utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:08 Litt skummelt at folk sier at ryggskinne hindrer alvorlige ryggskader.
Dette har jo vært diskutert før og jeg bruker ryggskinne selv.
Hvis du treffer en mindre sten når du treffer veien f.eks så vil en ryggskinne hjelpe ved å fordele trykker fra denne på en større flate og hindre en potensiell skade direkte på ryggraden.
Hvis du treffer f.eks ett autovern,tre,fjell eller ett annet objekt som er større med kroppen hjelper ryggskinnen lite desverre ettersom man treffer ett større objekt og det ikke kan fordeles utover en større flate og selve ryggskinnen ikke kan hindre vridninger i overkroppen som gir store skader.

En enkel test er jo bare å ta snu ryggskinnen du har og ta tak i hver ende av den, så sette kne ditt på midten og se hvor mye kraft som skal til før den bøyer seg . Din kropp på X kg med en fart av X km/t utløser store G krefter. Dette øker voldsomt med farten.
Dette er fra en EU rapport og omhandler mer biler og fotgjengere, men viser hvor stor forskjell der er på disse kreftene på kroppen med bare moderat fartsøkning. Så man bør tenke på det når man bøyer litt på plastikken man har på ryggen.

“The energy of a crash is related to the square of the velocity, so small increases in speed produce major increases in the risk of injury. The human tolerance to injury of a pedestrian hit by even the best-designed car will be exceeded if the vehicle is travelling at over 30km/h [145]. Studies show that pedestrians have a 90% chance of surviving a car crash at 30km/h or below, but less than a 50% chance of surviving an impact at 45 km/h”
https://ec.europa.eu/transport/road_saf ... an_body_en

Ellers er det noe forsking, om en begrenset på dette, som ikke indikere noen særlig fordel med ryggskinne. Så kanskje ikke #2 på listen av sikkerhets utstyr. Bare å google litt.

Som sagt bruker dette selv og det gjør absolutt ingen skade, men man må ha ett realistisk forhold til hva den hjelper mot.
mye av det du skriver er korrekt, men du tar feil på ett vesentlig punkt:
-Det er INGENTING som gir en mc fører 100% beskyttelse mot absolutt alt som kan inntreffe! Men det er mye som kan gjøre alvorlige og livstruende skader veldig lite sannsynlig i de aller fleste scenarier. (Skulle vi først kreve en sånn sikring, kunne vi like godt først som sist droppe hele mc-kjøringa.) Noen ting er helt sjølforklarende, som hjelmen. Sjøl om den heller ikke kan garantere 100% sikkerhet mot ethvert tenkelig uhell! Som sagt er ryggskinna for meg nr. to, hvis vi ser på skadepotensiale foran skadefrekvens som en annen helt korrekt påpeker. Men så er det stor forskjell på ei skinne i L1 og ei i L2, og ei L2 skinne kan i svært mange tilfeller forhindre brudd på ryggsøyla.
-Og så er det sånn at å legge ei skinne over kneet og bøye med baksida ned er en grei test for L1-skinner og eldre L2, men de nyere L2 har en annen konstruksjon; HELE skinna blir helt stiv, men bare ved et svært kraftig og plutselig press på ett punkt. Så altså om du treffer en spiss stein, eller om autovernet treffer bare ei stripe av skinna på tvers stivner HELE skinna på ett tusendel sekund. Men om du gjør "knetesten" vil den bøye seg; det er hele hensikten med den nyere teknologien.
Som sagt, skal du være 100% sikra må du sitte hjemme i godstolen hele livet. Skjønt da kan du jo få hjerteinfarkt...

