Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

supersic skrev:Dumt spørsmål, men blir kjøreegenskapene annerledes når man har større fordekk enn bakdekk?
Absolutt ikke et dumt spørsmål, og ja, de blir vesentlig endret sett i forhold til sportsnormen som er 17"+17". Fordelen er åpenbart bedre egenskaper på geus/offroad/dårlig vei, da mindre ujevnheter og hindringer ikke påvirker sykkelen så mye. Ulempene er at pga styregeometrien så blir sykkelen mer tungstyret, samt at du må ha et smalere dekk for å kompensere for det. Smalere dekk gir mindre grep.

Når det er sagt så har jeg kjørt med sportsdimensjoner før i mange år, og Tigeren min skjuler veldig godt på svingete landevei at det sitter et 21" hjul foran, og det er mange andre faktorer som påvirker dette. Ekstremt gode dempere og fjærer og chassiskvalitet samt balansen i sykkelen gjør at det knapt merkes.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

Har bestilt meg Heed crashbars. Disse er veldig rimelige, ekstremt solide og lages i Polen. Får mye gode omtaler på Triumh forum. Trenger noe mer beskyttelse, da jeg var veldig heldig forrige uke :shock:
Ulempen er utseende, som nok kunne ha vært litt freshere :-k

[img]http://i1268.photobucket.com/albums/jj5 ... auy2m5.png[/img]

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av supersic »

Tobben84 skrev:
supersic skrev:Dumt spørsmål, men blir kjøreegenskapene annerledes når man har større fordekk enn bakdekk?
Absolutt ikke et dumt spørsmål, og ja, de blir vesentlig endret sett i forhold til sportsnormen som er 17"+17". Fordelen er åpenbart bedre egenskaper på geus/offroad/dårlig vei, da mindre ujevnheter og hindringer ikke påvirker sykkelen så mye. Ulempene er at pga styregeometrien så blir sykkelen mer tungstyret, samt at du må ha et smalere dekk for å kompensere for det. Smalere dekk gir mindre grep.


Når det er sagt så har jeg kjørt med sportsdimensjoner før i mange år, og Tigeren min skjuler veldig godt på svingete landevei at det sitter et 21" hjul foran, og det er mange andre faktorer som påvirker dette. Ekstremt gode dempere og fjærer og chassiskvalitet samt balansen i sykkelen gjør at det knapt merkes.
Aha lærer noe nytt hver dag, personlig synes jeg utseendet blir litt for funky for meg

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

supersic skrev:
Tobben84 skrev:
supersic skrev:Dumt spørsmål, men blir kjøreegenskapene annerledes når man har større fordekk enn bakdekk?
Absolutt ikke et dumt spørsmål, og ja, de blir vesentlig endret sett i forhold til sportsnormen som er 17"+17". Fordelen er åpenbart bedre egenskaper på geus/offroad/dårlig vei, da mindre ujevnheter og hindringer ikke påvirker sykkelen så mye. Ulempene er at pga styregeometrien så blir sykkelen mer tungstyret, samt at du må ha et smalere dekk for å kompensere for det. Smalere dekk gir mindre grep.


Når det er sagt så har jeg kjørt med sportsdimensjoner før i mange år, og Tigeren min skjuler veldig godt på svingete landevei at det sitter et 21" hjul foran, og det er mange andre faktorer som påvirker dette. Ekstremt gode dempere og fjærer og chassiskvalitet samt balansen i sykkelen gjør at det knapt merkes.
Aha lærer noe nytt hver dag, personlig synes jeg utseendet blir litt for funky for meg
Utseende er jo selvsagt satt i andre rekke på slike sykler, men for oss med hår på kassa er det kun 21" som gjelder :twothumbs: neida, det er til hvert sitt bruk, og jeg har kjørt reine gatesykler i alle år, men har nå oppdaget hvor fantastisk det er å kjøre rundt i norge på alle de stedene hvor man ikke kommer til like lett med en gatesykkel. Det er jo mil på mil med grusveier og gamle skogsveier som tom lovlig kan utforskes :prf

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »


ZZR-Erling

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av ZZR-Erling »

Gir smalere dekk mindre grep? Ikke på grus..

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Legg inn av Tobben84 »

ZZR-Erling skrev:Gir smalere dekk mindre grep? Ikke på grus..
Jeg tolker det mer som en påstand enn et spørsmål til tross for tegnsettingen :-k

Men jeg skrev jo også det at smalere dekk gir bedre kjøreegenskaper offroad og på dårlig underlag, og vet veldig godt at smalere dekk fungerer bedre på grus :twothumbs:

Svar