Intercom med DaB ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37876
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:Jeg var vel kanskje den siste her i verden som innså at internett var kommet for å bli også, men dette med DAB synes jeg er skikkelig teit. [/url]
Internett kommet for å bli :eh ? Tuller du, godeste kjellv :scratch
Nei, nei :[-X Internetten er, og har lenge vært, en døgnflue. Så det så! :knegg . Snart forsvinner hele greia :O :-# :x .

Ellers helt i enig i DAB analysen din. Teite greier... Hvorfor skal lille Norge gå i bresjen for en slik løsning? Nei, dette blir neppe noen langvarig løsning.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av ZZR-Erling »

DAB blir det, og mange kanaler også.. Blir så bra atte! :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37876
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:DAB blir det, og mange kanaler også.. Blir så bra atte! :twothumbs:
Det blir det sikkert :) .

Det begynner å bli noen år siden siste jeg hørte på radio mens jeg kjører bil.
På MC har jeg aldri hatt radio på ørene de drøye 10 årene jeg har kjørt. Og det kommer jeg til å fortsette med. Både MC-kjøring og ikke lytt på radio... :crazy:
Selv om jeg antakelig burde med tanke på at radio er den beste infokanalen for opplysninger om hindringer i veien.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Zettexx »

Østerrike har forbud mot underholdning i hjelmen. I praksis har vel vi også en slags "vær varsom" regel på dette. Husker ikke regelen for mobil, i Østerrike, men tar ikke sjansen.

Noen som vet om flere land som har forbud? I Praha var det en touristguide som sa det var forbudt å ha "blokkert" begge ører med underholdning. Han hadde aldri hørt om noen som fikk annet enn kjeft.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av kjellv »

Spaghettiræser skrev: Noen som vet om flere land som har forbud? I Praha var det en touristguide som sa det var forbudt å ha "blokkert" begge ører med underholdning. Han hadde aldri hørt om noen som fikk annet enn kjeft.
Ser ikke bort fra at det kan komme her i landet også om utviklingen fortsetter som den gjør :-k Jeg blir nesten skremt enkelte ganger, særlig når jeg ser den oppvoksende generasjon med store hodetelefoner og ørene fulle av musikk på høyt volum. De kobler helt ut verden omkring seg mens de navigerer omkring i trafikken, enten det er til fots eller på sykkel. Også i bil, med bagasjerommet fullt av lydutstyr så du hører ikke lyden av bilen når den passerer, kun bassen. Disse kan umulig klare å få med seg for eksempel sirener fra en ambulanse som prøver å komme seg fram..

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av 45316 »

Sirener har uansett begrenset virkning, bortsett fra i bymiljø og tuneller. Blålys/blinkende langlys er det som funker så lenge lyset blir fanget i speil eller reflektert i skilt foran.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg kjører heller aldri med noe annet enn intercom på ørene. Mc skal man jo k j ø r e... I bilen derimot, der høres det mye på radio, og jeg blir å installerer en dab dings som lar meg benytte org radio inkludert rattknappene. Ca 2000

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Stian87 »

xj6 skrev:For å høre på radio bruker jeg telefonen og nettradio koblet til intercomen med BT. Med 192 kbit/s blir det 86,4 MB pr time. Skal høre en del radio før det blir et problem, og på en ferietur er det jo helt greit å bruke noen få kroner på ekstra data.
Opp vestlandet hadde 3G/4G nettet suveren dekning sammenlignet med FM. Dessuten er den stille når det ikke er dekning.
DAB forsvinner like fort som ISDN, nettet tar over på litt sikt, det er min spådom.
Hvordan får du til det regnestykket? 192 kb/s * 3600 sekunder = 691 200 kB = 691 MB :eh

Men over til det jeg egentlig lurer på. Jeg ser etter en måte å høre på musikk og ha mulighet til å ta telefonen mens jeg kjører. Hva er de beste løsningene for dette? :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Joachim »

I fjor høst sendte jeg e-post til både Cardo (som har Scala Rider) og Sena. Fra Cardo fikk jeg et svar om at de fulgte med på situasjonen i Europa, men at de foreløpig ikke hadde konkrete planer om å levere intercom med DAB. Fra Sena fikk jeg et svar om at min forespørsel ble videreformidlet til utviklingsavdelingen.

Jeg vil tro at om mange nok etterlyser intercom med DAB så vil produsentenen komme på banen med en løsning, derfor oppfordrer jeg alle som ønsker DAB i intercomen å kontakte leverandørene.

Mange har skrevet at Norge er det eneste landet som går over til DAB, og stiller seg kritiske til det. Rett nok er vi først, men ikke de eneste. I Storbritannia er det planer om å stenge FM-nettet en eller annen gang mellom 2017 og 2022. I Tyskland er det også planer om å stenge FM-nettet, men det er ikke satt noen dato. Enkelte steder i Tyskland er dekningen til DAB 98 prosent, andre steder ned mot 88 prosent.
I Nederland er DAB-dekningen 95 prosent, jeg er ikke klar over om de planlegger å stenge FM-nettet, men det satses på DAB. DAB vokser frem i en rekke land, og meg bekjent finnes det ingen andre digitale standarder som er bedre eller mer moderne enn DAB.

På flere britiske mc-fora er det mange tråder som diskuterer DAB, og britenen etterslyser gode løsninger for mc, som oss.

Til de som mener at DAB er gammeldags er det verdt å huske på at den første FM-overføringen skjedde mellom Jena og Kahla i Tyskland i 1925. Forløperen til dagens internet, Arpanet, startet i USA på 1960-tallet og Norge var det første landet utenom USA med tilknytning. I det perspektivet er ikke DAB fullt så gammelt, tenker jeg.

Selv har jeg hatt gode erfaringer med å kople mobilen til min Scala Rider og høre på den via 4G. Til og fra jobben i Oslo gir det faktisk bedre mottak enn FM-radioen i intercomen. Nedover E18 mot Sørlandet funker fm svært dårlig, mobil og 4G funker utmerket.

Joachim

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Zettexx »

Stian87 skriver....

"Hvordan får du til det regnestykket? 192 kb/s * 3600 sekunder = 691 200 kB = 691 MB :eh

Men over til det jeg egentlig lurer på. Jeg ser etter en måte å høre på musikk og ha mulighet til å ta telefonen mens jeg kjører. Hva er de beste løsningene for dette? :)"

Tar ikke frem kalkulatoren, og tråden dreier seg vel egentlig om DAB+ ( DAB er død allerede). Enkle "vanlige" radioer til noe småpenger har vi nå hatt i flere tiår. DAB+ løsningene er grisedyre ennå.

Den som absolutt vil løse dette, opp mot DAB+ idag, som har radio funksjon fra før... (se eksempler her -http://bestradios.co.uk/best-plug-and-p ... -adapters/) finner en adapter som kobler til din fm radio via fm signal.

Ovenstående blir litt plundrete, og må gjemmes unna. Hovedproblemet blir at alt dette må ha strøm. Adapteren er en liten radio, uten forsterkerdelen. Den tar imot DAB signaler og omgjør dem til et justerbart FM signal, som du da stiller inn mot den radioen du ellers ville brukt som en hvilken som helst annen kanal.

Oppkoblingsmuligheter:

1 Adapter kobles (med fm signal) mot "ørkenskipets" radio, som på en bil. Lytter via høytalere som vanlig, eller plugger hvis det brukes.

2 Adapter kobles (med fm signal) mot radiodelen på mobilen som sender som vanlig via BT til hjelmen.

3 Adapter kobles mot en radiodel (med fm signal) som kobles via kabel til hjelmen.

Det viktige blir å finne den typen adapter som sender mot radiodelen på fm, da blir de mer avanserte BT koblinger frie, og DAB fremstår kun som en annen kanal på systemet. Adapteren har selvfølgelig søker funksjon og alt det der.

Jeg har vært bruker av disse lydgreiene i en del år, uten å tenke så mye på musikk, og lengter tilbake til "krøllekabel" og gode kontakter. Dagens trådløse løsninger krever mye rigging for å sikre strøm hvis du skal høre på det.

Så kjære Stian87, skaff deg en intercom/kommunikasjonssystem med radiofunksjon. De mest vanlige idag er Scala og Interphone samt den til Schubert. Alle disse vil kunne kobles mot en frittstående adapter uten å forstyrre de andre funksjonene.


Noe en må huske er at når DAB+ endelig er oppe, så vil neste skritt være krav til abonnement. Det blir som med parabol/digital TV... du kan ha alt utstyret på plass, men blir likevel begrenset uten betaling. FM hadde ikke mulighet for betalingsløsning, men DAB+ er bygget for det. Derfor vil de store ha det...


Ganske enkelt egentlig.....hvis du tåler ledningsspaghetti.
:twothumbs:

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av HeHy »

Stian87 skrev:
xj6 skrev:For å høre på radio bruker jeg telefonen og nettradio koblet til intercomen med BT. Med 192 kbit/s blir det 86,4 MB pr time. Skal høre en del radio før det blir et problem, og på en ferietur er det jo helt greit å bruke noen få kroner på ekstra data.
Opp vestlandet hadde 3G/4G nettet suveren dekning sammenlignet med FM. Dessuten er den stille når det ikke er dekning.
DAB forsvinner like fort som ISDN, nettet tar over på litt sikt, det er min spådom.
Hvordan får du til det regnestykket? 192 kb/s * 3600 sekunder = 691 200 kB = 691 MB :eh

Men over til det jeg egentlig lurer på. Jeg ser etter en måte å høre på musikk og ha mulighet til å ta telefonen mens jeg kjører. Hva er de beste løsningene for dette? :)
192kilo bit, ikke byte. En byte er 8 bit. Dvs 86MB=ca. 691 000 kbit.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Stian87 »

Takk for gode tilbakemeldinger og forklaringen av bit og byte :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:42, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
Fosser
Innlegg: 23
Registrert: 05 jan 2017, 14:59
Motorsykkelen din: Bmw R 1200 GS 2017

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Fosser »

Joachim skrev:I fjor høst sendte jeg e-post til både Cardo (som har Scala Rider) og Sena. Fra Cardo fikk jeg et svar om at de fulgte med på situasjonen i Europa, men at de foreløpig ikke hadde konkrete planer om å levere intercom med DAB. Fra Sena fikk jeg et svar om at min forespørsel ble videreformidlet til utviklingsavdelingen.

Jeg vil tro at om mange nok etterlyser intercom med DAB så vil produsentenen komme på banen med en løsning, derfor oppfordrer jeg alle som ønsker DAB i intercomen å kontakte leverandørene.

Mange har skrevet at Norge er det eneste landet som går over til DAB, og stiller seg kritiske til det. Rett nok er vi først, men ikke de eneste. I Storbritannia er det planer om å stenge FM-nettet en eller annen gang mellom 2017 og 2022. I Tyskland er det også planer om å stenge FM-nettet, men det er ikke satt noen dato. Enkelte steder i Tyskland er dekningen til DAB 98 prosent, andre steder ned mot 88 prosent.
I Nederland er DAB-dekningen 95 prosent, jeg er ikke klar over om de planlegger å stenge FM-nettet, men det satses på DAB. DAB vokser frem i en rekke land, og meg bekjent finnes det ingen andre digitale standarder som er bedre eller mer moderne enn DAB.

På flere britiske mc-fora er det mange tråder som diskuterer DAB, og britenen etterslyser gode løsninger for mc, som oss.

Til de som mener at DAB er gammeldags er det verdt å huske på at den første FM-overføringen skjedde mellom Jena og Kahla i Tyskland i 1925. Forløperen til dagens internet, Arpanet, startet i USA på 1960-tallet og Norge var det første landet utenom USA med tilknytning. I det perspektivet er ikke DAB fullt så gammelt, tenker jeg.

Selv har jeg hatt gode erfaringer med å kople mobilen til min Scala Rider og høre på den via 4G. Til og fra jobben i Oslo gir det faktisk bedre mottak enn FM-radioen i intercomen. Nedover E18 mot Sørlandet funker fm svært dårlig, mobil og 4G funker utmerket.

Joachim
Hei Joachim
Jeg har også kontaktet Cardo ang. DAB og fått samme svar som deg, jeg har ikke tenkt på Sena. Jeg pendler mye med mc mellom Aurskog - Høland og Oslo . Nå skal det være sagt at jeg ikke er tilhenger av dab og mener hele greia er et dyrt blind spor så jeg er ikke interessert å legge mye penger i dette. Men jeg er i markedet for ny kommunikasjon i hjelmen og prøver å oppdatere meg.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Zettexx »

Sidesporet til DAB+, altså via Mobilnettet..

Har prøvd det gjentatte ganger fra sørlandet til Oslo... Det er kun rundt byene det er dekning, samt mellom Drammen og Oslo. (siste gang i september 2016)

Telenors Bløff om "nesten full dekning" er ren løgn.

Svar