Ikke fornøyd med Shoei GT-air

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Cutless »

Jeg trenger tips og råd rundt hjelm.

Jeg har i grunn vært veldig fornøyd med GT-air hjelmen min som jeg har hatt i et par år nå. Veldig god passform. Luftig og fin. Men jeg har en veldig irriterende turbulens ved høyre øre. Jeg har kjørt rundt 7-8 ulike sykler, og turbulensen forblir. Det eneste som hjelper er å legge en hånd i nakke området og/eller der turbulensen er.

Jeg har også innstallert en slik en: http://www.webbikeworld.com/r2/windjamm ... locker.htm

Den senket vindstøyet noe, men hjalp ikke på turbulensen. Hjelmen tar vindstøy veldig bra, det er kun den lavfrekvente turbulensen som jeg ikke klarer å bli kvitt.

Jeg er kommet til det punktet hvor jeg ser etter ny hjelm, men hvis noen har tips til hva jeg kan prøve for å "fikse" GT-air'n så kom med det.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av WikingTnT »

Nei , har ikke løsning på problemet men hvis du tenker på ny hjelm så kan jeg anbefale X-lite 802RR Ultra Carbon på 1100 gram og veldig godt utsyn , enkle og gode lufte-muligheter både inn og ut.
Faktisk stor forskjell ift min Arai på 1350 gram mht nakke og generell komfort på tur.

https://www.louis.eu/artikel/x-lite-x-8 ... =127556281

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Anaxim »

Gummilist på visiret der det suser?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke erfaring med andre hjelmer enn min egen, men har du prøvd SChuberth C3 Pro. Så vidt meg bekjent skal denne være bra med tanke på lydstøy.... ?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Cutless »

Ingen susing. Det er mer enn lavfrekvent resonans på konsentrert rundt høyre øre. Jeg kjøpte meg små blylodd i dag for å se om jeg kan få flyttet på ressonansen (hvis det er ressonans som lager lyden)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:Har ikke erfaring med andre hjelmer enn min egen, men har du prøvd SChuberth C3 Pro. Så vidt meg bekjent skal denne være bra med tanke på lydstøy.... ?
Vet ikke, men jeg har insane turbulensstøy i min C3 Pro. Løser seg når jeg legger hånda ved nakken sånn som han nevner med GT-Air.

Sånn utenom det så har jeg susing i tillegg, men det forsvinner i stor grad med øreproppene :P

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av vim »

Man sier at GT-Air og Neotec skal være stille. Jeg synes egentlig alle hjelmer bråker (eller slipper inn støy da, for å være nøyaktig). Også disse to. Turbulens har jeg ikke merket, bortsett fra når jeg huker meg ned bak vindskjermen - da blir det mindre sus og sjukt mye mer turbulens til gjengjeld..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av AJ »

Gode ørepropper og buff som fungerer bruker å hjelpe.

Min løsning er Pinlock earplugs og en buff i skinn formet som trekant tørklé med borrelåsing.
Komboen funker helt topp og jeg slipper den turbulensen/ulyden som også jeg fikk redusert/stoppet med å holde venstrehånda enten bak i nakkeregionen eller halsregionen, slik det er beskrevet i et par av innleggene
Men slik går det jo ikke an å kjøre...

Ellers har i hvert fall jeg funnet ut at det er en utopi og tro at man finner en såpass støydempende hjelm som gjør øreplugger unødvendig.
For å unngå annen plagsom lyd enn vindstøyen, som er uunngåelig, tror jeg hemmeligheten ligger i nettopp skjermingen i hjelmens underkant. I mitt tilfelle en buff som funker, rundt halsen.
Ulyd fra hjelmsidene skapt av uheldig konstruerte hjelmdetaljer er det derimot vanskelig å få gjort noe med...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Bjerknez »

Må bare ærlig innrømme hvor forundret jeg blir når folk tar opp problemer som vindstøy/øreplugger etc. Jeg kan ikke si jeg plages av støyen i min hjelm over hodet og jeg har aldri brukt ørepropper. Bortsett fra at jeg har testet ett par ganger.

Er det bare jeg som ikke reagerer på støyen, eller har jeg en usedvanlig stille hjelm?

Hadde vert artig å prøvd hjelmen din Cutless for å høre støyen i denne kontra min. Vi er vel så vidt jeg vet like tjukke i hue begge to så den skulle vel passe også... :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Cutless »

Takk for mange gode innspill.

Jeg har som sagt windjammer, og jeg kjører buffen inn under den slik at det tetter godt. Men er en ganske tynn buff.

Jeg har en 500 pack med engangspropper + formstøpte med filter som jeg bruker. Det er når jeg bruker de med filter at jeg hører lyden mest naturlig nok.

Vi har jo alle forskjellige toleranser, men selv har jeg øresus og gjør alt jeg kan for at det ikke skal bli værre og/eller miste hørsel. Hørseltap akkumulerer seg, og det er ingen ting man får gjort når den er skadet. Det å kjøre motorsykkel på motorvei uansett hvor bra hjelm man har vil utsette hørselen for skadelige lydnivåer etter bare noen minutter. Hvis noen bevisst velger å ikke bruke propper så er det greit nok, men jeg synes det burde vært mer fokus på hørsel når man tar lappen. Slik at nye motorsykkelførere ihvertfall får vite om faren, og ta et bevisst valg. Ikke finne ut 5 år senere når de har fått øresus og redusert hørsel at de faktisk burde brukt ørepropper når de kjørte motorsykkel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av FredrikE24 »

Selv har jeg Schubert C3 Pro.. Innimellom synes jeg det nesten kan bli for stille :P Jeg tror dog at C3 Pro er kilen på hodeformen, enten funker det, eller så funker det ikke. Jeg forstår heller ikke greia med bruk av øreplugger, det har jeg aldri hatt behov for noen gang. Kanskje er det jeg som hører dårlig, eller ikke bryr meg om den "lille"(alt er relativt) vindstøyen som er.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Cutless »

Experiment #1 er klar til gjennomføring:

Lerett-tape og gardinvekter (bly) montert der resonannsen er værst
Bilde
Bilde

Jeg la også merke til at jeg har litt mer plass rundt toppen an kinnbeinene enn det jeg liker. Hvis dette ikke påvirker lyden, så tenker jeg å bestille litt tykkere interiør fra Shoei.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av mortenolb »

Lurer på hva som har skjedd med min C3 Pro, den er jo veldig støyende uten propper. Kan være GoPro-festet, i kombinasjon med vindskjermen :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av AJ »

Å kjøre uten støybeskyttelse i form av øreplugger blir aldri aktuelt.
Kjørte uten en stund i starten etter at jeg gjenopptok MC-kjøringen i 2006 og ble rimelig fort vant med vindsusen, men merket at hørselen ikke hadde godt av det. Ikke helt ulik opplevelsen etter metalkonserter uten bruk av ørepropper. Tar noe tid før hørselen er tilbake på normalt nivå etter timesvis med MC-kjøring uten propper.

Vindsusstøyen har jeg aldri opplevd som plagsomt høy, men den er uansett snikende farlig pga. frekvensnivået som ikke akkurat er lydmessig helsekost for ørene...
Derfor alltid ørepropper og helst de beste som er å oppdrive. Og så langt har jeg ikke funnet noen som er bedre enn de fra Pinlock.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ikke fornøyd med Shoei GT-air

Legg inn av Cutless »

Suksess

Den lavfrekvente resonansen ble borte!

For første gang ble vindsusen balansert mellom høyre og venstre øre :D :D :D

Jeg vet ikke om det er pga vekten av loddene eller at luftstrømmen blir brutt opp av loddenes fysiske form. Men det funker ihvertfall.

For å unngå placebo effekt, rev jeg av loddene halveis i testturen. På vei hjem så kom den lavfrekvente lyden tilbake. Nå er loddene festet på nytt, og forsøkte å gjøre det litt penere.

Jeg har ikke avskrevet nytt for som er litt tykkere, det vil sikkert redusere det generelle støynivået. Men så lenge støynivået er balansert/likt på begge sider fungerer de formstøpte ørepluggene som en drøm.

Svar