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

Her er en gjennomgang av en del ryggskinner: https://www.youtube.com/watch?v=q9Hl2ocxTYo

ErikW
Innlegg: 232
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Min motorsykkel: BMW R1250GS, 40 Years Edition
Sted: Skien

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av ErikW »

Hvorfor er det så som tenker på f.eks Helite Airbag vest? Bedre sikkerhet kan man vel ikke få mot eventuelle varige skader :thumleft

cannon
Innlegg: 2043
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 19 jun 2021, 14:04
kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:08 Litt skummelt at folk sier at ryggskinne hindrer alvorlige ryggskader.
Dette har jo vært diskutert før og jeg bruker ryggskinne selv.
Hvis du treffer en mindre sten når du treffer veien f.eks så vil en ryggskinne hjelpe ved å fordele trykker fra denne på en større flate og hindre en potensiell skade direkte på ryggraden.
Hvis du treffer f.eks ett autovern,tre,fjell eller ett annet objekt som er større med kroppen hjelper ryggskinnen lite desverre ettersom man treffer ett større objekt og det ikke kan fordeles utover en større flate og selve ryggskinnen ikke kan hindre vridninger i overkroppen som gir store skader.

En enkel test er jo bare å ta snu ryggskinnen du har og ta tak i hver ende av den, så sette kne ditt på midten og se hvor mye kraft som skal til før den bøyer seg . Din kropp på X kg med en fart av X km/t utløser store G krefter. Dette øker voldsomt med farten.
Dette er fra en EU rapport og omhandler mer biler og fotgjengere, men viser hvor stor forskjell der er på disse kreftene på kroppen med bare moderat fartsøkning. Så man bør tenke på det når man bøyer litt på plastikken man har på ryggen.

“The energy of a crash is related to the square of the velocity, so small increases in speed produce major increases in the risk of injury. The human tolerance to injury of a pedestrian hit by even the best-designed car will be exceeded if the vehicle is travelling at over 30km/h [145]. Studies show that pedestrians have a 90% chance of surviving a car crash at 30km/h or below, but less than a 50% chance of surviving an impact at 45 km/h”
https://ec.europa.eu/transport/road_saf ... an_body_en

Ellers er det noe forsking, om en begrenset på dette, som ikke indikere noen særlig fordel med ryggskinne. Så kanskje ikke #2 på listen av sikkerhets utstyr. Bare å google litt.

Som sagt bruker dette selv og det gjør absolutt ingen skade, men man må ha ett realistisk forhold til hva den hjelper mot.
-Og så er det sånn at å legge ei skinne over kneet og bøye med baksida ned er en grei test for L1-skinner og eldre L2, men de nyere L2 har en annen konstruksjon; HELE skinna blir helt stiv, men bare ved et svært kraftig og plutselig press på ett punkt. Så altså om du treffer en spiss stein, eller om autovernet treffer bare ei stripe av skinna på tvers stivner HELE skinna på ett tusendel sekund.
Jeg har 2 nesten nye L2 skinner. Spidi og Alpinestars.ingen av de har denne "helt stiv på et 1000-dels sekund"- egenskapen. Hvilke skinner er det du beskriver?

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

cannon skrev: 19 jun 2021, 20:45
erik m skrev: 19 jun 2021, 14:04
kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:08 Litt skummelt at folk sier at ryggskinne hindrer alvorlige ryggskader.
Dette har jo vært diskutert før og jeg bruker ryggskinne selv.
Hvis du treffer en mindre sten når du treffer veien f.eks så vil en ryggskinne hjelpe ved å fordele trykker fra denne på en større flate og hindre en potensiell skade direkte på ryggraden.
Hvis du treffer f.eks ett autovern,tre,fjell eller ett annet objekt som er større med kroppen hjelper ryggskinnen lite desverre ettersom man treffer ett større objekt og det ikke kan fordeles utover en større flate og selve ryggskinnen ikke kan hindre vridninger i overkroppen som gir store skader.

En enkel test er jo bare å ta snu ryggskinnen du har og ta tak i hver ende av den, så sette kne ditt på midten og se hvor mye kraft som skal til før den bøyer seg . Din kropp på X kg med en fart av X km/t utløser store G krefter. Dette øker voldsomt med farten.
Dette er fra en EU rapport og omhandler mer biler og fotgjengere, men viser hvor stor forskjell der er på disse kreftene på kroppen med bare moderat fartsøkning. Så man bør tenke på det når man bøyer litt på plastikken man har på ryggen.

