Misha's Garasje

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Misha's Garasje

Legg inn av AJ »

Misha skrev:Skal kjøre sammen med to 40 - 50 talls Harley'er, så jeg må vel kjøre bakerst og samle opp deler... :knegg
:lol

Antakelig må du det, ja :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Pollti »

Kan det være derfor HG kjører sammen med disse 3 HD kjærringene tro :doh Kjekt å ha med en deleoppsammeler på turen. :knegg

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Holdt på å miste litt deler selv faktisk. Da vi var fremme så vi at venstre fothviler var nesten falt av. Og dermed bakbremsen... :-J

Men harleyen fra -42 mistet tydeligvis også noe på veien hjem - inni giroverføringen ett sted. Steinknuserlyder og bråstopp. :oh
Så turen hans ble avsluttet bakpå Naf-bilen. Men hjem kommer vi oss alltid :vs
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Hurra, japseskrotet har rundet 100 000km!! :bb_p:
Speedo.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Guro78 »

Takk for titten (bostavelig talt; for ble mest titting på bildene på denne lille snarvisiten :knegg :redface )

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Kommer mer etterhvert. :D
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Filler'n også! Her har jeg sitti og redigert en liten video fra Våler-banen som jeg var en tur til i juni, og så klarer ikke movie-makeren å spytte ut en ferdig film, bare henger seg opp! :ills

Jaja, mens jeg venter på bedre tider; det er mye rart inne i ei automat-girkasse, gitt. Har akkurat blitt ferdig med min gamle moder's mercedes 190. Kassa låste seg i første gir, og mutter'n så for seg utlegg i 10-20-tusenkronersklassen. Men som en god sønn med normalt antall tommeltotter og bange anelser om at halve arven ville forsvinne i lommene til lugubre verksteder, tok jeg på meg oppgaven med å røske ut kassa, og muligens kikke litt inni også.

Min gode venn og turkamerat Laverdafantomet har fortid som automatkassemekker så han lovet gode råd og hjelpende hender om nødvendig, så det var bare å begynne å plukke.
Og feilen fant jeg ganske umiddelbart, i oljepumpen:

Bilde

En liten fjær fra en ventil hadde kommet seg løs og kilt fast oljepumpen. Som i sin tur hadde tatt knekken på noen plast-drev inne i kassa. Som nå var full av små plastdeler...


Så alt måtte plukkes ut, lameller måtte kontrolleres for slitasje, full rengjøring, bytte alle tettninger og pakninger, for så å settes sammen igjen. Helst i riktig rekkefølge...

Ligger et bilde av ei tilsvarende kasse her, i deler.

Så en stille bønn før prøvekjøring :[-o<

Noen rare lyder fra kassa før all luften er ute av systemene og oljen sirkulerer fritt, så er alt bare fryd og gammen. Gamle mercen går som den skal, Moderen strålende fornøyd, og arven i sikkerhet... :thumleft




Og hvordan går det med filmen min, mens jeg har sittet og kladdet ned denne posten?
Henger fremdeles på 74% ](*,) ](*,) ](*,)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Misha's Garasje

Legg inn av AJ »

Kjenner litt til dette med girkasseproblemer... Ikke så veldig festlig at det gjør noe... :-k
Men ordnet seg på en god måte takket være tvilsom selger i England.

Bet meg merke i noe annet du skrev, nemlig Laverdafantomet :janikk Det høres spennende ut!
Noen mulighet for at Laverdafantomet kan registrere seg her på MCsiden.no og vise oss noen bilder av vidunderet? :yeyeye
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Jess! Fiksa videoen, måtte forandre video-formatet fra PAL til NTSC. Så nå er'n underveis til youtuben as we speak :thumleft
AJ skrev:Bet meg merke i noe annet du skrev, nemlig Laverdafantomet :janikk Det høres spennende ut!
Noen mulighet for at Laverdafantomet kan registrere seg her på MCsiden.no og vise oss noen bilder av vidunderet? :yeyeye
Det er like stor mulighet som en snøball's overlevelsesprosent der fanden bor. Han og datamaskiner er som hund og katt, desverre. :dontknow
Synd igrunnen, for fyren er et unikum og en humørspreder av de sjeldne. I tillegg til å ha to Laverda,er, harley fra -42, to gamle BSA, 80-talls kawa, skruzuki 380 og en moped av ukjent opprinnelse. Alt i varierende grad av kjørbarhet... ;e
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Her i juni mens noen av dere campet i en hage i vestfold og grillet og nøt Evike's lune omsorg, sto jeg i regnbygene på våler-banen og småfrøs mens jeg varmet meg på en iskald pils og lyden av gamle classic-racing ræser-sykler i fri dressur.
Det regnet såpass at teltet ble satt opp fredags aften i fullt kjøre-utstyr med hjelm og det hele, og samme regnbygen holdt fremdeles på lørdag ettermiddag. Akkurat som hjemme, altså! \:D/

