KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: kjellv sin logg, sesongstart 2017

Legg inn av SverreOlsen »

kjellv skrev: 08 jul 2017, 20:36 Skriver her mest for å ha noe å se tilbake på for egen del, men det er kjekt at andre setter pris på det også.
Det var meg og min sjef som er på tur, men han har også med seg sine to sønner. Den eldste kjørte selv i dag med MT-125 og L på ryggen. Det er tøffing det :-)
35 mil i regnvær og 10-14 grader før han har lappen i lomma.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Står respekt av en sånn en brakt tidligt i mc karrieren!

Eg snoker nå litt rundt i loggene her inne eg, mye kjekk inspirasjon :roll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, snart ferie

Legg inn av kjellv »

Ei uke igjen til det er min tur å ta ferie :yeyeye
Dette er halvveis en bevisst handling. Sen ferie gjør at tettheten langs veiene og overnattingsstedene er noe mindre enn i Juli måned. Bobilene er litt færre i antall, campinghytter trenger ikke bestilles flere dager i forveien og på den måten er friheten som mc-turist mye større. Turen kan planlegges underveis i mye større grad. Slik liker jeg det best.

Det er nå ei uke igjen på jobb før det er min tur. Det har vært et par veldig hektiske uker på jobben. Ikke fordi trykket og forespørsler er større, men fordi vi er færre til å utføre jobbene. Mulighetene til å påta oss arbeid som haster er betydelig vanskeligere, da planlagt arbeid som regel må gå først.
I dag fikk vi det i hvert fall til. En britisk MC-turist ringte fra Atlanterhavsveien i dag tidlig og var svært fortvilet. Clutchwiren på hans Yamaha FZ6 hadde plutselig røket. Han ringte alle MC-verksted han fant, og ingen hadde tid/vilje til å hjelpe ham. Jeg ba ham vente en halvtime så skulle jeg se hva jeg kunne klare å få til. Sjekket delekatalog og lagerbeholdning, og skjønte raskt at vi ikke hadde riktig wire på lager. Ringte et par andre Yamahaverksted i Midt-Norge, men ingen hadde denne wiren. Men jeg fikk en tanke i hodet og sjekket delenummer på clutchwire til Tracer700 som vi har i butikken, og så at varenummeret var nesten likt. Sjansen for at det kunne la seg gjøre å bruke wiren til denne var stor, og jeg ringte ham og ba ham komme. De kom en liten time senere, 3 sykler med britiske skilter. Hyggelige unge karer som var ute på stor tur. Hadde kjørt gjennom Nord-Frankrike, Nederland, Tyskland, Danmark, ferge til Stavanger og kysten nordover til oss. Men her ble det foreløpig stopp.
Vi sjekket wiren i begge ender på begge syklene, og så at sjansen var stor for at teorien kom til å funke. Demonterte først fra Fazeren, og demonterte så fra Tracer700. Wiren var nesten 20cm for kort..
Den skuffede engelskmann var løsningsorientert, og var den første til å foreslå "re-routing", legge kabelen en kortere vei mellom arm og hendel. Det funket, og i løpet av tre kvarter var sykkelen igjen klar for tur.
Slike opplevelser er krydder i hverdagen for et MC-verksted :D Dessverre glemte jeg i alt stresset og ta bilder..

FJRen er nå ganske klar for tur. Nye dekk har den fått, Bridgestone Battlax T30Evo foran og bak. Samme dekk som sto på da jeg kjøpte den. Tett på 12000 km har dekkene holdt, men burde nok ha vært byttet for ca 1000 km siden. Slitasjepreget kom utrolig raskt på slutten, og jeg tror ikke jeg kunne kjørt så veldig mye lenger på dem.
Risere til styret er også kjøpt og montert. En tomme opp og bakover utgjør mye for nakken, og jeg føler sittestillingen er betydelig mer tilpasset min kropp. Svingradiusen ble noe større med tankbagen på, men ikke verre enn at det går bra. Men det er noen tilfeller at jeg glemmer det og beregner feil på trange plasser. Men det går seg nok til.

Da blir det spennende å se om det er igjen noe sommer og finvær til August.. :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, snart ferie

Legg inn av AJ »

Artig og god historie, som jeg er helt sikker på at britene vil huske lenge. Og som sikkert også gjør sitt til at de kommer tilbake til oss.
Må si jeg synes dette var veldig bra jobba :thumleft !
Ønsker deg en riktig god ferie :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, snart ferie

Legg inn av kjellv »

Endelig er det min tur å ha ferie. Kan ikke annet si enn att været så langt lover bra Bilde Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Ny investering ble utprøvd i dag, GoPro Hero 5 Session. Montert på speilfeste og utprøvd på en fantastisk rundtur på øya Smøla på Nordmørskysten, og avstikker til Veidholmen helt nord på øya.
En fantastisk tur. Anbefales på det varmeste dersom noen er i området og har lyst til å besøke en helt spesiell natur med morsomme MC-veier.
Her er en smakebit..
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Ferie er kjekt, selv om den tilbringes i nærområdet. Langtur har vært planlagt, planlagt om igjen og tilpasset værmeldinger, og er nå lagt på is. Det er usikkert hva det blir til.
For øyeblikket koser jeg meg med lengre turer i nærområdet, utforsker ukjente veier og områder jeg ikke har kjørt før og finner virkelige perler jeg ikke ante fantes. I dag har turen gått til Averøya, blant annet til Langøya og Honningsøya helt vest mot åpne havet. Et fantastisk fint sted bare 20 minutter fra Atlanterhavsveien.
Mitt nyinnkjøpte Hero 5 Session har vært med i dag også, og resultert i tre korte snutter på tuben.. Jeg får be mitt publikum unnskylde kvaliteten på redigeringsarbeidet og vindstøy. Selvlært regi og enkle programmer, men jeg håper likevel det kan gi et inntrykk av hvor fantastisk naturen og veiene er der ute.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

I dag har det vært litt taktisk ruteplanlegging for en mellomlangtur i uka som kommer. Ikke så enkelt med så uryddige værmeldinger, og samtidig ser man at langtidsvarselet endrer seg hver dag. Men jeg har bestemt meg for å ta sjansen. Det blir visst alenetur i år. Ingen av mine faste turvenner blir med denne gang.
I morgen formiddag kjører jeg antakelig til Lom, og tar en overnatting der. Taktisk valg er å passere Sognefjellet på tirsdag, da ser været rimelig greit ut. Samtidig kan det se ut som indre deler av Vestlandet nord for Hardangerfjorden skal ha brukbart vær noen dager fra tirsdag. Men hvem vet, kanskje velger jeg å kjøre lenger sør i morgen også. Til Beitostølen kanskje, og så over fjellet til Lærdal :scratch

Skal jeg få til en lengre tur i år, så må det bli nå. Men som vanlig prøver jeg å planlegge så lite som mulig. Turen blir til underveis :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Da er jeg i hvertfall på tur. Trollveggen. Grei temperatur og relativt tørt så langt.
https://locatoweb.com/map/single/0852110923
Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Litt uryddig vær, men det skal lette opp i morgen. Da blir det en fin tur over Sognefjellet.
Nordal Camping Lom
BildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av AJ »

Riktig god ferie og god MC-tur, KjellV :vs !

Håper du får bra vær :sunny: .
Blir både spennende og interessant å følge deg videre siden du åpenbart er fleksibel med hvor du legger kursen.

Håper selv på å kunne legge ut på enda en ferietur til uka etter å ha lagt bak meg noen ganske arbeidskrevende dager denne uka.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Takk AJ. Kjører alene og er veldig fleksibel, kjører som vanlig uten noen god plan. Men dagen i dag har vært planlagt ut fra værmeldingene som lover godt vær nord for Hardangerfjorden noen dager. Gleder meg veldig til fjellpasseringen i morgen

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Ok start på dagen, men kjenner at jeg kunne kledd på meg mer før avreise. Skyet og litt regn på Sognefjellet. Kaldt. Mye mer snø her enn sist jeg kjørte over her. Har nok vært en kald sommer.

Kaffekopp i Lom før avreise.
Bilde

Sognefjellet, noe vest for høyeste punkt.
Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av Stian87 »

Fine bilder og fin sykkel du har kjellv :thumleft Gleder meg til å se mer av ruten din! Møtt noen hyggelige folk på veien? Så det var noen andre bikere på andre siden av veien på det ene bildet :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev:Fine bilder og fin sykkel du har kjellv :thumleft Gleder meg til å se mer av ruten din! Møtt noen hyggelige folk på veien? Så det var noen andre bikere på andre siden av veien på det ene bildet :D
Nydelig sykkel, både til korte og lange turer. Jeg hadde to danske motorsyklister i nabohytta i natt. De startet litt før meg fra Lom, jeg traff på dem igjen i Øvre Årdal. Mye sykler på veiene ja. Flere av dem enn bobiler heldigvis Bilde

Jeg hadde ingenting å måle temperatur med, men er ganske sikker på at det var kaldere enn 10 grader på Sognefjellet.
Bilde

Bommen på Tindeveiens høyeste punkt.
IMG_20170808_115155.jpg
Disse to Danske motorsyklister traff jeg igjen på en bensinstasjon i Øvre Årdal. Jeg pratet mye med dem kvelden i forveien, de bodde i nabohytta på Lom.
Bilde
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie

Legg inn av kjellv »

En fin rundtur i gamle Lærdalsøyri. Kommer en film av dette når turen er over. Godt å se at noen av de særegne gamle trehusene står, men jammen har det blitt fint med de nye husene som ble bygget etter storbrannen også.
Bilde
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Svar