xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel!!]

Legg inn av xyvind »

RuneMC skrev:Gratulerer med linjelekker bike :thumleft
freddy123 skrev:grattis med en av de peneste streetfighterene der ute :prf
Takker for det :) Skulle egentlig ut en tur nå, men det begynte å regne!! :evil

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel!!]

Legg inn av xyvind »

Måtte ut et ærend og levere bonussønnen min et sted. Han er 10 år og har virkelig blitt hekta på å sitte bakpå, så vi tok sykkærn.

Vi møtte på noen våte partier, og sykkelen så ikke ut da jeg kom hjem igjen :-) jeg ga henne et varmt og mykt boblebad med varm skylling slik at vi får sove godt her i natt.

Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel!!]

Legg inn av xyvind »

Fikk to timer i salen nå i kveld :thumleft Har rulla beskjedne 20 mil + til nå.
Kjøreegenskapene er så vanvittig mye bedre enn hva jeg var vant med :yeyeye Svinger som en drøm :yeyeye

Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av xyvind »

Har vært utenfor og vasket sykkelen etter gårsdagens tur, og da jeg tørket og gikk over sykkelen etter vask hørte jeg en slags hveselyd og tenkte at det kom fra hageslangen som fortsatt var under trykk.
Men neida. Oppdaget at det står en slags nagle eller metallsplint dypt inn i bakdekket :evil :evil :evil

Bilde

Hvordan går jeg frem nå? Ringe forsikringsselskapet og få den "tauet" til dekkverksted?
Får man nytt dekk på forsikringen??
Burde jeg ringe forhandler og høre om de kan legge på nytt dekk? Vil ikke at en som ikke har peiling skal skru og grise til og fikle med sykkelen, siden den er helt ny. Sukk.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av AJ »

Annet alternativ:
stikk innom Biltema og kjøpt "Tire repair kit" og fiks dekket dekket selv.
Veldig enkelt og akkurat nok til at du kan komme deg til dekkverkstedet for å få lagt på et nytt.

Har selv punktert to ganger; bakdekket begge ganger og fått "lappet" dekket med samme type greier som Biltema settet. Og begge dekkene gikk flere tusen km. etter reparasjonen.
Så min erfaring er at det sjelden eller aldri er forbundet med noen fare å lappe dekket med lisseløsningen (rågummimateriale formet som grove lisser) fra Biltema, og kjøre videre.
Betinger selvfølgelig at punkteringshullet ikke er for stort. Men er det skrue eller spikerpunktering, går det helt fint.

Ang. nytt dekk på forsikringen: tru'kke det, nei... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Bjerknez »

Som AJ skriver. Kjøp deg et "pluggesett" og lapp dekket ditt selv. Dette er såpass enkelt at selv JEG hadde klart det. Så kjører du til verkestedet selv og får dem til å legge om nytt dekk til deg. :thumleft

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:Betinger selvfølgelig at punkteringshullet ikke er for stort. Men er det skrue eller spikerpunktering, går det helt fint.
Min erfaring er at utfordringen er "motsatt" - hullet må utvides slik at du greier å få inn tetningslissa. Som oftest er det med en slags fil (eller rasp) med T-håndtak som du stikker inn nå spiker/skrue er fjernet. Dette verktøyet bruker du til å utvide hullet og rive opp sidene slik at tetningslissa fester seg godt.
Lykke til med lappingen :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av RuneMC »

Torshov Bilrekvisita har også pluggesett. Det du skal ha består av brune "lisser", verktøy for å dytte inn lissene og raspe opp siden i hullet og gasspatroner med en liten slangestubb (for å fylle dekket ute i ødemarken eller hvis du ikke har luftkompressor/pumpe). Koster litt over 200kr sist jeg kjøpte. For MC dekk og lite hull kan det være lønnsomt å splitte en lisse på langs og ta inn først den ene og så den andre.
For proff tetting - få den tauet til MC forhandler som tar av dekket og plugger det med en sopp-formet plugg - da holder det garantert for bakdekk (dvs ut dekkets levetid).
Lisser holder også godt, men teoretisk litt lavere sikkerhet.

Punktering regnes nok som slitasje ift nytt dekk, men inntauing kan evt være dekket av forsikringen din.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av tagesk »

Bilde
RuneMC skrev:.
Lisser holder også godt, men teoretisk litt lavere sikkerhet.
Bildet er tatt på Staoil i Sandvika, to minutter før planlagt avgang til Pisa, Italia.
Eraring er at det tar en halvtime fra jeg pungterer til jeg er på luften igjen. Mesteparten av tiden går med til å grave frem lappesakene som naturligvis ligger nedersdt, nederst, nederst i bagasjen.

Jeg har kjørt mange ti-talls tusen km med plugger (lisser) i dekkene mine.
Du må lage hullet større enn det er (krever is i magen!).
Jeg kjøper mine plugg-sett fra Louis.de.
Men patroner gir jeg ikke så mye for. Jeg har med meg en liten 12V pumpe.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av xyvind »

Hei og takk for mange gode tips! Jeg har så å si funnet dekk og en som kan legge om for meg på kveldstid. Passer bra mtp. at jeg har pappapermisjon, og er "litt" opptatt på dagtid

Men om jeg skal plugge dekket og kjøre dit eller om jeg skal ta av hjulet og kjøre bil dit er jeg ikke sikker på enda. Sykkelen har hverken midtstøtte eller depotstøtte. Har ikke jack(jekk) heller. Kan jo forsøke å plugge det først. Også forsøke å skru av hjulet hvis jeg ikke får plugget det skikkelig. Svinger innom Biltema straks. Lover å dokumentere en evt. pluggejobb :-)

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Solo-rider »

Biltema lappesettet kan alle som var med på Prehøst turen 2014 bekrefte at fungerer :thumleft

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t= ... 4&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;

Med god hjelp med en liten luftkompressor .
Det ble brukt Biltema sin batterikompressor.
Litt usikker om det var denne : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000033657/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hvilken type kan Ojda sikkert bekrefte...
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av gsx750_80 »

xyvind skrev:Har vært utenfor og vasket sykkelen etter gårsdagens tur, og da jeg tørket og gikk over sykkelen etter vask hørte jeg en slags hveselyd og tenkte at det kom fra hageslangen som fortsatt var under trykk.
Men neida. Oppdaget at det står en slags nagle eller metallsplint dypt inn i bakdekket :evil :evil :evil

Bilde

Hvordan går jeg frem nå? Ringe forsikringsselskapet og få den "tauet" til dekkverksted?
Får man nytt dekk på forsikringen??
Burde jeg ringe forhandler og høre om de kan legge på nytt dekk? Vil ikke at en som ikke har peiling skal skru og grise til og fikle med sykkelen, siden den er helt ny. Sukk.
Kjøpte en GSX 750 våren 2010, og fant raskt ut at det var 2 spikre i bakdekket. Luften sivet sakte ut, så
jeg rakk å kjøre noen km, eller mil, med bakdekket i denne tilstanden.
Fikk plugget dekket, og har kjørt mer enn 10 000 km med det, siden. Solid dekk, forresten: Avon Roadrider.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av Flanker »

Plugg og kjør! Å bytte et nesten nytt dekk bør være siste utvei. Holder pluggen kan du kjøre til dekket er utslitt.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av xyvind »

Fint å lese at så mange har positive erfaringer med å plugge dekk. Jeg har vært og kjøpt Biltema sitt kit og skal forsøke i ettermiddag. Jeg kjøper nytt dekk uavhengig av resultatet. Tør ikke ta sjansen. Ikke noe gøy å ha det i bakhodet når jeg kjører med passasjer heller.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [Ny sykkel - PUNKTERING!!]

Legg inn av ojda »

Solo-rider skrev:Biltema lappesettet kan alle som var med på Prehøst turen 2014 bekrefte at fungerer :thumleft

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t= ... 4&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;

Med god hjelp med en liten luftkompressor .
Det ble brukt Biltema sin batterikompressor.
Litt usikker om det var denne : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000033657/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hvilken type kan Ojda sikkert bekrefte...
Kan bekrefte at dette er riktig type ja :prf
Men kjøper du en sånn, så husk å putte i nye batterier hver vår.
Lite gøy å trenge luft, for å finne ut at batteriene er flate.

Grunnen til at jeg velger denne, og ikke en som tar 12v fra sykkelen
er størrelsen. Denne er litt større en en 20 pakning med sigaretter
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Låst