Nybegynner og pendler trenger tips

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Elipsen »

Heisan!

40-årskrisen har i følge min kone meldt seg, og jeg har bestemt meg for å realisere en gammel guttedrøm om å endelig ta mc-lappen. Som førstegangssykkel, har valget falt på Husqvarna Vitpilen 701. Sikkert milevis unna den mest fornuftige sykkelen, men det får så være :roll

Planen er å øvelseskjøre så mye jeg bare kan denne sesongen, for så å ta lappen tidlig neste sesong. Sykkelen skal primært brukes til morsom pendling til jobb og kjøpe is og VG i nabofylket når det er fint vær.

Lurer nå på hva jeg skal velge av kjøreutstyr. Reisevei til jobb er 25 minutter hver vei i maksimalt 70-sone. Burde jeg gå for enkelt kjøreutstyr og regnsett eller noe fancy Gore-Tex-greier? Det skal nevnes at jeg er litt jålete, og ikke er i overkant begeistret for klær som skriker mc :D

Tips og råd mottas med stor takk :D

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av kgjersda »

Hei! Min erfaring er att man alltid kjøper feil utstyr de første gangene. Selv kjøpte jeg 2-3 jakker før jeg fant jakken jeg ville ha videre, det samme med buksen. To skinndresser før jeg endte opp med min daglige.

Om du har økonomi til det så kjøp med GORE-TEX med en gang. Prøv klærne godt på - på sykkelen. Du finner raskt ut om det presser rundt kneet med beskyttelse og stram bukse. Jeg har ingen erfaring med hvilket utstyr du bør kjøpe baser på at du skal kjøre Husqvarna. Men styr unna egne regndresser og annet fjas. Kjøp skikkelig kvalitet med en gang. Det samme gjelder sko og hansker. Ingenting er så surt som våte sko ho hender i dårlig vær. Det ødelegger mye for turen.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av FredrikE24 »

Skal du kjøre sykkel hver dag, i all slags vær må du ha skikkelige klær. Rukka eller Klim. Slipper du totalt å tenke på været når du skal bruke sykkelen daglig.

Det finnes bedre pendlersykler der ute, men funker sikkert :thumleft

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av pekle »

Gratulerer, 40-årskrise er litt som russetiden, slipper unna med kun overbærende blikk for diverse påfunn :D

Om du skulle være uheldig og kjøpe noe dyrt som ikke passer din bruk helt, så er det et fungerende bruktmarked for kvalitetsklær også. En kollega fikk solgt sin pent brukte Rukka-dress sin i løpet av et par timer på Finn, til helt ok pris.

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av LuiBen »

en perfekt pendler sykkel!
Tok A lappen i fjor og jeg falt for Svartpilen 701 er stor fornøyd (nærmer meg 9000km), har omtrent samma distanse til jobb. og for å unngå å mått ha med meg for mye skift til jobb kjøpte jeg meg et par MC kevlar jeanse (1Draggin og 1Bullfighter) som jeg bare kan ta av D3O besyttelsen i, gikk for Klim Latitude Jakke god ventilasjon (litt diskre og skriker ikke MC så sant man ikke kjenner merket fra før av da) og Gore-tex og en åpnings hjelm, har du noen lyskryss på veien er det digg å kunne åpne ansiktet på hjelmen. Til sko kjøpte jeg et par Dainese mc "joggesko" og MC boots i skinn jeg kan bruke på jobb uten å måtte bytte eller at de skal se for MC sko ut. er det meldt noe regn ut på dagen har jeg overtrekksbukse for sikkerhets skyld.


personlig føler jeg stilen er ganske "diskre" for å være MC :)

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av BlåBil »

Elipsen skrev: 24 mai 2020, 19:16 Heisan!

40-årskrisen har i følge min kone meldt seg, og jeg har bestemt meg for å realisere en gammel guttedrøm om å endelig ta mc-lappen. Som førstegangssykkel, har valget falt på Husqvarna Vitpilen 701. Sikkert milevis unna den mest fornuftige sykkelen, men det får så være :roll

Planen er å øvelseskjøre så mye jeg bare kan denne sesongen, for så å ta lappen tidlig neste sesong. Sykkelen skal primært brukes til morsom pendling til jobb og kjøpe is og VG i nabofylket når det er fint vær.

Lurer nå på hva jeg skal velge av kjøreutstyr. Reisevei til jobb er 25 minutter hver vei i maksimalt 70-sone. Burde jeg gå for enkelt kjøreutstyr og regnsett eller noe fancy Gore-Tex-greier? Det skal nevnes at jeg er litt jålete, og ikke er i overkant begeistret for klær som skriker mc :D

Tips og råd mottas med stor takk :D
Gå for belstaff. Kan passe bra til vitpilen. Knox også som er billigere og diskret.

Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Elipsen »

LuiBen skrev: 24 mai 2020, 20:04 en perfekt pendler sykkel!
Tok A lappen i fjor og jeg falt for Svartpilen 701 er stor fornøyd (nærmer meg 9000km), har omtrent samma distanse til jobb. og for å unngå å mått ha med meg for mye skift til jobb kjøpte jeg meg et par MC kevlar jeanse (1Draggin og 1Bullfighter) som jeg bare kan ta av D3O besyttelsen i, gikk for Klim Latitude Jakke god ventilasjon (litt diskre og skriker ikke MC så sant man ikke kjenner merket fra før av da) og Gore-tex og en åpnings hjelm, har du noen lyskryss på veien er det digg å kunne åpne ansiktet på hjelmen. Til sko kjøpte jeg et par Dainese mc "joggesko" og MC boots i skinn jeg kan bruke på jobb uten å måtte bytte eller at de skal se for MC sko ut. er det meldt noe regn ut på dagen har jeg overtrekksbukse for sikkerhets skyld.


personlig føler jeg stilen er ganske "diskre" for å være MC :)
Moro å høre at du er fornøyd med Svartpilen, flott sykkel! Er vel mye av samme ulla med unntak av sittestilling. Holder du deg tør med Klim jakka og en overtrekksbukse/regnbukse? Vil helst inngå å ha med skift :)

Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Elipsen »

Mange takk for gode svar, alle sammen :)

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av LuiBen »

Elipsen skrev: 24 mai 2020, 22:40
LuiBen skrev: 24 mai 2020, 20:04 en perfekt pendler sykkel!
Tok A lappen i fjor og jeg falt for Svartpilen 701 er stor fornøyd (nærmer meg 9000km), har omtrent samma distanse til jobb. og for å unngå å mått ha med meg for mye skift til jobb kjøpte jeg meg et par MC kevlar jeanse (1Draggin og 1Bullfighter) som jeg bare kan ta av D3O besyttelsen i, gikk for Klim Latitude Jakke god ventilasjon (litt diskre og skriker ikke MC så sant man ikke kjenner merket fra før av da) og Gore-tex og en åpnings hjelm, har du noen lyskryss på veien er det digg å kunne åpne ansiktet på hjelmen. Til sko kjøpte jeg et par Dainese mc "joggesko" og MC boots i skinn jeg kan bruke på jobb uten å måtte bytte eller at de skal se for MC sko ut. er det meldt noe regn ut på dagen har jeg overtrekksbukse for sikkerhets skyld.


personlig føler jeg stilen er ganske "diskre" for å være MC :)
Moro å høre at du er fornøyd med Svartpilen, flott sykkel! Er vel mye av samme ulla med unntak av sittestilling. Holder du deg tør med Klim jakka og en overtrekksbukse/regnbukse? Vil helst inngå å ha med skift :)
Klimjakken har jeg kjørt i skikkelig piss regn og holdt meg tør og regn bukse fungerer utmerket (her kan du også skaffe deg regnovertrekk til skoene også, det burde jeg ha gjort ^^).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Bjerknez »

Hvilket kjøreutstyr du trenger kommer litt ann på. En billig kjøredress fra Sharkspeed kombinert med en regndress vil holde deg tørr for rundt 3.000 kr. Totalt. På Sharkspeed får su MC klær som ser bra ut og som mer eller kindre kan betraktes som hverdagsklær for en billig penge. Legg en tusenlapp i en god regndress så er du i mål.

Eller du kan gi 10-20 laken for en Klim dress som er vanntett rett ut av esken, men kulhetsfaktoren jeg mistenker du er ute etter blir litt borte muligens.

Ikke bruk tusenvis av kroner på GoreTex hansker. Kjøp heller rimeleigere hansker og evt. Et overtrekk for regnfyllte dager. Jeg bar eid føere par GoreTex hansker og jeg er ikke imponert.

Derimor føler jeg skikkelige GoreTex støvler er veien å gå. :)

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av BlåBil »

Spørs om disse "generiske" mcmerkene er det op er ute etter? Når jeg leser jålete så tenker jeg først fashion. Syns også vitpilen er en slags "fashionsykkel"(?)
Nå er vitpilen litt mer moderne og etter min mening ikke helt tidløs design som bonneville og sportster og lignende, men belstaff og knox er ihvertfall det. Syns kontrasten mellom vitpilen og disse merkene kler hverandre bra :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 25 mai 2020, 06:24 Spørs om disse "generiske" mcmerkene er det op er ute etter? Når jeg leser jålete så tenker jeg først fashion. Syns også vitpilen er en slags "fashionsykkel"(?)
Nå er vitpilen litt mer moderne og etter min mening ikke helt tidløs design som bonneville og sportster og lignende, men belstaff og knox er ihvertfall det. Syns kontrasten mellom vitpilen og disse merkene kler hverandre bra :thumleft
Ja, derfor nevnte jeg Sharkspeed. Der har dem godt utvalg i klær som ser hverdagslige og tøffe ut til en billig penge. Har selv tre dresser derfra og jeg har ikke hatt problemer med disse.

For 20 min pendling trenger man ikke svindyre dresser med GoreTex for å holde seg tørr.

JonasV
Innlegg: 15
Registrert: 20 jul 2019, 11:32
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Desert Sled

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av JonasV »

Til Vitpilen skal du ha svarte fadet jeans, svart skinnjakke
Mitt favoritt Brand om dagen er Merlin.
Er du skikkelig tøff så finner du denne hjelmen https://www.returnofthecaferacers.com/m ... en-helmet/

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av BlåBil »

Bjerknez skrev: 25 mai 2020, 06:47
BlåBil skrev: 25 mai 2020, 06:24 Spørs om disse "generiske" mcmerkene er det op er ute etter? Når jeg leser jålete så tenker jeg først fashion. Syns også vitpilen er en slags "fashionsykkel"(?)
Nå er vitpilen litt mer moderne og etter min mening ikke helt tidløs design som bonneville og sportster og lignende, men belstaff og knox er ihvertfall det. Syns kontrasten mellom vitpilen og disse merkene kler hverandre bra :thumleft
Ja, derfor nevnte jeg Sharkspeed. Der har dem godt utvalg i klær som ser hverdagslige og tøffe ut til en billig penge. Har selv tre dresser derfra og jeg har ikke hatt problemer med disse.

For 20 min pendling trenger man ikke svindyre dresser med GoreTex for å holde seg tørr.
Jeg skjønner hva du mener men jeg skulle ha forklart litt bedre. Med "jålete" så mener jeg også merkeklær som er høyere priset, som belstaff. Dette merket mener jeg andre "billigmerker" bruker som benchmark.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nybegynner og pendler trenger tips

Legg inn av Snikendeugle »

Ta en titt på klær fra Dainese. Som med det meste annet fra Italia, så ser det litt bedre ut enn det meste annet ;) Kvalitet er også alltid på topp. De er nok ikke like annerkjente for "heftig regnvær" som Rukka og Klim, men jeg har i hvert fall god erfaring med deres D-dry-klær når det komemr til vanntetthet.

https://www.dainese.com/no/en/motorbike

TCX har mye støvler og sko som ser bra ut også i hverdagen uten sykkelen. Det er en stor fordel om du ikke har plass/ork til å ha med ekstra sko når du kjører til og fra jobb.
https://www.tcxboots.com/eu_en/
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar