men må nok trene litt på å ta bilder underveis ser jeg... :)

Ellers en flott tur for første gang på sykkel, alene :)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Da er nye dekk bestillt :) Ble pilot road 4 på meg, foran og bak...

Skal bli godt å kjøre på nye dekk igjen, nå må jeg sloss med sykkelen for å få den ned i svingene, og tørr ihvertfall ikke å kjøre på våt asfalt... Men litt skuffet over hvor lite disse MC dekkene tåler, er andre paret jeg skifter i år, på 20 000 kilometer... Men de må vel væe såpass myke for å sitte antar jeg...

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Da er dekk og felg tatt av sykkelen (forunderlig lettvindt å ta av, bare heiste sykkelen opp og tok av hjulene...) og kjøres til dekkforhandler i morgen. Gleder meg til å kjøre på nye dekk, corden var begynt å synes på bakdekket...

Skal også gå til innkjøp av bremseklosser foran, de var bra slitt så jeg og det er vel lurt å bytte dem før de går på stålet... Og jeg må ha en ny bremseskive foran, har merket et lite kast i skiva den siste tiden, spesielt ved oppbremsing ved lave hastigheter...

Bak så klossene nesten nye ut, egentlig litt rart da jeg bruker bakbremsen ganske hyppig, spesielt i lave hastigheter og ihvertfall den siste tiden, da forbremsen har blitt mer og mer "pulserende" å bremse med, helt ekkel i lave hastigheter...

Og i dag hadde jeg min første "burnout", holdt inne bakbremsen mens jeg sto stille og ga gass til det røyk skikkelig fra bakhjulet... Har bare prøvd dette med moped og det er liksom ikke helt det samme... Dekket er jo allikevel utslitt så jeg bare "måtte" prøve... :) Barnslig, jeg vet, men jeg måtte prøve allikevel :) Er ikke såååå gammel da, bare tyve-27... he he

Så onsdag eller torsdag blir det nye dekk på meg, tils da henger sykkelen i taket i garasjen hos min eks... I spansett... :) Det gikk fint å heise sykkelen opp noen centimeter fra gulvet med spannsett, en i hver ende og en på midten, just in case en av dem, mot alle odds, skulle ryke... Bedre å være sikker syntes jeg... :)

Brukte sykkel på jobb i dag, bare for å ha noe å sammenligne brukte og nye dekk i mot, og du verden hvor ustabil og vinglete sykkelen oppfører seg i sving nå, med et forhjul som ligner på en V i profil og et utslitt bakhjul... Føles IKKE trygt å kjøre med... Så farten i svingene var så som så i dag, med god margin...

Måtte le litt i dag tidlig, da jeg line splittet forbi køen ned bakken mot Kongsberg sentrum og jobben, og holdt på å legge med inn foran en politibil, men turte faan ikke å stoppe der, for elles ville de jo sett hvor nedslitt bakdekket mitt var og stoppet meg, så jeg fortsatte bare som før forbi noen biler til og slapp med skrekken... Burde ikke kjørt, jeg vet, og har heller ikke gjort det på en snau uke nå, men så var det den sammenligningen da... Og for å få den så fersk som mulig måtte jeg kjøre i dag...

Men nye dekk skal bli deilig, gleder meg :) De nye var, etter hva forhandleren sa, litt hardere enn de jeg nå kjører på, så vi får se... :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spidairs logg...

Legg inn av AJ »

spidair skrev:
Og jeg må ha en ny bremseskive foran, har merket et lite kast i skiva den siste tiden, spesielt ved oppbremsing ved lave hastigheter...

Bak så klossene nesten nye ut, egentlig litt rart da jeg bruker bakbremsen ganske hyppig, spesielt i lave hastigheter og ihvertfall den siste tiden, da forbremsen har blitt mer og mer "pulserende" å bremse med, helt ekkel i lave hastigheter...
"Pulserende" forbrems i lave hastigheter kan heller være at flyteringene har satt seg. Dvs. at bevegeligheten i den flytende bremseskiva du har ikke er helt på høyden.
Spray på bremserens og se som dette hjelper.

En annen ting du kan gjøre er å finne en passende skrue, setter den inn i flyteringene og fester med en mutter på baksiden og bruker et verktøy, som f.eks. en drill slik at flyteringene får kjørt seg litt ;-) .
Dette og bremserens kan fort være løsningen og sørge for at pulseringen blir borte.
Regner med at du enten har Brembo eller Grimeca skiver på KTM'en. Begge kan, på noen sykler ha litt for trange toleranser, for å si det slik, som gjør at flytebevegligheten ikke blir god nok. Derav pulseringen, spesielt i lave hastigheter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Oki, takk for gode tips :) Skal skjekke dette jeg, og legge bremse skiva på hylla så lenge hvis det skulle vise seg å hjelpe :) Har allerede bestilt den pluss bremse klosser og olje service kitt, runder snart 20 000 vettu... :)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Var faktisk så heldig at jeg ble oppringt av Starmotor og fikk rettet opp kjøpet av bremse skive... Så alt ordner seg for snille gutter :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spidairs logg...

Legg inn av AJ »

Har du sjekket bevegeligheten i skiva?
En godt fungerende flytende bremseskive skal ha rimelig godt med slark mellom skiva og den indre festeanodningen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Spidairs logg...

Legg inn av spidair »

Nei, er på jobb så jeg får ikke gjort det før jeg kommer hjem, eller i eks'ens garasje :)

Svar