Endelig en kosetur igjen. 28/6. bilder

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Bjørn Tore
Innlegg: 80
Registrert: 04 jan 2012, 11:30
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 05' , Tempo standard
Sted: STRØMMEN

Re: Nybegynners log |et par bilder 24/8|

Legg inn av Bjørn Tore »

Hei fant ikke igjen tlf. nr. ditt.
Har hatt vannlekasje I kjellleren og forsikringsselskapet begynner å rydde på tirsdag morgen.
Får du hentet eksosanlegg før det ?

Bjørn

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse A

Legg inn av detvarvondtdet »

Nå som en ny sesong faktisk nærmer seg litt tenker jeg mer og mer på sykkelkjøring. I likhet med veldig mange har min første sesong med førerkort klasse A gitt meg mange erfaringer og tanker. Jeg har lært mye om meg selv, mine behov som mcfører osv.

Jeg har et ønske om å skaffe en ny sykkel innen rimelig tid og har tenkt mye på hvordan sykkel som best vil matche meg og mine behov. Sykler jeg har praktisk erfaring med utover min egen pr i dag er en gammel Fj1100, Night rod special, BMW r1200rt, Hornet 600 og et par Duke 690 med ulike modifikasjoner.

Flere ting spiller inn når jeg nå vurderer hva min neste sykkel skal være. En ting er bruken. Hva vil jeg realistisk bruke sykkelen til igjennom største delen av sesongen? Jeg dagdrømmer om lange turer nedover kontinentet i feriene, turer rundt i Norge/Sverige i helgene osv. Men jeg må nok bare innse at i det stadiet jeg nå er på i livet så blir nok kjøringen mest begrenset til dagsturer. Noen ganger med kanskje 1 overnatting. Utover det blir det til og fra jobb, og et par timers turer etter jobb. I denne omgang gjør dette at en stor touringmasking eller adventure type sykkel flyttes ned på lista. Prisen spiller jo også en rolle selvfølgelig. En stor og dyr touringmaskin vil rett og slett føles feil for meg pr i dag. BMW r1200rt var jo en nydelig sykkel å kjøre, men alikevel..

Et annet viktig moment er ergonomi. Rett og slett hva som føles best for kroppen min, med de lyter den måtte ha. Har blandt annet skader i begge skuldre og begge håndledd. På de syklene jeg nå har erfaring med er det 1 sykkel som skiller seg ut med tanke på komfort/ergonomi. Det er faktisk Duken!
En ganske oppreist sittestilling med et litt bredt styre og en nesten perfekt avstand til styret for mine skuldre. gikk veldig greit etter litt erfaring å finne en avslappet kjørestilling.

En annen ting jeg liker med Duken er at den leverer krefter fra lavt turtall. Jeg har etterhvert skjønt at en "turtallsjager" ikke er noe for meg. En R sykkel (typ gsx-r osv) appelerer ikke til meg. Ikke liker jeg spesielt godt utseende på en typisk R sykkel, og ikke liker jeg effektpeaker på 11 000rpm. Jeg ønsker absolutt en sykkel med motor som leverer krefter lavt-midt i registeret. Spiller ingen rolle for meg om effekten flater ut fra 7500-8000rpm. En typisk R sykkel passer heller ikke kroppen min i det hele tatt. Det skjønte jeg fort bare etter å ha prøvesittet et par R sykler.

Et lite moment til er at høy fart overhode ikke tiltrekker meg. Høres kanskje rart ut når det kommer fra en Mc-fører. Men høy toppfart har aldri vært min "greie". Det har aldri vært det med bil, og det er det heller ikke på sykkel. Høyeste hastighet jeg var oppe i hele sesongen i fjor var ca 115kmt på speedometeret (No lie). Jeg kjørte faktisk fortere på skolesykkelen i venstrefelt på motorveien en hva jeg har gjort etter jeg fikk lappen. Når det er sagt, så ble jeg mer og mer komfertabel med hastigheter nesten dag for dag i løpet av sesongen. På litt sikt (større unger osv) så vil jeg nok absolutt ha "bruk for" en sykkel som uanstrengt kan holde god marsjfart med full oppakning, og være komfertabel over tid osv.

Det jeg derimot ELSKER er akselerasjon! Jeg simpelthen elsker å skyte fart ut av svinger. Jeg feks elsker kvikke forbikjøringen. Jeg vil ha en sykkel som uten å "mokke" spretter fra 50-80 60-90 osv. Skjønner hva jeg mener? :redface

Slik det ser ut nå, seiler en typisk nakensykkel opp som favoritt til å bli min neste sykkel. Drømmen vil nok være en superduke, men det blir mest et økonomisk spørsmål. Både i innkjøp og forsikring. Ellers er det et hav av sykler i "nakesegmentet". Jeg har en liten jobb foran meg i å få prøvekjørt/sittet så mange som mulig av aktuelle kandidater for å finne en som passer mitt skralle legme best :P :p Første på lista er nok en MT-09. Aprilia Dorsoduro 1200 er også høyt på lista, men er litt usikker på hvor komfertabel en typ motardsykkel vil være over tid..

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av hakhap »

detvarvondtdet skrev: Aprilia Dorsoduro 1200 er også høyt på lista, men er litt usikker på hvor komfertabel en typ motardsykkel vil være over tid..
Prøvde denne for 2 år siden og elsket den, desverre passet den ikek mine bein :(

Morsom sykkel med mye dreimoment (føltes sånn). Ikke den verste prisen men er ikke så mange brukte til salgs tenker jeg.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av detvarvondtdet »

hakhap skrev:
detvarvondtdet skrev: Aprilia Dorsoduro 1200 er også høyt på lista, men er litt usikker på hvor komfertabel en typ motardsykkel vil være over tid..
Prøvde denne for 2 år siden og elsket den, desverre passet den ikek mine bein :(

Morsom sykkel med mye dreimoment (føltes sånn). Ikke den verste prisen men er ikke så mange brukte til salgs tenker jeg.



Kom vel en ny Dorsoduro i 2012. Kritikerrost sykkel. Mulig 2012 modellen du prøvde..? Den virker unektelig som en morsom sykkel, men som du sier så er det nok en utfordring å få tak den brukt. Mulig jeg kommer til å lete litt i Sverige også om jeg skulle ende opp med å gå for en dorsoduro.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av Flanker »

Ta en titt på sykler som MT-09 Tracer og Triumph Tiger 800. De kan være en god mellomting for det du beskriver av ønsker.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av detvarvondtdet »

Flanker skrev:Ta en titt på sykler som MT-09 Tracer og Triumph Tiger 800. De kan være en god mellomting for det du beskriver av ønsker.

Absolutt. MT-09 skal nok sjekkes ut i alle varianter. Både tracer, street og vanlig. Håper å få sett litt allerede på Mc-messa i Lillestrøm. Når det gjelder tigern så er jeg litt usikker på prisforskjell mellom 800 og 1050..? Men skal sjekke ut Tigern litt også.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av Tobben84 »

Hei, sjekk spesielt ut Tiger 800 XRX 2015-modellen. Den tror jeg vil fylle dine behov :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av hakhap »

detvarvondtdet skrev:
hakhap skrev:
detvarvondtdet skrev: Aprilia Dorsoduro 1200 er også høyt på lista, men er litt usikker på hvor komfertabel en typ motardsykkel vil være over tid..
Prøvde denne for 2 år siden og elsket den, desverre passet den ikek mine bein :(

Morsom sykkel med mye dreimoment (føltes sånn). Ikke den verste prisen men er ikke så mange brukte til salgs tenker jeg.



Kom vel en ny Dorsoduro i 2012. Kritikerrost sykkel. Mulig 2012 modellen du prøvde..? Den virker unektelig som en morsom sykkel, men som du sier så er det nok en utfordring å få tak den brukt. Mulig jeg kommer til å lete litt i Sverige også om jeg skulle ende opp med å gå for en dorsoduro.

Det var en 2012 jeg prøvde. Har en video som jeg ikke editert ennå av den turen :scratch
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av detvarvondtdet »

hakhap skrev:
detvarvondtdet skrev:
hakhap skrev:
detvarvondtdet skrev:

Det var en 2012 jeg prøvde. Har en video som jeg ikke editert ennå av den turen :scratch

Sleng den ut da..Raw :prf

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Nybegynners log

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: Å kjøre til Molde (noe jeg har planer om) klarer jeg faktisk ikke på en annen type sykkel enn den typen jeg har. Da må det i så tillfelel bli en goldwing etc. men de liker jeg ikke utseende på...
Betyr dette at du ikke kan kjøre til Molde lengre Bjerknez? :lol
Sist redigert av JohnnyTh den 10 feb 2015, 21:20, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log

Legg inn av detvarvondtdet »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev: Å kjøre til Molde (noe jeg har planer om) klarer jeg faktisk ikke på en annen type sykkel enn den typen jeg har. Da må det i så tillfelel bli en goldwing etc. men de liker jeg ikke utseende på...
Betyr dette at du ikke kan kjøre til Molde lengre Bjerknez? :lol

:P :p hehe

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Noen erfaringer og tanker etter min første sesong klasse

Legg inn av detvarvondtdet »

Mens man venter på våren. Nytt visir må prøves.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: venter på våren (bilder) 28/02

Legg inn av Jompa »

Sitter du enda med hjelmen på og venter ?
Og om du gjør det, hvordan er det nye visiret ? Dugger det ?
10 cm nysne her siden i går.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: venter på våren (bilder) 28/02

Legg inn av detvarvondtdet »

Jompa skrev:Sitter du enda med hjelmen på og venter ?
Og om du gjør det, hvordan er det nye visiret ? Dugger det ?
10 cm nysne her siden i går.


Har vært ute å testet visiret noen turer. Ikke noe dugg så langt. Skal prøve å kjøre et stykke uten lufting neste tur.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: venter på våren (bilder) 28/02

Legg inn av detvarvondtdet »

Har vært bortreist utenlands i nesten 4 uker, så jeg har ikke fått kjørt sykkel på en stund.
Idag kunne jeg endelig ta meg en kosetur igjen. turen gikk fra Fetsund via Lillestrøm langs Øyeren, Rælingen, Enebakk/ytre, langs Lyseren til spydeberg, ned til Solbergfoss, over Glomma, mot Askim inn til Trøgstad og R22 derfra tilbake til Fetsund. Super tur en søndags formiddag :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar