KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Natta ble ikke så verst. Har sovet avbrutt omtrent en time om gangen. Skulle nok kjørt et par mil til i går kveld og kommet ned i furuskog. Fjellbjørkene hengekøya hang i ga etter i løpet av natta og jeg våknet i bananform nesten nede ved bakken. Sto opp i halv 8 tia, pakka leiren og har kjørt noen mil. Fant en rasteplass nede ved elva og fått meg en skikkelig frokost.
Gamle Strynefjellsveien var fantastisk. For et slit det må ha vært å bygge denne veien for snart 200 år siden, med de redskaper de hadde den gangen. Grusvei var også morsomt, og jeg har bestemt meg for å ta Slådalsveien mellom Vågåmo og Lesja i dag.
Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 04 jul 2021, 09:16 Natta ble ikke så verst. Har sovet avbrutt omtrent en time om gangen. Skulle nok kjørt et par mil til i går kveld og kommet ned i furuskog. Fjellbjørkene hengekøya hang i ga etter i løpet av natta og jeg våknet i bananform nesten nede ved bakken.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Natta ble ikke så værst :lol OK da er du vant til netter jeg kjenner til. Og som du nå har er fart så behøver vi litt store skikkelige fundamenter og etter bjørka å dømme så skal det noe til. :-k Fint med helgetur å prøve ut ting - det var det jeg skulle gjøre i uka - men været slo seg vrang på tur til Tromsø og så blei det så kort vei hjem, men har nå fått sjekka ut en hemmelig :-# :x topp rasteplass på veien som bare deles på PM.

Så jeg må vel gjøre som du - ta en telttur til uka... god tur videre
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av Sattphalat »

kjellv skrev:Natta ble ikke så verst. Har sovet avbrutt omtrent en time om gangen. Skulle nok kjørt et par mil til i går kveld og kommet ned i furuskog. Fjellbjørkene hengekøya hang i ga etter i løpet av natta og jeg våknet i bananform nesten nede ved bakken. Sto opp i halv 8 tia, pakka leiren og har kjørt noen mil. Fant en rasteplass nede ved elva og fått meg en skikkelig frokost.
-cdn.com/20210704/3dbe0ffb6395d5a7eIMG]

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Hø, hø, tenker at hvis du hadde låret ned køya di på bakken hadde du sovet som en unge resten av natta… underlaget under køya di ser ikke så verst ut :-)

Synd at du har en dårlig opplevelse av å campe. For det kan være veldig fint.
Jeg har aldri vurdert dette med hengekøye, tenker at det er noe for den litt yngre generasjonen. Tror ikke jeg ville klare å gå etter en natt i køye. Pga ryggen. Så for meg er ikke køye et alternativ til telt. Jeg sover nesten bedre i telt enn i senga hjemme.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Sattphalat skrev: 07 jul 2021, 21:17
kjellv skrev:Natta ble ikke så verst. Har sovet avbrutt omtrent en time om gangen. Skulle nok kjørt et par mil til i går kveld og kommet ned i furuskog. Fjellbjørkene hengekøya hang i ga etter i løpet av natta og jeg våknet i bananform nesten nede ved bakken. Sto opp i halv 8 tia, pakka leiren og har kjørt noen mil. Fant en rasteplass nede ved elva og fått meg en skikkelig frokost.
-cdn.com/20210704/3dbe0ffb6395d5a7eIMG]

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Hø, hø, tenker at hvis du hadde låret ned køya di på bakken hadde du sovet som en unge resten av natta… underlaget under køya di ser ikke så verst ut :-)

Synd at du har en dårlig opplevelse av å campe. For det kan være veldig fint.
Jeg har aldri vurdert dette med hengekøye, tenker at det er noe for den litt yngre generasjonen. Tror ikke jeg ville klare å gå etter en natt i køye. Pga ryggen. Så for meg er ikke køye et alternativ til telt. Jeg sover nesten bedre i telt enn i senga hjemme.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Jeg tror faktisk du har rett i det, jeg hadde helt sikkert sovet bedre i telt. Men dette var en test, jeg ønsket å prøve dette. Testen var nyttig og jeg har gjort noen erfaringer. Jeg skal teste dette videre med noen endringer.
Fordelen med hengekøye framfor telt er plassbehovet. Hengekøye med myggnett og tarp får plass i bunnen av den ene sidekofferten, ca 10 cm høyt. Teltet tar enormt mye mer plass en dette. Jeg har ikke med telt på mine turer som førstevalg til overnatting, jeg har det med som nødløsning. Jeg foretrekker drop-inn i rimelige hytter. Men noen ganger velger jeg å kjøre også etter at campingplassene stenger resepsjonen i 8-9 tia på kvelden, og det hender at det ikke finnes ledige hytter. Da er det behov for en reserveløsning.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av niko »

IMG_20210707_234908.jpg
kjellv skrev: 07 jul 2021, 21:52
Fordelen med hengekøye framfor telt er plassbehovet. Hengekøye med myggnett og tarp får plass i bunnen av den ene sidekofferten, ca 10 cm høyt. Teltet tar enormt mye mer plass en dette.
Helsport Fjellheimen Superlight II. King Crimson LP for å vise størrelse. :D Diameter 14, trykkes lett sammen til 10 - lengde 43. Supert telt som jeg ikke bruker på mc-tur, men til alt annet. Tipper det bygger like lite som køya di. Nokså dyrt dessverre, alt lite og lett er dyrt. Jeg kjøpte messetelt med masse avslag. Sjekk outlet også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av Ketil »

niko skrev: 08 jul 2021, 00:00 IMG_20210707_234908.jpg
kjellv skrev: 07 jul 2021, 21:52
Fordelen med hengekøye framfor telt er plassbehovet. Hengekøye med myggnett og tarp får plass i bunnen av den ene sidekofferten, ca 10 cm høyt. Teltet tar enormt mye mer plass en dette.
Helsport Fjellheimen Superlight II. King Crimson LP for å vise størrelse. :D Diameter 14, trykkes lett sammen til 10 - lengde 43. Supert telt som jeg ikke bruker på mc-tur, men til alt annet. Tipper det bygger like lite som køya di. Nokså dyrt dessverre, alt lite og lett er dyrt. Jeg kjøpte messetelt med masse avslag. Sjekk outlet også.
Jeg kjøpte også et Fjellheimen superlight 3 i våres og brukte det på Norge-rundt turen min i juni. Jeg likte det forrige teltet mitt også, mest for høyden inne, men det ble for stort og tungt. Greit nok å pakke bak på en mc, litt for tungt å bære med på fjelltur. Fjellheimen er lavere, men veier kun drøye 2 kg og tar lite plass pakket. Det har også et større fortelt, noe som jeg synes må være en stor fordel kontra hengekøye. Det skal sies at jeg har aldri prøvd hengekøye, det ser jo for så vidt fint ut å ligge slik i åpen luft, men hvor legger du kjøreklær, støvler og alt annet utstyr når du sover?

Ellers er det flott å lese at du er fornøyd med Super Teneren Kjellv, du har fått deg en solid turkompis der :thumleft

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av VindR »

Ketil skrev: 08 jul 2021, 07:49 ........, men hvor legger du kjøreklær, støvler og alt annet utstyr når du sover?
Jeg har ikke rukket å bruke hengekøya mi så mye enda, men jeg synes det har vært veldig ålreit så langt! Jeg har allerede kjøpt inn litt ekstra "stash" for å gjøre opplevelsen bedre. En av tingene jeg fikk i posten denne uka, var en mini-køye (denne her) du kan henge opp enten under hengekøya di eller andre steder og putte ting og tang i. Denne er stor nok til å romme en del utstyr, slik at en kan få det opp fra bakken.

En kan også henge opp utstyr på stroppene til hengekøya eller på et tre, men da synes jeg det har lett for å dra ned stroppene/snørene litt eller havne utenfor det tarpen dekker.

Jeg tror en trenger noen turer før en kommer inn i det, og finner ut av den mest praktiske måten å gjøre alt på. Tur med telt er litt mer "sett opp teltet - få inn tingene - ferdig". Med hengekøye er det litt mer justeringer og ting må ordnes, men jeg trives fortsatt bedre med hengekøye enn med telt :D Jeg er sikker på at du finner noe som fungerer for deg KjellV, og at det blir mange flotte turer med denne sykkelen på deg :twothumbs:
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Jeg har en Jervenduk liggende fra den tida jeg drev mye med jakt. Den tok jeg med og la over sykkelen om natta. Alt kjøreutstyr la jeg oppå salen på sykkelen før jeg la duken over. Det funka fint det. Ellers er pakkposen til hengekøya sydd fast på selve hengekøya og kan brukes til oppbevaring. Der la jeg sykkelnøkkelen, brillene og mobiltelefonen. Klærne jeg hadde på meg hengte jeg bare over snora som holder myggnettet oppe når jeg krøp i køya. Alt høyt over bakkenivå og utenfor rekkevidde for maur og edderkopper.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av rolf-arne »

Ketil skrev: 08 jul 2021, 07:49 men hvor legger du kjøreklær, støvler og alt annet utstyr når du sover?
Har en ekstra pakksekk (som ofte inneholder sovepose - jerven duk osv. ) hvor støvler og hjelm ++ blir lagt, på sykkel eller under hengekøye. I hengekøya er det lommer for oppbevaring av småting... jakke havner oppå snora i fotenden og kjørebuksa under knærne eller i pakksekken.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Jeg hadde et innfall forrige søndag da jeg brått fikk øye på avkjøringen til en gammel bygdevei underveis inn i bygda jeg kommer fra. Jeg har ikke kjørt denne siden slutten på -80 tallet, og var ganske spent på tilstanden. Vel.. jeg fant fort ut at å fortsette var antakelig enklere ennå snu, men at veien ikke lenger brukes av motoriserte kjøretøyer er det ikke tvil om. Naturen har snart tatt veien tilbake.

Men morsomt var det :roll


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av AJ »

Du verden!
På slike gjengrodde stier hadde nok jeg sittet med hjertet i halsen det meste av veien. Hva om du hadde møtt på et nedblåst tre over veien?
Bommer visste du vel fra før at det ikke var, men det kunne kanskje ha blitt satt opp etter siste gang du kjørte der...

Har sluttet med slike innfall etter at jeg gjorde det med Stelvio'en for noen år siden og møtte en bom på et ganske så utfordrende topografisk sted på veien, som gjorde snumanøveren noe anstrengende...
Men gikk heldgvis bra.

Ellers må jeg si at Super Ténéré'en taklet oppgaven med usedvanlig stoisk ro. Rolig fører også, er jeg ganske sikker på, men kanskje med noe høyere puls enn sykkelens avstressende motorgange :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Det var et lite tre som sto skrått over veien omtrent der jeg startet å filme. Det var litt utfordrende da det lå så lavt at jeg måtte løfte det litt for å komme under med vindskjerm og venstre speil. Ellers så visste jeg at det var kjørt der med motorsykkel tidligere i år.
Sist jeg selv kjørte der var med bil, antakelig i -88. Dengang holdt jeg god fart der. Jeg hadde en Pointer (fuglehund) den gang, og kjørte av og til denne veien på tur hjem. Da pleide jeg å slippe hunden og la henne springe foran bilen. Farten var da ofte opp mot hennes toppfart på 65km/t. Denne gang kjørte jeg antakelig hele turen på første gir. Men sykkelen taklet det fint. Men skal jeg kjøre en del på denne type vei så må jeg nok ha andre dekk ved neste dekkskift. Det står nå Metzeler Tourance Next på den, de er egentlig ikke konstruert for slike veier.
Veien er den gamle fylkesveien gjennom bygda, denne ble avløst av ny vei tidlig på .60 tallet. Siden ble den brukt til bygdas skytebane, men også denne fikk ny vei for ca 20 år siden. Siste del av filmen er det bedre vei, her er den til en viss grad brukt av to gårder som tilkomst til skogeiendommer.

Egentlig kan vel dette kalles en offroad strekning, selv om jeg altså kjørt onroad.
2021-07-18_edited.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av Tomkrn »

Så ikke ut på flyfoto heller at det var mye igjen av gamlevegen.

Tviler på om jeg hadde tatt GSen ut på der med OEM dekkene, kanskje legge om til TKC80 og gjøre et forsøk i helga?

Bilde
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Ingen grunn til å bytte dekk bare for dette. Var kanskje bare 20 meter til sammen langs hele veien at det var på grensen med de dekkene jeg har. Men det gikk uten problemer.
Litt vanskelig å se veien på bildet ja. Men den kan anses på sørsiden av Istadelva før den dreier mot sørøst.
Det ligger an til service med meg noen kvelder framover, litt uklart om sykkelen er ferdig til helga, men er den det så blir jeg med ja

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: KjellV sin logg. Ny sesong, ny motorsykkel

Legg inn av Tomkrn »

Får visst noe besøk her i helgen, men om jeg greier å snike meg unna så kan vi ta oss en tur på ville veier :)
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Svar