Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av JohnnyTh »

Hansien skrev:Jeg unnlater å bruke produkter som rain-x all den tid det står at dette ikke skal brukes på plast.

Det lille jeg har eksperimentert med slike produkter på plast har det alltid endt opp med en hinne som bryter lyset noe merkelig. Kjører da heller foruten.

JohnnyTh skrev:Bilpolish har da ingen slipemiddel. Det er rubbing som har slipemiddel.
Med mindre du faktisk mener voks ved ordlyden bilpolish så tar du feil her. Men da bruker du også feil utrykk.

Bilpolish er et mildt slipende middel for å fjerne urenheter i overflaten av klarlakken, slik som blant annet tjære, kjemikalier, salt, insekter og de litt mindre ripene ikke ligger dypt i klarlakken.
Tja si det. Du har sikkert rett. Bilpolish er egentlig et ord jeg aldri bruker, ikke vanlig på min dialekt. Jeg sier enten voks eller rubbing. Når jeg har hørt noen si bilpolish så har jeg tenkt voksing.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av Bjerknez »

"bilpolish" er vel et samlebegrep for et middel som skal gjøre bilen blankere. Ja det er nok vanlig at mange røsker med seg en flaske med påskriften "polish" på Statoil og disse produktene er nok ikke polish i ordets rette forstand. Tipper det er all in one lakkrens inkludert beskyttelse etc. Men det er begrenset hvor flott det blir med håndmakt.

Skikkelig rubbing får man ikke kjøpt på Statoil og andre vanlige steder. r du på Statoil eller en eller annen bensinstasjon og skal kjøpe deg en voks for å beskytte bilen så vet jeg mange har AutoGlym. Dette er gode produkter.

Men kjøp heller fra steder som scandicshine.no. Dette er en nettbutikk som selger skikkelige bilpleieprodukter og siden fyren er detailer også så får han testet produktene i samme slengen.

Swissvax har mye bra og fremstår som et premium merke innen bilpleiemidler, men det er overpriset. Man må jo være kanon dritings, tilbakestående samt fullstendig tjukk i hue for å kjøpe en slik:
http://swissvax.no/crystal-rock-paul-da ... 00-ml.html

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av supersic »

Handle heller hos http://www.bilnerden.no hvis du er glad i pengene dine

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har handlet hos bilnerden. God service der. Pleier å hente hjemme hos han så slipper jeg frakt og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av

Legg inn av Tobben84 »

Bjerknez skrev:"bilpolish" er vel et samlebegrep for et middel som skal gjøre bilen blankere. Ja det er nok vanlig at mange røsker med seg en flaske med påskriften "polish" på Statoil og disse produktene er nok ikke polish i ordets rette forstand. Tipper det er all in one lakkrens inkludert beskyttelse etc. Men det er begrenset hvor flott det blir med håndmakt.

Skikkelig rubbing får man ikke kjøpt på Statoil og andre vanlige steder. r du på Statoil eller en eller annen bensinstasjon og skal kjøpe deg en voks for å beskytte bilen så vet jeg mange har AutoGlym. Dette er gode produkter.

Men kjøp heller fra steder som scandicshine.no. Dette er en nettbutikk som selger skikkelige bilpleieprodukter og siden fyren er detailer også så får han testet produktene i samme slengen.

Swissvax har mye bra og fremstår som et premium merke innen bilpleiemidler, men det er overpriset. Man må jo være kanon dritings, tilbakestående samt fullstendig tjukk i hue for å kjøpe en slik:
http://swissvax.no/crystal-rock-paul-da ... 00-ml.html
Dette er helt riktig, og et poleringsprodukt frarådes påmdet sterkeste å bruke på visiret til hjelmen. Det finnes to typer polish/polering og det er kjemisk(som renser ut urenheter i lakken, egnet til å rense før voksing ol) så har du polering med slipemiddel i som er gradert etter grovhet og til hvilken type maskin de er ment for(DA eller roterende). Det sistnevnte er det folk antagelig mener når de sier rubbing. Her i Stavanger er det også noen som snakker om at de skal bone bilen sin også.......da detter jeg av :scratch voks derimot kan funke bra på visir, men har bedt erfaring med rain x jeg altså.....

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av MGR1 »

Er visiret ripete anbefaler jeg dette middelet. Det brukes bl.a. på plexiglass på fly. Fungerer fint på vindskjermer også, eller på annen type hardplast hvor man ønsker å polere bort dype riper. Men prøv på et lite område først for sikkerhets skyld.

http://www.ebay.co.uk/itm/UNIPOL-Kunsts ... SwJQdW-XQa

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av Bjerknez »

MGR1 skrev:Er visiret ripete anbefaler jeg dette middelet. Det brukes bl.a. på plexiglass på fly. Fungerer fint på vindskjermer også, eller på annen type hardplast hvor man ønsker å polere bort dype riper.

http://www.ebay.co.uk/itm/UNIPOL-Kunsts ... SwJQdW-XQa
Husk bare på at noen visir slik som iridium visir etc. har en slik solfilm på visiret. Jeg tror ikke denne solfilmen tåler så alt for mye av slikt. men på vanlig visir så funker det nok. Uten at jeg vet det.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av MGR1 »

Bjerknez skrev:
MGR1 skrev:Er visiret ripete anbefaler jeg dette middelet. Det brukes bl.a. på plexiglass på fly. Fungerer fint på vindskjermer også, eller på annen type hardplast hvor man ønsker å polere bort dype riper.

http://www.ebay.co.uk/itm/UNIPOL-Kunsts ... SwJQdW-XQa
Husk bare på at noen visir slik som iridium visir etc. har en slik solfilm på visiret. Jeg tror ikke denne solfilmen tåler så alt for mye av slikt. men på vanlig visir så funker det nok. Uten at jeg vet det.
Klart at der hvor det er en type film på plasten, som sol- eller antidugg-film, så vil denne forsvinne. Men jeg har prøvd Unipol og tilsvarende midler både på plexiglass, hardplast og både vanlige visir uten film og såkalte 'ripefrie', med godt resultat.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av vim »

supersic skrev:Handle heller hos http://www.bilnerden.no hvis du er glad i pengene dine
Haha - det kan lett motbevises. Jeg har aldri vært fattigere enn siden jeg oppdaget Bilnerden i fjor :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av SveinHa »

Har vært på leting etter RainX for plast lenge men det ser ikke ut til at noen nettbutikker eller vanlige butikker fører dette, kun original RainX som der står spesifikt at ikke skal brukes på plast. Jeg har bedt thansen om å ta RainX for plast inn i sortimentet all den tid de allerede har den vanlige men det kan jo ta litt tid...

I dag dumpet jeg over StarBrite RainView hos Maritim som skal kunne brukes både på glass og plast. Noen som har prøvd den?

Har brukt både RainX og Biltemas kloning på bil i mange år og de fungerer helt supert, også Clearview viskerene til Biltema som har samme funksjon i en måned eller så.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva skal jeg bruke på visiret for å få vann til å prelle av?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Turtle Clearvue Rain Clear kan brukes på plast og mc-visir, i gamledager kunne man også bruke JoNi møbelolje, bare gni på og tørk/polere av.
Har brukt begge deler og bruker ClearVue i dag på visirer som ikke er coated.
https://bilxtra.no/turtle-wax-clearvue-rain-clear

Svar