KjellV sin logg. Vinterparkert

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av dypen »

Ikke noe hyggelig det men det er vel ikke tilhengeren sin skyld ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Arvidnesse
Innlegg: 95
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Bosted: Sotra, BERGEN

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av Arvidnesse »

Da har du for sma tilhenger🤣🤣🤣
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7036
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

Så er nye hjullager montert, og sykkelen klar for nye turer.
Løftebordet var opptatt i kveld, men sykkelen sto jo allerede på et egnet arbeidsbord. Vi har traverskran på verkstedet også.
Rygget inn hengeren og lot den stå koblet til bilen. Stroppet sykkelen til krana med stropper foran og bak, løftet den opp og snudde den rundt. Ned med baklemmen, tok av stroppene bak på sykkelen og satte den på på midtstøtta. Så kunne jeg regulere høyden med ei stropp til øvre gaffelbro. Kjempeløsning Bilde

Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av dypen »

Var det vanskelig å få tak i hjullager ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1573
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Byttet du både foran og bak mens du likevel var i gang? (om de er ca. like gamle da).
Brukte du fryser/varme eller var ikke det nødvendig?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7036
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 07 sep 2023, 21:27 Var det vanskelig å få tak i hjullager ...
Jeg jobber hos en Yamaha forhandler, så det var ikke vanskelig. Bestilte på mandag, delene kom i dag.
Prøvde som nevnt å få tak i lager fra Biltema på Fagernes på lørdag slik at jeg kunne kjøre hjem. Men 6004 DK er ikke det samme som 6004 2RS. Disse lagrene har jeg heller ikke funnet noe annet sted enn hos Yamaha, men har heller ikke søkt etter dem siden lørdag.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7036
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

Kjøpte disse, men de er ikke lik 6004 DK

Jeg lærte også noe nytt etter dette. Jeg trodde at 6004 var bombesikkert treff på størrelse, og at alt av koder som står bak forteller om tetninger eller annet de er utstyrt med.
Men slik er det ikke. 6004 DK har større ytre Ø enn standardlageret 6004 2RS. Det er ytre lagerskål som er tykkere, har mer gods i seg. Skal ta med meg Bt lageret på jobb i dag og ta bilde av de to ved siden av hverandre.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av rolf-arne »

Snodig sak du har funnet, har sett over mitt lager og papirer og finner , bare et sett med mål 20x42x12...

Så dette MÅ vi finne ut av!

Forøvrig, så måtte jeg bare sjekke, joda det lå en neve med lager av den typen også i hylla "mi"..

Ang løftebord, mye enklere med travers...og et feste punkt så svivel funksjonen opphører.

Men finn ut av DK...høres rart ut.Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7036
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

Utvendig Ø på DK er 44mm
Ellers er målene like

Bt lageret er nederst i bildet.
Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av dypen »

I utgangspunktet når jeg har kulelager med merking 6004-2RS og søker opp med treff hos flere forhandlere ville jeg tro det var likt, ville selvfølgelig valgt kulelager av kjent merke eksempel SKF som jeg har kjøpt mange av hos forhandler i Oslo (før Norsk Kulelager Import nå Industrinett) men du kan ofte ikke velge når uhellet er ute og du trenger lager for å komme hjem. Men hvis Biltema har 6004-2RS på sin nettside og du får 6004 DK over disk så sitter du på fasiten @kjellv

Har vært borti det samme som deg hvor vi har kjøpt kulelager i god tro men det har vært avvik, eksempel litt bredere ytre mål så det ikke blir plass til låsering. Men du opplevde litt større ytre diameter.

Det sikreste er å kjøpe direkte fra merke produsent men du verden hvor mange lager vi har kjøpt etter kulelager betegnelse som står på lagerkanten.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7036
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev:Byttet du både foran og bak mens du likevel var i gang? (om de er ca. like gamle da).
Brukte du fryser/varme eller var ikke det nødvendig?
Bytter bak i løpet av vinteren tenker jeg.
Nei det var ikke nødvendig med varme eller nedkjøling. Kakket ut lagrene med dor fra motsatt side, og kakket inn igjen de nye med dor mot ytterringen.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7036
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av kjellv »

dypen skrev:I utgangspunktet når jeg har kulelager med merking 6004-2RS og søker opp med treff hos flere forhandlere ville jeg tro det var likt, ville selvfølgelig valgt kulelager av kjent merke eksempel SKF som jeg har kjøpt mange av hos forhandler i Oslo (før Norsk Kulelager Import nå Industrinett) men du kan ofte ikke velge når uhellet er ute og du trenger lager for å komme hjem. Men hvis Biltema har 6004-2RS på sin nettside og du får 6004 DK over disk så sitter du på fasiten [mention]kjellv[/mention]

Har vært borti det samme som deg hvor vi har kjøpt kulelager i god tro men det har vært avvik, eksempel litt bredere ytre mål så det ikke blir plass til låsering. Men du opplevde litt større ytre diameter.

Det sikreste er å kjøpe direkte fra merke produsent men du verden hvor mange lager vi har kjøpt etter kulelager betegnelse som står på lagerkanten.
Har de samme erfaringer, så her ble det et ganske overraskende problem.
Om Bt lageret hadde passet så hadde jeg uansett brukt det kun til transport hjem. Så hadde jeg byttet til originallageret fra Yamaha.
Billiglagre kan fungere en tid, og Bt er billiglager. Der er det lavere toleransekrav og lavere krav til materiale. Billigere produksjon.
Det som da skjer er at f.eks kulene ikke er 100% like store. Da er det bare de tre største kulene i lageret som bærer hele vekten. Resultatet er varmgang, og varmgang er oppskriften på lagerhavari.
Men om noen lurte, Bt lagerene kostet 109 for 2 stk. Yamaha originallagre koster 570 for 2 stk.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av dypen »

Enig der :thumleft Kjøper du SKF i en maskinforretning vil prisen igjen være det doble av Biltema selv med rabatt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1442
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: KjellV sin logg. Sensommer.

Legg inn av Relax »

:D Moralen er;" kjenn dine lagre og ha ett sett på eget lager, gjerne på sykkelen på turer""

Går lagrene tilfeldig ? Eller holder de 30-50- 70 000 km?

Ingen ulyd før det var for sent?
🤔
"Do the right thing"

Svar