Intercom med DaB ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Intercom med DaB ??

Legg inn av nordan »

Hvilke Intercom er bra med FM og DAB radio , eller er det dårlig utvalg med dab? vis fm nettet skal legges ned i 2017 så er det dumt å kjøpe nå før dab kommer på markedet er hyggelig med radio under kjøre turern

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av kjellv »

Det der har jeg også spekulert på! Sitter derfor på gjerdet ennå, og har ikke kjøpt intercom så langt.
På meg virker det som Norge har tatt en forhastet beslutning om å legge ned FM-bandet til fordel for DAB. Lille Norge er først liksom... Men hva hjelper det da, så lenge FM-bandet er det som gjelder for resten av verden.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av ejs »

:thumleft
Tenkte litt i samme baner. Ville ikke kjøpe den dyre FM intercommen til Schubert,
så kjøpte en bilig billig FM intercom på eBay (400 kr) FM radio, og Blåtann musikk fra telefon
funker greit nok. :-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av poulet_cavalier »

Jeg håper nå fortsatt at Norge ikke gjør noe så dumt som å innføre DAB. Vi er vel de eneste som ikke har lagt bort den teknologien (som er gammeldags allerede)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av kjellv »

poulet_cavalier skrev:Jeg håper nå fortsatt at Norge ikke gjør noe så dumt som å innføre DAB. Vi er vel de eneste som ikke har lagt bort den teknologien (som er gammeldags allerede)
DAB nettet er vel så godt som utbygget over hele landet snart, men FM-bandet skal vel stenges i 2017?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av poulet_cavalier »

kjellv skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg håper nå fortsatt at Norge ikke gjør noe så dumt som å innføre DAB. Vi er vel de eneste som ikke har lagt bort den teknologien (som er gammeldags allerede)
DAB nettet er vel så godt som utbygget over hele landet snart, men FM-bandet skal vel stenges i 2017?
Ja det jeg mener er at det vil være smartere å stenge dab nettet og beholde fm.

Internett er framtiden - ikke spesialtilpassede kommunikasjonskanaler som rikstv, dab, eller telefoni for den sags skyld.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av gsx750_80 »

poulet_cavalier skrev:
kjellv skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg håper nå fortsatt at Norge ikke gjør noe så dumt som å innføre DAB. Vi er vel de eneste som ikke har lagt bort den teknologien (som er gammeldags allerede)
DAB nettet er vel så godt som utbygget over hele landet snart, men FM-bandet skal vel stenges i 2017?
Ja det jeg mener er at det vil være smartere å stenge dab nettet og beholde fm.

Internett er framtiden - ikke spesialtilpassede kommunikasjonskanaler som rikstv, dab, eller telefoni for den sags skyld.
En som har engasjert seg en god del hva angår DAB-problematikk er professor Sverre Holm
ved Institutt for informatikk, UiO. En del av hans synspunkter framgår her:
http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonst ... tegory/dab" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av nordan »

Du ejs har du mer info om det settet du kjøpte på ebay? tenker å kjøpe et billig så meg og mor kan bruke mellom oss når vi er ute å kjører , så får vi bare vente og håpe at dem eller beholder begge FM og DAB

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av poulet_cavalier »

gsx750_80 skrev:
poulet_cavalier skrev:
kjellv skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg håper nå fortsatt at Norge ikke gjør noe så dumt som å innføre DAB. Vi er vel de eneste som ikke har lagt bort den teknologien (som er gammeldags allerede)
DAB nettet er vel så godt som utbygget over hele landet snart, men FM-bandet skal vel stenges i 2017?
Ja det jeg mener er at det vil være smartere å stenge dab nettet og beholde fm.

Internett er framtiden - ikke spesialtilpassede kommunikasjonskanaler som rikstv, dab, eller telefoni for den sags skyld.
En som har engasjert seg en god del hva angår DAB-problematikk er professor Sverre Holm
ved Institutt for informatikk, UiO. En del av hans synspunkter framgår her:
http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonst ... tegory/dab" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi kan godt fortsette denne diskusjonen i en egen tråd om det er interesse? Vi er vel litt på kanten ifht intercom..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Monstr »

Tror du skal få slite litt med å finne en DAB-intercom. Det er jo bare vi her i Norge som bruker DAB omtrent, så det er ikke mye å hente der.

Ser jo bare det på bilparken. Hentet oss en 2013 mod Volvo V60 i Sverige i fjor. Den er det ikke DAB i, og den er heller ikke DAB-preparert... Men de V60ene som er solgt nye i Norge har DAB originalt fra fabrikk, som eneste land i verden. ;-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Jompa »

Hva med dab-radio med blu-toothkobling mot intercomen ?
Aner ikke om det finnes, men rart om det ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Dykkeren »

Løsningen vi bruker er Tiny C3 adapter. Denne fungerer slik at den også sender ut FM signal (mottar DAB og sender FM). Vår intercom (Sena 20S) har radio. Dab radioen finner en ledig FM frekvens og så har vi den som 1. valg på radiofunksjonen. Har brukt den nå på sensommeren på flere turer både t/r Oslo (fra Kr.sand) på E 18 og fra Oslo over Rjukan, Seljord, Kviteseid->Kr.sand. Har stort sett mottak hele veien. Vi bruker magnetfot antenne fra Torshov bilrekvisita (ikke den som følger med radioen som er for å klistre på vinduet).

Tiny C3 fungere fint som selvstendig enhet, men ved kjøp pass på at du får den med nyeste software. Selger vil påstå at C3 er lik, men vi oppdaget at på 1 så kunne ikke bluetooth slåes av. Forskjellen på pakken var at den med nyeste software også hadde reklame for 3 tester foran på pakken. Videre så har de hatt problemer med mini-usb koblingen (som er for løs), men alle mini-usb kabler passer.

NB ! dette fungerer når du sitter på sykkelen, ikke når du står 1 meter unna, da FM signalet er svagt (men helt OK).

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av kjellv »

Jeg sparker liv i denne tråden igjen.

Jeg er sikker på at det har kommet mye nytt siden sist det var aktivitet i denne tråden.
Selv har jeg ingen planer om innkjøp av DAB+ i bil og til intercom i hjelmen. Jeg var vel kanskje den siste her i verden som innså at internett var kommet for å bli også, men dette med DAB synes jeg er skikkelig teit. Tenk at lille Norge har funnet ut at dette er radioløsningen for framtiden :scratch Jeg tror dette er en blindgate, og at resten av verden kommer til å utvikle en mengde gode løsninger basert på mobiltelefon.

Hva finnes av løsninger nå, og er det noen av dere som har prøvd dette? Denne for eksempel https://bygghobby.no/produkt/dab-radio- ... on-adapter

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:42, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Toalmar
Innlegg: 344
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Intercom med DaB ??

Legg inn av Toalmar »

kjellv skrev:Jeg sparker liv i denne tråden igjen.
Hva finnes av løsninger nå, og er det noen av dere som har prøvd dette? Denne for eksempel https://bygghobby.no/produkt/dab-radio- ... on-adapter
Har prøvd tilsvarende løsning. eneste forskjellen var at den passet iPhone sin 30 pin kontakt.
Problemet var at den sugde vanvittig med batteri hvis jeg ikke husker feil.
Den Plug in greia som jeg hadde hadde mulighet for lading selvom den sitter i telefonen, men ikke mulighet for å lade telefon.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Svar