Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av TBI81 »

Utrolig fint område! Var der å kjørte litt i fjellene i 2010(?), var det vel. Beste veiene jeg noen gang har kjørt på. Småveiene rundt Castellano var også helt rå. Skal absolutt til det området igjen!

Stopp gjerne innom Camp Moto ved Crest om de finnes enda. "Moto camping only". Var dog bedre før, nå er det veldig mye nederland der (kjøpt opp av noen fra Nederland). Fortsatt verdt en stopp. Første du får når du stopper er en iskald pils ;-)

Med turpakka SV650:
Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Voodoodoo »

Det begynner å flaske seg til med gode mods nå :prf

Det følger med bosch wideband sensor til pcV'n
Men du må huske å fjerne/plugge kleen systemet hvis ikke får du helt gærne målinger.

Den største forskjellen på din modell får du ved å fjerne eller programere om sekundær spjella..
Øker effekten med over 20hk i mellomregisteret.

Woolich racing har en dippedutt som lar deg reprogramere org ecu slik at spjella åpner fra bånn av og ikke ved 5-7' rpm... Du kan også fjerne toppfartsperra om det er interressant..

Faen å jeg sikler på den nye zzr'n :yeyeye
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Svolp »

Hei. Skal med selv til frankrike i slutten av mai, opprettet en post nå i stad. Bildene du legger ut er det i Frankrike? Har du noen tips om kjørerute? Tenkte og og ha pyroneene som et lite delmål.. :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Du er jo ikke aleine om å sikle....

Men ..f...regninga for pålagt renseanlegg inkl graving ble 180 lapper, mot beregna 130....sa da røyk den drømmen..

Var å så på den som ligger på finn nå, den 2014 modellen. Han bor bare 3 km fra meg...lekker sak...220 blir for mye for meg da samme biken kan komme på ca 190-200 med momsreduksjon fra tyskland..men vi får heller modde litt i år og kose oss i garasjen og drømme videre til neste år..jeg fikk jo tross alt ny bil til jul så man får glede seg over det man har.

Takk for tipset om kleen, det har ikke vært i tankene mine men veit jeg har lest det...fikk mail fra morepowerracing idag...

De greier ikke å skaffe PC5 eller autone så de kanselerte hele ordren...har mailet dem idag så får høre hva de sier

Så jeg får vel bestille fra der jeg får grenrøret. Jeg er spent på den løsninga med yoshi potter og acra grenrør..noe endring i dim på rør og litt sveising i garasjen tenker jeg men sånt liker jeg jo. Tror det blir bra..synes R77 pottene er noe av det fineste til ZZR selvom andre sikkert ikke liker det.

Skal dokumentere både eksos og ikke minst PC5 samt oppsett og fikling...gleder meg til å leke med det. Har lest mye og kjenner PC3 godt...så får vi se hvor god denne selvmappingen blir.Leste akk en test her for ikke lenge siden og der var det et MAP fra Brock performance (streetmap) som ble sammenligna med et autotunemap og autotunen kom godt fra det selvom AFR lå mye høyere en hva jeg vil ha.

Det blir selvsagt MAP pr gear og AFR ...der AFR blir rundt 13.1 og noe magrere i 3-4000 rp i 6 gir ...prøve på 13 eller 12.9

Jeg satser på todelt AFR, en til Cruising og et til landevei..men først må jeg finne et basemap som funker noenlunde å fikle meg fram til det. Det blir flash av ECU neste måned før jeg setter på Acraen...toppfarta er ikke så farlig men å få spjeldene åpne rundt 3000 rpm på 1-3 bør jeg få til :) Den funker jo knallfint mht dette på 4-5-6 nå... så tror jeg piggyback løsninga skal ta resten så jeg ikke dreper ECU ved en liten feil :)
Memento mori

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Voodoodoo »

Rart de ikke klarer å skaffe, det kan hende de har fått tyn for å selge pcV til europa, de har nemlig egentlig ikke lov til det.

Sjekk ut om det stiller seg anderledes om de selger til ei us adresse.
Jetcarrier gir deg us adresse for en vettug pris.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Takk for tips til både Vodoo og TB181

Noteres , ja da det du hva du skal gjøre i sommer da TB181...ta med beistet og kjøre litt :)


Vel sjekker med Jetcarrier hvis det skjærer seg, har et alternativt sted :)
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt (Service)

Legg inn av Barbarozza »

Pakka fra Wemoto dukket opp i går :D Posten er blitt dyr på innførsel og MVA utlegg, 288 kroner er dyrt :evil Men siden det var post i butikk fikk jeg henta det klokka 2055 :vs

Uansett oljefilter, luftfilter fra Hiflo, sinterklosser foran og 4 NGK Irridium plugger kom på 1650 kr pluss 705 kr i gebyr og MVA
Og det er alikevel en god del kroner spart i forhold til her hjemme

Måtte roe sjela med å stikke i garasjen idag, fikk dratt ut hengeren med ny jøtulovn stroppa fast og rulla fram min egen 1400 ...det er fullt når man skal lagre sykler for andre kompiser og kollegaer og ha diverse andre ting der inne. Og enda bedre, sola titta fram også..så dette ble balsam for en sliten sjel :notworthy:

Begynte å demontere sidedeksler og øvre del av tanken, som egentlig ikke er tank i det hele tatt med et plastdeksel, samt sidepaneler.mesteparten av bensintanken befinner seg under setet, sammen med batteriet for å senke tyngdepunktet Sykkelen har stått med "gammel" olje siden i fjor da jeg byttet relativt seint på sommeren også, ikke optimalt men heller ikke så farlig da den slettes ikke er utslitt. Når sidepanelene var av, varmkjørte jeg den i noen minutter uten noen form for startproblemer. Tappa deretter av olja og skrudde på nytt filter og helte på ny olje.

Her står den lett avkledt
Bilde
Sist redigert av Barbarozza den 29 mar 2015, 18:58, redigert 2 ganger totalt.
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Jeg liker tankegangen og servicevennligheten på biken min, det er lett å ta de små servicene. Du kommer lett til oljefilteret også og det samme med luftfilter.

Luftfilteret sitter i selve ramma under plastdekslet som du fjerner ganske enkelt :-) Det bytta jeg i fjor for ca 10 tusen km siden så i teorien skal det ikke byttes...men jeg er litt nazi på olje og filter, olje byttes på 5000 km eller før ink oljefilter, og annenhver gang luftfilteret. Var overraskende mye sand og drit i det som dere ser

Batteriet sitter lavt og er noe mer trepplete og ta ut, jeg tok det ut for å gi det et lite sjokk med billaderen som jeg pleier. 4 A i maks 2 timer siden det ikke var så halvgæernt. Det er 16 A så fra tomt til fullt skal ta maks 4 timer. Ikke helt etter boka å bruke billaderen men denne har jeg hatt i 35 år og utrolig nok har den lada batteriene mine i alle år til biken...og jeg har enda tilgode å bytte på noen av mine sykler med denne metoden.

Pluggene starta jeg ikke på..da må jeg ha av begge sidekåpene, samt at det er trangt å dra opp coilene som sitter på selve pluggene, og ikke som 2 seperate coiler som på XX på siden av luftfilerboksen. I så måte er dette en mye mer moderne bike en Hondaen :D Men vi får vel ta pluggene i løpet av påsken spes hvis været blir dårlig :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom ....

Legg inn av Barbarozza »

Etter 3 dager med feber og influensa i ferien :evil kom behovet for frisk luft og flytting av fokus, da er veien kort ned i garasjen for litt oppmuntring, og jeg hadde jo enda bremseklossene og pluggene igjen ....etter litt kosing og sitting på setet og en liten start var det ned på teppet ved siden av sykkelen. Tok en kjapp titt i manualen og kom til at kalippere er omtrent like som Nissinene som satt på XX min så det burde være en smal sak å bytte

Skrudde ut bremsepinnene, de hadde ikke vært ute før...fortsatt mye originalt fett på det...vippet ut fjærene i bakkant men en skrutrekker og trakk forsiktig ut de gamle klossene, lyste deretter inn med lommelykta og skjøv stemplene bakover med samme skrutrekker for å få plass til de nye klossene og sjekket at det ikke lå noe på stempelkanten som kunne gi ujevnt trykk på de nye klossene. Var overraskende pent og rent

Bilde

Deretter er det egentlig bare å sette bolten inn for å holde de på plass så lenge , her er jeg straks ferdig

Bilde

Så trykker man fjæra inn med fingeren og skyver bolten over den slik at den låser fjæra og trykker mot klossene, videre går bolten gjennom hullene i fronten av klossen og holder disse på plass

Bilde

Jeg kjørte 11 tusen med sykkelen i fjor, så nå hadde den gått 27 tusen...det er originalklossene som satt i ...som dere ser var det ikke så veldig mye igjen....med en del alpepass og autobahnkjøring i Juli hadde ikke dette holdt i det hele tatt.

Bilde

Det hele var gjort på en drøy halvtime på begge sider :) Spesiellt fordi jeg ikke behøvde å rengjøre så mye og stemplene var løse og fine...

I morra får jeg begynne på pluggene.....
Sist redigert av Barbarozza den 01 apr 2015, 23:12, redigert 1 gang totalt.
Memento mori

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av freddy123 »

Koselig å skru sjøl :) da veit man hvordan jobben blir gjort og sparer noen kroner samtidig også får man bedre overblikk over egen sykkel dersom noe annet skulle vise seg å være slitt :)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Det er omtrent halve gleden for meg å skru sjøl :D Jeg er jo ikke proff, men det vanlige vedlikeholdet har jeg både verktøy og kompetanse til. De vanlige servicegreiene er veldig fint tilgjengelig på ZZR1400, men pga monocoque ramma er det veldig trangt mht plugger, ventiler osv.

Pluggene skal jeg ta sjøl.....men ventilene tror jeg at jeg må levere fra meg....jeg greier ikke å forstå hvordan de får det til , her er bilde av ramma , den ligger jo over selve motoren ..skal poste noen bilder når jeg tar pluggene seinere i påsken

Jeg finner roen av være i garasjen, skikkelig mental avkobling :[-o<

Også en ting til som du sier Freddy...skrur jeg sjøl......da VEIT jeg hva som er gjort.....har blitt "lurt" før ......ikke igjen :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Lasse Liten »

Oj! Voldsomt så ingeniørene har tatt av på rammefronten de siste ti år! Kjenner at jeg blir litt misunnelig når jeg leser om turtall og effekt på den store motoren din, samtidig er jeg lettet over at jeg kan ta av toppene og stille ventilene selv med en 13mm skrallefast og en 5mm HX (Umbraco) nøkkel :)
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Lasse Liten skrev:Oj! Voldsomt så ingeniørene har tatt av på rammefronten de siste ti år! Kjenner at jeg blir litt misunnelig når jeg leser om turtall og effekt på den store motoren din, samtidig er jeg lettet over at jeg kan ta av toppene og stille ventilene selv med en 13mm skrallefast og en 5mm HX (Umbraco) nøkkel :)
:thumleft

Ja det blir trangt.....skal du ha mye krefter, på en relativt tung sykkel må du ha en sterk ramme uten at ramma blir altfor tung og svær...

Hehe, jeg brukte en flat skrutrekker og en 5 mm hex til bremsene :-) Må vel være fornøyd med det :knegg
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Litt dårlig dekning her inne i de vestlandske fjorder i påsken. Jeg får lest det meste, men ikke svart så mye. Fortsett med denne type innhold. Jeg følger veldig ivrig med i bloggen din (hadde tenkt å si barbozza) :knegg

Note4

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Tusen takk Lorden :D Hyggelig når noen liker det man skriver :vs

Idag var jeg bedre fra influensaen...bare rennende nese og sår hals og lett slapp. Det ble kurert med en liten ibux..så en film på netflix med Jason Statham mens jeg følte på formen og ved totiden rusla jeg ned i garasjen for å begynne på jobben med pluggene. Da måtte begge sidekåpene av.

Det gikk relativt greit, i følge Zx14ninjaforumet lønner det seg å ta venstre side og den ene pluggen derfra først...så begynte der.

ZZR1400 har egen coil i plugghetta, på engelsk heter det bare stick coil, slik at du må ha opp alle disse coilene før du kan løsne pluggen. Som du ser måtte jeg skru av litt ekstra kabler og festeanordninger for å komme til på venstre side...denne er den letteste..

Bilde

På andre siden, alstå høyre, er det mye verre , sykt trangt...jeg har ganske små hender og det kommer til nytte nå selvom de er opererte og litt giktbrudne :prf

Bilde

Vel sånn ser de ut når du har fått de ut.....de 2 første gikk ganske lett...men nr 3 fra høyre altså sylinder nr 2 satt jævlig godt fast, delvis også fordi du ikke kommer til og ikke får lagt noe press oppover inne under ramma...men med tålmodighet og lirking og streng beskjed fra andre forummedlemmer i USA at du ikke måtte falle for fristelsen med verktøy. Da brekker du coilen...så jeg var ganske sliten i underarma...umulig høyde også, ikke sitte, ikke stå...

Bilde

Så tar man å rengjør disse...det vite greiene er hvit varmebestandig fett, eller noe lignende...i manualen kan du bytte det ut med litt kobberpasta noe jeg gjorde...ikke mye..men da sklir de lettere på plass...og den andre grunnen er at når du trekker de opp så tar du med deg evt skitten som som kan falle ned i plugghullet, noe som kan være ganske katastrofallt. Derfor ble det mye blåsing og støvsuging før jeg skrudde ut pluggene

På med kobberpasta

Bilde

Plugger ute

Bilde

Ikke så veldig pen....27 tusen er nok greit selv med irridium plugger...kan se at avstanden er større når jeg sammenligner

Bilde

Endelig ble jeg ferdig...brukte 2,5 timer med middag i mellom og litt slapp jobbing...pluss litt tid på å få av kåpene..de orka jeg ikke å sette på i kveld....1000 kr spørsmålet er jo om det starter opp og om jeg kan ha glemt noe eller kommet bort i noe. Og ja :-D Den starta ...faktisk gikk den veldig pent også....men om det er placebo effekt i hodet mitt eller om denne servicen med nytt luftfilter og plugger har noe å si vet jeg ikke...men den går så pent og jevnt...selv ned på 750 rpm at jeg ikke ser noen vits i å synke throttlene eller insprøytninga pr sylinder...venter med dette til jeg har fått på helanlegget og autotune på plass , det pleier å få greiene til å gå en del dårligere med en gang, spes helanlegget

Justerte tomgangen til 1200 ...lavere en det så blir jeg rett oljetrykket blir dårlig..tror det henger igjen fra ZZR1100 min som var notorisk på lite olje på sylinder nr 3..

PS her går den på kaldstart enda :prf


Bilde


En fin dag :) Nå er den helt klar...da venter jeg bare på resten av greiene mine så lenge
Memento mori

Svar