Øreplugger - støydemping

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Øreplugger - støydemping

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Jeg startet å kjøre uten plugger, men etter en stund merket jeg begynnende øresus og at jeg ble mer og mer følsom for vindstøyen. Noe måtte gjøres. :-k
Bruker engangspropper av skumgummi, men sliter med å få dem til å sitte ordentlig. Når de er på plass skikkelig er det herlig å kjøre igjen, selv på motorvei. Men etter en stund glir de litt ut, de gir fortsatt demping, men ikke så bra. Da er det å stoppe sette dem inn på nytt.
Et søk her på forumet ga 218 treff, og mange bra tips.

Støydempende øreplugger høres ( :lol ) perfekt ut, men de ser ut for å gå lengre ut fra øret, og med trang hjelm så kan det være dumt. Og de må jo også sitte inn i øregangen. Noen som har erfaring med disse?

Formstøpte plugger, koster nesten de samme som støydempende plugger, men sitter vel perfekt? Noe som har erfaringer med disse?

Andre tiltak ser jeg finnes for å støydempe selve hjelmen, med mansjetter ol. Noen som har erfaringer her?

Naken visa vindskjerm; Prøvde en MT09 tracer som hadde påsatt en litt mindre vindskjerm enn original, det ga betydelig mer støy en på min nakne Hornet. Selv i hastigheter på 40-50 ble det mye vindstøy og turbulens. Så funksjon på vindskjermen blir et viktig kriterie når jeg skal bytte sykkel. (skal prøve traceren med original og eventuelt større skjerm)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AJ »

Tommy Andersen pi skrev: Støydempende øreplugger høres ( :lol ) perfekt ut, men de ser ut for å gå lengre ut fra øret, og med trang hjelm så kan det være dumt. Og de må jo også sitte inn i øregangen. Noen som har erfaring med disse?
Jeg har prøvd mange forskjellige typer. Blant annet formstøpte EARfoon. Behagelige i bruk en lang periode, men det harde plastmaterialet de var laget av ga etter hvert plager i øregangene. Ikke uvanlig at dette skjer siden øregangene endrer seg litt etter litt over tid.
Derfor gikk jeg bort fra disse og fikk en gratis Pinlock prøve for et par å siden. Og siden har jeg brukt disse. Veldig behagelige i bruk og demper godt , spesielt hvis du lager en vannkappe mellom propp og øregang. Spytt egner seg ypperlig, men det kan vel hende det er greit å ikke ha altfor mange tilskuere når du slikker på pluggene for så å stikke dem inn i ørene... :-k .
Spytt på fingeren eller vann fra en vannflaske kan sikkert gjøre samme nytten.

Uansett, med slik vannkappe dempes støyen veldig bra og pluggene sitter som støpt.
Ikke stikker de langt ut heller. Bare pass på at de ikke dyttes på plass for langt inn, ellers får du problemer med å få de ut igjen med fliken/håndtaket, som kunne vært litt lenger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Brukte formstøpte ørepropper (støpt etter mine ører) i forbindelse med konserter og det funker veldig bra. Du velger hva slags filter du vil putte inn i dem og da hvilket frekvenser du vil dempe.

Til sykkel bruker jeg billige skumgummi ørepropper fra apoteket fordi de som du sier ikke kræsjer med hjelmer. Angående at de glir ut, for meg funker det veldig bra å tre buffen (som alltid er på) også over ørene, det hjelper med å holde de på plass under hele turen :)
Braaaaaap

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av jongsanim »

Kjøpte gjørdetselv kit fra http://diyearplugsonline.com som fungerer veldig fint så langt, ca en mnd.

2 materialer blandes sammen, dyttes inn i øret som beskrevet, så venter du i 10-15 minutter så de herdes. Resultatet er fleksible øreplugger tilpasset ditt øre. De instruerer deg til å porsjonere materialene i tre porsjoner så du kan feile på en plugg uten at det gjør noe.