“The energy of a crash is related to the square of the velocity, so small increases in speed produce major increases in the risk of injury. The human tolerance to injury of a pedestrian hit by even the best-designed car will be exceeded if the vehicle is travelling at over 30km/h [145]. Studies show that pedestrians have a 90% chance of surviving a car crash at 30km/h or below, but less than a 50% chance of surviving an impact at 45 km/h”
https://ec.europa.eu/transport/road_saf ... an_body_en

Ellers er det noe forsking, om en begrenset på dette, som ikke indikere noen særlig fordel med ryggskinne. Så kanskje ikke #2 på listen av sikkerhets utstyr. Bare å google litt.

Som sagt bruker dette selv og det gjør absolutt ingen skade, men man må ha ett realistisk forhold til hva den hjelper mot.
-Og så er det sånn at å legge ei skinne over kneet og bøye med baksida ned er en grei test for L1-skinner og eldre L2, men de nyere L2 har en annen konstruksjon; HELE skinna blir helt stiv, men bare ved et svært kraftig og plutselig press på ett punkt. Så altså om du treffer en spiss stein, eller om autovernet treffer bare ei stripe av skinna på tvers stivner HELE skinna på ett tusendel sekund.
Jeg har 2 nesten nye L2 skinner. Spidi og Alpinestars.ingen av de har denne "helt stiv på et 1000-dels sekund"- egenskapen. Hvilke skinner er det du beskriver?
Det var først D3O-produktene, men nå er det flere som har kopiert den. Jeg har kjøpt Forcefieldprodukter. Men er du sikker på at Spidi og Alpinestars ikke benytter den teknologien?
https://www.youtube.com/watch?v=MIUNQnN07b0

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

Nei, ser ikke ut som Spidi eller Alpinestars bruker teknologien. https://www.d3o.com/brands/
Men samtidig bruker Forcefield den, og de står heller ikke på oversikten. Så det er kanskje det samme som med GoreTex; at det er en rekke konkurrerende fabrikanter med pustende og vanntett membran, men med andre navn?
Sist redigert av erik m den 20 jun 2021, 19:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 831
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av oivindg »

D3O blir bare stiv i området der den blir utsatt for trykk, så den hjelper ikke mye med å stive av ryggen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

oivindg skrev: 20 jun 2021, 19:45 D3O blir bare stiv i området der den blir utsatt for trykk, så den hjelper ikke mye med å stive av ryggen.
Nei, på ei ryggskinne funker teknologien sånn at hele stivner når ett punkt blir truffet. Her er en info fra en jeg regner som litt lettbeint, men alikevel aldri har tatt i å si noe som er direkte feil: https://www.youtube.com/watch?v=-e6Jy69mezg
Her er Rukkas egenreklame: https://www.youtube.com/watch?v=zkTRtnY64_c

cannon
Innlegg: 2043
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 20 jun 2021, 20:08
oivindg skrev: 20 jun 2021, 19:45 D3O blir bare stiv i området der den blir utsatt for trykk, så den hjelper ikke mye med å stive av ryggen.
Nei, på ei ryggskinne funker teknologien sånn at hele stivner når ett punkt blir truffet. Her er en info fra en jeg regner som litt lettbeint, men alikevel aldri har tatt i å si noe som er direkte feil: https://www.youtube.com/watch?v=-e6Jy69mezg
Her er Rukkas egenreklame: https://www.youtube.com/watch?v=zkTRtnY64_c
Ingen av disse videoene beskriver egenskapen du beskriver.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

