xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Geiroe »

Dersom jeg hadde fulgt TET løypa, og betalt bompenger ymse steder, så tror jeg ikke jeg hadde ofret en tanke på lovligheten av å kjøre der. Vi får kjørt og grunneier får et lite bidrag til å vedlikeholde veien.
Kos deg på tur, ser artig ut. Flotte bilder. :thumleft
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Jeg er nok ferdig med forum, jeg. Tenkte bare si i fra.
Jeg kjører kun for min egen del, og driter i hva andre mener om noe som helst :thumleft
Og jeg skal ikke prøve å prakke på dere noe mer av hva jeg bedriver.

Et offisielt takk for meg :vs
God tur, alle sammen! :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av AJ »

Du verden...
Her ble det fjernet bilder over en lav sko av en åpenbart hårsår motorsyklist.
Skuffende...
Et offisielt takk for meg :vs
Takk for turen, ja...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av 45316 »

Synd xyvind, likte hvordan du formidlet gleden med mc. Det beste hadde vært om du greide å overse moralens høye voktere, men samtidig forstår jeg at du ikke gidder å bruke masse tid på posting for så å få en del svar som leter med lykt og forstørrelsesglass etter mulige lovbrudd i stedet for å godta dine svar.

Kos deg med kjøringa og du finner helt sikkert andre plattformer hvor du fortsatt kan formidle gleden med den!

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av FredrikE24 »

Kan man ikke bare få kose seg på ferie og dele dey uten at man skal henge seg opp i detaljer da? Jeg er litt den typen som ikke gidder å legge meg opp i sånt. Kjørt nok på krøtterstier uten sertifikat langt vekk fra folk uten å hatt noe problemer utenom et eneste tilfelle på 20år. En tilreisende som slang med leppa og mente jeg kjørte i utmark. På en vei som ble kjørt opp for 40 år siden med traktor.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Ketil »

Det var jo synd at du lar deg provosere såpass mye at du velger å takke for deg her på forumet. Du har vært en stor bidragsyter med dine flotte turreferat, det er slike bidrag som gjør at jeg følger med på forumet. Når det er sagt, så mener jeg vi må ha rom og takhøyde for ulike synspunkter på våre innlegg, selv om det er artigst med positive tilbakemeldinger på det vi legger ut. Ønsker deg lykke til videre og håper du vender tilbake på et tidspunkt. «Ingen skam å snu» gjelder i høyeste grad for eventyr-motorsykkelister :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av kjellv »

Her må jeg bare beklage. Jeg har ikke hatt til hensikt hverken å provosere eller mistenkeliggjøre noen.

TET er mye frampå for tiden, og svært mange henger seg på trenden. Det er ikke så rart, denne måten å oppleve landet og naturen nesten alene på er jo bare fantastisk.
Men jeg er redd dette vil ta litt av, og problemer vil oppstå, nettopp fordi dette foregår i grenseland av lovverket. Det er da den enkelte deltaker, ikke TET som får problemer.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Dansekris »

Jeg er i samme båten egentlig. Ut å kjøre TETen neste uke.

Flere av bildene her er jeg rimelig sikker på ikke er på den offisielle ruta, og de så litt vel spektakulere ut. Klart det kan bli et problem om strikken tøyes.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av AJ »

45316 skrev: 04 jul 2020, 11:32 moralens høye voktere,
Hæ!?
Å stille noen relevante spørsmål om det man ser på bildene hvor veien minner nærmest om en krøttersti i innmark... er det å være "moralens høye voktere" :scratch .

Det er faktisk en del norske motorsyklister som har lagt ut en rekke videoer på nettet hvor man helt åpenbart har kjørt i utmark på stier og det som kan se ut som branngater eller veier i vellinga laget av skogsmaskiner.
Og motorferdsel i utmark er faktisk ulovlig:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82
Rimelig klare føringer og definisjoner i lovens § 2.

Nå fant trådstarter det for godt å takke for seg og fjerne bilder og tekst i samme slengen, så det er ikke lenger mulig å se nærmere på bildene hans.
Men som flere har påpekt kan det være grunn til å stille spørsmål ved om han har kjørt lovlig iht. Lov om motorferdsel i utmark på enkelte strekninger. Selv om han selv mener å ha gjort det.

Jeg kjenner til tilfeller hvor det har vanket rimelig saftige bøter for de som blir tatt for ulovlig kjøring i utmark og ikke minst på islagte vann, selv om oppdagelsesrisikoen er forholdsvis lav.
Men med økt oppmerksomhet og fokus på klima og miljø vil nok dette endre seg.

Så at man blir så indignert over å få noen spørsmål og kommentarer om veiene man har kjørt basert på bilder som er tatt, at man redigerer bort alle bildene og takker for seg, synes jeg er spesielt.
Ingen ondsinnede kommentarer og ingen ufine personkarakteristikker, kun spørsmål og noen betraktninger basert på egne erfaringer og brukeren "går i kjelleren", virker det som.
Tross mange gode tilbakemeldinger på innleggene, hvor han altså valgte å redigere bort bilder og tekst og erstattet innholdet med <3 tegnet, for så å takke for seg.

Seriøse greier...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av 45316 »

Han så vel ikke noen grunn til at "ulovlighetene" skulle ligge her da. Se mulighetene, ikke begrensningene! Er det i hvertfall jeg lever etter.

Straffenivået for motorferdsel er jo forbi enhver fornuft, men den diskusjonen får vi la ligge til vinteren da snøscooter sesongen starter, tror ikke jeg finner igjen sporene mine i Sverige fra forrige sesong.... Tiltross for at MDG, DNT osv hevder at jeg har ødelagt naturen for alltid med å kjøre på snøen som er borte nå. Sånn sett vil jo en motorsykkel ha større potensial for skade, men alt beror på gassrulla.

Jeg så ingenting galt med bildene xyvind la ut, har vel sett verre bilder av andre personer i forumet her som har funnet seg en campeplass ved asfaltveg og insistert på å ta med seg sykkelen helt fram til campplassen.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av FredrikE24 »

Hva man finner på å gjøre og hva man risikerer får være den som legger ut sitt problem. Det er nok ingen med myndighet som gidder å ettergå det man ser på bildene. Husk at bildene kan tas på en slike måte at det ser mer utmark ut enn det er. Jeg la selv ut et bilde av min sykkel stående i utmark ved siden av en varde her om dagen oppe på fjellet. Kjørte på en smal tursti for å komme meg dit.
Både her og sosiale medier.

Ingen som har kommentert dette med utmark, ei heller var det ingen som brydde seg på stedet. Fått mer tilbakemeldinger på hvor kult det var å dra en 300kg tung sportstourer ut på snaufjell. Jeg vet det ikke er lov, og kommer en oppsynsmann kommer og tar meg på fersken så skal han få gjøre det, og jeg tar følgende, men kommentarer på utmark-kjøring på et forum hvor det synses om det er lovlig eller ikke når man ikke har vært der selv blir bare feil. Plaget det noen her? Har kjørt på skogmaskinveier i årevis på sommeren i timesvis. Eneste jeg har støtt på er en og annen sau.

Jeg driter selv i hva folk måtte mene, og gjør som jeg vil, og føler er greit der og da. Nå var Øyvind på tidenes ferie og ønsket å dele dette med oss. Jeg likte å lese om turen og bildene, så måtte denne pekefingeren komme.

Har vært prat om alt fra kjøring uten kjøreutstyr til kjøring med åpen baugport på hjelm her siste tida. Pass på dere selv :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av oivindg »

For min del er det ikke så viktig om xyvind velger å bryter noen regler eller ikke. Jeg synes bare det ble skapt et inntrykk av at kjøring på tråkk og traktorvei er greit, og da ville jeg bidra til å klare opp litt i dette. Det er ikke lov uansett hva grunneierne sier. Dumt hvis folk setter til skogs i god tro basert på feilaktig info og ender opp med å bli tatt og bøtelagt.

Forøvrig synes jeg det er innmari synd at xyvind slutter å poste. Jeg likte å lese om turene hans.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Olav K »

Dette var synd Xyvind. :sorry
Veldig synd.

Du har gitt oss en av de mest leseverdige bloggene her inne på laange tider.
Formidlet kjøre og turglede, non plus ultra, og da er det leit at noen QWERTYsjåfører skal begynne å henge seg opp i det jeg kaller bagateller.
Skjønner at skrive og formidlingsgleden får seg et skudd for baugen da.

Disse "ulovlige" veistubbene forbinder stort sett grusveier av bedre standard, og finnes "strødd" utover hele ruta.
Såvidt meg bekjent (og jeg er med på de fleste norske TET og offroad grupper på Face) er det lite og ingen støy omkring disse veistubbene.
NÅR det har blitt noe spetakkel, blir det raskt formidlet, og gruppens indre justis ordner det.

Jeg har kjørt mye av TETen, og det er en flott opplevelse.

Håper vi får se mer til deg på andre plattformer framover
:-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av mortenolb »

Veldig synd. Har vært mye god inspirasjon til at jeg ønsker meg ut på grusturer selv!

Veit ikke helt om jeg synes denne diskusjonen om hvorvidt ting er lovlig eller ikke er nødvendig. Blir litt som om noen poster tur-referat og folk begynner å mase om man har holdt fartsgrensa hele veien.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev: 04 jul 2020, 22:50 Veit ikke helt om jeg synes denne diskusjonen om hvorvidt ting er lovlig eller ikke er nødvendig. Blir litt som om noen poster tur-referat og folk begynner å mase om man har holdt fartsgrensa hele veien.
Nå er det vel ingen som har anklaget eller insinuert noe sted i denne tråden at xyvind har begått lovbrudd?

Det som er blitt feil er at diskusjonen (beklager, det var jeg som startet den) havnet her i xyvinds logg. Denne diskusjonen synes jeg er interessant, men burde foregått i en egen tråd.
Dette er noe jeg har lurt på en tid, hvorvidt TET sine ruter er klarert lovlige eller i grenseland ulovlige. Altså ingen anklager mot trådstarter, men beklageligvis var noen av bildene hans egnet til illustrasjon for hvilke veier/stier som kan være i grenseland.

Låst