Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
-
- Innlegg: 34
- Registrert: 12 apr 2019, 21:29
- Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Noen som har erfaring med Avon cobra Chrome dekkene?
Har lest om flere som skryter av grepet på vått føre og det jeg er på jakt etter er nettopp det.
Selv kjører jeg en Kawasaki VN800 classic (cruiser) med Michelin commander II, men disse er glatte og har gitt meg mange tilbud på vått føre.
Stoler ikke på dekkene mine lenger og ønsker erfaringer fra andre om gode dekk på vått føre til cruiser sykkel.
Har lest om flere som skryter av grepet på vått føre og det jeg er på jakt etter er nettopp det.
Selv kjører jeg en Kawasaki VN800 classic (cruiser) med Michelin commander II, men disse er glatte og har gitt meg mange tilbud på vått føre.
Stoler ikke på dekkene mine lenger og ønsker erfaringer fra andre om gode dekk på vått føre til cruiser sykkel.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har ingen kjennskap til Avon Cobra Chrome dekk. Hvor gamle er dekkene du har på sykkel’n nå …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 34
- Registrert: 12 apr 2019, 21:29
- Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
De er 3 år gamle men, har vært glatte siden dem var forholdsvis nye.dypen skrev: 04 okt 2022, 22:54 Har ingen kjennskap til Avon Cobra Chrome dekk. Hvor gamle er dekkene du har på sykkel’n nå …
Har flere sykler med Michelin road 5 og 6 og dem sitter godt på vått føre.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Avon er kjent dekkmerke jeg har hørt om i mange tiår og det ligger tester av dekket du etterspør der ute som denne testen … Link:
https://bikereview.com.au/tyre-review-a ... rack-test/
https://bikereview.com.au/tyre-review-a ... rack-test/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har Avon Cobra Chrome og jeg er veldig fornøyd med disse. Jeg kjlrer ikke veldig mye på våt vei, men min Rocket 3 GT klarer helt fint fothvilerskrap med disse dekkene helt uten anstrengelse. Jeg bruker 240 dekk bak og 150 foran.GeirK. skrev: 04 okt 2022, 22:33 Noen som har erfaring med Avon cobra Chrome dekkene?
Har lest om flere som skryter av grepet på vått føre og det jeg er på jakt etter er nettopp det.
Selv kjører jeg en Kawasaki VN800 classic (cruiser) med Michelin commander II, men disse er glatte og har gitt meg mange tilbud på vått føre.
Stoler ikke på dekkene mine lenger og ønsker erfaringer fra andre om gode dekk på vått føre til cruiser sykkel.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Enig i at Michelin Road 5 (ikke erfaring med 6 men sikkert ikke dårligere) sitter godt på vått føre. Og kaldt for den saks skyld.GeirK. skrev: 04 okt 2022, 23:19De er 3 år gamle men, har vært glatte siden dem var forholdsvis nye.dypen skrev: 04 okt 2022, 22:54 Har ingen kjennskap til Avon Cobra Chrome dekk. Hvor gamle er dekkene du har på sykkel’n nå …
Har flere sykler med Michelin road 5 og 6 og dem sitter godt på vått føre.
Ser på Michelins hjemmeside for COMMANDER II står det "Longevity and handling performance for cruiser, custom and touring bikes"
mens for COMMANDER III står det "Longevity, wet grip and handling performance for your cruiser bike" (ser også de nå har 2 varianter, også en touring variant).
Så kan jo tyde på at Michelin har gjort en jobb ifht egenskaper på vått og kanskje lånt gummiteknologi fra f.eks. Road? På ren magefølelse ville jeg nok personlig gått for Michelin foran Avon, tenker at Michelin er premium mens Avon ikke er dårlig men mangler litt på de beste. Men kan jo være dette er helt feil...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 34
- Registrert: 12 apr 2019, 21:29
- Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Takk for svar, får vurdere igjennom vinteren og lese omtaler av diverse dekk.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hm...litt mindre kudos til AGM nåpingvin skrev: 09 sep 2022, 07:26Kjøpte samme dekk tidligere i år hos Alf Graarud og sjekket hva betalte den gangen fikk da pris omtrent som dekkonline. Så spurte om kunne få dekken til samme pris nå, noe jeg da fikkpingvin skrev: 01 sep 2022, 07:30Ja, tror safer her om noe som helst usikkerhet...mekkern skrev: 01 sep 2022, 05:02 Normalt velger jeg dekk uten noen spesialvariant.
Men hva en får i diversje dekksjapper er jo også en faktor en ikke helt rår over da ikke alle oppgir ev utgave.
Fikk tilbud fra Alf Graarud på 1745,-/2300,- for foran/bak, dekkonline tar 2000,- for bakdekk så om ikke tar rimeligste fordekk er det bare 300.- å spare, da kjøper jeg like godt av Alf Graarud og støtter norsk sjappe som bonus. Har tillit til at de selger meg det skal ha.![]()
Kudos til Alf Graarud![]()

Tok av hjula og særlig foran var det dratt til etter min mening altfor hardt. Småboltene som klemmer rundt akslingen måtte jeg ha lang forlenger til, var redd godset skulle sprekke, knirket noe sinnsykt og først etter halv omdreining begynte å gå lettere. Selve akslingen var ikke bedre, 17mm innvendig hex (så 17mm unbrako) og til tross for voksen 1/2" skralle måtte jeg igjen frem med lang forlenger.
I rettferdighetens navn så ikke sjekket spesifisert moment men aldri vært borti bolter som dratt til så hardt før, kan ikke skjønne stemmer. Så tenker meg om før setter bor MC til hjulskift der igjen og tiltroen til verkstedet generelt øker jo ikke akkurat

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Høres ikke bra ut det men det blir jo ikke oppdaget før du skrur selv på sykkel’n. Resultatet blir strekte bolter og skade på gjenget … Tiltrekningsmoment generelt alt av bolter på mc er lavt, bruker du 1/2 toms skralle og feelingen blir det uansett for mye …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Opplevd det samme flere ganger etter service på verksted.pingvin skrev: 13 okt 2022, 23:26 Hm...litt mindre kudos til AGM nå![]()
Tok av hjula og særlig foran var det dratt til etter min mening altfor hardt. Småboltene som klemmer rundt akslingen måtte jeg ha lang forlenger til, var redd godset skulle sprekke, knirket noe sinnsykt og først etter halv omdreining begynte å gå lettere. Selve akslingen var ikke bedre, 17mm innvendig hex (så 17mm unbrako) og til tross for voksen 1/2" skralle måtte jeg igjen frem med lang forlenger.
I rettferdighetens navn så ikke sjekket spesifisert moment men aldri vært borti bolter som dratt til så hardt før, kan ikke skjønne stemmer. Så tenker meg om før setter bor MC til hjulskift der igjen og tiltroen til verkstedet generelt øker jo ikke akkurat![]()
Ikke ved bytte av dekk, bortsett fra siste gang i år hvor mekanikeren virkelig hadde vist muskler og dratt til langt mer enn de 90 Nm det skulle dras til på bakhjulet.
Såpass mye mer at jeg faktisk merket det under kjøring, at hjulet trillet "tregere" rnn vanlig, for å uttrykke det på den måten.
Stakk innom verkstedet dagen etter, siden jeg ikke er spesielt konfliktsky, og påtalte forholdet. Og meknaikeren la seg "flat" og beklaget.
Har tidligere også opplevd at oljetappepluggene KTM'en - to stykker på KTM 1290 - er skrudd til altfor hardt. Såpass hardt at det nesten ikke var mulig å få løsnet igjen.
Nå bytter jeg olje og filter selv og slipper å irritere meg over verkstedets skjødesløshet omgang med hva tiltrekkingsmomentene skal være i henhold til verkstedmanualen til KTM.
Når skal mekanikere innse at de slett ikke har innebygd "momentometer" i armene sine

Eneste som duger er en momentnøkkel av god kvalitet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
dypen skrev: 13 okt 2022, 23:47 Høres ikke bra ut det men det blir jo ikke oppdaget før du skrur selv på sykkel’n. Resultatet blir strekte bolter og skade på gjenget … Tiltrekningsmoment generelt alt av bolter på mc er lavt, bruker du 1/2 toms skralle og feelingen blir det uansett for mye …
Har både liten og stor momentnøkkel men må innrømme de stort sett får ligge i fred. Men bruker 1/4" på mindre bolter og 1/2" på større jobber og prøver å være forsiktig, særlig om alu gods. Lureste er selvfølgelig momentnøkkel, føler bare mister litt feelingen der siden de igjen har veldig lang arm så må liksom bare stole blindt på at alt er okAJ skrev: 13 okt 2022, 23:48 Når skal mekanikere innse at de slett ikke har innebygd "momentometer" i armene sine?
Eneste som duger er en momentnøkkel av god kvalitet!

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
At disse boltene sitter så fast kan også ha sammenheng med at det er stålbolter i aluminium gods. Disse to metallene har en tendens til å reagere med hverandre og feste seg skikkelig når de har stått urørt en tid.
Ikke uvanlig å oppleve at f eks kåpeskruer i stål sitter dønn fast i aluminiumsramme, og er umulige å få ut dersom de har fått stå i fred lenge nok.
Ikke uvanlig å oppleve at f eks kåpeskruer i stål sitter dønn fast i aluminiumsramme, og er umulige å få ut dersom de har fått stå i fred lenge nok.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, ja, da slipper jeg lange turer til Sarpsborg i fremtiden.
Ringte AGM nå og sa at boltene var dratt til alt for hardt. Men karen på verkstedet var veldig kort og ikke spesielt hyggelig. Han sa riktignok at han noterte det men følte mest var til bryderi og har mine tvil om blir fulgt opp.
Litt synd, fått god service ifht deler og prøvekjøring så litt derfor valgte AGM som takk (og at CBP i Skien var helt på tryne når ville bytte 890en mot Scrambler til tross for at de har både KTM og Triumph). Helt utrolig at ikke folk har vett til å legge seg langflate, han kunne bare beklaget så mye og sagt skulle følges opp så hadde jeg vært happy (selv om han aldri faktsik hadde fulgt det opp).
Hvilke andre Triumph forhandlere på Østlandet kan anbefales?
(Sorry litt off topic ifht dekk diskusjon, sklidd litt ut).
Ringte AGM nå og sa at boltene var dratt til alt for hardt. Men karen på verkstedet var veldig kort og ikke spesielt hyggelig. Han sa riktignok at han noterte det men følte mest var til bryderi og har mine tvil om blir fulgt opp.
Litt synd, fått god service ifht deler og prøvekjøring så litt derfor valgte AGM som takk (og at CBP i Skien var helt på tryne når ville bytte 890en mot Scrambler til tross for at de har både KTM og Triumph). Helt utrolig at ikke folk har vett til å legge seg langflate, han kunne bare beklaget så mye og sagt skulle følges opp så hadde jeg vært happy (selv om han aldri faktsik hadde fulgt det opp).
Hvilke andre Triumph forhandlere på Østlandet kan anbefales?
(Sorry litt off topic ifht dekk diskusjon, sklidd litt ut).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Siden du spør, selv om temaet er itt off-topic, saå fortjener du selvfølgelig et svarpingvin skrev: 03 nov 2022, 13:25 Hvilke andre Triumph forhandlere på Østlandet kan anbefales?
(Sorry litt off topic ifht dekk diskusjon, sklidd litt ut).

Det nærmeste fra der du bor er vel AMD i Oslo, vil jeg tro?
Triumphentusiastbutikken og verkstedet Classic Motorcycles i Tønsberg er vel avviklet...
Det er ikke akkurat noen hemmelighet at mange, meg selv ikludert, har opplevd AMD på måter vi har reagert på.
Men min erfaring med verkstedet deres har i all hovedsak vært god.
Med en liten "ripe i lakken" på KTM-servicen i år, som du kan lese om her: viewtopic.php?p=417857#p417857
Ordnet seg uten spørsmål.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
I følge nettsiden deres har Classic Motorcycles flyttet på hjemmekontor, men det ser ut som det fortsatt er en viss drift. Jeg kjenner en som hadde sin Tiger på service der i sommer. Fin sykkel, forresten!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Iflg Triumph så er det jo bare de 3 omtalte Triumph forhandlerne på østlandet, CBP, AGM og AMD. Og siden dårlig erfaring med 2 første så får vi prøve AMD neste gang, takk for tipsAJ skrev: 03 nov 2022, 14:56 Det nærmeste fra der du bor er vel AMD i Oslo, vil jeg tro?
Triumphentusiastbutikken og verkstedet Classic Motorcycles i Tønsberg er vel avviklet...
Det er ikke akkurat noen hemmelighet at mange, meg selv ikludert, har opplevd AMD på måter vi har reagert på.
Men min erfaring med verkstedet deres har i all hovedsak vært god.
Med en liten "ripe i lakken" på KTM-servicen i år, som du kan lese om her: viewtopic.php?p=417857#p417857
Ordnet seg uten spørsmål.

Trist Classic Motorcycles ble nedlagt, hadde jo masse sjarm. Synd bare må være slike glatte jålebutikker

Får ha det som Plan D om AMD også svikterDomino skrev: 03 nov 2022, 15:14 I følge nettsiden deres har Classic Motorcycles flyttet på hjemmekontor, men det ser ut som det fortsatt er en viss drift. Jeg kjenner en som hadde sin Tiger på service der i sommer. Fin sykkel, forresten!

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
om man ser på mønsteret på dette Avon dekket så er det et midtfelt som bare leder vann bort ved dekkets press, ingen kanaler som fører vann ut fra dekkets midte.
Ser man derimot på Dunlop sit beste dekk for vått føre så krysser mønstret midten Så jeg tror nok at dette dekket ikke har alverden å gå på i det våte element.
Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Men til Cobra Chrome - mønster plassering og dybde / mengde forteller ikke meg at dette er et utprega vått dekk.
Ser man derimot på Dunlop sit beste dekk for vått føre så krysser mønstret midten Så jeg tror nok at dette dekket ikke har alverden å gå på i det våte element.
Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Men til Cobra Chrome - mønster plassering og dybde / mengde forteller ikke meg at dette er et utprega vått dekk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Interessant innlegg!rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 17:11 Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk
Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Hva tenker du om det som har vært mitt dekkvalg de siste årene, nemlig dette:
Et dekk jeg for øvrig begynte å bruke og fant alle gode grunner til å fortsette med, før KTM valgte dette som standarddekk på nye KTM 1290 fra årsmodell 2021:
https://www.mitas-moto.com/en/media-and ... dventure-s
Har selv aldri opplevd problemer på vått føre med dette dekket.
Men skal legges til at jeg kjører noe mer reservert på slikt føre enn på tørr asfalt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Mønsteret er jo omtren av samme art som det som Dunlop mener er sitt beste vått dekk.AJ skrev:Interessant innlegg!rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 17:11 Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk
Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Hva tenker du om det som har vært mitt dekkvalg de siste årene, nemlig dette:
Et dekk jeg for øvrig begynte å brukwe og fant alle gode grunner til å fortsette med, før KTM valgte dette som standarddekk på nye KTM 1290 fra årsmodell 2021:
https://www.mitas-moto.com/en/media-and ... dventure-s
Har selv aldri opplevd problemer på vått føre med dette dekket.
Men skal legges til at jeg kjører noe mer reservert på slikt føre enn på tørr asfalt.
I midlertid vil jeg tro at dine dekk , kanskje er bedre på vått.
I allfall bedre på grusen...
Da følger jeg , det som er tilført av kunnskap fra div. dekkprodusenter.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Legger også ved et bilde av Pirelli sitt vått dekk for motoGP.
Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg holder med deg at jeg ville prøvd andre steder etter en slik opplevelse. Så langt er mulig så ville jeg hele tiden handlet der hvor jeg fikk den beste magefølelsen.
Når det er sagt, så er jeg egentlig ikke så opptatt av at jeg får så veldig mye ekstra eller noe ekstra i det hele tatt. Jeg er mer opptat av at dem svarer kjapt på mail, gor meg fort hjelp, priser seg lavest av konkurrentene og holder det dem lover. Fullbyrder dem disse tingene så er jeg ikke så opptatt av så mye annet. :)
Når det er sagt, så er jeg egentlig ikke så opptatt av at jeg får så veldig mye ekstra eller noe ekstra i det hele tatt. Jeg er mer opptat av at dem svarer kjapt på mail, gor meg fort hjelp, priser seg lavest av konkurrentene og holder det dem lover. Fullbyrder dem disse tingene så er jeg ikke så opptatt av så mye annet. :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Skal en kverulere litt (eller egentlig ganske mye) så er ikke det seiper vel, seiper er vel ikke spor men bare snitt i gummien. Seipene drenerer vel ikke så mye, mer for å gripe i underlaget og muligens øke varmen i dekket...eller noe slikt. Vanlig på særlig piggfrie vinterdekk til bil.rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 22:52 Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Men skjønte godt hva du mente altså


Tror pga rund profil så mindre behov for drenering ifht vannplaning enn bil, vannet kommer seg lettere unna uansett, men GP gutta har jo over 300kmt så da trenger man sikkert tross alt bra drenering. Og mer spor=mer varme=mer grep når kaldt så litt der også kanskje.
Interessant lesing om "Grip And Tread Pattern Design" fra Continental her.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Med de hastighetene vi beveger oss i er vannplaning ikke et stort tema på MC dekk. til det er marktrykket på den lille flaten for stor. det som er mer interresant er varmen i dekket samt gummiblandingen og innholdet av silica-samt mønsteret på "siden" av dekket der man ligger når man skal ha en retningsendring og sidekrefter.Dette er stedet man ønsker mer varme og mulighet for mer drenering spesielt med tanke på at kontaktflaten blir større og har mer behov for drenering da marktrykket blir mindre pr cm2.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, tror også mer dermekkern skrev: 04 nov 2022, 08:08 Med de hastighetene vi beveger oss i er vannplaning ikke et stort tema på MC dekk. til det er marktrykket på den lille flaten for stor. det som er mer interresant er varmen i dekket samt gummiblandingen og innholdet av silica-samt mønsteret på "siden" av dekket der man ligger når man skal ha en retningsendring og sidekrefter.Dette er stedet man ønsker mer varme og mulighet for mer drenering spesielt med tanke på at kontaktflaten blir større og har mer behov for drenering da marktrykket blir mindre pr cm2.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days