Spiritofwinter, KTM på motocross bane

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Spiritofwinter, på tide å skru KTM

Legg inn av spiritofwinter »

Ikke hver dag det skjer noe spennende som er verdt å skrive om, men i dag har det vert en bra dag :D

MC-Deler hadde besøk av KTM som hadde tatt med div Enduro og MX sykler for prøvekjøring, og for å passe på at de ble testet under skikkelige forhold så ble det arrangert prøvekjøring på motocross banen i Hundeidvika i Sykkylven. Dette er en bane som er bygget opp for det meste på dugnad de siste årene og har i år avholdt midtnorsk cup med 130 påmeldte, noe som er ganske stort for lille Sykkylven.

Listen over sykler som kom fra KTM var: 85SX, 125SX, 250SXF, 350SXF, 450SXF, 250 EXC F, 300 EXC og 350 EXC F
I tillegg stilte MC-Deler med siste demo sykkelen sin, 500 EXC Six days. :mc1
Bilde

Personlig har jeg ingen erfaring med kjøring av slike sykler og ivertfal ikke med kjøring på motocross bane som er dekket av sand. Jeg passet derfor på å møte opp tidlig mens de fleste var på jobb/skole slik at jeg kunne dumme meg ut uten at for mange var i nærheten. Jeg ble anbefalt å prøve en 250 EXC F til å begynne med, den kunne bli gateregistrert, men kunne også fungere greit på motocross bane. Jeg må si at jeg har kjørt ganske fort både på asfalt og grus med KTM Adventure, men å gi på så jeg klarte å komme opp i 30 km/t i sand og gire opp i andre gir var noe av det skumleste jeg har gjort på en motorsykkel noen gang. Heldigvis fant jeg litt ut av hvordan både sand og sykkel fungerte så jeg klarte å forflytte meg rundt banen på greit vis. Prøvde etter hvert også 300 EXC, 250 SXF, 350SXF og 450SXF og følte jamt at jeg klarte å håndtere syklene bedre og bedre, klarte til slutt å få til et lite hopp også.
Bilde

Når jeg da følte at dette gikk bra, ble bra sliten, kjente meg litt øm i kroppen, hadde hatt litt nesten velt og følte at nå var jeg klar til å satse litt, så dukket det opp noen 12-14 åringer som hadde kjørt litt før... De skulle prøvekjøre 85 SX... Jeg stilte meg opp på en jordvoll for å se hvordan det kunne gå and å flytte på en slik liten bråkete sykkel, den kunne da neppe forflytte seg med så liten motor i så dyp sand, å så feil kan man ta. Måten de ungene håndterte den lille sykkelen var langt forbi det jeg kunne drømme om, og andre som prøvde seg på større sykler for første gang ble mildt sagt forbikjørt å kom kjørende tilbake lettere sjokkert over å se de små ungene herje.
Bilde

Bilde

Etter dette ble jeg for det meste sittende å snakke med svenskene fra KTM og noen av de andre førstegangskjørerne. Han ene fra KTM gav meg et tips før jeg skulle ut å kjøre 450 SXF. Sykkelen er kraftig, om du mister kontrollen, slipp sykkelen og kom deg av, sykkelen kommer til å klare seg, og muligens du også.

Det var bra oppmøte og de fleste syklene ble kjørt jamt hele tiden av både tennåringer og folk som normalt sett kjører gateregistrerte MC'er. Jeg ser ikke vekk fra at jeg godt kan kjøpe meg en 250 SXF etter hvert å kjøre mer på bane, men da må banen som er planlagt i Ørsta komme litt mer på plass først, og jeg må få tilgang til å kjøre når der ikke er tennåringer som kjører fra meg meg små syklene sine. Mulig at jeg og snikkeren kan få egen treningstid for seniorer som for det meste kjører på asfalt?

Ingen av bildene er av meg som kjører, og jeg skal prøve å ta bedre bilder neste gang noe slikt dukker opp, ble mest giret på kjøring i dag og glemte av å ta noen gode bilder.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Spiritofwinter, KTM på motocross bane

Legg inn av Kawagutten »

Bra skrevet dette og alltid artig med bilder :thumleft Motocross er noe av det morsomste jeg noen gang har holdt på med :prf
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar