xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av TGR »

xyvind skrev: 23 jan 2020, 10:55 Men jeg tenker jo også, med denne vinteren vi ser nå, at jeg skulle hatt en vintermotorsykkel til å pendle inn til Oslo sentrum med hver dag. Så hvis det kommer noe grussykkel inn i garasjen her etterhvert hadde det vært interessant å sette piggdekk på den og kjøre når det er forsvarlig gjennom vintermånedene. Så jeg bør vel holde meg til 250-400cc-klassen. Er ikke så mye sprut i en 250 kanskje, men allikevel nok til å leke med?
Det er vel ikke feil med en 600 heller tipper jeg. Syns de gamle Hondaene er knalltøffe, kunne godt tenkt meg en sjøl ... :thumleft

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av JK95 »

Ser heller ingen grunn til at KTM sine 690-utgaver skulle være feil, nok sprut til å leke med og lange serviceintervaller frister iallefal meg som ikke er noen proff endurosjåfør :twothumbs:

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

En 690 hadde jo vært heeelt konge som nr 2-sykkel i garasjen. Men redd for at den blir for dyr får se når salget av GSA er over osv.
Men jeg tenker også at det må være en litt eldre sykkel som jeg ikke trenger å være redd for å kjøre om vinteren, f.eks., også må den være ganske rimelig i innkjøp, da jeg må spare opp noen titusen først og kjøpe den cash.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 23 jan 2020, 10:55 Viktig å ha noe å holde på med når det er off-season. Spesielt for sånne som oss som ikke går særlig mye på ski eller har hytte å dra til osv. Selv har jeg jo to gutter som jeg bruker mye tid på, men jeg kjøpte meg også XBOX på black week-tilbud, så jeg har brukt veldig mye tid på PUBG nå gjennom mørketida. Rart hvor hekta man skulle bli på det der Bilde det er sinnsykt gøy!

Men jeg tenker jo også, med denne vinteren vi ser nå, at jeg skulle hatt en vintermotorsykkel til å pendle inn til Oslo sentrum med hver dag. Så hvis det kommer noe grussykkel inn i garasjen her etterhvert hadde det vært interessant å sette piggdekk på den og kjøre når det er forsvarlig gjennom vintermånedene. Så jeg bør vel holde meg til 250-400cc-klassen. Er ikke så mye sprut i en 250 kanskje, men allikevel nok til å leke med?
Husker jeg spilte en del for mange år siden, men jeg føler liksom at man bruker mye tid på noe som gir veldig lite eller ingenting tilbake, annet enn i øyeblikket. Jeg sammenligner spilling med å se diverse serier på TV. Totalt unyttig bruk av tiden. Det er veldig mye annet jeg har lyst til å gjøre som jeg faktisk lærer noe av, og evt. gir meg litt hjernetrim.

Dette er vel et privilegie man har når man ikke har barn og samtidig har en meget forståelsesfull kone. Jeg kjenner jeg blir mer og mer overbevist om at valget med å få barn ikke ble tatt for mange år siden. Det får holde med en bikkje, som forøvrig er bortsjemt som dagen er lang. :P

En ting er sikkert. Skulle madammen gå fra meg en dag, så leier jeg ut huset og flytter selv ned i kjelleren og tar med meg kaffetrakter og en madrass :knegg

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Bilde

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 23 jan 2020, 18:58 Bilde

Bilde
Haha... er du fortsatt etter så mange år overrasket altså? :lol

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Prøvde å finne et fornuftig sted å dele denne YouTube-linken, også ble det til at jeg heller kunne skrive noen ord her i bloggen i stedet da.

Jeg har vært hjemme snart hele uka, ligget rett ut med en skikkelig god manflu, ørebetennelse og det hele, og det er jo ekstra spennende i disse pandemi-tider.

Tenker jo på MC og MC-kjøring konstant hele tiden, og når man får noen dager som dette med litt tid å slå ihjel så blir det en god del YouTube, Finn, Google Maps, forum, Google-søk etter turutstyr og reisemål etc.
Kom i den anledning over disse svenskene som har vært på Norges-tur på to hjul, og laget, etter min mening, en utrolig fin film.

Sjekk den ut selv her https://youtu.be/XddS9SXWtVc

Jeg må si det klør ekstra i gassehånda når jeg ser denne filmen. Og mtp sesongen som ligger foran oss, og at det muligens blir reiseforbud til f.eks. Nord-Italia etc, så må jeg si at «hva pokker skal vi ned dit for i det hele tatt??» Bilde Vi er så heldige å bo i et veldig oppegående land å reise i, kanskje spesielt på MC.

Jeg skal i et bryllup i Gdansk i begynnelsen av august, og planen min er å kjøre MC ned dit, for så å bruke en uke til halvannen uke på å kjøre lenge sør på kontinentet og forhåpentligvis få gjort den turen gjennom alpene som jeg drømmer om. Men nå får tiden vise hvordan pandemi og økonomi utvikler seg frem til ferien kommer. Mulig jeg tar turen til Gdansk og returnerer tilbake til hjemlandet sporenstreks og koser meg gløgg i fantastisk landskap og deilig norsk klima Bilde

Jeg er jo muligens gæren, eller halvgæren, eller noe sånt, men når GS’en blir solgt så kommer Fireblade’n inn i garasjen.., men.. hva gjør jeg med gruskjøring og fjellturer og sånn da da?
Jo. Det jeg på en måte har tenkt, er at jeg heller nedskalerer, hvis dere skjønner, i prisklasse f.eks. og går for litt eldre sykler. Sykler? Eller sykkel?
Jo. Jeg tenker at med den litt eldre Fireblade’n i garasjen, så kan jeg tenke meg å skaffe en sykkel til. Tror jeg nevnte det i en post litt lenger opp her.

Altså. Jeg ser for meg at hvis jeg.. eller. Jeg liker jo å skru og vedlikeholde ting selv. Det kan være litt av halve moroa faktisk. Så hvis jeg skaffer meg en adventure/enduro/tursykkel til rundt kr 30.000,- som en sykkel nr. 2, så har jeg en morsom prosjektsykkel som jeg kan stæsje opp og gjøre den til en slags mini-adventure/enduro-greie, med muligens kofferter/softbags, knaster i dekka, høyt styre (så man kan stå og kjøre grusveier) etc etc.
Hadde vært dødsfett med en eldre boxer, men det er vel kanskje ikke så lurt egentlig?

Det hadde vært drømmegarasjen for meg. En R-sykkel, en grustursykkel, ja også den lille elbilen da Bilde

Vel, nok plapring fra meg. Har ikke sett folk eller prata med folk hele uka! Sorry!

Legger ved bilder av noen sykler som hadde vært et bra utgangspunkt som sykkel nr. 2. Kom gjerne med flere tips. Jeg står litt fast og har ikke helt oversikten over dette segmentet.

F650
Bilde

KLE500
Bilde

Transalp??
Bilde

R80
Bilde


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 05 mar 2020, 23:10 Og mtp sesongen som ligger foran oss, og at det muligens blir reiseforbud til f.eks. Nord-Italia etc, så må jeg si at «hva pokker skal vi ned dit for i det hele tatt??» Bilde Vi er så heldige å bo i et veldig oppegående land å reise i, kanskje spesielt på MC.
Så sant som det er skrevet :thumleft !
Mange av oss bør nok utforske vårt eget MC-land langt mer enn de fleste av oss har gjort - tror jeg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

Oh, my lord... :lol

Lenge siden jeg har kjent noen som har vimset så mye med tanke på MC valg, det er sikkert! :D

Men av de du la inn bilder av over så kjør i det minste litt stil og vel den nederste. De to andre er helt sikkert ikke noen dårlige sykler og kanskje er dem bedre rent teknisk (uten at jeg vet noe som helst om det), men det er slike sykler pensjonister kjører rundt med (stor sett).

Jg synes du skal ta deg en titt tilbake i egen tråd og se hva du har skrevet om S1000R for så og se hva du har skrevet om andre sykler? Hvilken av syklene har gitt deg mest glede så langt?

Jeg tror jeg vet svaret... men så selger du denne maskinen og kjøper deg traktor, for så og elge denne igjen å kjøpe Fireblade... og nå savner du igjen en traktor, men vil beholde firebladen, med de bakdeler det har med tanke på alderen på begge syklene grunnet økonomiske prioriteringer.

Hva skjer når du står i Gedansk med oljelekasje eller får andre andre problemer, noe jeg antar ikke er uvanlig med eldre sykler? Vil dette gi deg noe MC glede tror du?

Nå skal uansett ikke jeg pipe så alt for høyt, for jeg er ikke akkurat overivrig lenger jeg heller, men jeg selger ikke sykkelen før jeg er 100% sikker, for det er ikke sykkelen i seg selv som gjør at lysten er svingende.

Dessuten trenger man da ikke noen grussykkel eller traktor for å kjøre litt grusveier? Hvilke veier er det du tror du kommer til å befinne deg mest på tror du? Jeg tipper asfalt. Man får ikke i pose og sekk og må prioritere hele veien.

Men en ting er sikkert. Man vet aldri hva som dukker opp i denne tråden, og det er en av grunnene til at jeg faktisk leser den. Artig og høre om dine tanker frem og tilbake, men husk at du også legger hodet ditt litt til for hugg. En kameratslig hugg vel og merke.