Jeg filma litt med mobilen, så jeg snekret sammen en liten snutt på youtuben. Kompisen min filmet noe med et HD-kamera, men filene ligger delt opp som .m2ts, .iis, .cont og .tmb - filer på pc,n. Og Moviemaker'n skjønner itte'no... :scratch

Jeg vet ikke helt hva som imponerte mest, det at de førerene kjørte såpass hardt på selv om det regnet, eller spennvidden på førerne. Den yngste var vel rundt 13år, den eldste jeg så så ut som han hadde rømt fra gamlehjemmet. Kunne knapt gå, men kreket seg opp på sykkel'n, og dro avgårde... :oh :notworthy:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=BDE9EiRNtBw[/video]

Det var jo for så vidt ganske publikums-vennligt dette regnet, i hvert eneste heat dro det vel minst to stykker til skogs... :mrb
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Det var en gang............et hjullager........

Bilde

Har jo hørt noen knaselyder av og til, men jeg var sikker på at det kom fra fremhjulet. Som jeg ikke kunne finne noe feil med. Ei heller bremsene fremme. Småstein som var kommet mellom bremseklossene...? :dontknow

Men da jeg smurte kjeden her en dag, og hørte kulene fra lageret som klunket lystig inne i navet, skjønte jeg jo hvor denne lyden kom fra. Men bakhjulet var fast og fint, for det er jo 3 lager til inne i navet.

Hadde nok hørt det oftere hvis jeg ikke som oftest kjører med musikk på ørene... :-J
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Misha's Garasje

Legg inn av ArcticTiger »

Ser nesten ut som på BMWn til Tage detta. Og på den gamle Faun-potetopptakeren jeg hadde, skjedde dette stadig vekk :lol

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Ja, du vet jo at opp til flere motorsykkelfabrikater har en mørk fortid som landbruksmaskiner... :lol
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Misha »

Da er det vel på tide med en liiten oppdatering, siden det er en stund siden sist... :-J
Sykkologen har rundet 125000km, og står i fare for å bli byttet ut til neste år. Det har ingenting med kjørelengde å gjøre, men en planlagt ferietur til Danmark i forbindelse med Dana-cup. Fruen hinter om noe i turbuss-klassen -ala goldwing - jeg vil ha noe mindre og pendler-vennlig - r1100rs ?
Men vi har hele vinteren å diskutere på, og hele våren å prøvekjøre på :thumleft

Morinien har fått selskap av enda en morini, en offroader som heter Kanguro, 350cc av 1985-årgang. Klarte ikke la være da den sto på Mobile til 1000 Euro. En arbeidskamerat på jobben er fra Tyskland, LRN Transport på Gjøvik svingte innom Hamburg og plukket den opp, og jeg svingte innom Gjøvik etter å ha vært på Våler.
Kanguro.jpg
Blir ingen full restaurering på denne som jeg gjorde med Sport'en, bare en vanlig gjennomgang for at alt skal virke som det skal. Står samme motoren i denne som i Sport'en, men med litt mindre effekt. Den fikk en skvett bensin da den kom til gards, og startet rett opp etter noen tramp på kick,en. En liten prøvetur på 100 meter bortover veien for å prøve motoren litt, så bar det rett i garasjen. Så nå står den ribbet mens jeg gjør litt hver dag, alt etter antall kuldegrader.
P1010028.JPG
Kikket først på el-anlegget. Stod et velbrukt 6 volts batteri i den, så jeg skaffet et nytt før jeg fortsatte. Og jeg ble en smule forundret da jeg fant ei 12 volts hovedlyspære i lykta. 12 volt i baklyset. 6 volt blinklys... Kaffornokke? :scratch

Det viser seg det er både 6 og 12 volts anlegg på baiken. Noen har funnet ut at man kan spare vekt ved å la hovedlyset få 12 volt direkte fra dynamoen, og gi resten 6 volt fra et lite 2ah batteri som også blir ladet fra dynamoen.
Og 6 volts instrumentlyspærer får man ikke hvor som helst, så det har blitt noen runder innom diverse nettbutikker i det siste... :-)å

Og noen har vært inni lysbryteren og rotet med en loddebolt, for så snart man slår på tenninga, kommer parklysene på. Det er visst påbudt med kjørelys for mc i Tyskland, ifølge min tyske arbeidskollega. Så det er vel derfor... :sk?

Det neste blir å plukke forbremsen. Går rett i bånn når man holder presset på hendelen litt. Nytt pakningssett ligger klart, fra en forhandler i England :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misha's Garasje

Legg inn av Globe »

Grattis med nytt fornuftig tidsfordriv! :thumleft

...og det er jo som man sier:"ahhh...så mange motorsykler, og så liten tid" :knegg

Svar