Pris på førstegangs utstyr.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av CB9 »

simpson skrev:Mener du at nybegynnere kan klare seg med billigere utstyr enn erfarne?
At jo mer erfaring du får, jo større er sjangsen sor at du går på trynet å trenger dyrer og bedre beskyttelse?
Det var en ny og interessant påstand.
Og i tillegg til å først bruke penger på billig utsyr, deretter kjøpe nytt og dyrere etterhevert og bruke enda mer penger?
Nei, kjøp riktig utstyr med en gang, og spar penger.
- mener jeg nybegynnere kan klare seg med billigere utstyr enn erfarne ?

jepp

- mener jeg at det er større sjangse for å gå på trynet jo mer erfaring du får ?

tror ikke det var det jeg mente men når du sier det, til en viss grad. jeg tror det er større sjangse å kræsje når man har kjørt sykkel en stund fordi man overvurderer egne evner. og det kreves erfaring for å overvurdere egne evner :thumleft

det siste du skriver: "kjøp riktig utstyr med en gang og spar penger" er jeg forsåvidt enig i men riktig utstyr holder ikke i all evighet så å punge ut på et førstekjøp er litt overkill imo.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av simpson »

Men hva med de gangene det ikke er singelulykke da?
Da spiller erfaring null nada, og ofte er kvalitet en faktor som gjenspeiler skader.
Behovet for best mulig beskyttelse er absolutt tilstedeværelse hele tiden, og er ikke påvirket av erfaring.
Egentlig burde nybegynnerutstyr være bedre for du ER faktisk mere utsatt nå du er fersk og uerfaren.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av CB9 »

simpson skrev:Men hva med de gangene det ikke er singelulykke da?
Da spiller erfaring null nada, og ofte er kvalitet en faktor som gjenspeiler skader.
Behovet for best mulig beskyttelse er absolutt tilstedeværelse hele tiden, og er ikke påvirket av erfaring.
Egentlig burde nybegynnerutstyr være bedre for du ER faktisk mere utsatt nå du er fersk og uerfaren.
det går ikke å helgardere seg og bare for å ha sagt det så argumenterer jeg ikke mot sikkerhetsutstyr. jeg synes bare ikke det er nødvendig med det aller dyreste utstyret i første omgang og inbiller meg en sånn pakkeløsning til 4-6 tusen kroner duger.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av simpson »

Ja det er lov å mene noe annet, men jeg ville ikke gjort det på den måten.

Toven

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Toven »

simpson skrev:Ja det er lov å mene noe annet, men jeg ville ikke gjort det på den måten.
:thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av cannon »

Anbefaler å ikke tenke nybegynnerutstyr, men heller hva du har behov for og hva slags bruk du tenker av mc, bl. a. hvor mye kjøring, korte/lange turer, all slags vær osv.

Min erfaring er at billigpakker til nybegynner blir byttet ut bit for bit og at sluttprisen for det utstyret man egentlig trenger derfor blir høy.

Støtter innspillet om å kjøpe så dyrt du har råd til. At en tung biltemahjelm med dårlig visirmekanisme og mye støy tester bra i Sharp, betyr ikke at den nødvendigvis er veldig bra eller veldig sikker. Tungt utstyr som passer dårlig gir dårlig komfort, dårlig kjøreopplevelse og dermed dårlig sikkerhet. Dårlig utstyr går også ut over kjøregleden.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av ATWindsor »

CB9 skrev:
simpson skrev:Mener du at nybegynnere kan klare seg med billigere utstyr enn erfarne?
At jo mer erfaring du får, jo større er sjangsen sor at du går på trynet å trenger dyrer og bedre beskyttelse?
Det var en ny og interessant påstand.
Og i tillegg til å først bruke penger på billig utsyr, deretter kjøpe nytt og dyrere etterhevert og bruke enda mer penger?
Nei, kjøp riktig utstyr med en gang, og spar penger.
- mener jeg nybegynnere kan klare seg med billigere utstyr enn erfarne ?

jepp

- mener jeg at det er større sjangse for å gå på trynet jo mer erfaring du får ?

tror ikke det var det jeg mente men når du sier det, til en viss grad. jeg tror det er større sjangse å kræsje når man har kjørt sykkel en stund fordi man overvurderer egne evner. og det kreves erfaring for å overvurdere egne evner :thumleft

det siste du skriver: "kjøp riktig utstyr med en gang og spar penger" er jeg forsåvidt enig i men riktig utstyr holder ikke i all evighet så å punge ut på et førstekjøp er litt overkill imo.
Du tror feil. Ulykkesrisiko på MC er dramatisk mye høyere blant uerfarne.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av CB9 »

ATWindsor skrev:Du tror feil. Ulykkesrisiko på MC er dramatisk mye høyere blant uerfarne.
har du en link som underbygger det du sier? grunnen for at jeg spør er at selv om nybegynnere er mer utsatt for ulykker enn erfarne, og du kommer sikkert til å vise til statistikk som underbygger det. så innbiller jeg meg at motorsyklister som har hatt lappen en stund er mer utsatt for ulykker nettopp fordi de ikke lenger er nybegynnere og i egenskap av det, overvurderer egne evner.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av kjellv »

Trenger vel egentlig ikke å lete etter statistikker. De som virkelig analyserer statistikkene er forsikringsselskapene. Når de prissetter en MC forsikring mye dyrere for 16-18 åring enn 18-23 og f.eks 40+ sier det nok mye om ulykkesrisiko :-k

jonnyyyy96
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2016, 16:28
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2014

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av jonnyyyy96 »

Jeg driver med lappen, så var litt i samme båt som deg for noen uker siden.
Jeg visste på forhånd at jeg ville ha tekstilklær med gore-tex/lignende membran i ytterstoffet.

Endte med at alt fra sko til hansker ble vanntett. Endte på 12k ganske nøyaktig, og da var hjelm 4700.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av CB9 »

kjellv skrev:Trenger vel egentlig ikke å lete etter statistikker. De som virkelig analyserer statistikkene er forsikringsselskapene. Når de prissetter en MC forsikring mye dyrere for 16-18 åring enn 18-23 og f.eks 40+ sier det nok mye om ulykkesrisiko :-k
jeg har ikke for vane å be om statistikk men så har jeg ikke for vane å ta feil heller :-k

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av cosmogs »

Som det er sagt tidligere i tråden, høstsalg er gull! Kjøpte komplett utstyrspakke til nevøen min på høsten, god Richa jakke, Dainese kevlarbukse, en ok HJS helhjelm, hansker og skikkelige sko, og onkel slapp unna med 7000. Nevøen kjører straks opp på 125 og gleder seg til å begynne rase rundt på Duke´n sin. Øvelseskjørt masse med onkel som har tro på at gutten både består og kommer til å håndtere sykkel fornuftig. Med 125 var det aldri aktuelt med skinndresss, men onkel insisterte på egnet bekledning. Det skal innrømmes at jeg ikke ville ha byttet Shoei GT Air hjelmen min mot hans HJS, men solgt fra norsk forhandler oppfyller den kravene til sikkerhet. Har lest endel tester og har generelt inntrykk av at sikkerheten ikke nødvendigvis er bedre på dyrere kjøreutstyr. Komfort, funksjoner, design etc er vel det man får "mer av."

Selv begynte jeg med skinnjakke og bukse fra Dainese, samt nevnte hjelm og hadde vel mer flaks (samt god veiledning i butikk) enn vett. Hadde MC i ungdommen, men var ikke så nøye på bekledning den gangen, så visste ikke helt hva jeg skulle se etter. Ekstremt fornøyd med hva jeg har, men det betyr jo ikke at jeg ikke ønsker meg mer. Har siden gått til innkjøp av superlette hansker og jakke til ekstremt varme sommerdager, samt cordura bukse og enda et par hansker til kalde høstkvelder. Og kevlar jeans til bruk på jobb.

Konklusjonen er at dine 20k holder i massevis til godt allround utstyr, og etterhvert som tiden går - vil du mer! :twothumbs:
Ikke så rart, vi er godt eksponert for være og vind, og da er det ikke helt "one size fits all." ;)
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg betalte 1500 for en knapt brukt Spyke skinndress, så kom Held hansker, Caberg hjelm og SIDI støvler på ca 4k, altså 5.5k for prima utstyr.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Pris på førstegangs utstyr.

Legg inn av WikingTnT »

CB9 skrev:
kjellv skrev:Trenger vel egentlig ikke å lete etter statistikker. De som virkelig analyserer statistikkene er forsikringsselskapene. Når de prissetter en MC forsikring mye dyrere for 16-18 åring enn 18-23 og f.eks 40+ sier det nok mye om ulykkesrisiko :-k
jeg har ikke for vane å be om statistikk men så har jeg ikke for vane å ta feil heller :-k
:lol :-# :x

Svar