xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

Jeg fikk dog et hat når det kommer til vindskjermer allerede på første turen med den første sykkelen jeg hadde. (Yamaha XVS 1300). At det i det hele tatt går ann å ødelegge en sykkel med en slik gigantisk vindskjerm er en gåte. Stuevindu kaldte jeg den. Dog ble den kjapt demontert og den ble ikke montert igjen før jeg solgte sykkelen.

Den var jo direkte trafikkfarlig å kjøre med!

Dog er de små vindskjermene det her er snakk om i en helt annen skala så klart, men allikevel så liker jeg en jamn luftstrøm fordelt på hele overkroppen når jeg kjører kontra og få turbulens som river både i styret og kroppen. Jeg har ennå til gode å kjøre en sykkel som vindskjermen faktisk unngår turbulens samt beskytter mot vind. Da må man vel i tillfelle bevege seg over i R-klassen hvor jeg tror dem har tenkt mer på dette med turbulens.

BTW: Denne vindskjermen så mye bedre ut xyvind :)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: Da må man vel i tillfelle bevege seg over i R-klassen hvor jeg tror dem har tenkt mer på dette med turbulens.

BTW: Denne vindskjermen så mye bedre ut xyvind :)
Har kjørt en del R-sykler, og ved normal oppreist sittestilling er det som regel mye turbulens og vind der også. Men
de er jo bygd for å ligge langflat på tanken, og gjemme seg bak kåpeglsset, og gjør man det så blir det bedre. Men ikke så normalt å gjøre det ved normal kjøring, som man driver med meste av tiden.. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

Jeg har ikke kjørt noen R-sykler, men hadde en GSX 600 F som jeg synes var ganske behagelig mtp. turbulens. Fikk mye luft rett i hjelmen, men det var ikke en veldig turbulent luftstrøm. CB 650 som jeg hadde en liten periode i fjor var jo en nakensykkel, og den var veldig behagelig sånn sett. Men jeg ble alltid så iskald av å kjøre den. Hadde nok ikke riktig bekledning, og det blåste tvers gjennom meg.

Nå på Tracer'n er det nesten ikke noe luft mot hender eller kropp, og jeg blir aldri SÅ kald som jeg ble på CB'n. Når jeg har fått sneipen i seng skal jeg i garasjen og starte med montering av varmeholkene. Får se hvor langt jeg kommer. Tror jeg har alt jeg trenger :-)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av freddy123 »

Jeg er litt som deg blir fort kald når jeg kjører , så jeg hsr lurt litt på det og skaffe en sykkel med bedre beskyttelse for vinden , men de som gr bedre beskyttelse for vinden ser oftere litt følere ut en tøffe nakensykler foreksempel :)

Den nye vindskjermen så ihvertfall bedre ut den gamle :) får håpe for din del at du får mindre turbulens også :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

freddy123 skrev:Jeg er litt som deg blir fort kald når jeg kjører , så jeg hsr lurt litt på det og skaffe en sykkel med bedre beskyttelse for vinden
Eller du kan kjøpe en jakke som ikke blafrer som en gedigen ballong på ryggen når du kjører :-D haha..
freddy123 skrev:Den nye vindskjermen så ihvertfall bedre ut den gamle :) får håpe for din del at du får mindre turbulens også :)
Takk, blir gøy å prøve. Nå har jeg akkurat montert varmeholker også, så nå skal jeg ikke bli kald på henda i hvert fall! Spent på hvilken tungsykkel du skaffer deg i år, og blir kjekt å hilse på snart igjen :thumleft

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av freddy123 »

Ny jakke har jeg kjøpt vettu :) en som sitter litt tettere på også :) kjøpte Klim dress i høst :)

Varmeholker skal jeg ha på alle kommende mc'er også, jeg har ikke hatt det på HD'n men herregud å mange ganger jeg har savnet det...

Blir vel noen treff på tyrigrava iløpet av sesongen tenker jeg :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:
xyvind skrev: Står i laveste, mener jeg. Jeg tenker kanskje motsatt i forhold til en del folk som kjøper større vindskjerm enn originalt. Jeg vil ha mer luft mot kroppen, eller hjelmen spesielt, for å få mindre turbulens. Turbulensen er ubehagelig og øredøvende på motorveiene. Pluss at de store vindskjermene ikke ser bra ut, etter min smak.
Samme her.
Har best erfaring med lave skjermer.
Husker fortsatt hvor skremt jeg ble med min første sykkel som 'born-again' biker i 2006. TDM'en jeg kjøpte da ble levert med Yamahas originale høye touringskjerm.
Veldig fin de få gangene den virket, for å si det slik. Men helt forferdelig og ubrukbar for det meste med skikkelig mye plutselig og uforutsigbar turbulens.
Ble straks bedre med den originale lave skjermen, selv om heller ikke den var særlig god på TDM 900...
Bedre med jevnt vindpress mot hjelm og overkropp enn varierene grad av turbulens i tid og utide.
Støynivået har også en tendens til å gå ned med lavere skjerm.
Selv har jeg tre vindskjermer til min DL650:
- original, lav
- OEM touringskjerm - halvhøy
- Vindstrom, høy og bred touringskjerm

Bruker stort sett den originale hele våren og sommeren, men når høsten kommer og temperaturene synker monterer jeg på "låvedøra". Konklusjonen blir altså at vindpress er OK, men kjøleeffekten utover høsten gjør at jeg bytter skjerm...

Lurer på hva jeg skal gjøre på DL1000 - Givis Air-Flow skjerm kanskje? :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

E-strom skrev: Selv har jeg tre vindskjermer til min DL650:
- original, lav
- OEM touringskjerm - halvhøy
- Vindstrom, høy og bred touringskjerm

Bruker stort sett den originale hele våren og sommeren, men når høsten kommer og temperaturene synker monterer jeg på "låvedøra". Konklusjonen blir altså at vindpress er OK, men kjøleeffekten utover høsten gjør at jeg bytter skjerm...

Lurer på hva jeg skal gjøre på DL1000 - Givis Air-Flow skjerm kanskje? :-k
Tre stk. ja? Jeg ender kanskje opp med tre jeg også, og da blir den tredje den minste av de. Gleder meg veldig til å kjøre med den nye for å kjenne om det er bedre eller værre. Men noe låvedør blir det aldri skrudd på her :-) da tar jeg heller bussen!

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Leffy »

xyvind skrev:Jeg har ikke kjørt noen R-sykler, men hadde en GSX 600 F som jeg synes var ganske behagelig mtp. turbulens. CB 650 som jeg hadde en liten periode i fjor var jo en nakensykkel, og den var veldig behagelig sånn sett. Men jeg ble alltid så iskald av å kjøre den. Hadde nok ikke riktig bekledning, og det blåste tvers gjennom meg.
Der var også XX'n gull og kjøre. Hjemme seg bak kåpa og den fine vindskjermen der. Hehe, kjenner til den. Man får iallefall nakkemuskler av og kjøre nakensykkel i litt høyere hastighet. Vurdert og kjøpe meg en litt større vindskjerm til Tuonoen sjøl, men usikker på hvor mye det hjelper.
freddy123 skrev:Jeg er litt som deg blir fort kald når jeg kjører
Takk og lov så er ikke jeg den eneste. Sitter ofte med genser og stillongs under mens kompisene rister på hodet og ikke har noe ekstra på seg. Har ofte dette med i tankveska også :)
freddy123 skrev: Varmeholker skal jeg ha på alle kommende mc'er også, jeg har ikke hatt det på HD'n men herregud å mange ganger jeg har savnet det...
Gull verdt :thumleft Alltid det første jeg kjøper meg når jeg har en ny sykkel. Har og hørt om noen som kjøper varmeelementer man har under jakke osv. Noen som har hørt noen erfaringer med det? Tenker at hvis man blir litt "klam" og strømmen løper ut, kan vel ikke være noe særlig?
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

Personlig så tror jeg at jeg selv er relativt robust når det kommer til det å takle kulde når jeg kjører. Jeg kan fint kjøre med ullundertøy med perforert skinnbukse/jakke over i null grader en stund før jeg synes det blir ubehagelig.

Men jeg trives så klart aller best i høyere hastigheter og når gradestokken viser 20 pluss. Varme derimot er jeg ganske allergisk mot. Jeg takler rett og slett ikke varme.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Long time no blogging! Bilde

Har ikke hatt tid til å følge opp alt, da det skjer veldig mye i livet for tida (småunger, stort sett), men jeg er da innom her allikevel. Skal innrømme at jeg har mista tråden litt. Prøver å følge litt mer med nå fremover da Bilde
Uansett, Traceren var ikke i mitt eie spesielt lenge, da den etterhvert viste seg å være nok et bomkjøp. Feil sykkel for meg. Har vel funnet ut at jeg har et litt komplisert forhold til sykler med oppreist sittestilling og vindskjerm. Jeg fant ut at nakensykler er søren meg det feteste å kjøre.
Så i slutten av juni i fjor ble jeg den lykkelige eier av en flunka ny 2016 BMW S1000R. Må fortsatt klype meg i armen når jeg tenker på at jeg har den sykkelen. Det er for meg en utrolig kjøremaskin, på alle mulige måter. Koser meg fælt med den da, som dere sikkert skjønner Bilde
Har ingen store planer for sesongen, men fine dagsturer og kanskje en og annen tur med telt og bagasje bakpå salen, det ser jeg for meg skal finne sted.

Her var den helt splitter ny.
Bilde

Her henta jeg elskerinna ut fra vinterlagring i april i år. Ny eksos?
Bilde

Vinterlagring? Jeg har da egen garasje..?
Jo, den havna helt ufrivillig i vinterlagring, da jeg var så uheldig å bli påkjørt fra siden av en taxi 12. oktober i fjor. Det gikk forsåvidt veldig bra med både sykkelen og meg. Vel, vi gikk i bakken begge to. Taxien var gateparkert og svingte plutselig ut i veien, uten å se seg for, og sveipa meg dermed ned. Jeg husker fortsatt ingenting av det, for jeg gikk med hodet først, rett i asfalten, og ødela hjelm og kjøreutstyr generelt, og ble liggende bevisstløs helt til ambulansefolka hadde plukka meg opp og smalt igjen bakdøra på ambulansen. Da kom jeg smått til meg selv igjen, og skjønte stort lite. Taxisjåføren forlot visstnok stedet, og meg, liggende bevisstløs på bakken. Det kom heldigvis en dame kjørende, idet jævelen dro, som så at han hadde det travelt med å stikke, og hun ble sittende hos meg til ambulansen kom. Jeg ble først kjørt på legevakta, der de scanna hele meg og fant en liten blødning mellom hjernen og kraniet, så det ble blålys i full fart videre til Ullevål og inn på akuttmottaket og alle prosedyrene der. Det var skremmende, men skal si jeg ble tatt godt hånd om. Imponerende og betryggende å vite at vi har et så bra system som dette. Jeg var én av tre motorsyklister som hadde kommet inn på akutten den morgenen, sa de. Det sier jo sitt. Akuttmottaket var et stort rom med tre arbeidsstasjoner, som jeg husker det. Og det kom inn en kar på det andre bordet der inne, også fra en mc-ulykke. Jeg måtte vente litt fordi de trengte flere folk borte hos han. Jeg fikk med meg at han hadde en avrevet arm. Sterke inntrykk! Det ble bare én overnatting på meg, og mange undersøkelser, så fikk jeg dra hjem med en 5-ukers sykmelding i hånda. Jeg var jævlig mørbanka og svimmel de neste dagene, men kom meg fort i fysisk OK form igjen. Taxisjåføren ble aldri funnet av politiet, og jeg måtte fint dekke kostnadene av reparasjonen selv, ved hjelp av bonustap hos Gjensidige. Greit nok, sånn sett, men psyken får seg jo en liten knekk når du attpåtil "får skylda" og mister ærlig opptjent forsikringsbonus osv..

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe om det her, men jeg føler meg såpass ferdig med det nå, og det kan kanskje være en liten heads-up til andre som leser dette om å være ekstra forsiktig nå i sesongstarten. Vi er absolutt ikke usynlige i trafikkbildet. Men det er mange som ikke ser. I det hele tatt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

For en kul sykkel du har Xyvind!! :knegg

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av KevinmsR6 »

Kul sykkel, og kjedelig at du ble påkjørt der den ansvarlige stakk av.... det er helt utrolig at noen kan oppføre seg slik,
Skulle ha fått seg en skikkelig %#*++^€$£$€^ for og si det snilt.

Men var nå bra du og sykkelen kom bra ifra det selvom det var kjipt og måtte få "støyten" for noe du varr helt uskyldig i og samtidig miste opptjent bonus.

Men den bonusen betyr nok lite i sammenheng med hvor galt det egentlig kunne ha gått.

Flott du deler :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Synes det mest utrolige her er at den som kjørte på han ikke ble funnet... Midt i Olso, med flere vitner og atpåtil en ganske så alvorlig overseelse...

Var vel en taxi også?

Dette lukter slett politiarbeid spør du meg...

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Da har jeg brukt 16. mai-kvelden på å få lagt på nye dekk Bilde Jeg gikk for Pirelli Diablo Rosso 3. Fikk dårlig vær på turen, men det var artig læll. Kjente sykkelen svingte lettere nå ja. Har en kollega som kjører en S1000RR, og han var også med og la på nye dekk han også. Han har kjørt ut flere sett med Diablo Rosso. Han fikk 12.000km ut av det siste dekksettet som han byttet ut i dag. Det er ikke dårlig.

Noen bilder fra turen.
Bilde

Bilde

Bilde

Adios
Bilde

Låst