Spiritofwinter, KTM på motocross bane

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av LordShaft »

Heftig.... Gratulere så mye :prop:

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Tobben84 »

De er så fine de syklene der, har kun prøvd vanlig 1190, men kan tenke meg at r utgaven også er veldig fin og kjøre. Dette er en sykkel jeg også kunne ha tenkt meg hvis/når økonomien tillater det......gratulerer :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Tommas »

Gratulerer så mye!

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av spiritofwinter »

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger så langt :-)

Ble en liten kjøretur ut på kvelden i dag for å få litt bedre følelse på sykkelen, før jeg avsluttet med litt dekksparking hos snikkeren.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av hakhap »

Gratulerer med nysykkel
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av spiritofwinter »

På tide med en liten oppdatering etter litt kjøring siste dagene.

Sykkelen er helt fantastisk å kjøre (selvsagt), og høyden/vekten som jeg fryktet skulle bli et problem har ikke vert noen hindring så langt, føler det omtrent naturlig at den skal være så høy.

Kjører selvsagt til/fra jobb hver dag med sykkelen, det tilsvarer ca 95 km totalt pluss ferge, men har fått kjøre litt ekstra inn i mellom siste dagene. Mandag var det strålende sol, og "dessverre" så traff jeg pausetid på fergen når jeg skulle hjem, så da måtte jeg kjøre den lange omveien hjem igjen via Strandafjellet-Stranda-Hellesylt-Kvivsvegen. Endte opp med å kjøre ca dobbelt så langt som normal pendling, og fikk prøvd sykkelen på litt dårligere veier som deler av denne veien er.
Bilde

Tirsdag var det et mas fra guttungen om at han ville sitte på med den nye sykkelen, klarte selvfølgelig ikke å si nei, så da ble det en liten tur rundt i Ørsta-Volda området, med et lite parti på ca 1 km med grus for å gjøre det litt ekstra spennende for han. Konklusjonen var at den nye sykkelen var morsom, men veldig veldig skummel.
Tok ikke noe bilder av guttungen på sykkelen, men jentungen fikk prøvesitte en av dagene, men ser at det er noen år til hun får være med på tur...
Bilde

I går var det på tide å prøve litt nye ferdigheter med sykkelen, Snikkeren ble med på tur og målet var gruskjøring. Kjørte en tur over Standalseidet, vel 9 km med grusvei, litt svingete og litt både oppover og nedoverbakker. Vi satte begge KTM'ene i offroad mode og ABS i offroad mode før vi kjørte av sted. Måtte selvfølgelig teste at det fungerte som det skulle og gasset på litt, bakhjulet dro ganske raskt ut til siden, og ble enda raskere korrigert av tracktion controllen som rettet fint opp sykkelen. Måtte selvfølgelig prøve litt ekstra, og endte nesten opp med å velte et par ganger, men fy F så moro det var å kjøre på grus :mc1 Det var faktisk så moro å at når vi kom ned til asfalten så kom Snikkeren på direkte med at vi burde egentlig snu å kjøre tilbake opp bare for å prøve å kjøre den andre veien også, som sagt så gjort. Vi klarte til slutt å komme oss tilbake til asfalten uten å legge syklene i grusen og kom oss videre på asfalten. Snikkeren leverte så sykkelen sin til MC-Deler for førstegangs service og satt på med meg hjem. Første gang jeg har på noen som er tyngre enn meg selv bak på en sykkel, kjente at sykkelen ble tyngre, men var ikke det helt store hinderet.
Bilde

Underveis på siste turen prøvde snikkeren en sporings app på telefonen som gav en ganske god visning av ruten vi kjørte, tror jeg må prøve samme programmet å se om jeg får litt bedre bilder enn fra google maps. Ikke alle småveier som viser igjen på google maps, kjedelig å ikke kunne finne igjen fine grusveier på kartet.

Sitter nå å venter på beskjed om jeg kan ta sykkelen for å besøke svigers i helgen eller om jeg må kjøre bil, om det blir sykkel så blir det mye fine veier i Nordfjord som skal prøves :D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Snikkeren »

Dæven det var gøy å kjøre grus ja.
Traction controlen jobbet aktivt gjennom svingene. Men selv om det er en meget trygg sykkel å kjøre på grus, så er den ikke idiotsikker. Jeg måtte ned med foten en gang, etter å ha gitt litt vel mye på gjennom en sving.

Men vi er nok som smågutter å regne på gruskjøring, selv om syklene hjelper godt til. Busa Trond hadde nok kjørt fletta av oss på grus. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, hentet ny KTM 1190 Adventure R

Legg inn av spiritofwinter »

Kan ikke la sykkelen stå for lenge uten bruk, så når det ble bestemt at vi skulle besøke svigers i Måløy i helgen så ble transportmiddel valget enkelt. Var først innom MC-Deler på vei hjem fra jobb for å høre om Touratech topp og sidebokser var kommet, men ingenting var kommet enda. Ettersom samboer reiste med bil dagen før så hadde hun med seg det meste jeg trengte, men måtte pakke litt, så da måtte jeg bli kreativ.

