Spiritofwinter, KTM på motocross bane

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru Ninja

Legg inn av spiritofwinter »

Nytt kjede og nye drev kom i pakke fra XL-Moto i dag :-)

Har aldri byttet kjede eller drev før, heller aldri tatt av bakhjulet på en MC før, så det ble litt nye erfaringer i dag.

Et lite bilde av den demonterte sykkelen.
Bilde

Nytt motordrev og kjede.
Bilde

Nytt bakdrev og kjede.
Bilde

Bilde av mit første klinkede ledd på et kjede.
Bilde

Tok en test tur etter å ha montert sammen alt, og det ser ut til å holde godt sammen :D

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: Spiritofwinter, på tide å skru Ninja

Legg inn av Papi »

Ser då veldig bra ut det der! Vart litt gira på å demontere meir sjølv, når eg neste gong skal skifte olje på ninjaen min. :thumleft
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

ZZR-Erling

Re: Spiritofwinter, på tide å skru Ninja

Legg inn av ZZR-Erling »

Fin fin klink! Men har du ikke låseblekk på fremdrevet?

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru Ninja

Legg inn av spiritofwinter »

ZZR-Erling skrev:Fin fin klink! Men har du ikke låseblekk på fremdrevet?
Har låseblekk, ser at det ikke var helt på plass på bilde, men det var på plass når jeg var ferdig.

Papi: du får si ifra om du trenger assistanse neste gang du skal skru, er giret på mer skruing av ninja etter dette :-)

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru Ninja

Legg inn av spiritofwinter »

Har vert plaget med en del turbulens og støy inne i hjelmen en god stund, men har alltid brukt ørepropper av en eller annen type for å dempe lyden. Etter at jeg kjøpte meg intercom og bruker lettere propper for å høre lyden, så har jeg stusset på at det fremdeles er veldig mye støy og jeg må skru veldig mye opp lyden på intercom for å høre både musikk og telefon samtaler. Har sjekket litt rundt på nettet siste tiden for å se om flere har hatt dette problemet med den hjelmen jeg har. Fant da ut at hjelmen var produsert for naken sykler, og skulle ikke være så plaget med turbulens eller støy.

Vindskjermen som er på sykkelen er en uoriginal skjerm som er litt høyere enn den originale, slik at vinden skal gå over hjelmen. Bare for å ta en test så strekte jeg meg over vindskjermen for å se reaksjonen på hjelmen, å plutselig ble de stille. Bestemte meg derfor for å montere på den originale skjermen som jeg hadde liggende, og ved kjøring i dag så er det vesentlig mindre turbulens og støy en tidligere. Fremdeles ser jeg at det blir stillere viss jeg strekker meg over vindskjermen, så det er mulig jeg burde kjøre uten? eller med en som er lavere? Er ihvertfall veldig fornøyd med resultatet så langt.

Bilde av sykkelen med original skjermen:
Bilde

Tenkte underveis at jeg skulle se hva som var i det originale verktøysettet, og ble overasket over hvor mye som var der, men så har jeg kun sett de som følger med biler og som inneholder en fastnøkke viss man er heldig:
Bilde

Til slutt et lite stemningsbilde fra kjøring til jobb i dag tidlig:
Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spiritofwinter, på tide å skru Ninja

Legg inn av DrGreve »

spiritofwinter skrev:Nytt kjede og nye drev kom i pakke fra XL-Moto i dag :-)

Har aldri byttet kjede eller drev før, heller aldri tatt av bakhjulet på en MC før, så det ble litt nye erfaringer i dag.

Nytt motordrev og kjede.
Bilde

Tok en test tur etter å ha montert sammen alt, og det ser ut til å holde godt sammen :D
Normalt, så skal merkingen på drevene vende utover og ikke inn mot motoren. Mulig at merket er skjult av kjedet?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru Ninja

Legg inn av spiritofwinter »

Var ikke så mye merking på drevet, men utformingen viste greit hvilken vei det skulle monteres.

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, ny sykkel?

Legg inn av spiritofwinter »

Har ikke vert så veldig aktiv siden i høst, har hatt en del jobb, familie og oppussing å ta meg av, men nå skjer det ting.

Bestemte meg tidligere i vår for å selge Ninjaen til fordel for ny sykkel. Tenkte noe med litt bedre kjørekomfort, men var litt usikker på hva jeg skulle velge. Tok en runde rundt til lokale MC butikker og prøvde litt forskjellig, og har i den forbindelse fått prøve mye moro.

Yamaha MT-09 Sport Tracker
Bilde

KTM 1290 Super Duke
Bilde

KTM 1190 Adventure R (samme som snikkern lånte)
Bilde

Har i tillegg prøvekjørt KTM 690 Duke R og har prøvesittet på noe BMW og Kawasaki.

Skal ikke komme med et fult ut sammendrag av alle testene, men kan si at det har vert moro, og jeg har kjøpt ny sykkel. Satt på med snikkern sin nye KTM Super Adventure i dag for å plukke opp min nye sykkel, men den var ikke helt klar. Så jeg måtte "dessverre" bare kjøre KTM Super Duke demosykkel til i morgen :mc1

Skal poste bilde av nye sykkelen i morgen, men kan vel si så mye som at jeg kommer til å se ned på snikkern som kjører liten Super Adventure :D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ny sykkel?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg må jo gratulere deg her også. Du får sende en bildemelding når du har fått nye sykkelen. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spiritofwinter, ny sykkel?

Legg inn av AJ »

spiritofwinter skrev: Skal poste bilde av nye sykkelen i morgen, men kan vel si så mye som at jeg kommer til å se ned på snikkern som kjører liten Super Adventure :D
1190 R, altså ;-) .

Gratulerer så mye med ny sykkel :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, ny sykkel?

Legg inn av spiritofwinter »

AJ skrev:
spiritofwinter skrev: Skal poste bilde av nye sykkelen i morgen, men kan vel si så mye som at jeg kommer til å se ned på snikkern som kjører liten Super Adventure :D
1190 R, altså ;-) .

Gratulerer så mye med ny sykkel :vs .

Spot on :prf AJ kjenner specs på KTM ja, er vel det eneste de leverer som er fysisk større en Super Adventure. Vurderte SA også, men forelsket meg i Adventure R. Bilde kommer som sagt når jeg henter i morgen :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spiritofwinter, ny sykkel?

Legg inn av AJ »

spiritofwinter skrev:
AJ skrev:
spiritofwinter skrev: Skal poste bilde av nye sykkelen i morgen, men kan vel si så mye som at jeg kommer til å se ned på snikkern som kjører liten Super Adventure :D
1190 R, altså ;-) .

Gratulerer så mye med ny sykkel :vs .

Spot on :prf AJ kjenner specs på KTM ja, er vel det eneste de leverer som er fysisk større en Super Adventure. Vurderte SA også, men forelsket meg i Adventure R. Bilde kommer som sagt når jeg henter i morgen :D
:prf

Har lest om flere på advriderforumet som heller foretrekker 1190 R framfor 1290'en.
Effekt/vekt forholdet er visst også veldig bra på disse syklene. Bedre enn hva tilfellet er med 1290'en, påstås det... ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Spiritofwinter, ny sykkel?

Legg inn av hakhap »

Gratulerer med ny sykkel
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, ny sykkel?

Legg inn av spiritofwinter »

Da var dagen kommet, startet dagen med å kjøre tilbake ene demosykkelen til MC-Deler som jeg lånte i går, KTM 1290 Super Duke

Bilde


Hentet så min nye 1190 Adventure R
Bilde

Bilde

Topp og sidebokser fra Touratech samt KTM tankveske kommer neste uke :-)

Grunnet manglende barnevakt har det ikke blitt kjørt noe mer så langt i dag, håper på en liten tur ut på kvelden. Så skal det selvfølgelig kjøres litt sammen med snikkeren sin KTM i løpet av helgen :D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Snikkeren »

Grattis med feeeeeet sykkel. De KTM'ene er bare rå!! :vs
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar