Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
I følge nettsiden deres har Classic Motorcycles flyttet på hjemmekontor, men det ser ut som det fortsatt er en viss drift. Jeg kjenner en som hadde sin Tiger på service der i sommer. Fin sykkel, forresten!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Iflg Triumph så er det jo bare de 3 omtalte Triumph forhandlerne på østlandet, CBP, AGM og AMD. Og siden dårlig erfaring med 2 første så får vi prøve AMD neste gang, takk for tipsAJ skrev: 03 nov 2022, 14:56 Det nærmeste fra der du bor er vel AMD i Oslo, vil jeg tro?
Triumphentusiastbutikken og verkstedet Classic Motorcycles i Tønsberg er vel avviklet...
Det er ikke akkurat noen hemmelighet at mange, meg selv ikludert, har opplevd AMD på måter vi har reagert på.
Men min erfaring med verkstedet deres har i all hovedsak vært god.
Med en liten "ripe i lakken" på KTM-servicen i år, som du kan lese om her: viewtopic.php?p=417857#p417857
Ordnet seg uten spørsmål.

Trist Classic Motorcycles ble nedlagt, hadde jo masse sjarm. Synd bare må være slike glatte jålebutikker

Får ha det som Plan D om AMD også svikterDomino skrev: 03 nov 2022, 15:14 I følge nettsiden deres har Classic Motorcycles flyttet på hjemmekontor, men det ser ut som det fortsatt er en viss drift. Jeg kjenner en som hadde sin Tiger på service der i sommer. Fin sykkel, forresten!

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
om man ser på mønsteret på dette Avon dekket så er det et midtfelt som bare leder vann bort ved dekkets press, ingen kanaler som fører vann ut fra dekkets midte.
Ser man derimot på Dunlop sit beste dekk for vått føre så krysser mønstret midten Så jeg tror nok at dette dekket ikke har alverden å gå på i det våte element.
Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Men til Cobra Chrome - mønster plassering og dybde / mengde forteller ikke meg at dette er et utprega vått dekk.
Ser man derimot på Dunlop sit beste dekk for vått føre så krysser mønstret midten Så jeg tror nok at dette dekket ikke har alverden å gå på i det våte element.
Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Men til Cobra Chrome - mønster plassering og dybde / mengde forteller ikke meg at dette er et utprega vått dekk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Interessant innlegg!rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 17:11 Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk
Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Hva tenker du om det som har vært mitt dekkvalg de siste årene, nemlig dette:
Et dekk jeg for øvrig begynte å bruke og fant alle gode grunner til å fortsette med, før KTM valgte dette som standarddekk på nye KTM 1290 fra årsmodell 2021:
https://www.mitas-moto.com/en/media-and ... dventure-s
Har selv aldri opplevd problemer på vått føre med dette dekket.
Men skal legges til at jeg kjører noe mer reservert på slikt føre enn på tørr asfalt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Mønsteret er jo omtren av samme art som det som Dunlop mener er sitt beste vått dekk.AJ skrev:Interessant innlegg!rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 17:11 Selv kjører jeg Dunlop Roadsmart som har et mønster i mellom disse to og det sitter som limt selv ved mye vann. Har hatt et sett Avon som varte litt over halvparten av mine Dunlop Roadsmart3 dekk
Tror det er det 7ende Road Smart 3 settet som står på STen nå.
Hva tenker du om det som har vært mitt dekkvalg de siste årene, nemlig dette:
Et dekk jeg for øvrig begynte å brukwe og fant alle gode grunner til å fortsette med, før KTM valgte dette som standarddekk på nye KTM 1290 fra årsmodell 2021:
https://www.mitas-moto.com/en/media-and ... dventure-s
Har selv aldri opplevd problemer på vått føre med dette dekket.
Men skal legges til at jeg kjører noe mer reservert på slikt føre enn på tørr asfalt.
I midlertid vil jeg tro at dine dekk , kanskje er bedre på vått.
I allfall bedre på grusen...
Da følger jeg , det som er tilført av kunnskap fra div. dekkprodusenter.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Legger også ved et bilde av Pirelli sitt vått dekk for motoGP.
Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg holder med deg at jeg ville prøvd andre steder etter en slik opplevelse. Så langt er mulig så ville jeg hele tiden handlet der hvor jeg fikk den beste magefølelsen.
Når det er sagt, så er jeg egentlig ikke så opptatt av at jeg får så veldig mye ekstra eller noe ekstra i det hele tatt. Jeg er mer opptat av at dem svarer kjapt på mail, gor meg fort hjelp, priser seg lavest av konkurrentene og holder det dem lover. Fullbyrder dem disse tingene så er jeg ikke så opptatt av så mye annet. :)
Når det er sagt, så er jeg egentlig ikke så opptatt av at jeg får så veldig mye ekstra eller noe ekstra i det hele tatt. Jeg er mer opptat av at dem svarer kjapt på mail, gor meg fort hjelp, priser seg lavest av konkurrentene og holder det dem lover. Fullbyrder dem disse tingene så er jeg ikke så opptatt av så mye annet. :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Skal en kverulere litt (eller egentlig ganske mye) så er ikke det seiper vel, seiper er vel ikke spor men bare snitt i gummien. Seipene drenerer vel ikke så mye, mer for å gripe i underlaget og muligens øke varmen i dekket...eller noe slikt. Vanlig på særlig piggfrie vinterdekk til bil.rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 22:52 Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Men skjønte godt hva du mente altså


Tror pga rund profil så mindre behov for drenering ifht vannplaning enn bil, vannet kommer seg lettere unna uansett, men GP gutta har jo over 300kmt så da trenger man sikkert tross alt bra drenering. Og mer spor=mer varme=mer grep når kaldt så litt der også kanskje.
Interessant lesing om "Grip And Tread Pattern Design" fra Continental her.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Med de hastighetene vi beveger oss i er vannplaning ikke et stort tema på MC dekk. til det er marktrykket på den lille flaten for stor. det som er mer interresant er varmen i dekket samt gummiblandingen og innholdet av silica-samt mønsteret på "siden" av dekket der man ligger når man skal ha en retningsendring og sidekrefter.Dette er stedet man ønsker mer varme og mulighet for mer drenering spesielt med tanke på at kontaktflaten blir større og har mer behov for drenering da marktrykket blir mindre pr cm2.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, tror også mer dermekkern skrev: 04 nov 2022, 08:08 Med de hastighetene vi beveger oss i er vannplaning ikke et stort tema på MC dekk. til det er marktrykket på den lille flaten for stor. det som er mer interresant er varmen i dekket samt gummiblandingen og innholdet av silica-samt mønsteret på "siden" av dekket der man ligger når man skal ha en retningsendring og sidekrefter.Dette er stedet man ønsker mer varme og mulighet for mer drenering spesielt med tanke på at kontaktflaten blir større og har mer behov for drenering da marktrykket blir mindre pr cm2.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kan godt være at man bruker begrepet seiping litt forskjellig - der jeg har det fra så brukes det explisitt om våtbanedekk om de ekstra spor ytterst i kanten av dekket, De som gir den ekstra vannkast effekten. Så for meg så er et for meg dårlig begrep- "seiping" bare et begrep som sier noe om ekstra spor i tilleg til det orginale mønsteret. Vinter dekk , spesiellt piggfrie har jo en seip for å øke friksjonen, som du også nevner.pingvin skrev: 04 nov 2022, 07:05Skal en kverulere litt (eller egentlig ganske mye) så er ikke det seiper vel, seiper er vel ikke spor men bare snitt i gummien. Seipene drenerer vel ikke så mye, mer for å gripe i underlaget og muligens øke varmen i dekket...eller noe slikt. Vanlig på særlig piggfrie vinterdekk til bil.rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 22:52 Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Men skjønte godt hva du mente altså![]()
Tror pga rund profil så mindre behov for drenering ifht vannplaning enn bil, vannet kommer seg lettere unna uansett, men GP gutta har jo over 300kmt så da trenger man sikkert tross alt bra drenering. Og mer spor=mer varme=mer grep når kaldt så litt der også kanskje.
Interessant lesing om "Grip And Tread Pattern Design" fra Continental her.
Men der du tenker at en rund profil i seg selv ordner opp, så mener de dekk produsentene jeg har studert, Pirelli,Michelin og Dunlop at du tar feil. På grunn av våre runde dekk har vi et mye mindre kontaktpunkt mot veibanen og MÅ derfor drenere bedre enn en bil. Derfor er det så stor forskjell på dekkene i bildene over.
Mest på rettstrekk, da Avon dekket med sin midtbane fortere vil flyte på den bølgen som bygges opp foran dekket. (eller plane)
Om du ser på Pirelli sitt dekk så er det 2 langsgående spor som ta opp det som ikke presses ut til siden - for at dekket ikke skal begynne å plane. Men det skal bemerkes at Diablo Rain som dette er - er spesifikt tatt frem for forhold hvor det er sluttet å regne og vannet på banen avtar, men det er fremdeles vann over hele bredden.
Og når du sier mer spor mer varme - så stemmer nok det når det er tørt - men dekkprodusentene hevder det motsatte på/i vått føre - de hevder at det er så mye avkjøling at de må ha en mykere "gummi2 blanding for å få tilnærmet samme grep som med sliks - sliks må varmes før man går ut på bane - det trenger du nesten ikke med regndekk - de er mye mykere.
Men om du kjører på tørt føre så holder et regndekk , kanskje 3 runder - mens sliks kan holde et helt løp..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Mer oppvarming går vel bare på at med mer spor/seiping så blir det mer bevegelse i gummien som genererer varme. Og mykere gummi gjør det samme, mer bevegelse=mer varme.
"Seiping er oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker." iflg stor norske leksikon.
Men vi er nok ikke så veldig uenige
"Seiping er oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker." iflg stor norske leksikon.
Men vi er nok ikke så veldig uenige

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Uenig , neida - prøver å lære - med bare 4 sesonger på MC- så er det en del nytt som må fordøyes - så leser og utfordrer både dekk produsenter og andre , ved å spørre - hvorfor er det slik?? gode svar gir ny eller bedre kunnskap.pingvin skrev: 04 nov 2022, 10:26 Mer oppvarming går vel bare på at med mer spor/seiping så blir det mer bevegelse i gummien som genererer varme. Og mykere gummi gjør det samme, mer bevegelse=mer varme.
"Seiping er oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker." iflg stor norske leksikon.
Men vi er nok ikke så veldig uenige![]()
Viktigste jeg har lært at det er enorm forskjell på mc-dekk og bil-dekk , og at friksjon på mc-dekk stort sett er den samme i sving som ved rett frem kjøring- det siste tok litt tid å fordøye... men OK er det sånn så er det sånn.

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har cobra chrome. 150 framdekk og 240 bakdekk. Ingen problemer med tanke på vannplaning rett frem på E6 med tidvis opp til ca. 1cm. Med vann.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Skal en snakke om vannplaning og grep så er dette to forskjellige sider ved kjøring på våt vei.
Grep er ofte helt ræva den første tiden til dråpene har gått sammen og at veibanen er blitt skikkelig våt og oljer og annen skit er vasket bort.
Deretter er grepet ganske greit.
Hvis en skulle ta disse tingene for gitt når det gjelder mønster og grep så skulle vel disse dekkene være helt sjef på vått føre?
https://www.dunlopmotorcycletires.com/tire-line/dt3-r/

Da kan jeg opplyse at dette er de værste dekka jeg noensinne har benyttet på våt veibane-Egentlig mye værre enn den dritten vi brukte på tidlig 80 tall.
Mens de dekka jeg har på samme sykkel nå sitter som støpt-ikke bare på vått for det gjør mange men også på veibane som er litt kald, full av pollen og annet griseri som samles etter en lang periode med opphold på vårparten.
Jeg og en annen i følget med 1290 SA med samme dekk var de eneste som ikke opplevde en del slipp både på for og bakhjul med "litt inspirert" kjøring spesielt de første mila til dekkene ble varmere.
https://www.continental-tires.com/motor ... ailattack3
som man ser har heller ikke disse dekkene sammenhengende mønster slik at vann dreneres helt ut-og da spesielt ikke på midtpartiet.

Vannplaning har jeg forøvrig kun opplevd i bil-ikke på mc selv på feil side a 2 tallet på speedo ut av tunell i monsunregn-med drittdekk fra Avon.
Men å kjøre drittfort i regnvær innebærer såpass mange ukjente farer at det ikke er noe en bør strekke strikken for mye på-man ser ikke dieselsøl eller fettkladder som har falt av svingskiver..og friksjonen ER lavere uansett dekk.
Grep er ofte helt ræva den første tiden til dråpene har gått sammen og at veibanen er blitt skikkelig våt og oljer og annen skit er vasket bort.
Deretter er grepet ganske greit.
Hvis en skulle ta disse tingene for gitt når det gjelder mønster og grep så skulle vel disse dekkene være helt sjef på vått føre?
https://www.dunlopmotorcycletires.com/tire-line/dt3-r/

Da kan jeg opplyse at dette er de værste dekka jeg noensinne har benyttet på våt veibane-Egentlig mye værre enn den dritten vi brukte på tidlig 80 tall.
Mens de dekka jeg har på samme sykkel nå sitter som støpt-ikke bare på vått for det gjør mange men også på veibane som er litt kald, full av pollen og annet griseri som samles etter en lang periode med opphold på vårparten.
Jeg og en annen i følget med 1290 SA med samme dekk var de eneste som ikke opplevde en del slipp både på for og bakhjul med "litt inspirert" kjøring spesielt de første mila til dekkene ble varmere.
https://www.continental-tires.com/motor ... ailattack3
som man ser har heller ikke disse dekkene sammenhengende mønster slik at vann dreneres helt ut-og da spesielt ikke på midtpartiet.

Vannplaning har jeg forøvrig kun opplevd i bil-ikke på mc selv på feil side a 2 tallet på speedo ut av tunell i monsunregn-med drittdekk fra Avon.

Men å kjøre drittfort i regnvær innebærer såpass mange ukjente farer at det ikke er noe en bør strekke strikken for mye på-man ser ikke dieselsøl eller fettkladder som har falt av svingskiver..og friksjonen ER lavere uansett dekk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Som med det meste i livet så litt slik at jo mer man lærer innenfor et emne, jo mer skjønner man at man ikke kan eller skjønnerrolf-arne skrev: 04 nov 2022, 12:54 Uenig , neida - prøver å lære - med bare 4 sesonger på MC- så er det en del nytt som må fordøyes - så leser og utfordrer både dekk produsenter og andre , ved å spørre - hvorfor er det slik?? gode svar gir ny eller bedre kunnskap.
Viktigste jeg har lært at det er enorm forskjell på mc-dekk og bil-dekk , og at friksjon på mc-dekk stort sett er den samme i sving som ved rett frem kjøring- det siste tok litt tid å fordøye... men OK er det sånn så er det sånn.![]()

Litt usikker på hva du tenker på med samme friksjon i sving som rett frem men liker litt kakestykke prinsippet, at jo større del av kaka man bruker på fart, jo mindre har du igjen til bremsing. I sving. Rett fram har man 100% til bremsing.
Men er jo mye annet som påvirker friskjonen også, en ting man merker godt er at selv om bremser hardt må det likevel være mykt og progressivt, jo mer man bremser, jo større kontakt mellom dekk og bakke og da kan man igjen bremse enda harderer osv.
Og ikke minst bruk av gassen, at man har litt pådrag gjennom svingen så ikke blir for mye vekt på forhjulet . Selv om ikke redd for å bremse ganske hardt inn i sving. Greit at god regel å gjøre seg ferdig med bremsing før svingen men MotoGP gutta bremser dypt inn i svingen uten at dermed sagt skal kopiere deres teknikk på landeveien

Mange dekk har jo mykere gummiblanding på sidene enn på midten (2CT etc), da har man jo faktsik bedre grep i sving enn rett fram, i tillegg har særlig sportsdekke nokså flate sider (spiss profil) så får mer kontaktareal ved nedlegg og også da bedre grep (vel mest fremtredende bak så effektsterke sykler kan få kraften ned i bakken).
Men friksjon og dynamikk er fryktelig komplekse saker. Er ingeniør og jobbet mye med dynamiske beregninger og testing både i bil- og forsvarsindustrien men dette er ikke enkelt...
Ble litt vel opphengt i dekk en stund etter 3 ufrivillige skauturer på 3 år og overtenkte litt ifht hvordan påvirket friksjon etc. Så til slutt måtte jeg bare prøve å ikke tenke for mye og bare kjøre avslappet og "bra", må kjøre med litt selvtillit. Men merker fikk litt tilbakefall nå

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Må bare si meg helt enige med begge de to siste - når jeg tidligere bemerket grep / friksjon på dekk på rett vei kontra sving så var ikke stopp effekten i bildet. Helheten er altid litt større enn hva man i øyeblikket beskriver. Har hatt mine rare turer - værste var vått der det ikke skulle vært vått og masser av løv - og sleipe fra en bekk som hadde tatt veien over veibanen akkurat bak en bakke topp... hadde massevis med flaks og det gikk godt... så joda det å kjøre på vei er sammensatt og til dels uforutsigbart.
Men i søken etter å finne de gode enkelttingene så må man ta en ting om gangen-- nå har jeg såvidt begynt å nyte kjøring etter utforkjøringa, men ribbeina er en stadig påminnelse om mulige konsekvenser. Auuuu
Men i søken etter å finne de gode enkelttingene så må man ta en ting om gangen-- nå har jeg såvidt begynt å nyte kjøring etter utforkjøringa, men ribbeina er en stadig påminnelse om mulige konsekvenser. Auuuu
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Tror leste en gang at ca 70% av grepet på våt kontra tørr asfalt selv om sikkert mange faktorer som påvirker dette forholdstallet.mekkern skrev: 04 nov 2022, 13:15Men å kjøre drittfort i regnvær innebærer såpass mange ukjente farer at det ikke er noe en bør strekke strikken for mye på-man ser ikke dieselsøl eller fettkladder som har falt av svingskiver..og friksjonen ER lavere uansett dekk.
Kan opplagt ikke kjøre like fort i regn, nei. Men synes faktisk veldig god trening å kjøre semi-fort i regn, må være supermyk på alt man gjør, bremsing, giring, nedlegg, gass etc. Fint for å legge til seg gode vaner også for kjøring i tørt

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Dekk grus/asfalt?
Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekk grus/asfalt?
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no, @RobinTrRobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler![]()

Flott sykkel du har, forresten

Regner med at du fikk denne levert med Mitas Terra Force-R?
Mange er visst skeptiske til disse. Selv er jeg storfornøyd med disse slovenske dekkene, men de er ikke førstevalget om man tar sikte på litt tøffere gruskjøring.
Da vil ganske sikkert disse passe bedre. Om du skulle være interessert å sjekke ut en annen og mer egnet Mitasvariant:
https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... -08-enduro
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kjørte på Pirelli Scorpion Rally STR (viktig at STR da ikke-STRen er mye mer offroad rettet) i fjor etter å ha sett veldig mye bra omtale. 70/30 dekk men sitter veldig bra på asfalt samtidg som har skikkelige knaster (ikke bare grove spor) så bra også på grus. Sikkert mindre bra på gress, søle, snø etc siden lave knaster men ikke utfordret dette. Bråker lite selv om ikke "Chevron" knaster.RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler![]()
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Dekk grus/asfalt?
For kjøring på grusveier med normal kvalitet, slik at man kan kjøre med en vanlig familiebil/lekeSUV, vil de fleste dekk være gode nok. Mer grusvennlige dekk vil dog være mer solide.RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler![]()
I denne kategorien er min erfaring at f.eks Michelin Anakee Adventure gjør jobben på en grei måte, og du beholder stort sett asfaltegenskapene.
Skal du over på veier av typen "to dype hjulspor med gress i midten og på sidene" vil jeg vurdere grovere mønster, type Mitas E07, Motoz Tractionator GPS eller lignende. Kanskje Conti TKC 70, som har et litt snillere mønster, men funker sålenge det er tørt.
Hakket over der igjen finner du Conti TKC 80, Anakee Wild, Metzler Karoo 4 (styr unna Karoo 3), men da ofrer du gjerne litt presisjon og grep under mer sportslig kjøring på asfalt. Slites også noe fortere.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Roargutten
- Innlegg: 216
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Bosted: Årnes
Re: Dekk grus/asfalt?
Støtter Olav på mange av disse valgene.Olav K skrev: 21 feb 2023, 08:30For kjøring på grusveier med normal kvalitet, slik at man kan kjøre med en vanlig familiebil/lekeSUV, vil de fleste dekk være gode nok. Mer grusvennlige dekk vil dog være mer solide.RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler![]()
I denne kategorien er min erfaring at f.eks Michelin Anakee Adventure gjør jobben på en grei måte, og du beholder stort sett asfaltegenskapene.
Skal du over på veier av typen "to dype hjulspor med gress i midten og på sidene" vil jeg vurdere grovere mønster, type Mitas E07, Motoz Tractionator GPS eller lignende. Kanskje Conti TKC 70, som har et litt snillere mønster, men funker sålenge det er tørt.
Hakket over der igjen finner du Conti TKC 80, Anakee Wild, Metzler Karoo 4 (styr unna Karoo 3), men da ofrer du gjerne litt presisjon og grep under mer sportslig kjøring på asfalt. Slites også noe fortere.
Jeg ville nok gått for TKC 70 fremme og TKC 70 ROCKS bak. Da har en du kjempekombo som sitter bra på tørr/våt asfalt og som fungerer utmerket på grusen.
Vanlig TKC 70 bakdekket er blankt på midten for bedre sliteevne, dette gjør det litt glatt rett frem på grusen, derfor valget av ROCKS utgaven bak.
Eller er både Anakee Wild og TKC 80 også gode alternativer, men da enda grøvre og vil gi litt mer støy ved asfaltkjøring.
Jeg selv varierer litt, men innenfor TKC 80, Anakee Wild, Motoz Rallz / Motoz Tractionator Adventure. Dette er dog grove dekk og ikke sikkert er nødvendig for ditt bruksmønster.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks ja
ser ut til at folk er fornøyde med de
takk for svar folkens

- Roargutten
- Innlegg: 216
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Bosted: Årnes
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Et godt valg detRobinTr skrev: 21 feb 2023, 16:12 Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks jaser ut til at folk er fornøyde med de
takk for svar folkens
![]()
Sjekk denne:
https://www.snikkeren-mc.no/continental ... rfaringer/
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!