Batteri billig El dyrt

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Batteri billig El dyrt

Legg inn av bakern 42 »

Hei nå har batteriet streiket,holdt 3 år, så googlet litt og så at batteri fra xlmoto kom på 398,- med frakt så det var ikke noe upris, men tenkte at støtte lokale mc butikker,og få nytt med en gang er tingen.
Som sagt så gjort ,regnet med at det er nok høyere pris ,men er greit så kan en få kjørt I helgen.

Hadde 1 igjen til min mod fin fint , KR 1625,- kostet det.
Har batteri her ,men feil side på polene,og sjekker batteri på biltema, 350,- men er 8ah,og det andre er 8,6ah funker dette?

Eller skal vi holde oss til batteri som var originalt I sykkel?

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Batteri billig El dyrt

Legg inn av Solo-rider »

Hallo :vs

Mc forhandlere tar seg godt betalt for batteri.

Men det finnes jo andre som selger batterier da...

http://sonnak.com/sok-transporttype/mcb ... earching=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Batteri billig El dyrt

Legg inn av RuneMC »

8,6Ah betyr bare at det kan lagre mer energi enn et batteri med 8Ah - det er bare gunstig.

Dvs hvis batteriet leverer 1 Ampére strøm, så klarer et batteri med 8,6Ah å levere dette i 8,6 timer, mens det andre klarer å levere samme strøm i 8 timer.

Startmotorer på biler og MC'er krever dog mye mer enn 1A - kan være fra 20A til 70A startstrøm som kreves, og da er du plutselig nede på at batteriets kapasitet varer i minutter - og der kjenner vel de fleste som har vært borti starttrøbbel at batteriet tappes fort om du må "file" på starteren særlig lenge.

Originalt Yuasa batteri til min kostet sist 760 + miljøgebyr og har kapasitet på 10,5Ah - rimelig grei pris og rett fra MC-Oslo.
Jo større kapasitet (Ah) jo mer energi kan du lagre - avspeiles også ofte direkte i prisen.
Sist redigert av RuneMC den 17 jul 2015, 12:39, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Batteri billig El dyrt

Legg inn av kjellv »

Solo-rider skrev:Hallo :vs

Mc forhandlere tar seg godt betalt for batteri.

http://sonnak.com/sok-transporttype/mcb ... earching=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du noen dekning for denne påstanden, eller er det bare noe du tror?

Det er ikke lenge siden vi kjøpte inn et nytt batteri for å sette inn i en FZ8 (overligger) som ble solgt fra oss. Vi kunne jo valgt rimeligere batteri, ettersom denne sykkelen ble solgt langt ut av vårt distrikt og vi ser den antakelig aldri igjen. Men nei, det er aldri aktuelt!
Dette er tette batteri, og kommer altså til forhandler ferdig klargjort. Jeg så aldri hvordan batteriet sto plassert i sykkelen, men ofte ligger disse batteriene og kan derfor aldri være av syretype.
Sykkelen er også en 4-SYL motor på 800cc, egentlig er den samme motoren som sto i R1 før 2008. Jeg vil sterkt hevde at 8 ah er for lite til denne, 8,6 er heller ikke mye.
Kjøp batteri på øverste hylle, og gi batteriet godt vedlikehold så har du det i mange år! Pris og kvalitet henger nøye sammen.

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: Batteri billig El dyrt

Legg inn av bakern 42 »

Kjøpte batteri på biltema, gel batteri 9 ah ,byttet yuasa da jeg var en kjempekløne for +og- var motsatt,men det var det også på tema,så tok det med for å prøve om kanskje ledn var lange nok,det var da det gikk opp et lys hehe det gal lå jo så var jo bare å vri rundt så ble alt riktig.....
Får skylde på at ikke har sovet på 2 netter pga tannverk (rotfylling).
Burde jeg da dra og kjøpe det som fulgte sykkelen yuasa 8,6ah til 1625,- eller la biltema sitt Være I ????

Så ikke noe av det 3 siffrede nr som nevnt I post over på noen av batterier.

PS vedlikeholdsladeren blir plugget inn ofte da det går litt tid mellom kjøringer.

Sjekket siden du viste til og der var det varta ytz10s som er nr på yuasa ,men står max 45 grader på montering,og mitt ligger nesten 90 grader.
Det sto ikke noe begrensning på biltemas.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Batteri billig El dyrt

Legg inn av kjellv »

bakern 42 skrev:Kjøpte batteri på biltema, gel batteri 9 ah ,byttet yuasa da jeg var en kjempekløne for +og- var motsatt,men det var det også på tema,så tok det med for å prøve om kanskje ledn var lange nok,det var da det gikk opp et lys hehe det gal lå jo så var jo bare å vri rundt så ble alt riktig.....
Får skylde på at ikke har sovet på 2 netter pga tannverk (rotfylling).
Burde jeg da dra og kjøpe det som fulgte sykkelen yuasa 8,6ah til 1625,- eller la biltema sitt Være I ????

Så ikke noe av det 3 siffrede nr som nevnt I post over på noen av batterier.

PS vedlikeholdsladeren blir plugget inn ofte da det går litt tid mellom kjøringer.

Sjekket siden du viste til og der var det varta ytz10s som er nr på yuasa ,men står max 45 grader på montering,og mitt ligger nesten 90 grader.
Det sto ikke noe begrensning på biltemas.
Det har tidligere vært en del heftige diskusjoner om bl.a. BT batterier her inne. Slike diskusjoner deltar ikke jeg i lenger, men selv skal jeg ALDRI ha BTbatteri i noe som helst jeg eier, uansett pris!
Hele BTs konsept går ut på at pris teller mest, kvalitet er underordnet.
Batteriet kan funke bra det, både denne sommeren og neste. Men så står du der en dag da, kanskje etter å ha pakka sykkelen din på Sognefjellet etter en telt overnatting i 5 grader varme og batteriet er ikke i stand til å starte sykkelen din. Kanskje klarer batteriet akkurat nok til å brenne startmotoren din etter mange forsøk fordi det ikke leverer nok ampere i startøyeblikket.
Jeg råder deg derfor til å kjøpe skikkelig batteri, AGM eller Gel som tåler å ligge flatt slik det er ment det skal i den flotte Fazeren din!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Batteri billig El dyrt

Legg inn av Kjellrf »

En viktig ting når det gjelder batterier, er hvor stor startstrøm de gir, ikke nødvendigvis hvor mange Ah de kan lagre.
Der veit jeg at Yuasa'a batterier er gode, ett Yuasa YB-batteri leverer f.eks. 30% mer startstrøm enn et annets (ofte billig) merkes batteri med tilsvarende Ah.
Dette går fint når batteriet er nytt og det er varmt i lufta, bakdelene kommer når det er kaldere, og batteriet er over middagshøyden. Det som så skjer er at startmotoren går saktere rundt pga for høyt spenningsfall og lavere startstrøm, noe som igjen kan føre til skader på f.eks. startclutsj, og gi dårligere gnist.

Noen motorer starter lett og tåler dette, andre motorer tar mer skade. Veit du hvilken av de gruppene din motor er i?
Når det gjelder pris, hør gjerne med flere mc-forretninger.

Ellers er det feil bruk som tar knekken på batteriene, enten ved at de står utladet en liten stund (killer), eller at de blir ladet for mye, så de går istykker. Gel-batterier er enklere å lade istykker enn blybatterier, er min erfaring.

Jeg har kjørt mc i 35 år, i 14 av disse jobbet jeg i bransjen. Jeg vill ikke ha noe annet enn Yuasa i min sykkel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar