Beste hjelmen til 2-3 lapper?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av 929rr »

Hjelm ville jeg ikke bestilt på nett uten og ha prøvd hjelmen først.
For min del er passform og vekt de viktigste kriteriene. Ventilasjon en god nr 2.
Ha pr nå en Marushin 999 som jeg er meget fornøyd med. Den passer hue mitt som hånd i hanske.
Eneste bakdelen med denne er at nåår jeg lukker luftingen, får jeg litt trekk på øyet, med påfølgende tåreproduksjon. Med luftinga på vidt gap treffer lufta ikke øya.
Mitt råd er og prøve mange forskjellige hjelmer, og helst kjøre en liten tur med de også.
Hvilket merke hjelmen er er egentlig uvesentlig,

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av WikingTnT »

Royal skrev:
WikingTnT skrev:Hvis du plusser på moms 375,-og tollbehandling( avhengig av transportør ) gjerne 300+ og gebyr så begynner det å nærme seg faretruende 2600,- men likevel penger å spare. Momsen er trukket fra på prisen du får i handlekurven iom at du setter inn at den skal shippes til Norge.
Hvis man setter Sverige som mottaker så koster den 1732,-

Dette må du betale når du handler på nett

Merverdiavgift: Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale merverdiavgift (moms, MVA) på 25 prosent (15 prosent på mat og alkoholfri drikke). Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri. Slik regner du ut merverdiavgiften.
Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere ut fra type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.
Pris for fortolling: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar et gebyr for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar.
Du må betale avgifter for varen uavhengig av om du kjøper den ny eller brukt.

Slik fortoller du varen
Når en vare blir sendt til Norge, skal den fortolles før du kan ta varen i bruk. Fortolling vil si utregning og betaling av merverdiavgift og eventuell toll eller særavgifter. Det kalles fortolling selv om du ikke skal betale toll på varen.

Transportøren (den som frakter og/eller lagrer varen for deg) vil ofte automatisk fortolle varesendingen for deg. Det betyr at det er transportøren som regner ut avgiftene og innbetaler dette til Tolletaten for deg.

Transportøren krever som regel en fortollingspris for lagring og fortolling.

Les om pris for fortolling
Når betaler du avgiftene?
I noen tilfeller må du betale avgiftene til transportøren før du får utlevert varene. Andre ganger utleverer transportøren varene, og du får en regning i etterkant. Det varierer hvor lang tid transportøren bruker på fortollingen, og du må spørre transportfirmaet du bruker om dette.

Som regel er varen ferdig fortollet når du mottar den. I enkelte tilfeller får du likevel varen før den er fortollet. Står det på pakken at du ikke skal åpne den før den er fortollet, eller er du av andre grunner usikker på om du kan ta varen i bruk, kan du ta kontakt med transportfirmaet du har brukt.


https://www.tollsjekk.no/importkalkulator er fin til akkurat dette
Kan være der jeg har hentet denne :knegg

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av vim »


Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av Royal »

WikingTnT skrev:
Royal skrev:
WikingTnT skrev:Hvis du plusser på moms 375,-og tollbehandling( avhengig av transportør ) gjerne 300+ og gebyr så begynner det å nærme seg faretruende 2600,- men likevel penger å spare. Momsen er trukket fra på prisen du får i handlekurven iom at du setter inn at den skal shippes til Norge.
Hvis man setter Sverige som mottaker så koster den 1732,-

Dette må du betale når du handler på nett

Merverdiavgift: Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale merverdiavgift (moms, MVA) på 25 prosent (15 prosent på mat og alkoholfri drikke). Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri. Slik regner du ut merverdiavgiften.
Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere ut fra type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.
Pris for fortolling: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar et gebyr for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar.
Du må betale avgifter for varen uavhengig av om du kjøper den ny eller brukt.

Slik fortoller du varen
Når en vare blir sendt til Norge, skal den fortolles før du kan ta varen i bruk. Fortolling vil si utregning og betaling av merverdiavgift og eventuell toll eller særavgifter. Det kalles fortolling selv om du ikke skal betale toll på varen.

Transportøren (den som frakter og/eller lagrer varen for deg) vil ofte automatisk fortolle varesendingen for deg. Det betyr at det er transportøren som regner ut avgiftene og innbetaler dette til Tolletaten for deg.

Transportøren krever som regel en fortollingspris for lagring og fortolling.

Les om pris for fortolling
Når betaler du avgiftene?
I noen tilfeller må du betale avgiftene til transportøren før du får utlevert varene. Andre ganger utleverer transportøren varene, og du får en regning i etterkant. Det varierer hvor lang tid transportøren bruker på fortollingen, og du må spørre transportfirmaet du bruker om dette.

Som regel er varen ferdig fortollet når du mottar den. I enkelte tilfeller får du likevel varen før den er fortollet. Står det på pakken at du ikke skal åpne den før den er fortollet, eller er du av andre grunner usikker på om du kan ta varen i bruk, kan du ta kontakt med transportfirmaet du har brukt.


https://www.tollsjekk.no/importkalkulator er fin til akkurat dette
Kan være der jeg har hentet denne :knegg
Der har jeg for å ikke lese hele inlegget. :knegg My bad

GhostRider
Innlegg: 25
Registrert: 14 jul 2015, 21:24
Motorsykkelen din: Honda XLR250R 1989

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av GhostRider »

Har kikket litt på disse to:

https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-shoei-gt-air-mattsvart#

https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-ixs-hx-444-carbon#


Veit at den Shoei hjelmen er ganske dyr, men fuck it.
Er det nåken som har prøvd ein av eller begge disse hjelmene? Synspunker?
Synes IXS hjelmen ser veldig grei ut og den har funksjonene eg ser etter, ville DU brukt 2k ekstra på Shoei hjelmen?

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av vim »

GhostRider skrev:Har kikket litt på disse to:

https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-shoei-gt-air-mattsvart#

https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-ixs-hx-444-carbon#


Veit at den Shoei hjelmen er ganske dyr, men fuck it.
Er det nåken som har prøvd ein av eller begge disse hjelmene? Synspunker?
Synes IXS hjelmen ser veldig grei ut og den har funksjonene eg ser etter, ville DU brukt 2k ekstra på Shoei hjelmen?

Jeg vet ikke så mye om andre merker, men jeg har en GT-Air og en Neotec og er kjempefornøyd med begge. Prøvde HJC, Caberg og Schubert før jeg kjøpte. Passform er jo veldig individuelt da, men tror Shoei er ganske allround (?) og i hvert fall topp kvalitet den dagen du måtte trenge sikkerheten...

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av WikingTnT »

GhostRider skrev:Har kikket litt på disse to:

https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-shoei-gt-air-mattsvart#

https://www.xlmoto.no/mc-hjelm-ixs-hx-444-carbon#


Veit at den Shoei hjelmen er ganske dyr, men fuck it.
Er det nåken som har prøvd ein av eller begge disse hjelmene? Synspunker?
Synes IXS hjelmen ser veldig grei ut og den har funksjonene eg ser etter, ville DU brukt 2k ekstra på Shoei hjelmen?
Begynner du klatre opp i denne prisklassen så vil jeg på det varmeste anbefale X-lite 802 rr Ultra Carbon , 1100 gram , gode luftemuligheter , godt utsyn og ser bra ut.

X-802RR ULTRA KARBON er Nolangroup's top-of-the-range racing hjelm - kulminasjonen av mange års erfaring i MotoGP og SBK konkurranser.

Hver komponent (shell, visir, Racing opplevelse komfort, ventilasjonssystem) er et resultat av nyskapende utvikling, sikte på å gi et produkt med konstant kvalitet og perfekt ytelse.

Med en ultralett karbonfiber skall (tilgjengelig i tre ulike størrelser) passer denne modellen en eksklusiv design med en utrolig lav vekt (- 80/100 g enn X-802RR).

Den nye utskiftbare og vaskbare indre polstring (karbon passer) er laget av aktivert karbon fibre. Aktivt karbon er temperatur regulering (oppfordrer svette fordampning samtidig opprettholde en konstant temperatur), antistatiske (det hjelper til å kontrollere statisk elektrisitet), bakteriostatisk (det respekterer huden og beskytter det fra forurensning) og 100% naturlig.

X-802RR er utstyrt med DD-ring retention-system.

X-802RR karbon er racing karbon hjelmen til Nolangroup. Denne designen representerer kulminasjonen av mange års erfaring i de øverste nivåene av motorsykkel racing konkurranser. Hver komponent (shell, visir, fôr og ventilasjon system) er et produkt av nyskapende utvikling, sikte på å gi et produkt med konstant kvalitet og perfekt ytelse.

Hver del var nøye utformet med tanke på topp ytelse og utviklet langs en eksperimentell og test ordningen i MotoGP og SBK. Allerede i begynnelsen av 2008 motorsykkel racing sesongen, Casey Stoner, Jorge Lorenzo, Carlos Chec, Marco Melandri og andre ryttere sponset av Nolangroup, testet og eksperimenterte mange nyskapende tekniske løsninger på denne hjelmen som er nå tilgjengelig for de mest alvorlige og krevende rytterne.

https://www.louis.eu/artikel/x-lite-x-8 ... =128419704
X-802RR-UCARBON-PURO-2.jpg
x-802rr_ucarbon_puro_rear.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

GhostRider
Innlegg: 25
Registrert: 14 jul 2015, 21:24
Motorsykkelen din: Honda XLR250R 1989

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av GhostRider »

Endte opp med Shoei Air GT. Dyr, men sikkert bra.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Beste hjelmen til 2-3 lapper?

Legg inn av supersic »

GhostRider skrev:Endte opp med Shoei Air GT. Dyr, men sikkert bra.
Har samme, digger hjelmen, ikke den mest stille men sinnsykt komfortabel, utseendemessig er det ingen over.

Svar