xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av freddy123 »

Jeg skal nedover Europa selv i sommer med en kompis vi er begge 26år, men det blir uke 29 og 30.

Vår plan er å komme oss raskest mulig ned til alpene og derfra ta livet med ro, kjøre sykkel og gå turer i fjellet før vi vender nesa hjem og tar med oss noen byer på veien oppover.

Dersom vi skulle havne på tur likt nedover så kunne man møttes og tatt noen øl.

Men utrolig kjipt, det er nok godt for hode og få noe annet å tenke på.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Ronning »

Har du mulighet til å reise, så gjør det. Har vært i samme situasjon som deg, så det er bare å gripe alle positive muligheter du finner.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Takk for det, gutta :thumleft
Tror nå at jeg kommer til å dra nedover. Men er det så lurt å sette avgårde på en S1000R?
Jeg skryter som regel av komforten, jeg sitter "godt" på den. Men ærlig talt.. 4.000 km på et relativt enkelt sete og ganske spiss vinkel i knærne.. det er snakk om inntil 14 dagers tur her. Det er kanskje å skyte seg selv i foten å sette avgårde på en så lang tur med den sykkern. De lange transportetappene.. Jeg vet mer i løpet av de neste to ukene hvilke options jeg har. På tide å skaffe seg tursykkel, tenker jeg :thumleft
freddy123 skrev: 19 mai 2019, 15:44 Jeg skal nedover Europa selv i sommer med en kompis vi er begge 26år, men det blir uke 29 og 30.

Vår plan er å komme oss raskest mulig ned til alpene og derfra ta livet med ro, kjøre sykkel og gå turer i fjellet før vi vender nesa hjem og tar med oss noen byer på veien oppover.

Dersom vi skulle havne på tur likt nedover så kunne man møttes og tatt noen øl.

Men utrolig kjipt, det er nok godt for hode og få noe annet å tenke på.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Høres så kult ut! Uke 29 skal jeg være i Molde, uke 30 hjemme i Oslo. Men jeg hadde lett stilt opp for noe øldrikking hvis vi hadde overlappa på kontinentet et sted :twothumbs:
Jeg vet foreløpig ikke om noen som vil være med meg på tur :redface Jeg kjenner flere som kjører, men de er ikke LIKE entusiastiske som meg. Jeg kan finne på å reise nedover alene. Trives godt i mitt eget selskap. Men så er jeg jo sinnsykt trivelig også da :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av AJ »

14 dagers tur i Europa med sykkelen din går helt uten problemer så lenge du tar de pausene du synes du trenger og ikke kjører lengre dagsetapper enn det kroppen forteller deg at du bør gjør... :crazy: .
Min erfaring på Europatur med den forrige KTM 'en med ikke spesielt mykt og godt polstret sal, var at en kort pause omtrent hver time, gjorde at man kjapt restituerte seg og var klar for enda en time.

Så... kjør på :mc1 !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

AJ skrev: 20 mai 2019, 20:59 14 dagers tur i Europa med sykkelen din går helt uten problemer så lenge du tar de pausene du synes du trenger og ikke kjører lengre dagsetapper enn det kroppen forteller deg at du bør gjør... :crazy: .
Min erfaring på Europatur med den forrige KTM 'en med ikke spesielt mykt og godt polstret sal, var at en kort pause omtrent hver time, gjorde at man kjapt restituerte seg og var klar for enda en time.

Så... kjør på :mc1 !
Ikke sant! Jo, tur har jeg lyst på uansett. Nå nå jeg bare få svar på noen økonomiske spørsmål. Håper jeg får det til! :roll :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke vert på noen alpetur, men jeg har kjørt nærmere 3.000 km. I løpet av tre uker med min sykkel, som jo er helt lik din. Jeg har i tillegg to prolapser og ble ryggoperert for noen år siden. Så lenge man tar pauser når man føler man må så kan kjøre en gammel tempo sånn sett.

Selvsagt har en sykkel ala XR bedre plass, mer oppreist sittestilling, mulighet for toppboks, låsbare sidevesker og fandens oldemor. Selvsagt er slikt behagelig på tur. Ingen tvil om det. Men du skriver «er det lurt å legge av gårde på en s1000r?»

