Kjøreklær

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreklær

Legg inn av kjellv »

IXS har rimelige men gode goretex dresser til pakkepriser. Selges i Norge hos Yamahaforhandlere.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøreklær

Legg inn av Jompa »

Jeg har kjørt fem sesonger med Halvarssons tekstildress.
Fungerer godt i all slags vær. Eneste ulempen er vekta som kommer av tung ryggskinne og skulder,albu, kne, hoftebesyttere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Kjøreklær

Legg inn av Flattop »

jonnyyyy96 skrev:Låner denne tråden litt jeg! :vs

Jeg er nødt til å ordne meg kjøreklær i.l.a den uka her da ting kom litt brått på, så lir nødt til å handle i butikk. Tenker å kjøpe meg gore-tex om det fins til mitt budsjett.
Er det noen spesielle merker å anbefale/noen som bør styres unna?
(blir fullt utstyr fra sko til hjelm) :twothumbs:
Tommelfingerregel er stort sett at pris=kvalitet.

Da bør du i samme ligning sette inn hvor mye du tenker å bruke kjøreutstyret. Ved lite bruk trenger du ikke å bruke for mye penger/kjøpe et 'kjent' merke. MEN det er ikke feil å kjøpe noe som er dyrt/skikkelig. En liten kosetur blir fort ødelagt dersom utstyret ikke holder mål.
Det er kostbart å prøve seg frem ved å kjøpe billig utstyr flere ganger på rad før en flesker til og bruker en større sum på klær/utstyr.

På den annen side har jeg gått gradene og kjøpte meg innledningsvis et komplett sett fra Hof. Det var en Scott tekstildress, pluss hansker og hjelm. Relativ lav pris og greit til sitt bruk. Kvaliteten på dressen var litt diskutabel, litt krøll med borrelåser og ikke helt tette sømmer. Spesielt i
bukseskrittet..... Tanken var at jeg skulle se om jeg kom til å fortsette med Mc-kjøring. Det gjorde jeg, og har i ettertid kjøpt meg Rukka dress og Schubert hjelm samt Daytona støvler.

Gode råd er dyre sies det, men det kan bli dyrt om du ikke i det minste ber om, og vurderer råd som blir gitt.

Finn din egen løsning på hva som passer, og lykke til i butikken, og ikke minst på veien.
Bilde

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Kjøreklær

Legg inn av Chubby-mc »

Jeg har skinnbukse og skinnjakke fra Bullfighter som jeg kjøpte for 4500 tilsammen. Jakka føles litt tung og klam og kvalitetsfølelsen er litt så som så. Buksa er jeg derimot godt fornøyd med.

Jeg har også gore-tex klær fra Rukka (Mark-jakke og Focus-bukse) som jeg betalte ca 6000 for samlet. En helt annen komfort og kvalitet på disse klærne, særlig jakka er veldig komfortabel. Buksa passer ikke min kroppsform like godt som buksa fra BF + at jeg savner noe antisklimateriale i rumpa på den.Kjører derfor stort sett med skinnbuksa fra BF og Gore-tex jakka.

Jeg tror det er bedre å kjøpe en rimelig innstegsmodell fra et bra merke enn å kjøpe toppmodellen fra et "jallamerke". Men det er veldig viktig å prøve alt av klær skikkelig, da passformen er svært viktig for hvordan man vil trives med tøyet.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kjøreklær

Legg inn av ejs »

Noe som jeg syntes er viktig, er at den vanntette membranen bør være festet i forbindelse med ytterjakka.
Har hatt jakke der membranen var ytterstoff på foret.(tenkte at det var praktisk da jeg kjøpte jakka, kunne bruke foret som vanntett jakke, var laget slik) men på sommeren ble jeg søkk blaut da jeg i regnvær kjørte uten for, pga varmen.....2 slike turer hjem fra jobb, og det ble handlet ny jakke.(samme merke som den andre (Artech))
Dette gjelder ikke bare billige jakker, så undersøk dette før kjøp. :crazy:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
BennyMoose
Innlegg: 12
Registrert: 27 apr 2016, 09:50
Motorsykkelen din: Yamaha XSR900

Re: Kjøreklær

Legg inn av BennyMoose »

kjellv skrev:IXS har rimelige men gode goretex dresser til pakkepriser. Selges i Norge hos Yamahaforhandlere.
Jeg kjøpte en IXS-pakke på speed motorsenter. Jakke og bukse til ca. 4000,-!
http://www.yamaha-motor.eu/no/tilbud/ixs-pakker.aspx
Min situasjon er ganske lik din, da en stor del av kjøringen blir pendling til jobb.

jeg ville først ha noe som passet til sykkelen, i mitt tilfelle en Yamaha XSR 900, men bestemte meg for å velge komfort og synlighet først. Kunne jo alltids handle litt mer stilbevisste "sommerklær" senere. Etter noen litt kjøligere turer til jobb, og ikke minst noen sene transport-etapper til og fra Vestfold (E-18 med denne sykkelen betyr at du får hele verden i brystkassa!) er jeg veldig fornøyd med valget!

Skal sies at jeg ikke har så mye erfaring som resten her, men føler jeg meg comfy så føler jeg meg comfy :prf
Education is important, but biceps are importaner..

jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Re: Kjøreklær

Legg inn av jonnyyyy96 »

Tusen takk for mange svar!
Skal ned å titte på klær nå, så skal ha alt i bakhodet!

Prøver nok å holde meg innenfor 10k, ihvertfall ikke veldig mye over. Så får vi se hva det blir :prf

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Kjøreklær

Legg inn av HeHy »

180 her, 85kg, litt bredskuldra (ingen mage å snakke om) bruker 52 selv i alpinestars vel og merke (kan være forskjeller blant merker). Revzilla.com selger masse kjente merker av alt mulig av kjøreutstyr og har veldig gode "Size charts" så du kan måle deg frem til størrelsen hvis du handler over nett.
Hvis du har litt mage må du nok litt opp i størrelse.
Gikk selv for en Gore-tex tekstiljakke for å kunne holde meg tørr, og kevlar jeans for normal kortturspendling.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjøreklær

Legg inn av ATWindsor »

Jeg har både tekstillær og skinnklær. Tekstil er mer praktisk, kanskje spesielt på ikke alt for lange turer, men skinn er bedre å kjøre i, og jeg synes på mange måter skinn med regnovertrekk er bedre når det regner også. Skinn flagrer mindre og gir generelt mer bekvemt. Synes begge har sine fordeler og ulemper.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kjøreklær

Legg inn av CB9 »

er en butikk på strømmen storsenter rett over burger king som har masse kule skinn og goretex-klær de er såvidt jeg skjønte også behjelpelig med skredder for bedre passform og sånt.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kjøreklær

Legg inn av CB9 »

hadde endel hjelmer og de

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Kjøreklær

Legg inn av vim »

CB9 skrev:er en butikk på strømmen storsenter rett over burger king som har masse kule skinn og goretex-klær de er såvidt jeg skjønte også behjelpelig med skredder for bedre passform og sånt.
Buntmaker Nilsen ja. Har også Caberg hjelmer, som tester bra på sikkerhet og koster relativt lite.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kjøreklær

Legg inn av CB9 »

ja mulig det var dem. kan ikke si noe på kvaliteten men jeg likte stilen på det de hadde. noe var bråharry men det var mye kult.

lucky strike skinnjakke f.eks.

Bilde

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Kjøreklær

Legg inn av Forbipasserende »

bukse http://showroom.bmw-motorrad.com/Pants/ ... S-EUR.html
Knall bra bukse, 4 lommer, kne beskytterene er perfekte. Ikke helt vantett, men da fyrer du på en lett overtrekks bukse.
jakke:

Dette er det perfekte commuter valget. For meg i 7 år.
http://www.alpinestars.com/road/jackets
Bilde

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Kjøreklær

Legg inn av F4celess »

Har en Halvarssons Prime jakke, kan anbefales. Vindtett og komfortabel, men er ganske dyr, kjøpte min kun fordi det var halv pris den dagen og jeg kan sikkert ha den ganske lenge.

Men skulle hatt bukser. Spørsmålet er om jeg kan bruke andre merker og forsatt kunne zippe de sammen med jakka. Blir ikke dyre greiene i første omgang.

Svar