Pris på førstegangs utstyr.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Phil
Innlegg: 16
Registrert: 01 mai 2012, 18:43
Motorsykkelen din: 1997 Kawasaki ZZR600

Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Phil »

Hei, lurer bare på hvor mye penger man bør punge ut med første gang man kjøper kjøreklær og beskyttelse.
Da mener jeg hjelm, hansker, jakke, bukse, sko og ryggbeskyttelse. Er det noen merker som er best i lavere til middels pris?

Også lurer jeg på om noen vet hvor mye det koster og hva som trengs for å gå fra mellomtung til tung lappen?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av simpson »

Du bør kjøpe så dyrt utstyr som du har råd til.
Du får det du betaler for og utstyr er ikke plassen du bør spare, med mindre du driter i konsekvense av en tur på skauen.
Men jeg vet hva mitt utsyr kosta og det er vel mellom 15.000 og 20.000 for komplett utstyr.
Du kan spare mye på å kjøpe fint brukte klær, men du bør kjøpe hjelmen ny.

Det siste vet jeg ikke noe om.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Royal »

Phil skrev:
Også lurer jeg på om noen vet hvor mye det koster og hva som trengs for å gå fra mellomtung til tung lappen?
For å gå fra A2 til A så må man ha 2 års erfaring med A2 + et obligatorisk overgangskurs.
Hvis man er 24 år med mindre enn 2 års erfaring med A2 og ikke ønsker å vente på 2 års erfaring så må man ha obligatorisk overgangskurs + ny oppkjøring.

Prisen på kurset kommer litt ann på om du har egen godkjent sykkel eller ikke. Hør med kjøreskolen, de vet garantert.

Phil
Innlegg: 16
Registrert: 01 mai 2012, 18:43
Motorsykkelen din: 1997 Kawasaki ZZR600

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Phil »

Ok, takk for svar begge to.

Hvis ting går etter planen, så kan jeg få mellomgtun lappen til neste år. Jeg blir 23 nå i August, så jeg blir jo ikke 24 før sesongen nærmer seg slutten. Er det verdt det å skaffe mellomtung i starten av året også skaffe tung seinere, eller er det bedre å bare vent på tung?
Skal ikke kjøpe det billigste av det billige når det gjelder utstyr, vil bare ha noe og starte med også får jeg heller kjøpe bedre etterhvert som pengene strømmer inn.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av simpson »

Følg med på Finn, veldig mye bra brukt tilsalgs.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av ATWindsor »

Utstyr går i ganske stor grad på komfort og funksjoner når prisen går opp, ikke nødvendigvis så mye på sikkerhet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av simpson »

Og det regner jeg med du har god dokumentasjon for å påstå?

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Royal »

Phil skrev:Ok, takk for svar begge to.

Hvis ting går etter planen, så kan jeg få mellomgtun lappen til neste år. Jeg blir 23 nå i August, så jeg blir jo ikke 24 før sesongen nærmer seg slutten. Er det verdt det å skaffe mellomtung i starten av året også skaffe tung seinere, eller er det bedre å bare vent på tung?
Det er et valg du selv må ta. Jeg er 23 år og tok nylig A2 lappen fordi jeg hadde lyst til å begynne å kjøre MC denne sesongen, ikke den neste.
Jeg gidder ikke å styre med ny oppkjøring om et år, jeg venter heller en sesong ekstra for A lappen.

Hvis du tåler å vente litt med førerkort, så sparer du deg for litt hodebry og en del penger. Men det kommer helt ann på hva du selv vil.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:Og det regner jeg med du har god dokumentasjon for å påstå?
Det er gjort tester av sikkerhet på feks hjelmer, der dyre hjelmer ikke stikker seg ut som spesielt bra, eller motsatt (det er gode og dårlige aktører i begge grupper), ditto med klær. Det er et vist minimumsmål såklart, type ikke kjøp hjelm til 5 dollar på ebay. Men feks biltema-hjelmen hadde god sikkerhet. Betyr selvfølgelig ikke at det ikke er verd det med dyrere utstyr, og noen "utstyrgrupper" feks skinndress er jo sikrere og hele gruppa er dyrere.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Sopranoo »

Phil skrev:Ok, takk for svar begge to.

Hvis ting går etter planen, så kan jeg få mellomgtun lappen til neste år. Jeg blir 23 nå i August, så jeg blir jo ikke 24 før sesongen nærmer seg slutten. Er det verdt det å skaffe mellomtung i starten av året også skaffe tung seinere, eller er det bedre å bare vent på tung?
Skal ikke kjøpe det billigste av det billige når det gjelder utstyr, vil bare ha noe og starte med også får jeg heller kjøpe bedre etterhvert som pengene strømmer inn.
Kan uansett være lurt å begynne med noe i duren av A2 sykkel. Fint å lære seg på.
Trenger absolut ikke kjøpe en 1000cc med en gang. Jeg har hatt A2 nå i 2 år, skal gå over på A straks. Gleder meg, men setter også pris på erfaringen jeg har bygget opp på en A2 sykkel ;)

Ta lappen når du føler for det! Prisen for 7h kurset jeg må ta nå er på ca 4500kr, noe som er ca like mye som oppkjøring ;) Så prismessig er det ikke store forskjellen
:D

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Baffin »

simpson skrev:Og det regner jeg med du har god dokumentasjon for å påstå?
Ta f.eks. en hjelm fra Caberg pris 2190 kr.
Det er veldig få, om noen, åpningshjelmer med solvisir og så lav vekt som har oppnådd 5 stjerner av 5 mulige på Sharptesten. , slik som Duke.

Jeg tolker det som billig og bra!

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Svolp »

Jeg kan svare angående kjøreutstyr. Har du tid, vent til høsten.. Masse gode salg med masse gode merker. Du trenger ikke bruke 15-20.000kr på skikkelig godt kjøreutstyr. Snarere halvparten på salg.. Jeg kjøpte for flere år siden halvarsson jakke, bukse, hansker og ryggskinne. Støvler fra jofama og hjelv fra x-lite. Dette kostet meg da drøye 7000kr. Fullpris hadde vært nesten det dobbelte. Halvarsson tekstil gir veldig mye tøy for pengene. Skinndresser er også på salg hver eneste høst!

HAPPY HUNTING :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Phil
Innlegg: 16
Registrert: 01 mai 2012, 18:43
Motorsykkelen din: 1997 Kawasaki ZZR600

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Phil »

Takk for alle svar :D
Sopranoo skrev: Kan uansett være lurt å begynne med noe i duren av A2 sykkel. Fint å lære seg på.
Trenger absolut ikke kjøpe en 1000cc med en gang. Jeg har hatt A2 nå i 2 år, skal gå over på A straks. Gleder meg, men setter også pris på erfaringen jeg har bygget opp på en A2 sykkel ;)

Ta lappen når du føler for det! Prisen for 7h kurset jeg må ta nå er på ca 4500kr, noe som er ca like mye som oppkjøring ;) Så prismessig er det ikke store forskjellen
:D
Har sett veldig mye på Ninja 300 og KTM RC 390, men får se om det blir en sportsykkel i 300cc klassen eller en i 650cc klassen når jeg kommer så langt.
Svolp skrev:Jeg kan svare angående kjøreutstyr. Har du tid, vent til høsten.. Masse gode salg med masse gode merker. Du trenger ikke bruke 15-20.000kr på skikkelig godt kjøreutstyr. Snarere halvparten på salg.. Jeg kjøpte for flere år siden halvarsson jakke, bukse, hansker og ryggskinne. Støvler fra jofama og hjelv fra x-lite. Dette kostet meg da drøye 7000kr. Fullpris hadde vært nesten det dobbelte. Halvarsson tekstil gir veldig mye tøy for pengene. Skinndresser er også på salg hver eneste høst!

HAPPY HUNTING :prf
Har sånn sett tenkt et budsjett på rundt 10.000kr på utstyr. Så da burde jeg jo kunne finne greie ting til den prisen.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av CB9 »

jeg er ikke noe ekspert men jeg har sett flere pakketilbud fra 4-6 tusen kroner som ser helt ålreit ut for nybegynnere.
det viktigste sikkerhetsutstyret i mine øyne er en jakke og en bukse som tåler å skli på asfalten ên gang uten å revne. og fordelen med et billig førstekjøp er at du ikke har så veldig peil så klærne fort blir byttet ut etterhvert som erfaring og behov melder seg.
å kjøpe topputstyr med en gang blir litt overkill egentlig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av simpson »

Mener du at nybegynnere kan klare seg med billigere utstyr enn erfarne?
At jo mer erfaring du får, jo større er sjangsen sor at du går på trynet å trenger dyrer og bedre beskyttelse?
Det var en ny og interessant påstand.
Og i tillegg til å først bruke penger på billig utsyr, deretter kjøpe nytt og dyrere etterhevert og bruke enda mer penger?
Nei, kjøp riktig utstyr med en gang, og spar penger.

Svar