For min del hadde vertfall ikke jeg byttet ut sykkelen. Kan kjøre jorden rundt på min sykkel. Kanskje ikke like lange etapper som en som kjører en Goldwing med massasjesete, innlagt bad og adaptiv cruise control, men stopper man når man føler man er sliten så går jo dette som en lek.

Du har sikkert lyst på noe nytt, jeg ser den. Men at du trenger det for å gjennomføre en slik tur? Overhodet ikke. Vår kjære Verpeide kjørte jo 4.000km. På en gammel KTM med alt for slakt kjede fra dag en og slitne drev. Han kjørte mutters alene opp på fjelltopper på rasferdoge sandveier flere tusen meter over havet med en sliten KTM.

Når jeg ser disse videoene så blir jeg ikke annet enn imponert over hvor tøff (eller dumdristig?) han var enkelte ganger. Ja på youtube ligger det også videoer over folk som har kjørt like lange etapper på scooter, med ekstra hjemmesvisede bensintanker og you name it.

Konklusjon: har du lyst på nytt, så for all del, kjør på. Rent økonomisk ville jeg nok brukt S1000R’en. Skulle noe skje så har du litt større handlingsrom økonomisk enn hvis du kjører en nybelånt dyrere sykkel.

Personlig kunne jeg fint kjøpt meg drømmesykkelen rent økonomisk hvis jeg ville det. Altså en Triumph Rocket III. Men jeg har funnet ut at sykkelen alene gir en veldig kortvarig glede hvis man ikke tar den ut på tur. For min del føler jeg at jeg har nådd «toppen» og prøvd det meste når det kommer til motorsyker. De turene jeg husker best og har de beste minnene fra ble gjort med cruiseren. Ikke fordi det var en cruiser, men fordi jeg var en fersk motorsyklist.

I dag kjører jeg mye mindre, men koser meg like mye de få turene jeg kjører. Men jeg blir fortere lei og det er mange dager i året jeg kunne kjlrt som jeg regelrett ikke gidder. Ja, jeg har faktisk til tider vurdert å selge sykkelen også. Men det er den årlige sommerturen som jeg har valgt skal være høydepunktet. Dette er noe jeg gleder meg til hvert år. Spørsmålet er, trenger jeg en S1000R som i dag koster rundt 240k for denne ene turen på totalt 2-3.000 km.? Overhodet ikke.

Derfor så blir det nok ikke noen S1000R ved neste korsvei for min del. Enten så beholder jeg den jeg har, eller så kjøper jeg noe rimeligere. På alpetur kunne jeg kjlrt hva som helst, bortsett fra motorsykkel med for lite kubikk og RR sykkel. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Tror du vil kose deg fint på S1000R. Stumpen kan få seg en pause med jevne mellomrom, men det man kan bli sliten av er høy hastighet over lang tid med tilhørende fartsvind som røsker og drar i kroppen. Sånn sett er nok en sportstourer eller en mer reinspikka tourer bedre, med det resultat at du kan mer komfortabelt sluke mil. Så kommer det til om du vil flå nedover autobahn i 150km/t eller om du vil ta det litt roligere. Du må rett og slett kjøre deg inn litt og komme i riktig tempo. Da går det nok finfint. Nok kjedesmøring og en pause når det passer. Jeg tror nok det skal litt til å møte "veggen" og heller vil snu og kjøre hjem igjen midtveis..

En kollega kjører BMW K1600GT og tar en alpetur på en helg(Torsdag kveld til Søndag kveld). Kjører dekka knudrete på Autobahn.. Så det går unna antar jeg. Så å kjøre S1000R på en to ukers tur burde gå helt fint.

Selv føler jeg det naturlig å stoppe etter ca. 15 mil når jeg koser meg på tur. Det holder å gå en runde rundt sykkelen, strekke litt på beina og kjøre videre.

Varpeide må jeg si var/er lykkelig uviten om hva det innebærer å drifte en motorsykkel. Jeg hadde aldri klart og legge i vei på den måten. Allikevel så ordner det seg for han underveis og det blir et eventyr ut av det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 mai 2019, 23:29 Varpeide må jeg si var/er lykkelig uviten om hva det innebærer å drifte en motorsykkel. Jeg hadde aldri klart og legge i vei på den måten. Allikevel så ordner det seg for han underveis og det blir et eventyr ut av det.
Men jeg tipper han i ettertid sitter igjen med mer glede etter en slik tur enn hvis han hadde kjørt en flungende ny sykkel. Da hadde han nok kanskje også vert for redd til å utforske samt skade sykkelen.

men en eldre sykkel blir ikke tapet like stort og man kan velte litt uten at det har noen stor betydning. Jeg tror ikke at han hadde sittet igjen med bedre minner om sykkelen var nyere/større/mindre etc.

Ja, han var nok litt dumdristig til tider, men han var jo en sosial oppegående fyr ellers som fant løsninger på det meste. En hærlig fyr på mange måter :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Helt klart. Jeg er ikke redd for å kjøre langt sånn rent fysisk. Jeg engster meg bare for sykkelsammenbrudd langt hjemmefra. Noe jeg ikke burde være. Har hatt et eneste problem med min sykkel som hendte nylig. Kom meg dog hjem på et gir. Når det er fiksa så har jeg nok ingen problemer med å legge i vei. Da vet jeg at alt er ok.
Er derfor jeg kanskje sier at han var lykkelig uviten :crazy:

Med en nyere sykkel, som deres S1000Rer hadde jeg ikke vært betenkt i det heletatt.

Når det er sagt, fattern kjørte en gammal K100 helt til Kroatia midt i desember. Det gikk bra det også, til tross for kulde, is og snø i fjellene i Østerrike, Slovenia og nord i Kroatia. Tilbakela 90-100 mil hver dag. Da tenker jeg nå at en S1000R midt på sommern er en lek.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Når den gamle tungstartede plastidipp lakkerte KTM'en til Verpeide med slakt kjede og slitte drev klarte turen, så vil det ikke overraske meg om at en S1000R av nyere modell klarer brasene heller. I tillegg har man garantien å støtte seg til.

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Ettan »

Bjerknez skrev: 21 mai 2019, 00:43 Når den gamle tungstartede plastidipp lakkerte KTM'en til Verpeide med slakt kjede og slitte drev klarte turen, så vil det ikke overraske meg om at en S1000R av nyere modell klarer brasene heller. I tillegg har man garantien å støtte seg til.
Hvem er denne Verpeide dere skriver om? Har han noen youtube kanal eller lignende?
Høres innteresant ut :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Søk på «Bjørnar Verpeide» på youtube og se videoene hans fra mc turen til Marokko der :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 21 mai 2019, 02:44 Søk på «Bjørnar Verpeide» på youtube og se videoene hans fra mc turen til Marokko der :)
Link i dette innlegget:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=312752#p312752
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Hadde (nesten) aldri trodd jeg skulle gjøre det her.. dere må tilgi meg, for jeg har syndet!

Neida. Jeg synes faktisk ikke denne vindfjøla fra MRA gjør noe skam på bimmern. På turen hjem fra MC Oslo fikk jeg testa den litt også. Tror ikke jeg merka så veldig stor forskjell akkurat nå, jeg må ha flere turer, helst uten regntøy! Men det var ikke noe merkbar turbulens, og jeg tror det var mindre luft mot kroppen. Kommer nok med flere tilbakemeldinger på dette etter hvert Bilde

Noen bilder tatt i farta

Bilde

Bilde

Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av WikingTnT »

Har en litt høyere vindskjerm på TnT`n men den brukes kun på bane da man kan krype ned mot tanken for å slippe vind-presset. Ikke helt overbevist at den du har montert hjelper noe særlig i høyere hastigheter hvis du sitter oppreist , kan ende med at du får turbulens rundt hjelmen som sliter på nakken men time will show :-). Hjelper ikke at du har tank-veske som begrenser muligheten til å krype sammen på autobahn heller...
Det er en av grunnene til at jeg ikke liker tank-vesker men bruker en liten mc-sekk som også kan konverteres til tail-bag.

Låst