Hansker lovpålagt i Frankrike

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av Baffin »

Det blir påbudt å kjøre med hansker i Frankrike.

Fra og med november i år trer det en lov i kraft som sier at det er
ulovlig for motorsyklister å kjøre uten hansker i Frankrike.

Nyheten finner du hos Bike

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av cevillan »

Ganske fornuftig, synes jeg. Lurer på hvilke motargumenter interesseorganisasjonene har... Forøvrig virker alle artiklene i Bike Google Translate-oversatt.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av Geiroe »

cevillan skrev:Ganske fornuftig, synes jeg. Lurer på hvilke motargumenter interesseorganisasjonene har... Forøvrig virker alle artiklene i Bike Google Translate-oversatt.
Vel, jeg synes ihvertfall det er godt å kjøre uten hansker, og å slippe inn litt vind under jakka når det er så varmt som nede i syd Europa om sommeren.
Kanskje det er så mange som dropper hansker at de vil ha påbud om bruk :-k
Det er jo til tider ganske ubehagelig å ha på seg alt sikkerhetsutstyret i varmen her hjemme også, men man tar det jo på seg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av AJ »

Ingen krav utover at det skal være hansker... :-k ?

Det er jo strengt tatt ganske stor forskjell på kjørehansker. Skinn og tekstil... med og uten ekstra polstringer/forsterkninger...

Kjørte selv med disse på siste Europa-turen nå i september:

Bilde.

Ikke mye beskyttelse i disse performerte hanskene som var svært behagelig å bruke på de varme dagene vi hadde der nede.
Men lite ekstra beskyttelse utover skinnmaterialet de er laget av...
Så hvordan de ville vært til hjelp ved en velt og sklitur bortover asfalten kan man antakelig levende se for seg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av kvase »

Fraske hansker ja ja SPALT SKINN med knokebeskyttere :lol har faktisk brukt slike selv på en krise tur
Bilde
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av pingvin »

Leste om en som måtte amputere hendene etter å ha veltet på MC og sklidd bortover asfalten, alt kjøttet var skrapt bort så var ikke noe igjen å redde...

Var veldig ATGATT (All The Gear All The Time) før. Har moderert meg litt men 2 ting jeg alltid tar på meg er hjelm og hansker. Hjelm er opplagt men har hatt en del turer i asfalten og får ALLTID hendene i bakken. Kjipt med svære sår hvor som helst men vil gjerne beholde henda nogenlunde intakt.

Selv når vasket sykkelen og bare skal rundt kvartalet for å tørke den, har jeg begynt å hive på hjelm/hansker. Har 10-15 par hansker og plenty hjelmer inne 10 meter og tar null tid å ta på så ingen unnskyldning egentlig.

Mener nå jeg da ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Danreit
Innlegg: 26
Registrert: 10 sep 2016, 21:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av Danreit »

AJ skrev:Ingen krav utover at det skal være hansker... :-k ?
Jo, antagelig.
I følge legifrance.gouv.fr, google-oversatt:

"Bestemmelsene i artikkel 1 skal tre i kraft to måneder etter offentliggjøringen av ordren bestemme egenskapene til hanskene, i tråd med forskrift om personlig verneutstyr."

Det kan virke som kravet kun gjelder at hansken skal være CE-merket, men dette har kanskje noe med at hansken må være CE-merket som "sykkelhanske", og ikke en plasthanske, som får CE-godkjenning som ett annet produkt. Så langt jeg fant er franske medier litt upresise her dog.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av Kjellrf »

Er nok hansker jeg har hatt mest nytte av, ved velt. Har aldri slått hodet i bakken, men hendene kommer automatisk fram når ting skjer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av MGR1 »

En selvfølge at man skal bruke hansker på MC, men detaljstyring av folks liv er jeg sterkt imot. Blir bare mer og mer av det dessverre.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av cevillan »

Nja, det føles litt irriterende å dekke andres dumhet med mine skattepenger over helsebusjettet. Når det foreligger god statistikk på noe som er et problem, samt en svært enkel løsning for å redusere problemet, virker det fornuftig med et påbud.

Det å påby noe fordi man tror og føler noe kanskje muligens har en effekt, som refleksvestpåbud, er jeg imidlertid sterkt imot (uten å sparke igang refleksvestdebattten i denne tråden).

Alternativet til påbud er å øke egenandelen på sykehusregningen/forsikringen proposjonalt med risikoen man er villig til å ta. Kjører man uten hansker får man selv betale plastikkirurgien som kreves for å flytte hud fra skinkene til hendene. Dette er merkelig nok et litt tabubelagt tema når det gjelder helsetjenester i Norge.

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Hansker lovpålagt i Frankrike

Legg inn av adivass »

MGR1 skrev:En selvfølge at man skal bruke hansker på MC, men detaljstyring av folks liv er jeg sterkt imot. Blir bare mer og mer av det dessverre.
Ofte må man bare redde idiotene fra seg selv. Noen kaller det detaljstyring, jeg kaller det påtvunget fornuft.

Kjørte mye uten hansker når jeg rusla rundt på moped, og den gikk jo i fartsgrensa og vel så det. Etter å ha vært på veiene i mange år og km nå så vet jeg litt mer om tingenes tilstand, også om tohjulinger (til tross for at jeg ikke har hatt lappen i mer enn rett over et år), og jeg hadde aldri vurdert å kjøre uten hansker. Da kjører jeg som regel innenfor fartsgrensa (ish :roll ) nå også, så forskjellen fra når jeg farta rundt i shorts, t-skjorte, uten hansker, attpåtil barføtt noen ganger på moped, er ikke annet enn at jeg nå vet bedre. Noen lærer ikke og det må påbud til for å redde de fra seg selv..

Kan se bort til statene. Ikke bare er det skummelt enkelt (og billig) å få lappen på sykkel, det er alt for mange ulykker og dødsfall der borte der skikkelig kjøreutstyr hadde hjulpet på, men squidding er alt for utbredt. Det er tidvis kjipt å ha på seg utstyr i varmen, men sikkerheten kommer først. Vi tar alle en enorm risiko ved å kjøre sykkel i utgangspunktet, trenger ikke å gjøre det verre enn det trenger å være.
Jeg hadde uten tvil støttet dette pålegget selv i Norge.

Svar