Bilde

Vanntett pakkpose og en tankbag som jeg brukte på ninjaen men som ikke passer på KTM'en.

Passet seg også å prøve ut LocaToWeb appen som jeg har lastet ned etter at Snikkeren prøvde den på tur Onsdag. Tok en litt kjedelig rute, men det var delvis fordi der er omtrent 20 tunneller på strekningen, og jeg ville se hvordan den taklet det.

Bilde

LocaToWeb klarte fint å spore ruten, men stopper opp ved tunnell (som forventet) og setter en ben strek til neste målepunkt når man kommer ut av tunnellen igjen. Lastet også opp et bilde når jeg startet turen for å se hvordan det fungerte.

Turen i seg selv var mer en transport etappe for min del, med variert vær fra sol til regn, men skal ikke klage så lenge man får en fin MC tur :-)

Håper på å få fri fra både svigers, samboer og barn slik at jeg kan kjøre litt mer rundt om i området i løpet av helgen :-)

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av spiritofwinter »

Har siste ukene kjørt jamt til/fra jobb, samt litt småkjøring inn i mellom i nærområdet, men har ikkje kjørt noe lang tur.

En ting jeg ble gjort oppmerksom på når jeg kjøpte sykkelen var at der var en kjent sak med luftfilteret, at det ikke var så tett som det burde og man kunne få støv og annen dritt inn i motoren. Normalt sett ikke et stort problem langs asfaltveien, men litt større når man kjører på grus, og gruskjøring med denne sykkelen er fantastisk moro.

I Australia så monterer KTM et luftfiltersett fra Uni Filter på alle sykler som blir levert, så jeg fant et filter sett og bestilte. Pakken kom i posten i går, og virket lovende.
Bilde

Første problem dukket opp når jeg leste første linje på monteringsanvisningen: Remove fairings and fuel tank.
Jeg har skrudd på litt forskjellig, men aldri demontert tanken på en MC, og ivertfal ikke en 3 uker gammel en... men litt utfordring må man jo ha.

Parkerte fint i min "store" garasje, fant en youtube video for montering og satte i gang.
Bilde

Fairings, eller plastdeksel som vi kaller det på fint var enkle skruer og lett å plukke av.
Bilde

Litt knoting og frem og tilbake ble det, men plutselig var tanken av, uten at jeg helt skjønte at det kunne være så enkelt.
Bilde

Åpnet luftfilterboksen, og jeg har da kjørt noen turer på grus, men inne i var det enn så lenge rent og pent.
Bilde

Sykkelen har gått vel 3000km, har hatt førstegangsservice, men her var en del skitt og insekter.
Bilde

Hadde planer om å ta bilder av monteringen, men når jeg først var i gang så var jeg så full av olje på hendene at det var ikke så veldig aktuelt å rote med kamera. Men det ble montert noen "strømper" i luftinntaket, nytt luftfilter som tetter bedre og en slags pakning ble lagt rundt åpningen på luftfilter boksen. Sykkelen var ferdig montert og testkjørt etter kort tid.
Bilde

Måtte sjekke timestamp på bildene etterpå for å få det bekreftet, jeg brukte under to timer på hele jobben, inkludert leting etter verktøy og testkjøring. Må si at jeg er imponert over hvor enkelt det var å demontere så pass på en så ny sykkel. Nå håper jeg bare at jeg får fri nok fra familien til å kjøre litt grusveier :mc1

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av Snikkeren »

Spørst om ikke jeg må kjøpe meg det jeg også, sånn at jeg kan være med deg når du finner ut at du vil kjøre litt grus. :vs
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av spiritofwinter »

Siste dag på jobb før ferie i dag, og siste mulighet til å kjøre sykkel før jeg tar fly til varmere strøk. Startet dagen med å være nær å velte i første rundkjøring bare en km hjemmefra, noen som har sølt noe olje eller lignende, måtte nedi med en fot, men klarte på et merkelig vis å holde meg på bena. Avsluttet tidlig på jobb i Sykkylven for å kunne kjøre litt før jeg skulle hjem å pakke til ferietur.

Har i dag kjørt bakveier og sideveier i alle retninger så langt jeg kjenner i områder Sykkylven/Stranda, og endte til å med opp med en liten fjelltur :D
Sykkelen imponerte stort på gamle gjengrodde traktorstier, men når traktorstien tok slutt skulle jeg ønske jeg hadde offroad dekk. Klarte likevel å komme meg helt frem til ønsket sted, her har jeg kun vert til fots tidligere.
Bilde

Fant for noen års siden en del mil med grusveier som gikk litt i alle retninger, har kjørt her flere ganger, både med personbil, pickup og motorsykkel(ninja). Tidligere har det gått raskest med pickup og tregest med motorsykkel, men i dag kjørte jeg raskere med MC en jeg noen gang har gjort med noen slags kjøretøy, KTM'en er bare helt rå på de veiene.
Bilde

Lokasjonen for de to stedene holder jeg dessverre litt for meg selv ettersom spesielt fjellturen er i grenseland av lovlighet.

Kjørte så videre og fant ut at jeg kunne like gjerne kjøre en tur til Øye og ta ferge til Sæbø på veien hjem, stoppet for å ta et par stemningsbilder underveis.
Bilde
Bilde

På vei hjem fra Sæbø til Ørsta ble det en avstikker over krøveleidet og til Volda, og en siste avstikker på en siste liten grusvei mellom Volda og Ørsta. Brukte totalt 3,5 timer på turen hjem fra jobb, bruker normalt sett rundt en time.
Kunne godt hatt litt bedre vær, hadde mye regn, men solen gløttet frem inn i mellom, så kan ikke klage for mye.

Lørdag morgen går flyet til sydligere og varmere strøk, men kan love dere at det er planlagt ny tur i nye spennende omgivelser snart ;-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av Snikkeren »

Hmm. Spørst om ikke du må vise meg rundt litt i Sykkylven etterhvert. ;)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av spiritofwinter »

Mange morsomme veier i Sykkylven, enkelte har jeg ikke kjørt enda på grunn av at jeg vil ha med andre på turen i tilfelle jeg velter og ikke kommer meg opp igjen...

Edit: Så er det greit å ha med assistanse når grunneier kommer med hagla å skal jage vekk en stakkars KTM fører :P :p

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av spiritofwinter »

Siste dag av ferien før jeg skal tilbake på jobb i morgen, ble kort ferie i år, men slik er det inn i mellom. Har for det meste brukt fly og bil som transportmiddel i ferien, men det har da blitt litt MC kjøring også.

Hadde barnefri ferietur i år, kun meg og samboeren, og for å få skikkelig fri sa vi til alle at vi skulle til Tyrkia, mens vi egentlig hadde flybilletter til Las Vegas :P :p

Bilde

Hadde planlagt litt forskjellig når vi først var i Vegas, og klarte heldigvis å få med samboeren på noen MC relaterte ting til tross for hennes manglende interesse for både MC og Bil. Ettersom jeg nå kjører ny KTM så måtte vi selvfølgelig en tur innom Vegas sin egen KTM forhandler å se oss rundt.

Bilde

Kawasaki Ninja fint på rekke:
Bilde

Litt av KTM utvalget:
Bilde

Må vel innrømme at når jeg er i USA så er jeg svak for Harley Davidson, og underveis måtte vi ha oss lunch på Harley Davidson Cafe på The Strip, i etasjen over har de et lite "showroom" med litt sykler++ altid noe pent å se på.
Bilde
Bilde

Viss man har sett på History Chanel og har sett pantelånerne i Las Vegas, så må man selvfølgelig innom en tur å se på butikken, og jaggu fant jeg en MC der også.
Indian med sidevogn fra andre verdenskrig, prislappen var dessverre så høy at jeg snudde raskt.
Bilde

Var etter hvert innom et par butikker som solgte MC bekledning og klarte etter hvert å finne noe som passet på samboeren min, hun sliter litt med klær generelt på grunn av at hun er ganske kort i beina. Resultatet ble kevlar jeans og jakke til oss begge, samt en ekstra bukse og hjelm til henne slik at hun kan bli med på litt turer hjemme i Norge også.

Men man kan ikke bare se på MC når man er i USA, må kjøre litt også, så ene dagen var vi innom den nye Harley Davidson butikken i Vegas og lånte oss en 2015 HD Heritage Softtail.
Bilde

Tung sykkel i forhold til hva jeg normalt sett kjører(føltest hvertfal slik) men en fin sykkel å kjøre så lenge veiene ikke har for mye svinger.

Kjørte oss en tur til Hoover Dam, ca en times tid kjøring fra Las Vegas, men med den varmen vi hadde så ble det litt stopp underveis for å justere både bekledning, påføre mer solkrem og fylle på med vann. Tilbaketuren gikk i ett strekk, mest for å komme seg inn i kulden på hotellet. En fin tur, men man må ikke undervurdere varmen som er i Nevada ørkenen.

Bilde

Litt utsikt og vann i ørkenen også
Bilde

Ca 50 meter med skygge, der var temperaturen bare ca 40 grader
Bilde

Liten stopp mens vi venter på grønt lys
Bilde

Samboer i nykjøpt kjøredress
Bilde

Noen bilder fra Hoover Dam
Bilde
Bilde
Bilde

Usikker på hva som var avgjørende, men etter denne turen har samboer bestemt seg for at hun vil prøve å kjøre MC, og muligens ta lappen viss vi finner en passende liten sykkel, og en kjøreskole som har en passelig liten sykkel hun kan kjøre :D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av Snikkeren »

Rotevatn Traffikkskule samarbeider jo med MC-Deler. Du får høre om ikke hun får litt rabatt siden du nettopp har kjøpt sykkel hos MC-Deler. :)

Og så må jeg jo si gratulerer. ;)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar