Tovens Rorbu! - The dark side of the rising sun...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Ronning skrev: 15 jun 2019, 22:59 Fin lesning det der. Hva slags sykkel er den med hvitt i fronten? Den første til venstre på lineup foran hytta?
Det er en 2018 Tracer 900.
AJ skrev: 15 jun 2019, 23:09 Charlottenberg - Äppelbo tror jeg faktisk jeg må få kjørt i år. Ser og høres veldig interessant ut fra det du beskriver i turrapporten din, Toven.
En vei jeg aldri har kjørt. Derfor må den selvfølgelig kjøres :crazy: !
Veien fra charlottenberg til sunne er noe kjedelige. Men "The red road" er hovedsakelig fra äppelbo og et stykke sørover, sånn om man ikke skulle gidde å kjøre hele den strekka men heller ta noe motorvei :) Den strekka er i hvert fall helt fantastisk!
Reodor skrev: 15 jun 2019, 23:20 Turen mot Äppelbo må prøves, takk for tips. Fint å se at du fortsatt kjører SV650, det er en fantastisk sykkel :thumleft
:)
Veldig ålreit sykkel!
KawaKjetil skrev: 15 jun 2019, 23:21 Kjekt tur referat dette :thumleft Synd med steinsprut og asfaltflekker. Kjørte bak en kompis med ny Panigale på gateslicks og kort skiltfeste idag, så fikk 2 steiner på meg. En i hjelmen og en i kjørejakken. Smeller godt :-# :x La meg minst 50m bak etter stein #2.
Må si du er en ræser på vask. Hvilket skum bruker du?
Takk!
Ja, kort skiltfeste er noe jeg driver å prøver å finne en løsning på. Jeg har forsøkt å tilpasse en slags fender-extender til å bruke på tur med et stykke plastikk fra biltema, en 20x20 plate, men det var for sprøtt til å kunne tilpasses. Jeg får se om jeg kan finnne noe annet som lettere kan tilpasses, slik at jeg kan montere det når jeg skal på tur med to hull i skiltplata som er fra original opphenget. Det smeller bra! Fikk et lite kakk i hjelmen selv nå :(

Nå prøver jeg Chemical Guys Honey Watermelon Snow Foam, som er en versjon av Honeydew Snow Foam. Skummer svært bra og blir hengende lenge. Jeg syntes den renser godt som prewash, men kanskje ikke like godt som Auto Finesse Avalanche. Denne får jeg ikke tak i lenger, det var noen regler så Bilnerden kunne ikke importere denne. Det er jo et hav av foam der ute, og blant Chemical Guys er det jo Maxi Suds, Citrus Wash & Gloss som kan brukes som foam. Men jeg ville ha en ren foam til prewash, så da tok jeg Watermelon Snow Foam. Kjøpte en 5 liter på tilbud så den holder vel en stund.. :P Har tidligere prøvd Built Hamber sin, men da erre mye greier med blanding av vann ut av høytrykk ++. Det orker jeg ikke tenke på, så bare kjøre blandinga som står på dunken med X antall produkt i en 1 liters flaske og så skumme i vei er greiest :P

Til selve vasken brukte jeg en blanding av Chemical Guys Citrush Wash & Gloss og Chemical Guys Glossworkz.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Flott oppsummering av turen og det som gjør meg enda mer våt (i øynene) er når jeg leser om vasken av motorsykkelen etterpå. Den auto finesse du prater om har jeg lest mye fint om. Har ikke testet denne selv. Honydew har jeg heller ikke testet ennå. Jeg har funnet ut etter en drøss med såper at jeg liker Meguiars sine best. Den gule for kosevasken og den blå til hovedvaskene. :)

Men trykket fra høytrykkspyleren alene (uten bruk av såpe) fjerner mer skitt enn det en vanlig bøttesåpe inkanonen klarer. Så såpen har faktisk null virkning :)

En prewash såpe som feks. Bilt Hamber Auto Foam etc. Er derimot mer effektiv, men faktisk ikke så effektiv som mange tror. Det ser ut som den er effektiv siden det hvite skummet blir brunt og da tenker man med en gang at dette er skikkelige saker.

Det mest effektive er faktisk å spraye en gel basert avfetting rett på de mest skitne områdene. (Bør holdes unna plast deler og KUN brukes på kald sykkel utenfor sola)

Men uansett hyggelig å se at du tar vare på sykkelen din. Jeg vet jo du er en skapdetailer :)

Jeg ser du har en del sorte deler på sykkelen din. Har du testet S100 Fargefornyer?

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 07:58 Flott oppsummering av turen og det som gjør meg enda mer våt (i øynene) er når jeg leser om vasken av motorsykkelen etterpå. Den auto finesse du prater om har jeg lest mye fint om. Har ikke testet denne selv. Honydew har jeg heller ikke testet ennå. Jeg har funnet ut etter en drøss med såper at jeg liker Meguiars sine best. Den gule for kosevasken og den blå til hovedvaskene. :)

Men trykket fra høytrykkspyleren alene (uten bruk av såpe) fjerner mer skitt enn det en vanlig bøttesåpe inkanonen klarer. Så såpen har faktisk null virkning :)

En prewash såpe som feks. Bilt Hamber Auto Foam etc. Er derimot mer effektiv, men faktisk ikke så effektiv som mange tror. Det ser ut som den er effektiv siden det hvite skummet blir brunt og da tenker man med en gang at dette er skikkelige saker.

Det mest effektive er faktisk å spraye en gel basert avfetting rett på de mest skitne områdene. (Bør holdes unna plast deler og KUN brukes på kald sykkel utenfor sola)

Men uansett hyggelig å se at du tar vare på sykkelen din. Jeg vet jo du er en skapdetailer :)

Jeg ser du har en del sorte deler på sykkelen din. Har du testet S100 Fargefornyer?

Forstod ikke helt det du skrev der. Mener du at det ikke er forskjell på en ren prewash i skumkanonen og "vanlig" bøttesåpe/skumsåpe?
BH Auto Foam er svært effektiv, men den henger kort og så bør det vel utregnes riktig blanding med tanke på vann fra HT og trykk, men jeg har ikke gjort det før. Har vært igjennom en 5 liter med denne, den fungerer veldig bra men som sagt, henger kort. Forskjellen fra den til eksempelvis AF Avalanche syntes jeg ikke var særdeles stor, de fungerer begge veldig bra og man må over med svampen for å få vekk alt uansett.

En avfetter som du nevner er sikkert veldig bra på de delene man sprayer det på, men så kommer problemet og "styret" med å treffe riktige deler og unngå sensitive deler som kan misfarges. Jeg syntes da at metoden jeg bruker er enklere med å foame hele sykkelen for å nå alle deler. Så i ettertid når sykkelen har tørket se over sykkelen og gå over steder hvor det er vanskelig skitt med wd40 eller quick detailer.

Har ikke prøvd S100 fragefornyeren nei. Vet du har fått gode resultater med den, men jeg syntes det fort kan bli litt "falskt". Det minner meg litt om dekkshine, som jeg ikke kan fordra, så jeg bruker Scholl Neo på plastikkdelene som gir litt mørkere plastikk. Tross alt en 15 år gammel sykkel så det får heller være en tanke falmet på eksempelvis plastikken på styret :P

Joda, er en liten skapdetailer :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

For å teste det jeg mente, så gjør følgende på en bil (lettere og teste på en bil):

Spyl først av den verste møkka med ren høytrykk, uten bruk av kjemikalier. (rent vann). Hvis du har en høytrykkspyler med respekt for seg selv med rundt 150 bar og en god vannmengde så vil denne fjerne ganske mye alene (selvsagt ikke alt).

Når dette er gjort så legger du skum på det området du spylte av for å se hvor mye ytterligere skitt skummet fjerner for så og spyle av med høytrykk. Da vil du se at såpen i skumkanonen har en svært dårlig rensende effekt.

Bilt Hamber Auto Foam er jo en ren prewash såpe som skal være en av dem beste. Denne fjerner nok litt, men du vil bli overrasket hvor lite effektiv den faktisk er. Ikke fordi det er noe galt med såpen, men skitten og trafikkfilmen som samler seg opp er nasty saker og kan ikke fjernes uten håndvask.

Jeg har erfart at avfetting rett på lakken (ikke skum) er mer effektivt enn skum. Når skummet treffer lakken så er det så utvannet at renseeffekten nærmest er fraværende.

Det er ikke noe galt med å bruke skum, men jeg har sett i bøtter og spann av videoer på nett som viser hvor fantastisk dette skummet er. Det ser veldig effektivt ut når brun skitt blandes med hvitt skum. Den samme brune guffa hadde man fått bort med ren høytrykk. Men da ser man selvsagt ikke den brune skitten på samme måte.

Så det er ikke noe galt med skumlegging i seg selv, men det er mye placebo ute å går her.

Det har en viss effekt, men den er forsvinnende liten. :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Olav K »

Det Bjerkiz beskriver over her, stemmer bra med mine egne erfaringer.
Jeg bryr meg ikke med å vaske sykkel i dagevis, den er tross alt nesten i daglig bruk i sesongen.
Så jeg kjøpte no greier som ifølge proffdetaileren i Odda, skulle være "the shit" når det kommer til skum, for å ta det grøvste etter en kjøretur. Husker ikke hva sånt heter, men det var iallefall dyrt, og lukter som RedBull.

Men uten en grundig vask med svamp, synes jeg at det blir like reint på felger, vindskjerm, tank, motorblokk etc med kun høytrykkspyleren, som om jeg legger på skum først, og lar det renne av.


Og ellers.... ser ut som en kjekk tur det der, Toven :) bra du kommer det ut på tur og ikke bare vasker sykkel.
Hva er det du studerer nå da?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 16 jun 2019, 12:28 Det Bjerkiz beskriver over her, stemmer bra med mine egne erfaringer.
Jeg bryr meg ikke med å vaske sykkel i dagevis, den er tross alt nesten i daglig bruk i sesongen.
Så jeg kjøpte no greier som ifølge proffdetaileren i Odda, skulle være "the shit" når det kommer til skum, for å ta det grøvste etter en kjøretur. Husker ikke hva sånt heter, men det var iallefall dyrt, og lukter som RedBull.

Men uten en grundig vask med svamp, synes jeg at det blir like reint på felger, vindskjerm, tank, motorblokk etc med kun høytrykkspyleren, som om jeg legger på skum først, og lar det renne av.


Og ellers.... ser ut som en kjekk tur det der, Toven :) bra du kommer det ut på tur og ikke bare vasker sykkel.
Hva er det du studerer nå da?
Ja, dette har jeg testet relativt grundig med mange produkter, så dette stemmer nok bra. Jeg sier ikke at skumforvask er helt ubrukelig, men effekten er forsvinnende liten. Faktisk :thumleft

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 10:10 For å teste det jeg mente, så gjør følgende på en bil (lettere og teste på en bil):

Spyl først av den verste møkka med ren høytrykk, uten bruk av kjemikalier. (rent vann). Hvis du har en høytrykkspyler med respekt for seg selv med rundt 150 bar og en god vannmengde så vil denne fjerne ganske mye alene (selvsagt ikke alt).

Når dette er gjort så legger du skum på det området du spylte av for å se hvor mye ytterligere skitt skummet fjerner for så og spyle av med høytrykk. Da vil du se at såpen i skumkanonen har en svært dårlig rensende effekt.

Bilt Hamber Auto Foam er jo en ren prewash såpe som skal være en av dem beste. Denne fjerner nok litt, men du vil bli overrasket hvor lite effektiv den faktisk er. Ikke fordi det er noe galt med såpen, men skitten og trafikkfilmen som samler seg opp er nasty saker og kan ikke fjernes uten håndvask.

Jeg har erfart at avfetting rett på lakken (ikke skum) er mer effektivt enn skum. Når skummet treffer lakken så er det så utvannet at renseeffekten nærmest er fraværende.

Det er ikke noe galt med å bruke skum, men jeg har sett i bøtter og spann av videoer på nett som viser hvor fantastisk dette skummet er. Det ser veldig effektivt ut når brun skitt blandes med hvitt skum. Den samme brune guffa hadde man fått bort med ren høytrykk. Men da ser man selvsagt ikke den brune skitten på samme måte.

Så det er ikke noe galt med skumlegging i seg selv, men det er mye placebo ute å går her.

Det har en viss effekt, men den er forsvinnende liten. :)
Jeg er forsåvidt enig i det du skriver. Høytrykk uten skum fjerner mye av det som sitter relativt løst, men foam hjelper med å mykne opp insektsrester og annet skitt, for så å la dette "renne" vekk. Det er helt klart nødvendig å gå over med berøringsvask for å fjerne resterende trafikkfilm, insektsrester og for eksempel asfalt/oljeflekker. Ved å bruke foam kommer man enklere til alle kriker og kroker, og en må anse foam som en prewash for å minske faren for riper under berøringsvask. Den vil alene ikke fjerne trafikkfilm. I posten min har jeg naturligvis vasket sykkelen etter foam med vaskemitt og såpevann.

For å fjerne trafikkfilm er for eksempel Surfex HD i en trykkanne helt suveren, dette bruker jeg om vinteren på bil sammen med Prickbort. Men Surfex HD på motorsykkelen er for det første noe usikkert med alle de forskjellige materiale, syntes jeg, samt at det er mindre gøy å gå rundt med en trykkanne enn foam :D Og så er det igjen fordelen med skum, ved å komme til de aller fleste steder.

Har aldri påstått at foam er vidundermiddel som fjerner ALT av trafikkfilm og skitt ;) Det er jeg fullstendig klar over.
Olav K skrev: 16 jun 2019, 12:28 Det Bjerkiz beskriver over her, stemmer bra med mine egne erfaringer.
Jeg bryr meg ikke med å vaske sykkel i dagevis, den er tross alt nesten i daglig bruk i sesongen.
Så jeg kjøpte no greier som ifølge proffdetaileren i Odda, skulle være "the shit" når det kommer til skum, for å ta det grøvste etter en kjøretur. Husker ikke hva sånt heter, men det var iallefall dyrt, og lukter som RedBull.

Men uten en grundig vask med svamp, synes jeg at det blir like reint på felger, vindskjerm, tank, motorblokk etc med kun høytrykkspyleren, som om jeg legger på skum først, og lar det renne av.


Og ellers.... ser ut som en kjekk tur det der, Toven :) bra du kommer det ut på tur og ikke bare vasker sykkel.
Hva er det du studerer nå da?
Om typ sykkelen er godt behandlet med voks/forsegler, vil også skitten være enklere å spyle av, og forskjellen med foam eller uten vil nok være mindre. Men det er opp til hver enkelt om en gidder å styre med foam eller ikke, ja :)

Studerer Audiologi i Trondheim :)
Forhåpentligvis ferdig til våren neste år, så får en se om det blir noe jobb! Skrikende behov etter audiografer, vistnok, men så er det jo om sykehusene kan ansette flere.. Så får se hva som skjer :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt, så er ikke skum HELT ubrukelig. Men virkningen er forsvinnende liten. Man ser masse videoer som viser at skummet løser opp hauger av skitt, men dette er egentlig bare tull.

Innsekter på min sykkel fjerner jeg lett ved å spyle den med vann, la den stå noen minutter for så og bruke CG Speed Wipe som er en quickdetailer/hurtigvoks. Denne er faktisk veldig effektiv mot random skitt og innsekter. Det gjør vaskingen enklere for min del.

Om jeg skulle få noen vaskeriper bryr meg lite. Da drar jeg frem Rupes Nano og fjerner disse vaskeripene på null komma niks. Dette fjernes lett med en finpolish som feks, Scholl S30.

Men innsektene fester seg jo stort sett på flater som ikke er lakkerte på min sykkel uansett.

Jeg har faktisk sluttet og bruke skum. Er sykkelen en dag veldig skitten, så bruker jeg en gel basert avfetting som S100 Total Cleaner. Denne kan også vannes ut. Jo tynnere middelet er jo lettere trekker det inn i skitten.

Men vi har alle våre måter å gjøre ting på, så min måte er ingen fasit. Men det funker for meg :)

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 13:56 Som nevnt, så er ikke skum HELT ubrukelig. Men virkningen er forsvinnende liten. Man ser masse videoer som viser at skummet løser opp hauger av skitt, men dette er egentlig bare tull.

Innsekter på min sykkel fjerner jeg lett ved å spyle den med vann, la den stå noen minutter for så og bruke CG Speed Wipe som er en quickdetailer/hurtigvoks. Denne er faktisk veldig effektiv mot random skitt og innsekter. Det gjør vaskingen enklere for min del.

Om jeg skulle få noen vaskeriper bryr meg lite. Da drar jeg frem Rupes Nano og fjerner disse vaskeripene på null komma niks. Dette fjernes lett med en finpolish som feks, Scholl S30.

Men innsektene fester seg jo stort sett på flater som ikke er lakkerte på min sykkel uansett.

Jeg har faktisk sluttet og bruke skum. Er sykkelen en dag veldig skitten, så bruker jeg en gel basert avfetting som S100 Total Cleaner. Denne kan også vannes ut. Jo tynnere middelet er jo lettere trekker det inn i skitten.

Men vi har alle våre måter å gjøre ting på, så min måte er ingen fasit. Men det funker for meg :)
Skummet er ganske fortynna når det legger seg på lakken, så det blir en mild form for avfetning, ja. Slike videor er jeg enig i at mye er tull. En skal helst spyle av det verste med høytrykk før en skumlegger også.

Ikke alle har en Rupes til mange lapper liggende å slenge :P

Vi er alle forskjellige og har våre måter!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 16 jun 2019, 14:10
Bjerknez skrev: 16 jun 2019, 13:56 Som nevnt, så er ikke skum HELT ubrukelig. Men virkningen er forsvinnende liten. Man ser masse videoer som viser at skummet løser opp hauger av skitt, men dette er egentlig bare tull.

Innsekter på min sykkel fjerner jeg lett ved å spyle den med vann, la den stå noen minutter for så og bruke CG Speed Wipe som er en quickdetailer/hurtigvoks. Denne er faktisk veldig effektiv mot random skitt og innsekter. Det gjør vaskingen enklere for min del.

Om jeg skulle få noen vaskeriper bryr meg lite. Da drar jeg frem Rupes Nano og fjerner disse vaskeripene på null komma niks. Dette fjernes lett med en finpolish som feks, Scholl S30.

Men innsektene fester seg jo stort sett på flater som ikke er lakkerte på min sykkel uansett.

Jeg har faktisk sluttet og bruke skum. Er sykkelen en dag veldig skitten, så bruker jeg en gel basert avfetting som S100 Total Cleaner. Denne kan også vannes ut. Jo tynnere middelet er jo lettere trekker det inn i skitten.

Men vi har alle våre måter å gjøre ting på, så min måte er ingen fasit. Men det funker for meg :)
Skummet er ganske fortynna når det legger seg på lakken, så det blir en mild form for avfetning, ja. Slike videor er jeg enig i at mye er tull. En skal helst spyle av det verste med høytrykk før en skumlegger også.

Ikke alle har en Rupes til mange lapper liggende å slenge :P

Vi er alle forskjellige og har våre måter!
Men gud bedre for en makaløs maskin for en motorsyklist! Må være det beste kjøpet jeg har gjort i den sjangeren på lang lang tid :)

Helt klart. Artig å lese hvordan andre gjør det. Samtidig må det være rom for å komme med innvendinger frem og tilbake samt stille spørsmål. Det er jo bare gøy :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Her er forøvrig en liten test jeg gjorde nettopp for å vise hvordan S100 Total Cleaner henger på panelene. Jeg vil si denne henger like bra som en skum og er langt mer effektiv.


Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Blir sliten i trykkearmen om man skal sprute rundt hele sykkern med den da :D

Ser bra ut det ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 16 jun 2019, 15:26 Blir sliten i trykkearmen om man skal sprute rundt hele sykkern med den da :D

Ser bra ut det ;)
Kunsten er å justere dysen slik at strålen blir finere og du får en videre dusj. Så må du selvsagt ha en Kvazar Dual Action sprayer som spruter både når du trykker inn pumpen og slipper. :thumleft

Alternativt kan du kjøpe en lavtrykksprøyte :thumleft

Funker bra den der ja. Den kan også vannes ut. Men da blir den noe tynnere selvsagt. Har ikke testet dette selv.

Toven

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 14

Legg inn av Toven »

Tja, en stund siden det har skjedd noe her :-k

Flyttet hjem til mor og far, etter endt studieopphold. Med dette viruset kunne resten av studiene fullføres hjemme, så om noen dager leveres (nok en) bacheloroppgaven.

MC relatert har jeg tatt av trekket på sykkelen, og smått begynt å pusle med litt 'klargjøring'.
Legger på nytt lag med Scholl Neo på de fleste plastikk- og rammedeler, og får om et par dager gå over en runde på lakk med noe annet.

Bilde

Byttet luftfilter og så jo at skivene til tankfestene ikke så ut.
Litt gnukking ble det bedre. Fant et par nye bolter og, de gamle gadd jeg ikke pusse på..

Bilde
Bilde

Sikkert ingen andre om kommer til å legge merke til det, men så har jeg blanke og fine skiver og skruer å se på :knegg

Får vel kanskje få den ut av kjelleren snart, men har ingen hast.
Fortsatt nokså kaldt syntes jeg, så får se om et par uker :)

Toven

Re: Tovens Rorbu! - gnikke gnukke

Legg inn av Toven »

Bilde

Bestemt meg for å aldri har et kjøretøy med mørk lakk igjen.. ettersom det er vaskeripe paradis.

Men så blir det jo pent når metallic'n "popper".. :love

Bilde

Svar