Sving en tur innom meg hvis du er i nærheten, så skal jeg spandere en kaffe i furtebua mi :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av FredrikE24 »

R1100Gs kan du se på. Da har du det komplett.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Det er bare å hugge i vei men jeg gidder ikke forsvare meg her. Jeg kjører mest asfalt ja, men så bor jeg midt i Oslo også. Jeg vil ha en sykkel jeg kan kjøre i hvert fall grusveier med også, med bagasje, telt, utstyr. Men sykkelen må kunne ta meg et par timer ut av Oslo før jeg kommer ut i naturen. Så det kan ikke være en 250cc har jeg funnet ut.
Dette er hobby og lidenskap for meg. Tenker på dette hele tiden også handler tråden min her på mcsiden fortsatt om mc da Hehehe!!
Svinger gjerne innom når jeg er på to hjul igjen, Bjerknez så kan jeg dra i alle ledninger og kretskort «hva er dette a? Hva gjør denne a?»

Kawasaki KLR650 er/har vært kjempepopulær i alle verdensdeler, men jeg finner ikke en eneste på Finn. Kanskje dukker det opp noen nærmere sesongen.
R1100GS ligger det heller ingen eksemplarer til salgs av akkurat nå, men jeg må også holde meg til max 30.000 kr. Så vi får se

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Jeg kan tegne og forklare litt etterpå. Forbereder foredraget mitt nå. Sitt klar med kaffe’n!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Neida, jeg har ikke noe forklaringsbehov. Hadde det dritgøy med S1000R, som de fleste sikkert fikk med seg :lol En sykkel jeg fikk mer og mer ut av, og mer og mer igjen for. Den var helt rå, og jeg utelukker ikke at jeg kommer til å ha en BMW R eller RR igjen senere. Men etter 4 sesonger på S1000R så hadde jeg lyst til å prøve noe annet. Jeg er jo veldig glad i de turene som går over flere dager. Tenkte jeg skulle gå for det aller mest praktiske og råe på både vei og "offroad" og hoppet rett over til GSA'en. Den er jo også helt rå! Men i etterkant ser jeg at jeg skulle gått for en litt mindre sykkel, og en litt rimeligere sykkel, sånn at jeg kunne hatt en asfalt-racer og en grussykkel.

For jeg er fortsatt veldig glad i å ta korte eller lengre turer på asfalten, av og til sammen med noen av de jeg har blitt kjent med gjennom motorsykkelmiljøet (som stort sett kjører R-sykler). Og for meg så har ikke GSA'en vært så morsom til det formålet. Den har heller ikke vært optimal i køkjøring/tett trafikk til og fra jobb inne i sentrum, for meg. Så jeg vil tilbake til sport som hovedsykkel (her kommer Fireblade'n inn i bildet), også skaffer jeg meg en kul grus/adventure-prosjekt-budsjett-sykkel som jeg kan gjøre HVA jeg vil med. Den skal ikke være pen eller noe i nærheten en gang :crazy: Har også planer om å ta Fireblade'n med på Gardermoen/Rudskogen med Senior MC, da jeg synes det ser vanvittig gøy ut!

Så ja.. Jeg ELSKER å kjøre sykkel, og jeg har vanskelig for å velge bare én motorsykkel :crazy: så jeg har byttet ofte, i jakten på det perfekte og ultimate. Men det må ikke nødvendigvis være flunka nytt og "det aller beste" for at det skal være gøy. Jeg merker at med de nye syklene jeg har hatt så går jeg og er ganske livende redd for at det skal skje noe med sykkelen, at verdien plutselig skal forsvinne, at det skal bli grisedyrt på verksted, at jeg skal tape alle de pengene den kostet meg. Så nå blir det deilig, tror jeg, å ha en sykkel (eller 2) uten noe finansiering fra banken, og å kunne gjøre de fleste servicer selv, for det er noe jeg liker å gjøre og har stor interesse for. Men jeg kommer sikkert til å bytte sykler igjen, med tid og stunder :roll

Det er i hvert fall ikke noe mål for meg å ikke bytte sykkel, eller ikke bytte merke, eller ikke "spise mine egne ord" :lol
Noen vil kanskje synes det er vimsete, men jeg har da bare et brennende MC-hjerte :redface :prop: :sunny: :yahoo

Takk for oppmerksomheten! :thx
Sist redigert av xyvind den 06 mar 2020, 09:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 06 mar 2020, 09:42
Noen vil kanskje synes det er vimsete, men jeg har da bare et brennende MC-hjerte :redface :prop: :sunny: :yahoo

Takk for meg :thx
Nettopp! Veldig bra :twothumbs: !!

Men... du mente vel "Takk for oppmerksomheten" og ikke ikke "Takk for meg" her på MCsiden, håper jeg :eh ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

AJ skrev: 06 mar 2020, 09:54
xyvind skrev: 06 mar 2020, 09:42
Noen vil kanskje synes det er vimsete, men jeg har da bare et brennende MC-hjerte :redface :prop: :sunny: :yahoo

Takk for meg :thx
Nettopp! Veldig bra :twothumbs: !!

Men... du mente vel "Takk for oppmerksomheten" og ikke ikke "Takk for meg" her på MCsiden, håper jeg :eh ?
Selvfølgelig :twothumbs: Rettet opp nå, for å unngå misforståelser!

Låst