Beste hjelmen til 2-3 lapper?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
GhostRider
Innlegg: 25
Registrert: 14 jul 2015, 21:24
Motorsykkelen din: Honda XLR250R 1989

Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av GhostRider »

Må ha ny hjelm trur eg, har ein Origins Pirata som kostet 400 kroner, kjøpte den egentlig bare så eg skulle slippe å låne svette og lusete hjelmer på kjøreskulen den gongen eg tok lappen, kjøpte offroadhjelm til altfor mange 1000 og såg for meg at eg skulle kjøre motard i årevis fremover.
Plutselig var offroaderen solgt og så satt eg her med gatesykkel, og då må eg ha matchende hjelm, vindfanget i crosshjelmen er heilt vanvittig når du får llitt fart.

Eg tenker vanlig helhjelm, innebygd solvisir er et krav, gjerne karbon eller annet komposittmateriale som veier lite, helst ikkje meir enn 2-3 lapper, kan godt være et eller annet outlet, har funnet et mulig alternativ hos XL moto

https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-ixs-hx-444-carbon#

Finnes det lignende alternativer til overkommelige priser? Har masse penger å svi av for all del, men ser ikkje poenget i å ha det aller kvasseste racingutstyret til 8-10 tusen til min kjørestil.

Takker for forslag

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av mortenolb »

kvasseste racingutstyret kommer du vel ikke unna med noe særlig til 10k :P Men hvis du tenker kun hjelm så hadde jeg heller lagt litt penger i den. 4-5k. Ellers er kanskje Shark Evoline Pro Carbon innafor? Åpningshjelm hvor du vipper hakepartiet bakpå så du får halvhjelm :P Billigere enn åpningshjelmene fra f.eks Schuberth eller Shoei.

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av F4celess »

Bruker en HJC FG ST, kosta vel oppunder 2500.- i butikk tror jeg. Samme features som den du linka, ikke karbon men føles ikke tung ut.
Er ganske comfy. En viktig ting å huske på når en kjøper hjelm er jo at den skal passe godt, og om hjelmen rett og slett ikke passer hodeformen din så er det greit å kunne dra til en fysisk butikk.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Royal »

Eier en Shoei GT- Air. Fiberglass, innebydge solbriller. Demper vindstøy ganske godt og sitter som støpt.
http://www.revzilla.com/motorcycle/shoei-gt-air-helmet

Men, saken er at den koster 4500,- eller noe slikt. I min mening er veldig grei hjelm.

Marcuzani
Innlegg: 62
Registrert: 18 jul 2015, 09:53
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS 765

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Marcuzani »

Nexx XR2. Sitter godt på hodet, veier ikke alt for mye, ser bra ut og greit isolert mtp. støy. Koster rundt 3 lapper.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av ejs »

Caberg V2X carbon, er en god helhjelm med innebygd solvisir.Eller baugport hjelm, Shuberth C3pro er god. :mc2 :mc2 :mc7
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Svein »

Se på Caberg sine modeller,rimelige og gode hjelmer.Lykke til.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Canutus »

Hva med en AGV K-3
http://www.mc-hjelmer.no/categories/k-3-sv

Jeg endte med Shoei, men prøvde på K-3/5, og de passet også bra til meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Bjerknez »

Nå har ikke jeg fulgt med på tester etc. men akkurat når det gjelder hjelm så mener jeg man bør kjøpe den hjelmen som sitter best på DITT hode. Hjelm er det eneste utstyret som faktisk er påbudt og som beskytter en vesentlig del på kroppen. Man kan leve uten armer og bein, men et slag i hodet så sitter man å sikler i rullestol.

Jeg mener passform er det viktigste og ikke hvordan hjelmen ser ut. (Selv om det så klart ikke gjør noe om den også ser bra ut). At den er sikker er også viktig så klart.

Veldig mange kjøper Schuberth C3 og Shoei NeoTech etc. Så hvis en av disse passer ditt hode så tror jeg ikke du gjør feil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Bjerknez »

Madammen kjøpte seg en slik billighjelm til 1.400,- kroner. Når jeg tar på meg denne så føles det som om jeg har en bøtte på hodet i forhold til min C3 pro. En veldig simpel hjelm. Men det er jo bedre enn ingenting så klart.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av E-strom »

Svein skrev:Se på Caberg sine modeller,rimelige og gode hjelmer.Lykke til.
...og husk at du får Caberg i denne prisklassen med anti-dugg funksjon (Pinlock) :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av haakeik »

Det kommer ann på hvilke krav som er viktige for deg.
Hvis du har krav som:
1. Sikkerhet
2. Støynivå
3. Komfort
i denne rekkefølgen, så skal jeg gi deg et tips

HJC FG-17 til kr. 1378 på motardinn.com https://www.motardinn.com/motorsykkelut ... lsrc=aw.ds :crazy:

Hvorfor:

Sikkerhet: Den banker Shoei GT Air og Schuberth C3 Pro på sikkerhet i Sharp testen (England) og Shoei GT Air i Crash test (Australia)
http://sharp.direct.gov.uk/index.php?q= ... 26,553,506

http://www.crash.org.au/ratings.php

Støynivå: 94,84 desibel. Shoei GT Air har 94 desibel og den regnes som en stille hjelm. Shuberth C3 Pro stiller i en annen klasse. Den har 82 desibel. De fleste andre hjelmer ligger rundt 97-100 desibel.

Komfort:
HJC FG-17 får samme score på komfort som Shoei GT Air på Crash testen. C3 Pro har enda bedre komfort.

Men prisen da, kr 1378 mot hjelmer som koster mellom 4000 og 6000 kroner :O

Og den har Pinlock

Valget er ditt :twothumbs:

For ordens skyld: Selv bruker jeg AGV Skyline, men er i vurderingsfasen for ny hjelm
Sist redigert av haakeik den 17 jun 2016, 16:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Canutus »

Det ser ved første øyekast ut som en veldig rimelig butikk :-)
AGV'en jeg lenket til er f.eks 1500,- her vs 2600, hos feks MC-hjelmer.no som jeg valgte tilfeldig i sted.

Takker for link:-)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av WikingTnT »

Hvis du plusser på moms 375,-og tollbehandling( avhengig av transportør ) gjerne 300+ og gebyr så begynner det å nærme seg faretruende 2600,- men likevel penger å spare. Momsen er trukket fra på prisen du får i handlekurven iom at du setter inn at den skal shippes til Norge.
Hvis man setter Sverige som mottaker så koster den 1732,-

Dette må du betale når du handler på nett

Merverdiavgift: Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale merverdiavgift (moms, MVA) på 25 prosent (15 prosent på mat og alkoholfri drikke). Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri. Slik regner du ut merverdiavgiften.
Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere ut fra type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.
Pris for fortolling: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar et gebyr for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar.
Du må betale avgifter for varen uavhengig av om du kjøper den ny eller brukt.

Slik fortoller du varen
Når en vare blir sendt til Norge, skal den fortolles før du kan ta varen i bruk. Fortolling vil si utregning og betaling av merverdiavgift og eventuell toll eller særavgifter. Det kalles fortolling selv om du ikke skal betale toll på varen.

Transportøren (den som frakter og/eller lagrer varen for deg) vil ofte automatisk fortolle varesendingen for deg. Det betyr at det er transportøren som regner ut avgiftene og innbetaler dette til Tolletaten for deg.

Transportøren krever som regel en fortollingspris for lagring og fortolling.

Les om pris for fortolling
Når betaler du avgiftene?
I noen tilfeller må du betale avgiftene til transportøren før du får utlevert varene. Andre ganger utleverer transportøren varene, og du får en regning i etterkant. Det varierer hvor lang tid transportøren bruker på fortollingen, og du må spørre transportfirmaet du bruker om dette.

Som regel er varen ferdig fortollet når du mottar den. I enkelte tilfeller får du likevel varen før den er fortollet. Står det på pakken at du ikke skal åpne den før den er fortollet, eller er du av andre grunner usikker på om du kan ta varen i bruk, kan du ta kontakt med transportfirmaet du har brukt.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Royal »

WikingTnT skrev:Hvis du plusser på moms 375,-og tollbehandling( avhengig av transportør ) gjerne 300+ og gebyr så begynner det å nærme seg faretruende 2600,- men likevel penger å spare. Momsen er trukket fra på prisen du får i handlekurven iom at du setter inn at den skal shippes til Norge.
Hvis man setter Sverige som mottaker så koster den 1732,-

Dette må du betale når du handler på nett

Merverdiavgift: Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale merverdiavgift (moms, MVA) på 25 prosent (15 prosent på mat og alkoholfri drikke). Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri. Slik regner du ut merverdiavgiften.
Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere ut fra type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.
Pris for fortolling: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar et gebyr for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar.
Du må betale avgifter for varen uavhengig av om du kjøper den ny eller brukt.

Slik fortoller du varen
Når en vare blir sendt til Norge, skal den fortolles før du kan ta varen i bruk. Fortolling vil si utregning og betaling av merverdiavgift og eventuell toll eller særavgifter. Det kalles fortolling selv om du ikke skal betale toll på varen.

Transportøren (den som frakter og/eller lagrer varen for deg) vil ofte automatisk fortolle varesendingen for deg. Det betyr at det er transportøren som regner ut avgiftene og innbetaler dette til Tolletaten for deg.

Transportøren krever som regel en fortollingspris for lagring og fortolling.

Les om pris for fortolling
Når betaler du avgiftene?
I noen tilfeller må du betale avgiftene til transportøren før du får utlevert varene. Andre ganger utleverer transportøren varene, og du får en regning i etterkant. Det varierer hvor lang tid transportøren bruker på fortollingen, og du må spørre transportfirmaet du bruker om dette.

Som regel er varen ferdig fortollet når du mottar den. I enkelte tilfeller får du likevel varen før den er fortollet. Står det på pakken at du ikke skal åpne den før den er fortollet, eller er du av andre grunner usikker på om du kan ta varen i bruk, kan du ta kontakt med transportfirmaet du har brukt.


https://www.tollsjekk.no/importkalkulator er fin til akkurat dette

Svar