cannon skrev: 20 jun 2021, 20:51
erik m skrev: 20 jun 2021, 20:08
oivindg skrev: 20 jun 2021, 19:45 D3O blir bare stiv i området der den blir utsatt for trykk, så den hjelper ikke mye med å stive av ryggen.
Nei, på ei ryggskinne funker teknologien sånn at hele stivner når ett punkt blir truffet. Her er en info fra en jeg regner som litt lettbeint, men alikevel aldri har tatt i å si noe som er direkte feil: https://www.youtube.com/watch?v=-e6Jy69mezg
Her er Rukkas egenreklame: https://www.youtube.com/watch?v=zkTRtnY64_c
Ingen av disse videoene beskriver egenskapen du beskriver.
Nei, ser nå at du har rett i det. Finner ikke igjen den videoen som viste det da jeg kjøpte mine for 5-6 år siden. Men sjøl om det ikke hadde vært riktig, og bare området som blir truffet stivner:
Sett at du faller baklengs over autovernet, og det treffer deg midt i ryggen. Uten beskyttelse er det fare for at ryggsøylen brekker hvis du er litt uheldig. Men dersom ryggplata stivner langs det området autovernet treffer ryggen, vil den umiddelbare faren for å knekke ryggen på det punktet bli borte. Alikevel vil sjølve bøyningen av ryggen kunne medføre brudd, enig i det.
Så jeg får lete videre når jeg får tid. Den gamle videoen viste hvordan effekten blei spredd via rutemønsteret til - om ikke hele, så i hvertfall et langt større område enn sjølve treffpunktet på plata.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

Forsøker med denne fra https://www.explainthatstuff.com/energy ... rials.html:
"...Forget the custard—it's far better to use shear-thickening plastics with long-chain molecules (polymers) instead. They're soft and flexible most of the time, but if you hit them hard they instantly lock solid, dissipating impact energy by spreading it over a much larger surface and absorbing it at the same time."
"It's not just the changing viscosity of the material that helps to protect you but the way it constantly molds to fit your body. Consider a knee-pad made from a hard plastic. As you move, it's going to shift about, providing a less-effective fit that won't cushion impact effectively. Compare that with a soft, energy-absorbing plastic. Because it slowly bends and deforms as you move about, it's always spread effectively over a large area of your knee. That means any impact force is spread over a bigger area as well, reducing the pressure on your body and the "blunt trauma" damage that it causes. Since the energy-absorbing material helps to absorb (reduce) the impact force, and spreads it over a bigger area, it reduces the pressure on your body in two ways at once (remember that pressure is force divided by area, so less force and more area both help to reduce the pressure).!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3500
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av FredrikE24 »

En kompis av meg dro av veien og hadde en flytur. Landa med ryggen først rett på en fjellknaus. Med en Forcefield L2 skinne. Fem brudd i ryggen og på beina igjen etter å ha fått skrudd fast to skinner i ryggen. Dette var i slutten av mai, etter et par tre uker var han en tur innom jobb og dro på ferie til USA i Juli.

Ryggskinna var helt stiv og ikke akkurat noen ryggplate-fasong. Den var ferdig.

Hadde det ikke vært for den, så hadde det nok ikke gått så bra som det gjorde. Sikkert et kjempestygt brudd fremfor fem.

kaiu
Innlegg: 136
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Min motorsykkel: KTM 1290 SA

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av kaiu »

erik m skrev: 19 jun 2021, 14:04
kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:08 Litt skummelt at folk sier at ryggskinne hindrer alvorlige ryggskader.
...
mye av det du skriver er korrekt, men du tar feil på ett vesentlig punkt:
-Det er INGENTING som gir en mc fører 100% beskyttelse mot absolutt alt som kan inntreffe!
-Og så er det sånn at å legge ei skinne over kneet og bøye med baksida ned er en grei test for L1-skinner og eldre L2, men de nyere L2 har en annen konstruksjon; HELE skinna blir helt stiv, men bare ved et svært kraftig og plutselig press på ett punkt. Så altså om du treffer en spiss stein, eller om autovernet treffer bare ei stripe av skinna på tvers stivner HELE skinna på ett tusendel sekund. Men om du gjør "knetesten" vil den bøye seg; det er hele hensikten med den nyere teknologien.
Som sagt, skal du være 100% sikra må du sitte hjemme i godstolen hele livet. Skjønt da kan du jo få hjerteinfarkt...
Jeg sier jo ikke noe om 100% beskyttelse. Jeg bare vil påpeke at når "noen" sier "hindre at ryggen brekker om du havner baklengs over autovern" så er dette ikke god informasjon.

Når det gjelder "hele skinna blir stiv" så er det jo bare å legge den mellom to stoler å hoppe på den og se hva som skjer. Husk hvor mye du veier og at du har en hastighet på 50+ km/t når du trenger den. De store skadene skjer ofte pga vridinger i overkoppen/ryggsøylen. Dette kan være bakover eller til siden. Og dette er desverre ryddskinner ikke gode på.
I NM på sykkel var det jo en som fikk 6 brudd i tverrtagger i ryggen. Her tror jeg helt sikkert ryggskinne hadde hjulpet, men igjen så gror dette av seg selv i løpet av 4-5 uker. Så en mindre skade.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 399
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Min motorsykkel: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: utstyr til en nybegynner? (bukse, sko og ryggskinne?)

Legg inn av erik m »

kaiu skrev: 24 jun 2021, 04:17
erik m skrev: 19 jun 2021, 14:04
kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:08 Litt skummelt at folk sier at ryggskinne hindrer alvorlige ryggskader.
...
mye av det du skriver er korrekt, men du tar feil på ett vesentlig punkt:
-Det er INGENTING som gir en mc fører 100% beskyttelse mot absolutt alt som kan inntreffe!
-Og så er det sånn at å legge ei skinne over kneet og bøye med baksida ned er en grei test for L1-skinner og eldre L2, men de nyere L2 har en annen konstruksjon; HELE skinna blir helt stiv, men bare ved et svært kraftig og plutselig press på ett punkt. Så altså om du treffer en spiss stein, eller om autovernet treffer bare ei stripe av skinna på tvers stivner HELE skinna på ett tusendel sekund. Men om du gjør "knetesten" vil den bøye seg; det er hele hensikten med den nyere teknologien.
Som sagt, skal du være 100% sikra må du sitte hjemme i godstolen hele livet. Skjønt da kan du jo få hjerteinfarkt...
Jeg sier jo ikke noe om 100% beskyttelse. Jeg bare vil påpeke at når "noen" sier "hindre at ryggen brekker om du havner baklengs over autovern" så er dette ikke god informasjon.

Når det gjelder "hele skinna blir stiv" så er det jo bare å legge den mellom to stoler å hoppe på den og se hva som skjer. Husk hvor mye du veier og at du har en hastighet på 50+ km/t når du trenger den. De store skadene skjer ofte pga vridinger i overkoppen/ryggsøylen. Dette kan være bakover eller til siden. Og dette er desverre ryddskinner ikke gode på.
I NM på sykkel var det jo en som fikk 6 brudd i tverrtagger i ryggen. Her tror jeg helt sikkert ryggskinne hadde hjulpet, men igjen så gror dette av seg selv i løpet av 4-5 uker. Så en mindre skade.
Beklager, så ikke før nå at du hadde svart.
Altså igjen; det er dersom du havner på ryggen på autovernet at denne teknologien kan hindre brudd. Jeg får for sikkerhets skyld ta inn "kan", for alt er naturligvis avhengig av farten du treffer med, som alt anna av sikringsutstyr. og å legge skinna mellom to stoler og hoppe på den gir knapt den effekten som om du treffer autovernet eller en skarp stein i 80 km/t. Bedre da å ta en tung hammer og dælje til - men det er akkurat det som testlaboratoriene har gjort, og da med målbart trykk tilsvarende. Og det funker altså. Dersom du treffer i 300km/t er det en anna historie, da spiller det liten rolle hva slags utstyr du har.
Når det gjelder vridningsskader vil skinna hjelpe om det er vridning bakover - det er da det lettest blir fatalt. Sideveis har den liten eller ingen effekt. Det samme gjelder jo med dagens standardhjelmer; ved et kraftig slag mot asfalten i for- eller bakhodet, mot tinning, panne og kjeve kan hjelmen redde liv. Men blir hodet vridd til siden i fallet er det oftest over og ut. Vi advarer jo ikke mot hjelmbruk av den grunn!

Svar