Hvor handler folket dekk?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev:
ejs skrev:
Bjerknez skrev:Jeg betaler nøyaktig 2.994,- for 1x 120/70-17 og 1x 190/55-17 (Angel GT) inkludert frakt fra motorsykkeldekk.no.
Jeg betaler i tillegg 500,- for omlegg. Med omlegg så mener jeg full pakke. Mr.Pitlane skrur av hjulene, legger om dekk og skrur hjulene på igjen. I tillegg så får man gratis kaffe og noen ganger også något attåt. Det koster meg 15 mil kjøring, men det ser jeg på som en bonus.

Så bor du i Oslo og omegn så bør du aliere deg med han. Dyktig fyr med profft dekkomleggingsutstyr i garasjen.
:vs
Lurte bare på om han har godkjenning til å drive med dekk bytte og montering av hjul for andre ?
Det kan jeg faktisk ikke svare på.

Men saken her er at man er med selv på hele operasjonen. Man sitter og ser på samt hjelper til inni mellom med og holde litt etc. Føles langt tryggere. Dessuten så har han ikke dårlig tid (slik verksteder ofte har). Man må vel kanskje heller ikke ha flere års skolegang for å kunne bruke disse dekkmaskinene vil jeg tro.

Jeg har lagt om dekk der nå i to år og det har fungert utmerket. Spørsmål angående godkjenninger etc. må du nok spørre han om :thumleft
Ja, jeg kjenner ingen som har mistet hjul på bilen etter å ha skiftet selv, men kjenner to som har mistet hjul kort tid etter verkstedsopphold/dekkskift. ingen god statistikk, men allikavel et tankekors.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22863
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet han bruker en drøy time totalt på hele jobben på min sykkel. Han tar ca. 500,- for jobben. (Egentlig 400,- men jeg gir han alltid 500 da jeg liker å sponse litt da jeg synes det er hyggelig at man kan få gjort slikt for en mer levelig sum) Grunnen til at han evt. tar mer fra noen er hvis andre ting må demonteres for å få av hjulene etc.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av simpson »

Anbefaler å ikke kjøpe dekk online.
Du vet ikke hvor gamle dekkene er, og skulle det være feil på de, unormalt mye kast osv koster det deg mere i omlegg og frakt enn du sparer på dekkene.
Kjøp hos forhandler, sjekk alder på de og la eventuelt de ta seg av reklamasjoner.
Ofte får du omlegg og avbalansering i prisen når du kjøper av forhandler.
Ved reklamasjon med online dekk kan sykkelen fort bliu stående i uke om ikke mer pga manglende dekk.
Dekkkostnadene er en liten ugift i det store og hele, så noen hundrelapper i besparelse med den risken det innebærer mener jeg ikke er verdt det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22863
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:Anbefaler å ikke kjøpe dekk online.
Du vet ikke hvor gamle dekkene er, og skulle det være feil på de, unormalt mye kast osv koster det deg mere i omlegg og frakt enn du sparer på dekkene.
Kjøp hos forhandler, sjekk alder på de og la eventuelt de ta seg av reklamasjoner.
Ofte får du omlegg og avbalansering i prisen når du kjøper av forhandler.
Ved reklamasjon med online dekk kan sykkelen fort bliu stående i uke om ikke mer pga manglende dekk.
Dekkkostnadene er en liten ugift i det store og hele, så noen hundrelapper i besparelse med den risken det innebærer mener jeg ikke er verdt det.
Kunsten er å bestille dekk i god tid. Jeg bestilte nye dekk som ble sendt til MrPitlane for ca. en uke siden og de dekkene jeg har har ikke rullet mer enn ca. 3.000km. men jeg vet at jeg kommer til å skifte i løpet av sesongen så da bestillte jeg ett sett dekk i VELDIG god tid. jeg liker å ha ett sett dekk liggende. MrPitlane sjekker dekkene når dem ankommer og er dem evt. gamle så er dte jo bare å sende dem i retur. Om det koster meg en hundrelapp eller to i frakt bryr meg svært lite. Det jeg sparer totalt gjør at det er verdt det uansett.

Har heller aldri hatt noe problem med at dekkene er gamle fra motorsykkeldekk.com. Faktisk er dem ganske ferske.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av simpson »

Folk har forkjellige erfaringer med netthandel, noen fornøyde og noen ikke, sånn er det bare.
Klart at har du dekk liggende så er det jo ikke noe problem med eventuell retur.
Men vet er mange nettbutikker solgte mye dekk som var gamle, men mulig det har blitt bedre med tiden.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22863
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har heller ikke intrykk av at forhandlere rundt om sitter med stort lager med dekk. Hvis jeg har bestillt ett sett Angel GT gjennom feks. Graarud Motor og det viser seg at dekkene er veldig gamle så må dem jo bestille nye og det tar jo også tid. jeg slipper nok å betale frakten, men totalprisen blir uansett langt dyrere. Dessuten må jeg vente...

Men kjøper man dekk i siste liten og det haster så har jeg for meg at man på en måte på "ta det dem har".

Det skal også sies at jeg liker å være en del av prosessen når dekk blir omlagt samt hjul montert på sykkelen. Det føles tryggere. Ikke for at jeg er noen proff som har som mål og evaluere arbeidet, men det føles tryggere kontra det å sette seg på sykkelen å dra på langtur rett etter den har vert på et ordinært verksted hvor dem ofte har det travelt. Fort gjort å glemme en skrue og det kan ende ganske tragisk i verste fall.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Salaren »

Bare nevner at motorsykkeldekk.com bruker 10-16 dager før du har dekkene på døra, og selv om du bestiller flere dekk samtidig så blir de gjerne levert med ei ukes mellomromm. Og Murphys lov gjelder jo her også, det er alltid det dekket du trenger mest som kommer sist :-)

Skrevet av egenerfaring ervervet nylig..
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22863
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Salaren skrev:Bare nevner at motorsykkeldekk.com bruker 10-16 dager før du har dekkene på døra, og selv om du bestiller flere dekk samtidig så blir de gjerne levert med ei ukes mellomromm. Og Murphys lov gjelder jo her også, det er alltid det dekket du trenger mest som kommer sist :-)

Skrevet av egenerfaring ervervet nylig..
Nettopp en god grunn til å bestille dekk god tid i forveien. Man vet jo når man må skifte dekk så og bestille disse tidlig bør jo ikke by på problemer. :thumleft

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av L-NA »

Handler dekk hos lokal forhandler av flere grunner. Delvis årsak historier (som eg ikke vet noen ting om stemmer) hvor mange nett butikker kjøper opp dekk lager fra produsentene av en lavere/dårligere sortering. Dette også årsaker i bedre priser. Men først og fremst så vil jeg støtte den forhandler av min MC som er her i distriktet. Jeg har opplevd hvor vanskelig det kan være å få hjelp om du må en hel dags reis for å få tak i det du trenger. Så om det blir en hundrelapp eller to mer, så er det sååååå mange ganger enklere å ringe bort å si hva jeg skal ha, og så kjøre bort å skifte dekk når det passer.....Og nå kom jeg på at jeg skulle ringe å bestille nytt bakdekk til Kona`s Suzuki :-)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22863
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Hae i skrivende stund sendt mail til Speed MC og spurt hva dem tar for ett sett dekk til min sykkel inkludert omlegg. Så får vi se hva prisen blir i følge hva jeg betaler via dekkonline.

Det er nok snakk om mer enn en "hundrelapp eller to" vil jeg tippe. Vertfall hvis man tar med omleggingen i samme slengen....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22863
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Å der fikk jeg svar fra Speed MC:

4415,- for ett sett med dekk til min sykkel. Dem førte ikke Pirelli så jeg fikk pris på Pilot Road 4 i steden. Derimot fikk jeg hele omleggingen for 360,- hvis jeg kjøpte dekkene hos dem. Altså så snakker vi 4.775,- totalt.

Pitlane tar 400,- for jobben og dekkene koster 2994,- på motorsykkeldekk.com. Det blir 3.394,- totalt. Det blir 1.381,- spart. Altså langt mer enn "en hundrelapp eller to"

Nå er jeg også usikker på om andre legger om for samme prisen som Speed MC hvis dekk blir kjøpt samme sted, men omleggingen i seg selv var svinbillig. Andre steder tar glatt en 1000-lapp eller mer og da begynner besparelsen å bli rimelig stor.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Selv setter jeg på kaffen, demonterer gammelt dekk og setter på nytt med stripsmetoden, tar en slurk med kaffe og avbalanserer greiene i utstyr kjøpt på Biltema. Blir ikke svett engang :) Dekk kjøpes på Dekkonline.

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av KawaGreen »

Jeg bestilte metzeler dekk fra motorsykkeldekk.no
Dekkene brukte 8 dager fra Tyskland . Fikk begge samtidig. Fikk dekkene i går og dem har produksjons dato uke 20 2016... meget fornøyd:)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av E-strom »

Først: Jeg har tilgang til verksted med omleggingsmaskin og statisk balanserer :thumleft

Motorsykkeldekk.com skal ha 2330,- for ett sett med nye Bridgestone A40 til min V-Strom:
Bilde

Sendte ut noen eposter til lokale tilbydere og ba om tilbud. Tempe Dekkservice (500m fra kontoret) skulle ha 2668,- for de samme dekkene inklusive omlegging og balansering
Så i morgen skrur jeg av hjulene på Strom'en og kjører til Tempe en tur :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av cannon »

L-NA skrev:Handler dekk hos lokal forhandler av flere grunner. Delvis årsak historier (som eg ikke vet noen ting om stemmer) hvor mange nett butikker kjøper opp dekk lager fra produsentene av en lavere/dårligere sortering. Dette også årsaker i bedre priser. Men først og fremst så vil jeg støtte den forhandler av min MC som er her i distriktet. Jeg har opplevd hvor vanskelig det kan være å få hjelp om du må en hel dags reis for å få tak i det du trenger. Så om det blir en hundrelapp eller to mer, så er det sååååå mange ganger enklere å ringe bort å si hva jeg skal ha, og så kjøre bort å skifte dekk når det passer.....Og nå kom jeg på at jeg skulle ringe å bestille nytt bakdekk til Kona`s Suzuki :-)
Dette innlegget, og flere andre, tyder for meg på at enkelte gjør sine valg basert på annet enn fakta.
Hvorfor skulle en nettbutikk handle inn dårligere varer enn de fysiske? Og hvorfor skulle produsentene levere dårligere varer til enkelte typer butikker?
For meg er det nesten alltid mest riktig å handle på nett, og vi ser at dette er en tydelig trend blant norske forbrukere (jobber i bank og vi følger med på kundenes betalingsvaner). Nettbutikker (og andre butikker) som fremstår med dårlige varer og/eller dårlig kundeservice lever et kort liv og forsvinner.

De fleste nettbutikker opererer med rating fra kunder, noe man stort sett ikke får i fysisk varehandel. Prisene er lavere, man sparer masse tid og bryderi med netthandel vs ringing/fremmøte i fysisk butikk og trøbbel med åpningstider. Varene leveres hjem eller på posten og kan hentes når det passer. Utvalget er langt bedre, både i antall butikker og i vareutvalg pr. butikk. Jeg har handlet snaut 100 ganger på ebay de siste 4 årene, mest MC-relatert. I tillegg har jeg handlet en del fra spesialiserte MC-forretninger i utlandet. Til nå har ingenting skjært seg og jeg er kjempefornøyd. Dette inkluderer også motorsykkeldekk.com.

Felles for de aller fleste netthandler jeg har gjort er at prisen jeg betaler, inkludert moms og frakt, er betydelig lavere enn i norske butikker. I tillegg har jeg også handlet mye som ikke lagerføres i norske butikker.

Betaling på nett gjør jeg stort sett med PayPal. Det er sikkert, enkelt og gratis. PayPal opererer også med en form for rating, i den forstand at betalere og butikker som ikke oppfører seg som avtalt blir ekskludert fra tjenesten.

Utover dette kan jeg sterkt anbefale å gjøre noe av jobben selv hvis man har et snev av håndlag og interesse. Omlegg og balansering med utstyr fra for eksempel BT er enkelt og raskt. Balanseringsutstyret er på samme prinsipp som verksteder bruker og resultatet blir akkurat like bra (og gjerne bedre fordi man kan ha en egeninteresse i å balansere hjulene til perfeksjon, selv om det ikke trengs:-)
Det man trenger er 3 gode dekkspaker, den dingsen som løsner dekket fra felgkanten, felgbeskyttere, avbalanseringsredskap og blyvekter.
Alt blir enklere hvis dekk og felg er litt varme før man starter. Jeg gjør ofte avmontering/montering på vaskerommet, etter at dekk og felg har ligget på varmt golv et par timer. Solvarme gjør samme nytten.

Svar