Demper veldig godt, mens jeg fremdeles kan høre musikk om jeg har headsettet på fullt ;)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Toven

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Toven »

Kjører med formstøpte propper fra Hantek, med det full demping filteret.
Har vel hatt de i tre år nå, og er helt nydelig å kjøre med :) Slippe å rulle sammen proppen for så å trøkke den inn i øret.
Koster litt, men er så verdt det imo :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Dansekris »

Jeg har formstøpte propper fra hørselslabben. Prima plugger som jeg har brukt til musikk/konsert i mange år. Veldig deilig å kjøre med de også, men de må "skrus" inn i øret og stikker dermed litt ut. Det er ofte veldig ubehagelig å dra av seg hjelmen med de på. Bruker ellers sånne gule engangspropper, og syns det funker bra.

Har lest mye bra om de Pinlock-proppene, så skal bestille et par sånne når neste lønning kommer.

Toven

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Toven »

Dansekris skrev:Jeg har formstøpte propper fra hørselslabben. Prima plugger som jeg har brukt til musikk/konsert i mange år. Veldig deilig å kjøre med de også, men de må "skrus" inn i øret og stikker dermed litt ut. Det er ofte veldig ubehagelig å dra av seg hjelmen med de på. Bruker ellers sånne gule engangspropper, og syns det funker bra.

Har lest mye bra om de Pinlock-proppene, så skal bestille et par sånne når neste lønning kommer.
Formstøpte som stikker langt ut? Mine ligger helt flush... :P
De har vel forskjellig fra Hantek

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Dansekris »

De stikker hvertfall så langt ut at det gjør jæla vondt å ta av seg hjelmen!

Toven

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Toven »

Hm det var ikke bra... Rart at de lager dem sånn :-k

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av The Cowboy »

Har for det meste brukt ørepropper tilkoblet mobilen, og dermed musikk..
Er da noen som heter a-JAYS one.. Helt greie, demper godt støyen og formidler musikken bra..

Eneste er at jeg nå må få meg nye, da den ene proppen (man kan bytte gummien ut, for å passe ditt øre bedre), fikk en rift, og mistet all evne til å dempe, holde og være behagelig!

Og de siste ukene har jeg brukt vanlige gule propper fra biltema, da jeg ikke har mobil heller, siden den fant ut den skulle ta natten!!
Syns de funker ok, men den på venstre side får jeg ikke til å sitte skikkelig, så den demper ikke like bra som den andre.. Irriterer litt, men man overlever.. hehe!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Nomade »

Disse her holder i lange baner for meg ihvertfall http://www.clasohlson.com/no/%C3%98repropper/40-8031

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av FredrikE24 »

Har fått tak i de pluggene som er litt spisse. De er enkle å rulle til å bli tynne på spissene og de ekspanderer veldig sakte. Ruller dem, kjenner at de går langt inn i øregangen. Så ekspanderer og tetter de maksimalt innen 1 minutt. Dette går så fort at det ikke er noe hæssel lenger å bruke. Skal man ha de ut så må man ta det pent da det føles ut som et vacum baki der.

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Hal73 »

Kan stemme i at Pinlock funker bra og er behagelige. Har gått på mye konserter gjennom livet, spesielt da jeg jobbet 6 år i plateselskap og derfor prøvd ulike løsninger, dog ikke formstøpte.
Pinlock er hittils den beste pluggen jeg har brukt, med tanke på komboen "bygger minimalt ut av øret" og funker bra. Tommelen opp fra meg

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av WikingTnT »

Kjøpte disse - veldig fornøyd,lett å få ut samt at de ikke er i veien for hjelm av/på.

http://www.polo-motorrad.com/en/motosafe-horschutz.html

Kommer i en praktisk beholder samt to nivå på støyfilter.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AJ »

WikingTnT skrev:Kjøpte disse - veldig fornøyd,lett å få ut samt at de ikke er i veien for hjelm av/på.

http://www.polo-motorrad.com/en/motosafe-horschutz.html

Kommer i en praktisk beholder samt to nivå på støyfilter.
Jeg har et sett av disse også, men har ikke brukt dem etter at jeg skaffet med Pinlock proppene.
Er litt mer styr med Alpine pluggene og hjelperen/plastdetaljen man nødvendigvis må bruke for å få dyttet de på plass i ørene...
Alpine pluggene demper imidlertid svært godt. Det skal de ha :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar