MCsidens store samletråd om intercom til MC
Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf
De fleste telefoner er det mulig å programere slik at når de er i blåtann modus så ringer de noen få sekund før de automatisk går over til svar.
Hilsen Askild.
Hilsen Askild.
Intercom
Hei
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Intercom
Bruker intercom selv. Mest for å få GPS anvisninger de gangene jeg synes jeg har behov for det. Og en sjelden gang fordi jeg vil være tilgjengelig på tlf. mens jeg kjører.Arcader skrev: 26 sep 2020, 23:09 Hei
Men jeg har aldri hatt behov for å koble GPS opp mot andre jeg har kjørt med i gruppe, to eller flere.
I de få tilfellene man kjører i gruppe og kommer til f.eks. veikryss og lurer på retningen videre, så stopper vi og finner riktig vei videre med armbevegelser og "skriking" fra ørepluggdempede hjelmer...

Selv har jeg ingen behov for å snakke med med kjørekompiser mens vi kjører.
Snakkingen gjør vi når vi stopper og tar pauser underveis...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Vurdert en bedre intercom? Kjører med Schubert SRC-kragen basert på Cardo.
Først og fremst er lyden helt OK. Har lodda inn koss porta pro høyttalere som gir lavere strømforbruk, og telefonen tar jeg lett med et «JAA!» i hjelmen, ev. Et lett trykk på en knapp med venstre hånd. Betjeningen av denne enheten er veldig enkel og gjennomtenkt.
Når jeg snakker i telefonen er det ingen som skjønner at jeg er ute på sykkel i motorveifart.
Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem.
Først og fremst er lyden helt OK. Har lodda inn koss porta pro høyttalere som gir lavere strømforbruk, og telefonen tar jeg lett med et «JAA!» i hjelmen, ev. Et lett trykk på en knapp med venstre hånd. Betjeningen av denne enheten er veldig enkel og gjennomtenkt.
Når jeg snakker i telefonen er det ingen som skjønner at jeg er ute på sykkel i motorveifart.
Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem.
Vedrørende støy ved kjøring. Sena intercom, når jeg snakker med noen på telefon er det ingen som verken hører eller får noen signaler om at jeg kjører eller sitter på en mc ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
"Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem."
Det er hjemmekontoret sitt det! :)
Det er hjemmekontoret sitt det! :)
Re: Intercom
Vedr GPS; bruker smartklokke som vibrerer når jeg skal skifte retning - mobilen er festet på styretAJ skrev: 26 sep 2020, 23:23Bruker intercom selv. Mest for å få GPS anvisninger de gangene jeg synes jeg har behov for det. Og en sjelden gang fordi jeg vil være tilgjengelig på tlf. mens jeg kjører.Arcader skrev: 26 sep 2020, 23:09 Hei
Men jeg har aldri hatt behov for å koble GPS opp mot andre jeg har kjørt med i gruppe, to eller flere.
I de få tilfellene man kjører i gruppe og kommer til f.eks. veikryss og lurer på retningen videre, så stopper vi og finner riktig vei videre med armbevegelser og "skriking" fra ørepluggdempede hjelmer....
Selv har jeg ingen behov for å snakke med med kjørekompiser mens vi kjører.
Snakkingen gjør vi når vi stopper og tar pauser underveis....
-
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Jeg er på utkikk etter god løsning for mikrofon i hjelm. Jeg har separate støydempende ørepropper fra Sony som fungerer utmerket. Støy er ikke et tema i min hjelm. Kan høre på podcast eller musikk. Det er så effektivt at når jeg skrur de på så høres det nesten ut som motoren stopper. Men mikrofonen sitter på en krage på utsiden, så i samtale så vil den jeg snakke med høre nesten bare støy. Nå er disse Bluetooth dingsene så dumme at man ikke enkelt kan plugge i en alternativ mikrofon, som hadde vært null problem på en pc for eksempel. Er redd at et nytt system designet for hjelm med mikrofon og full pakke vil gå på bekostning av den suverene lyden og støydemping. Finnes det noen løsning her?
- oivindg
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Jeg har ikke brukt intercom etter at jeg var ferdig med kjøreopplæring. Har den på for å kunne ta telefonen, men det er såpass mye støy i hjelmen i åtti og over at jeg må sakke ned farta eller stoppe for å føre en samtale. Ulempen med naken sykkel.
Kanskje jeg kommer til å høre på musikk eller radio etterhvert, men foreløpig kunne jeg klart meg uten intercom.
Kanskje jeg kommer til å høre på musikk eller radio etterhvert, men foreløpig kunne jeg klart meg uten intercom.
- FredrikE24
Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
- oivindg
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Jeg bruker ørepropper med 27dB demping. Synes fortsatt det er en del vindstøy, men på lavere frekvenser enn uten. Mulig at jeg kan få grei lyd på telefonsamtaler ved å skru opp volumet på intercomen enda litt mer. Må forske mer på det til våren.FredrikE24 skrev: 27 sep 2020, 09:09 Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
- FredrikE24
Bruker Moldex spark plugs selv. Er vel de med størst dempning på markedet. Og fullt øs på intercomen.
Takk for anbefalingene, jeg må prøveFredrikE24 skrev: 27 sep 2020, 09:09 Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
Bruker dette -- er super fornøyd - har hatt det i 2 sesonger og bruken er mest til å høre på radio over mobilnett - og litt GPS -- og noe telefonering. Lyden er god nok synes jeg - man er da på MC tur og ikke hjemme i stua.. har nå 3 batterier og lader under veis - men batteriene varer fra 8 timer (som er antydningen fra Scena) og opp til 3 dager..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Hei, har i dag en Cardo Packtalk som funker greit. Er ute etter ett nytt mindre enklere sett som kun har høytalere, mikrofon og som parrer seg via bluetooth på mobil samt har en knøtt liten enhet på siden av hjelmen med knapper der man kan justere lyd opp og ned samt mota mobilsamtaler. Har ikke behov for intercom til andre da jeg kjører mest alene. Kan dette være noe bra? https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/gps-- ... cross-sale eller https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/gps-- ... cross-sale
Noen forslag?
Noen forslag?
- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
Da har jeg fått installert de nye 45mm JBL audio set i hjelmen.
Jeg kjøpte Cardo Packtalk for noen å siden, og byttet så ut høytalerne til KOSS PortaPRO til noen hundrelapper og lyden ble noe bedre, men ikke kjempe WOW-faktor. Så inngikk Cardo og JBL et samarbeid, og lanserte ett høytalersett 45mm, som jeg har vært fristet til å kjøpe siden de kom for noen år siden, men ikke fått ut fingen før nå.
Har jevnlig oppgradert softvaren i intercom'en, men med det 45mm settet følger også en oppgradreing en ikke får tilgang til uten å kjøpe det settet (eller kjøpe PackTalk BLACK).
Jeg opplever disse 45mm JBL til å låte noe mer definert og kraftfull både i bass, mellomtone og diskant enn Koss PortaPro, men det er heller ikke her noe stor WOW-faktor (kunn lyttet noen få låter så langt). Da har jeg kunn sammenlignet høytalerne mot samme oppgraderte Packtalk, så etterhvert må jeg vel finne frem den andre duo-enheten jeg har liggende som ikke har vært oppdatert på flere år, og sammenligne den orginale mot den som er oppgradert til Black-versjon.
Kan vel egentlig ikke anbefale oppgraderingen veldig sterkt til prisen på vel en 1000-lapp, men det var jeg forberedt på, men klarte ikke lenger å "lure" på om JBL-settet var bedre.
Skulle jeg kjøpt nytt sett i dag ville jeg nok valgt Black-varianten til noen hundrelapper mer enn Bold-varianten.
Jeg kjøpte Cardo Packtalk for noen å siden, og byttet så ut høytalerne til KOSS PortaPRO til noen hundrelapper og lyden ble noe bedre, men ikke kjempe WOW-faktor. Så inngikk Cardo og JBL et samarbeid, og lanserte ett høytalersett 45mm, som jeg har vært fristet til å kjøpe siden de kom for noen år siden, men ikke fått ut fingen før nå.
Har jevnlig oppgradert softvaren i intercom'en, men med det 45mm settet følger også en oppgradreing en ikke får tilgang til uten å kjøpe det settet (eller kjøpe PackTalk BLACK).
Jeg opplever disse 45mm JBL til å låte noe mer definert og kraftfull både i bass, mellomtone og diskant enn Koss PortaPro, men det er heller ikke her noe stor WOW-faktor (kunn lyttet noen få låter så langt). Da har jeg kunn sammenlignet høytalerne mot samme oppgraderte Packtalk, så etterhvert må jeg vel finne frem den andre duo-enheten jeg har liggende som ikke har vært oppdatert på flere år, og sammenligne den orginale mot den som er oppgradert til Black-versjon.
Kan vel egentlig ikke anbefale oppgraderingen veldig sterkt til prisen på vel en 1000-lapp, men det var jeg forberedt på, men klarte ikke lenger å "lure" på om JBL-settet var bedre.
Skulle jeg kjøpt nytt sett i dag ville jeg nok valgt Black-varianten til noen hundrelapper mer enn Bold-varianten.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
JBL "flatbrøa" er ikke voldsomt mye bedre nei... beste er jo "in ear monitors" som samtidig demper uønsket støy så en kan spille lavere og samtidig sparer hørselen for skader. for "alle" hjelmhøyttalere blir jo på feil side av støydempinga i øra..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- xses
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Fint med tilbakemelding der. Har også vurdert JBL pakka over lengere tid, men syns det har vært litt dyrt og usikkert på om det er verdt det. Oppdater gjerne en runde til etter at du har fått kjørt litt mer musikk. :)Canutus skrev:Da har jeg fått installert de nye 45mm JBL audio set i hjelmen.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km

11.08.2020 68635km

27.08.2021 73365km

- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Da jeg tok lappen og skulle på utstyrs jakt falt valget på Sena S20 Evo. Hadde gjort en del søk på nette og valgte den basert på helheten til mitt bruk. Den har virket bra i 2-3 år og gjør jobben ganske greit som er å spille musikk, tilgjengelighet på telefon og GPS anvisninger inkl. fotobokser dersom det skulle være aktuelt. Som andre skriver her inne så er ikke selve pratingen mens jeg kjører det store temaet, slikt liker jeg når vi stopper. Må jo ha noe å prate om da også?
Man blir ikke akkurat blank i blikket av lydkvalitet på slik "dingser", men det er vel fysiske lover som bestemmer hvor bra det kan bli med begrenset plass til høyttalere. Kjøpte derfor en oppgradering som Sena kom med og som kalles "toppmodellen" herfra https://nstgardermoen.no/shop/product/4 ... ?brands=71 som også var billigst på pris.
Plug and play.
En god oppgradering som foreløpig kun er testet inne i stua etter nylig montering. Litt mere fyldig lyd, mere bass og mere volum. Blir spennende å høre hvordan det blir når man er på veien og får vanlig støy rundt. Bruker i tillegg øreplugger fra Pinlock, så noen "boomblaster" opplevelse vil det nok ikke bli, men man er jo tross alt ute på tur... ikke på et disco.
Det hjelper også på om man har en hjelm som er på den støysvake siden. Jeg har her Schubert E1.
Man blir ikke akkurat blank i blikket av lydkvalitet på slik "dingser", men det er vel fysiske lover som bestemmer hvor bra det kan bli med begrenset plass til høyttalere. Kjøpte derfor en oppgradering som Sena kom med og som kalles "toppmodellen" herfra https://nstgardermoen.no/shop/product/4 ... ?brands=71 som også var billigst på pris.
Plug and play.
En god oppgradering som foreløpig kun er testet inne i stua etter nylig montering. Litt mere fyldig lyd, mere bass og mere volum. Blir spennende å høre hvordan det blir når man er på veien og får vanlig støy rundt. Bruker i tillegg øreplugger fra Pinlock, så noen "boomblaster" opplevelse vil det nok ikke bli, men man er jo tross alt ute på tur... ikke på et disco.
Det hjelper også på om man har en hjelm som er på den støysvake siden. Jeg har her Schubert E1.
Yamaha XJR 1300
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Hva er en grei løsning for intercom for øvelseskjøring? Er det ok med AirPods pro og telefon, eller ‘må’ jeg bruke noe sena, cardo eller interphone?
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Du "må" ikke ha men problemet med tlf og pods/mikrofon på ledning er støy/vindstøy over hastigheter på 30-40.BjørnSover skrev: 18 mar 2021, 23:39 Hva er en grei løsning for intercom for øvelseskjøring? Er det ok med AirPods pro og telefon, eller ‘må’ jeg bruke noe sena, cardo eller interphone?

Men det meste går på et vis.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Hva med Interphone LINK? Denne er vel egentlig beregnet for fører/passasjer kommunikasjon. Men vil det kunne fungere med meg og veileder hvis vi ringer hverandre - og bruker LINK som blåtann headset? Grunnen til jeg ser på denne er at det ligger et dobbeltsett på FINN for 1500,-mekkern skrev: 19 mar 2021, 10:19 Du "må" ikke ha men problemet med tlf og pods/mikrofon på ledning er støy/vindstøy over hastigheter på 30-40.![]()
Men det meste går på et vis.
Like godt se på denne da:
https://www.bullfighter.no/mc-hjelmer/v ... -twin-pack
https://www.bullfighter.no/mc-hjelmer/v ... -twin-pack
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
- Sir Limpalot
- Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Takk for tips, den der skal handles inn!Audi Mannen skrev: 23 feb 2021, 11:47 Da jeg tok lappen og skulle på utstyrs jakt falt valget på Sena S20 Evo. Hadde gjort en del søk på nette og valgte den basert på helheten til mitt bruk. Den har virket bra i 2-3 år og gjør jobben ganske greit som er å spille musikk, tilgjengelighet på telefon og GPS anvisninger inkl. fotobokser dersom det skulle være aktuelt. Som andre skriver her inne så er ikke selve pratingen mens jeg kjører det store temaet, slikt liker jeg når vi stopper. Må jo ha noe å prate om da også?
Plug and play.
Er veldig fornøyd med våre Sena 30K og mitt har virkelig vært ute i all slags vær frem og tilbake til jobb.
Har flere ganger tatt telefonen på E6 og fått et forundret "kjører du?" når jeg har sagt jeg må stoppe for å se på problemet, men det er litt lav lyd i 130km/t og det er for dårlig lyd til musikk.
-
- Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Er det noen her som har testet Biltema sin intercom? Har ikke så alt for mye penger til overs akkurat nå, men tenkte det var en grei start. Så får jeg heller oppgradere når jeg har mulighet til det :)
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000039695
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000039695