Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Statens Urimelige Vegvesen" ?""

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toven

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Besseggen-tur"

Legg inn av Toven »

Fine bilder! Herlig natur! Skulle vært en vei opp så jeg kunne nyte det fra mc'n :[-( :knegg

Du hadde en stund en SC-project eksos. Har du kvitta den?

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Besseggen-tur"

Legg inn av Fsva »

Toven skrev: 21 jun 2020, 11:32 Fine bilder! Herlig natur! Skulle vært en vei opp så jeg kunne nyte det fra mc'n :[-( :knegg

Du hadde en stund en SC-project eksos. Har du kvitta den?
Tanken slo meg at en KTM Freeride hadde vært artig på det fjellet :roll

Jeg har fortsatt SC-potta. Den ble tatt av for rengjøring og bytte av rusten eksos-klemme for noen uker siden. Da jeg så at C-klipsen til dB-killeren var borte monterte jeg standard-potta, i påvente av ny C-klips. Vil ikke miste dB-killeren på kjøretur. Når har standard-potta vært på en stund, og jeg synes egentlig det er litt deilig med litt mindre lyd. SC-potta får nok derfor ligge på hylla en stund til.

Toven

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Besseggen-tur"

Legg inn av Toven »

Fsva skrev: 21 jun 2020, 13:11
Toven skrev: 21 jun 2020, 11:32 Fine bilder! Herlig natur! Skulle vært en vei opp så jeg kunne nyte det fra mc'n :[-( :knegg

Du hadde en stund en SC-project eksos. Har du kvitta den?
Tanken slo meg at en KTM Freeride hadde vært artig på det fjellet :roll

Jeg har fortsatt SC-potta. Den ble tatt av for rengjøring og bytte av rusten eksos-klemme for noen uker siden. Da jeg så at C-klipsen til dB-killeren var borte monterte jeg standard-potta, i påvente av ny C-klips. Vil ikke miste dB-killeren på kjøretur. Når har standard-potta vært på en stund, og jeg synes egentlig det er litt deilig med litt mindre lyd. SC-potta får nok derfor ligge på hylla en stund til.
Ah! Skjønner :thumleft
Gi lyd om du beveger deg mot Telemark en tur i sommer da :D

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Besseggen-tur"

Legg inn av Fsva »

Toven skrev: 21 jun 2020, 13:36 Ah! Skjønner :thumleft
Gi lyd om du beveger deg mot Telemark en tur i sommer da :D
Det blir minst en tur i august for å sjekke ut huset som søstern og typen har kjøpt i Heistad/Skjelsvik-området, der et bra utgangspunkt for en Telemarks-tur. :prf Om så bare en liten tur gjennom korketrekkeren og innom Helgeroa for en softis.
Sender nok en melding da ;)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Besseggen-tur"

Legg inn av Fsva »

I dag har jeg for første gang blitt vinket inn av Statens Vegvesen og jeg er ikke imponert.
Resultatet av kontrollen er at jeg må bestille time for å vise sykkelen, men jeg mener det er helt urimelig.

Han som stoppet meg kjente på hendlene mine i ett sekund og følte at de ikke var av god kvalitet og mente de kunne knekke. "Metallet kjentes lett ut", sa han. Jeg har hendler fra Evotech Performance, de er laget av høykvalitets maskinert aluminium.

I tillegg mente han at de orginale bar-ends speilene fra Triumph var feilmontert fordi de sto for langt ut fra styret. Dette var ulovlig.

De to anmerkningene:
3. Sikt - 3.3 Speil eller speilinnretninger - Speil eller innretning mangler eller er ikke montert i samsvar med kravene: Uoriginale speil med for lite speilareal og feil montert.
Kjøretøyforskriften § 30-4.

6. Understell og understellsutstyr - 6.2 Førerhus og karosseri/påbygg - 6.2.7 Betjeningsinnretninger - Betjeningsinnretning som er nødvendig for sikker drift av kjøretøyet, virker ikke
riktig: Uoriginale hendler, ikke godkjent. Kjøretøyforskriften § 26-6

I 2017 hadde jeg faktisk sykkelen på teknisk kontroll med dette utstyret påmontert, uten at det ble nevnt som noe problem.

Jeg ba han finne fram loven som påpekte hva som var galt, men han fant fram boka si og sa noe sånt som "Ser du hvor tjukk denne boken er? Forventer du virkelig at jeg skal kunne finne fram til alle lover og regler i denne? "Du får klage på vedtaket."

For første gang skjønner jeg folks hat for Statens Vegvesen.

Her er bildet av sykkelen på teknisk kontroll hos SVV i 2017, med disse speilene og hendlene påmontert.
https://www.flickr.com/photos/34654979@ ... 9/sizes/o/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Besseggen-tur"

Legg inn av AJ »

Fsva skrev: 27 mai 2023, 19:44 Her er bildet av sykkelen på teknisk kontroll hos SVV i 2017, med disse speilene og hendlene påmontert.
Høres ikke akkurat ut som et spesielt trivelig møte med SVV, nei... :-k

For øvrig får jeg ikke opp bildet siden man må være innlogget for å få sett det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Besseggen-tur"

Legg inn av Fsva »

AJ skrev: 27 mai 2023, 19:48
Fsva skrev: 27 mai 2023, 19:44 Her er bildet av sykkelen på teknisk kontroll hos SVV i 2017, med disse speilene og hendlene påmontert.
https://www.flickr.com/photos/34654979@ ... 9/sizes/o/
Høres ikke akkurat ut som et spesielt trivelig møte med SVV, nei... :-k

For øvrig får jeg ikke opp bildet siden man må være innlogget for å få sett det...
Gikk litt fort i svingene, men nå er bildet offentlig.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Statens Urimelige Vegvesen" ?""

Legg inn av AJ »

Kan ikke skjønne at disse speilene står for langt ut (til siden?) på styret :scratch ...
De uoriginale ettermonterte speilene jeg har på KTM'en, som er de samme som bl.a. Aprilia bruker ser nesten ut til å stå lenger ut fra styret enn på Triumph'en din.

Hendler vet jeg det er blitt mer fokus på de siste årene, spesielt i Tyskland.
Trolig pga. av noen tvilsomme greier fra Kina...
Men britiske Evotech er jo kjent for å lage skikkelig solide saker.
Har selv kjøpt flere radiatorbeskyttelser derfra. Bunnsolid kvalitet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Statens Urimelige Vegvesen" ?""

Legg inn av Arvidnesse »

Har du vist sykkelen med dette utstyret hos vegvesenet så har de mes trolig bilder av dette i arkivet. Da er det bare til og kjøre den ut og få den godkjent.

Skulle vært unødvendige, men av og til treffer du skikkelige drittsekker
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Statens Urimelige Vegvesen" ?""

Legg inn av FredrikE24 »

Etter mange års fred og ro fra SVV på utekontroll, så tror jeg nok dette trappes opp fremover, da det er mye fokus på ulykkesstatistikk for tiden. Så tror jeg også håndheving av regelverk for alle detaljer som standstøy, bremseslanger, hendler, skiltvinkel osv. Blir mer rigid. Er det mistanke, så er det inn på visning.
Det er ikke helt tyske/østerriske tilstander her enda heldigvis. Hendlene kunne gitt deg kjøreforbud der nede.

BjørnSover
Innlegg: 383
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Statens Urimelige Vegvesen" ?""

Legg inn av BjørnSover »

Jeg vet ikke om syv tar gebyr for fremvisning (regner med det). Men om alt er ok, burde det ikke bli gitt gebyr. Men da har folk til til å sette mc tilbake til ‘godkjent’ tilstand uansett…

Det beste var om de som kontrollerte på veiene faktisk hadde kunnskap om alt som stod i den tykke boken

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Statens Urimelige Vegvesen" ?""

Legg inn av Fsva »

BjørnSover skrev: 28 mai 2023, 11:57 Jeg vet ikke om syv tar gebyr for fremvisning (regner med det). Men om alt er ok, burde det ikke bli gitt gebyr. Men da har folk til til å sette mc tilbake til ‘godkjent’ tilstand uansett…

Det beste var om de som kontrollerte på veiene faktisk hadde kunnskap om alt som stod i den tykke boken
Speilene ser ikke ut til å tilfredstille lovverket, uansett hvordan de er montert. Jeg ser ingen grunn til å krangle på dette og kommer til å vise sykkelen med de speilene som den ble levert med. Kontrolltimen kan tas hos SVV eller autorisert verksted, da går pengene mine til AMD eller AGM om prisen ikke er mye høyere der.
Arvidnesse skrev: 27 mai 2023, 23:30 Har du vist sykkelen med dette utstyret hos vegvesenet så har de mes trolig bilder av dette i arkivet. Da er det bare til og kjøre den ut og få den godkjent.

Skulle vært unødvendige, men av og til treffer du skikkelige drittsekker
Det var kun slip-on eksos som ble påført i vognkortet den gangen, jeg tviler på at SVV hadde fokus på speil og hendler den gangen.
Om de gjorde en feil forrige gang hjelper ikke. En ny kontrollør kan ikke se vekk fra loven fordi de gjorde en feil tidligere.
FredrikE24 skrev: 28 mai 2023, 10:54 Etter mange års fred og ro fra SVV på utekontroll, så tror jeg nok dette trappes opp fremover, da det er mye fokus på ulykkesstatistikk for tiden. Så tror jeg også håndheving av regelverk for alle detaljer som standstøy, bremseslanger, hendler, skiltvinkel osv. Blir mer rigid. Er det mistanke, så er det inn på visning.
Det er ikke helt tyske/østerriske tilstander her enda heldigvis. Hendlene kunne gitt deg kjøreforbud der nede.
Det kan hende du har rett i at SVV trapper opp kampen mot ulovlige motorsykler. Vi har en viss egeninteresse av at ekstremt bråkete sykler fjernes fra veiene og ekstrautstyr er skikkelig testet og kommer med sertifikat.

Svar