Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - SVV, Ustabile trafikanter

Legg inn av Nostalgic »

thewiz skrev:Jeg vil anbefale Ninja 250 siden det nå har kommet A2 klasse. Kanskje ikke så stor oppgradering for din del, siden du har 125 men du kan også se på KTM. Prøvde en KTM 525, den var utrolig morro. Nå vet jeg ikke om du kan kjøre den med A2 da.

Alle de japanske 600cc syklene er nok meget bra, så du gjør nok et godt valg der eventuelt. Vet ikke helt med Panigale 1198 men, veldig stiv pris spør du meg. Eneste fordelen med 1000cc i sportsykler er mye mindre giring og litt større sykkel. R6 har f.eks mye mer aggressiv sittestilling enn R1.

Men, du har jo ikke kjørt så lenge så du endrer nok fort meninger, husker jeg gjorde det ihvertfall :)

Hvor hadde forresten vegvesenet kontroll i dag? Bor i fredrikstad selv, så greit å vite :)
Jaja, vi får se hvordan det går når A2 nærmer seg :prf

Var kontroll ved Borge Kirke...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - SVV, Ustabile trafikanter

Legg inn av Nostalgic »

JK95 skrev:
Nostalgic skrev:
thewiz skrev:Kommer du til å fortsette med sykkel når du blir 18? Det er veldig mange ungdommer i dag som gir seg på 2 hjul når de kan ta lappen til bil. Gjorde det selv, tok meg 3 år før jeg tok MC lappen når bilen kom i hus.

Eventuelt sykkelplaner i fremtiden? :)
Det er absolutt noe jeg skal prøve på! Etter jeg fikk lappen i fjor sommer har jeg fått en stor lidenskap for motorsykkel og det er noe jeg gjerne vil fortsette med :-)

Med sykkelplaner er jeg ikke sikker på om du mener selve sykler som jeg kunne tenke meg i fremtiden eller om du tenker på turer o.l. :scratch

Men jeg kunne tenke på en typ Enduro/Offroad sykkel i A2 perioden. Nå som jeg har en "supersport" sykkel så kunne jeg gjerne tenke meg å prøvd ut noe annet, og jeg tenker at jeg kan ha mer morro med en offroad sykkel når jeg ikke har lov til å kjøre med mer en 33kW :thumleft Når jeg etterhvert får A førerkort er drømmesykkelen en Ducati 1199 Panigale, men på veien kunne jeg gjerne vært innom en R6, GSXR750, CBR600RR eller en annen "mindre" sykkel. Tenker det er lurt å ha litt mer erfaring enn A2 før jeg går løs på en liter sykkel :thumleft
Godt å høre at flere tenker å fortsette på motorsykkel :prf
Haha, med tanke på hvor mye glede jeg allerede har opplevd på motorsykkel så klarer jeg ikke å legge fra meg to-hjulinger med det første...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - SVV, Ustabile trafikanter

Legg inn av Nostalgic »

Carpa skrev:Damer og vegvesener kan være en skikkelig "pain in the ass" noen ganger, men håper det ordner seg uten for mye styr da.

Når jeg leser hvor mye glede du har av å kjøre din MC så høres det definitivt ikke ut som om du kommer til å gi deg med det når du blir 18 år og får billappen. MC er nok mer enn transport fra a-b for deg :thumleft
Ja, det har jeg fått erfare :lol Jeg skal få byttet om tilbake til originalt anlegg nå snart så får vi bare se hvordan det går. Nei, jeg har absolutt ingen intensjon om å gi meg med MC med det første!
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - SVV, Ustabile trafikanter

Legg inn av Nostalgic »

RuneMC skrev:Mitt råd ift "ustabile trafikanter" - bruk fartstilpasning slik at du ikke havner i eller blir liggende i blindsonen til bilister. De vrir sjelden på hodet og som regel aldri inne i en rundkjøring (eller ved feltskifte, eller ved avkjøring fra motorvei).

Fartstilpasning kan like gjerne være å øke farten noen sekunder som å minske farten for å unngå å bli liggende i blindsonen. Jo bedre du blir til å "lese" trafikken og type bilister, dess mindre fartstilpasninger kan du gjøre i god tid.
Ja, skal passe på og forhindre lignende situasjoner i fremtiden. Er ikke alltid like hyggelig de "nesten ulykkene". Jeg er ennå en "fersk" trafikant - har ikke hatt førerkort i 1 år ennå, men jeg tenker at jeg blir bare bedre og bedre hver dag! :prf
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - SVV, Ustabile trafikanter

Legg inn av Nostalgic »

Kjedelig start på sesongen i år. Jeg gikk i bakken for litt over 1 uke siden nå og er ute av motorsykkel kjøring for omtrent 5-6 uker :grt
Hvordan forsikringen kommer til å gjelde er ennå ikke bestemt. Enten får jeg en sum utbetalt eller så får et verksted penger til å reparere sykkelen. Har full-kasko forsikring.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Myst »

Det var veldig kjedelig å høre. Du får ha masse god bedring, og lykke til med forsikringen. :thumleft

Ikke alltid lett med disse bilistene, særlig for ferskinger som nylig har tatt lappen. Er mye å passe seg for der ute.

Gruer meg litt til vi skal ut i trafikken, men heldigvis(?) er det lenge igjen dit, i verste fall blir jeg aldri klar til det...
Kommer og går..

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Icetruck »

Vet ikke helt om jeg skal tro på deg eller ikke :-k :-k
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Erik.H.M »

Er nok sant... Men skjønner at du er tvilsom, er jo tross alt 1. april ;-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av RuneMC »

Du får komme deg opp på hesten igjen så fort som mulig.
...sies vel om de som faller ned fra en hest, og tror det samme gjelder for MC.

Leksjon 0: "Snille" bilister skaper ofte farlige situasjoner... hmm, glemte visst den.

Uansett virker det jo som om du var obs på denne utkjøringen/krysset, så kan ofte være verdt å tenke ekstra på posisjonering og på å gjøre deg synlig for bilene fra sideveier.
Det kan bety at å ligge inne i køen akkurat forbi krysset er lurere enn å ligge delvis skjult på utsiden av køen.
Det tar sikkert noen ekstra sekunder, men til gjengjeld vil du sannsynligvis ikke bli oversett.

Til slutt - hva er det beste sikkerhetsutstyret? Kjørejakka? Kjørebuksa? Støvlene? Hanskene? Hjelmen? Ryggskinna? Refleksvesten?
Nei, hva du tenker, vurderer, observerer og planlegger oppe i "kontrollsentralen" din. :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Nostalgic »

Da var jeg endelig tilbake på sykkelen igjen! Har gått omtrent 3 og en halv uke siden ulykken nå og fikk tilbake sykkelen i går! Dro direkte fra verkstedet til dekksenteret og fikk nye sko på sykkelen og kjøpte nytt kjøreutstyr også :-) Kan poste noen bilder av både dekkene og kjøre utstyret senere.

Kommer til å lage noen videoer nå som jeg endelig er tilbake på veien, og været har blitt bedre igjen :thumleft

Stay tuned...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av SuperMorten »

Så bra :prf

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av Nostalgic »

Har vært på visning idag etter jeg ble stoppet av SVV 10. mars... Siden jeg endte i en ulykke fikk jeg utvidet fristen fra 10. april til 24. april slik at jeg skulle få tilbake sykkelen fra verkstedet. Jeg ringte og bestilte kontroll-time omtrent 8. april når jeg fikk beskjed om at sykkelen var straks klar og fikk ikke time før den 29. april, men selvom jeg kom 5 dager etter fristen var det ikke noe problemer.

Jeg gjorde som flere her på forumet foreslo - sette på original anlegget og late som det alltid hadde vært der :thumleft Kontrolløren jeg møtte på var hyggelig og grei, forsto at jeg hadde problemer med å holde meg til fristen med tanke på ulykken og satte igang med sjekken. Han la merke til at det stod "uoriginal eksospotte" på papiret jeg hadde fått den dagen jeg ble stoppet, og spurte litt hvorfor det ikke satt uoriginalt anlegg. Når jeg ble "konfrontert" av kontrolløren stod jeg fast på min forklaring som var at potten alltid hadde vært på. Idet kontrolløren var på vei inn på kontoret for å ordne papirene på at alt var greit, kom tilfeldigvis nok han som stoppet meg i første omgang og fikk overbevist kontrolløren om at jeg hadde byttet anlegg fra da han byttet meg. Det hele endte med at jeg måtte betale en typ "bot" på 510,-

Om bare han som stoppet meg i første omgang hadde gått forbi 10-20 sekunder senere ville det gått glatt som bare det...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av KydeX »

Hva hadde skjedd om du hadde vist sykkelen med uoriginalt anlegg da? Avskilting?

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av thewiz »

Bare for å oppklare dette litt for andre brukere her inne:

Blir man kalt inn til visning på biltilsynet må man alltid betale for selve timen, dette er rundt 500,- kroner. Det er ingen bot for hva enn du måtte være der inne for. Det er rett og slett for at BT skal betale sine ansatte og må bruke tid på deg.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du tenkte å holde deg til historien om at eksosanlegget alltid hadde stått der? Han som stoppet deg i utgangspunktet hadde ikke gitt deg lapp hvis du hadde hatt det originale anlegget. Og hvorfor er det så farlig at du hadde et annet eksosanlegg? Greit du får visning på det hvis du blir stoppet, men det er bare å bytte tilbake igjen til org.

Jeg har tatt denne runddansen flere ganger med BT. Hadde "sports"eksos på bilen min, ble vinket inn og fikk mangellapp, byttet til org, fikk godkjent på BT. Kom hjem byttet tilbake til sportseksosen min. Etter 6 mnd ble jeg vinket inn igjen, fikk mangellapp blabla, viste med org eksos IGJEN. Dro hjem å byttet eksos. De kan ikke gjøre noe så lenge du bytter til ORG når du er der oppe.

For de som lurer: Hvis du kjører opp til visning med et eksosanlegg du ikke har papirer på kan de avskilte sykkelen hvis det er dette som er grunnen til at du er på BT i utgangspunktet.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av KydeX »

thewiz skrev:For de som lurer: Hvis du kjører opp til visning med et eksosanlegg du ikke har papirer på kan de avskilte sykkelen hvis det er dette som er grunnen til at du er på BT i utgangspunktet.
Takk for info. Når du først er inne på dette: Akrapovic slipon på Hondaen min skal være godkjent har jeg fått beskjed om. Jeg har noen papirer som sier at det er CE godkjent. Kan jeg da bare vise dette hvis jeg blir stoppet? Eller må det være skrevet inn i vognkortet? I tilfelle, hvordan ordner man det?

Ikke meningen å kuppe tråden her, men det er vel litt "on topic"?

Svar