Forslag til støysvak hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av snøgg »

Tror ikke jeg ville valgt hjelm ut fra hvor godt støy dempes, med tanke på hvor mye viktigere ørepropper er for totalt støynivå sett i forhold til hjelmens egenskaper. Om en Schuberth pro e.l. muligens demper marginalt bedre enn en annen hjelm, så betyr dette nokså lite i helhetsbildet. Forutsetter da at du ikke velger helt nederst i prissegmentet, de hjelmene vet jeg lite om. Formstøpte ørepropper er tingen, bare bruk litt tid på å bli vant til dem.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

snøgg skrev: 05 jul 2020, 07:14 Tror ikke jeg ville valgt hjelm ut fra hvor godt støy dempes, med tanke på hvor mye viktigere ørepropper er for totalt støynivå sett i forhold til hjelmens egenskaper. Om en Schuberth pro e.l. muligens demper marginalt bedre enn en annen hjelm, så betyr dette nokså lite i helhetsbildet. Forutsetter da at du ikke velger helt nederst i prissegmentet, de hjelmene vet jeg lite om. Formstøpte ørepropper er tingen, bare bruk litt tid på å bli vant til dem.
Jeg ser på litt bedre støydemping som mer essensielt enn utseendet. Velger uansett noe som har bra sikkerhet.
Ørepropper brukes jo (som sagt ikke formstøpte), men har du bedre støydemping, så trenger du mindre lyd ifra evnt intercom også. Sånn ender en med enda en ting som påvirker hørselen mindre.
FredrikE24 skrev: 05 jul 2020, 01:16 Klim trenger litt innkjøring. Nå har jeg hatt min dress i en ukes tid og rundt 150 mil. Litt regn og litt forskjellig så blir den bedre. Mye bedre.

Første og siste gang jeg kjørte med Halvarsson var et lånt sett. Kom fra Syden og sykkelen sto på Gardermoen. Bare å kjøre hjem. Det var i regn. En 45 minutters tur. Jeg følte at jeg satt i en søppelsekk. Jeg ble veldig klam og rar..
Tror det er stor forskjell på dressene til Halvarsson. Sammenligne jakka demmes til 2000 til Klim sin for 10 000 ville jo blitt feil.
Dem har jo i segmenter opp til en 6-8k mener jeg.
Vet ikke hvilken du prøvde?
Dem dyrere skal jo ha pustende, vanntett materiell på linje med gortex ihvertfall, uten at jeg har prøvd det i regn.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Dette var et Halvarsson-sett til 8 000kr visstnok.
Ja det er en prisforskjell, men det jeg tenker er at mange motorsyklister der ute må ha det ganske ille så fort det er fukt i lufta, eller at temperaturen ute bikker 15 grader. Ikke rart mange ønsker å droppe kjøreutstyr på de varmeste dagene.

Alt løses sikkert med en regndress, men ser for meg at det blir klamme saker.

En kollega kjøpte ny Halvarsson-dress for 2 år siden. Ble pissvåt sist tur.

Når sant skal sies, en kollega kjører billig-billig Bullfighter, og er fornøyd sålenge det er ull som innerste lag og ullsokker i støvlene. Nå er han en hardhaus som aldri klager.

Men nå er ikke 6000km mye pr. Sesong. Jeg hadde ikke kjøpt dress for nærmere 20kkr om da jeg heller.

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av PtoV »

Hei jeg er ny på forumet her men har 36 års erfaring med diverse mc å mye forskjellig utstyr oppigjennom årene. Når det gjelder hjelm så er min erfaring at majoriteten av støy kommer inn igjennom kragen slik at der er noe i det at en åpnings hjelm tetter bedre rundt halsen, den har ihvertfal forutsetninger for det siden den lukkes rundt knollen som en grabb. Når du ikke får prøvekjørt hjelmen så ville vel jeg brukt hånden å sjekket hvor godt den tetter rundt halsen å valgt den hjelmen som tettet best av de hjelmene som ellers passer hodet ditt. Tror at om en bruker øreplugger så blir man uansett utsatt for mer støy en anbefalt i det lange løp dessverre, men klart det hjelper godt og bremser vel det uunngåelige.

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av ErikW »

Hei
Kjøpte for ei uke siden en Richa jakke og bukse i Gore-Tex. Pris 9.000,- for settet. Er meget meget imponert etter denne korte tiden. Nå en tre dagers tur i 3 grader over fjellet. Snø over Tindevegen (ja du leste riktig) 1 hel dag med regn. Like tørr, dress lik vekt tørr som våt. Det samme med BMW's Gore Tex støvler.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

ErikW skrev: 09 jul 2020, 23:40 Hei
Kjøpte for ei uke siden en Richa jakke og bukse i Gore-Tex. Pris 9.000,- for settet. Er meget meget imponert etter denne korte tiden. Nå en tre dagers tur i 3 grader over fjellet. Snø over Tindevegen (ja du leste riktig) 1 hel dag med regn. Like tørr, dress lik vekt tørr som våt. Det samme med BMW's Gore Tex støvler.
Hørtes ut som det fungerer greit det da!
Har en kamerat som skal kjøpe seg MC i løpet av august, så skal en tur til Motorspeed og prøve litt div
PtoV skrev: 09 jul 2020, 22:42 Hei jeg er ny på forumet her men har 36 års erfaring med diverse mc å mye forskjellig utstyr oppigjennom årene. Når det gjelder hjelm så er min erfaring at majoriteten av støy kommer inn igjennom kragen slik at der er noe i det at en åpnings hjelm tetter bedre rundt halsen, den har ihvertfal forutsetninger for det siden den lukkes rundt knollen som en grabb. Når du ikke får prøvekjørt hjelmen så ville vel jeg brukt hånden å sjekket hvor godt den tetter rundt halsen å valgt den hjelmen som tettet best av de hjelmene som ellers passer hodet ditt. Tror at om en bruker øreplugger så blir man uansett utsatt for mer støy en anbefalt i det lange løp dessverre, men klart det hjelper godt og bremser vel det uunngåelige.
i morgen.

Ja, er ikke fordi jeg ikke kommer til å bruke ørepropper jeg vil ha det støysvakt, men heller dempe det uungåelige som du sier.
FredrikE24 skrev: 09 jul 2020, 19:21 Dette var et Halvarsson-sett til 8 000kr visstnok.
Ja det er en prisforskjell, men det jeg tenker er at mange motorsyklister der ute må ha det ganske ille så fort det er fukt i lufta, eller at temperaturen ute bikker 15 grader. Ikke rart mange ønsker å droppe kjøreutstyr på de varmeste dagene.

Alt løses sikkert med en regndress, men ser for meg at det blir klamme saker.

En kollega kjøpte ny Halvarsson-dress for 2 år siden. Ble pissvåt sist tur.

Når sant skal sies, en kollega kjører billig-billig Bullfighter, og er fornøyd sålenge det er ull som innerste lag og ullsokker i støvlene. Nå er han en hardhaus som aldri klager.

Men nå er ikke 6000km mye pr. Sesong. Jeg hadde ikke kjøpt dress for nærmere 20kkr om da jeg heller.
Hadde regna med det var bedre for den prisen egentlig.
Er på ingen måte en hardhaus ihvertfall. Jeg fryser så fort det er antydning til å bli kaldt.
Men det er nå så.
Nei, det blir ikke så mange km i året so men skulle håpe på, med jobb og andre hobbyer i tillegg, men betyr ikke at jeg ikke kan gi litt for komforten på tur uansett.
Med full skinndress er alt over en 22-25 grader veldig varmt ihvertfall. Så er det også så mye lufting på den, som ikke kan stenges, at det er kaldt når det er under 15. Ikke den mest brukervennlige dressen sånn sett.

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Erlend Kveinen »

Dress: Rukka Simo, jakke med bukse, havner omkring 10 000,- , er komfortabel, varm og holder vannet ute lenge. Jeg er lang og smal og Simo er den første dressen som faktisk har passet kroppsfasongen. Det hjelper godt at modellen tilbys i ekstra lengder (+ 7 cm) for hver størrelse. Et svært godt kjøp i mellompris-segmentet.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av haakeik »

Jeg driver selv og ser etter ny jakke (og muligens bukse). Jeg har i dag en 7 år gammel DANE Aresso GoreTex Z-liner jakke og DANE Nyborg GoreTex Z-liner bukse. Har vært veldig fornøyd med DANE, meget bra kvalitet. Har aldri blitt våt på kroppen, kun litt klam i halsen og ved ermene av og til, etter en lengre regnperiode. Men ytterlommene er ikke vanntette og det vil jeg ha på neste jakke. Nå har det skjedd mye på klesfronten siden jeg kjøpte jakken og buksen. Det er flere produsenter som har kommet med laminerte klær, som ikke nødvendigvis er GoreTex Pro laminert. En jakke jeg synes er interessant er Beringer Yukon GTX. 2-lags laminert GoreTex i ytterlaget, 100% vanntett og 5 års garanti(vi snakker ikke norsk kjøpslov) på selve produktet og koster rundt 6 tusen kroner. Men hvor får man kjøpt Beringer i butikk? Jeg vet Xlmoto selger Beringer, men jeg har lyst til å prøve jakka før jeg event. kjøper.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

Var en tur på Motorspeed på Lillehammer i dag, for å se litt på klær og så en kamerat av meg som skal kjøpe sin første sykkel, fikk sett litt på MT-07 som han titter på.
Endte med en Gortex jakke fra Scott, for 6500 kroner, etter rabatter, som jeg håper er bra. Er bestilt bukse også.

Så ser det ut som jeg ender med en HJC RPHA 70 hjelm. Den ser bra ut på støy, ikke fullt så bra på ventilasjon, som feks. Shoei GT Air, men like bra på lydisolering. Den er derimot 2500 kroner billigere, så det er jo et stort pluss.
Har ikke kjøpt den ennå, men ligger i korta at det blir den.

Siden kameraten min som skal kjøpe seg sykkel, kommer til å øvelseskjøre med meg, så blir det vel også en Packtalk på meg tenker jeg.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Forslag til støysvak hjelm

Legg inn av Fjeldern »

Kan nevne at jeg fant en side på youtube som har noen veldig bra tester av hjelmer. Champion Helmets.
Dem måler lyd i hjelmen i 130 km/t, samt temperatur. Så sammenligner dem den temperaturen med temperaturen ute.
Dem gir så hver hjelm stjerner utfira en en del kriterier som kan sies å være subjektive.
Uansett er det veldig interessant med sammenligning av lyd og temperatur mot andre hjelmer.
Så klart må en også ta dette med en klype salt. Du vil så klart ha en høyere forskjell på temperaturen inne i hjelmen og temperaturen ute hvis det er 13 grader ute, og dermed mindre hvis det er rundt 30 grader.

Link til test av modularhjelmer: https://www.youtube.com/watch?v=iS355u3DkC8

Svar