Solskjerming på hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Solskjerming på hjelm

Legg inn av Mysil »

Hei,

Eg er på jakt etter ny hjelm til neste sesong, og har iløpet av høsten innsett at det vil være behov for solskjerming på/i hjelmen.

Eg ser rundtom på nettet at det er 3 mulige løsninger:
1. Solbriller
2. Innebygd solvisir, for eksempel hjelmer fra Shoei, Caberg m.fl.
3. Eksternt solvisir, for eksempel hjelmer fra Arai

Har for øyeblikket Arai, og er fornøyd med den, men har ikkje prøvd andre hjelmer.
Spørsmålet mitt er rett og slett om folket har noen erfaringer med de ulike løsningene som er på markedet, og hva som er fordelene/ulempene med de ulike løsningene.

Det ligger nok an til at eg handler ny Arai før neste sesong, men er åpen for innspill.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av AJ »

Hjelmer med innebygd solvisir var ens tor nyhet da det kom for noen år siden.
Men er det så effektivt som produsentene gjerne vil ha det til?
Nei, er min erfaring. I hvert fall på de solvisir hjelmene jeg har hatt - spanske NZI, italienske Premier og tyske Held.
På disse mener jeg det mørke solvisiret er av merkbart dårlige kvalitet enn hovedvisiret, som forringer sikten såpass ved bruk at jeg heller foretrekker gode solbriller når behovet for solskjerming er til stede. Og det viser seg i mitt tilfelle å være ganske sjeldent.

Mao. så har jeg personlig altså veldig lite behov for solskjerm i hjelmen.
Likevel er det greit, og ikke minst praktisk å ha de få gangene det er behov for det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av Jompa »

Jeg har hatt mørkt visir, altså ikke ekstra solvisir.
Erfaringen med mørkt er at det er flere ulemper enn fordeler.
Tunneller og kjøring i mørke, lav sol gir null sikt.
Bruker blankt visir og solbriller når det er behov, og det fungerer utmerket.
En fordel med solbrillene er at når du kjører med åpent visir er øynene fremdeles beskyttet mot direkte treff av insekter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
sfRoyal
Innlegg: 36
Registrert: 11 okt 2016, 09:10
Motorsykkelen din: Honda VFR800Fi

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av sfRoyal »

Jeg har samme erfaring som AJ viser til, jeg har en Shoei GT Air, og synes solvisiret er praktisk når det er vanskelige og skiftende lysforhold, for eksempel ved lav sol og mye tunellkjøring. Men solvisiret er klart dårligere enn et godt par solbriller. Ulempen er da selvsagt når du kjører inn i en mørk tunell uten mulighet for å ta av solbrillene.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av vim »

Bruker Shoei GT Air med sotet glass og er veldig happy med det - inntil nå, når høsten består av flere grå enn blå timer.
Kjøpte et godt Shoeivisir og det var cirka 1100 ganger bedre enn det rimelige kinavisiret jeg først prøvde.
Har ikke problemer i tunnel og i motsol bruker jeg på det verste også det innebygde solvisiret. Det innebygde er i seg selv ikke nok, synes jeg, og solbriller blir både styrete og ubehagelig.

Toven

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av Toven »

Hjelm med innebygd visir er så utrolig kjekt imo på tur! Spesielt bortover vestlandet med mange mørke tunneler og de sjeldene dagene med sol :P Prøvde en tur over til Hardanger med solbriller i gamle hjelmen og da måtte jeg stoppe inne i en tunnel over Haukeli for å ta av solbrillene - jeg så absolutt ingenting. Så når jeg kom ut var det å kjøre med ett øye åpent pga sterk sol og snø.. :P

I noen hjelmer kan man bytte ut det innvendige solvisiret også, til mørkere/iridium whatever. Tror jeg skal kjøpe et siden det originale i min AGV ikke er så veldig sota.

På dagsturer og kjøring her hjemme kjører jeg med iridium blue visir da.. 8)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av Dansekris »

Jeg har en Shoei GT Air.

Halve sesongen kjørte jeg med klart visir og den innebygde solskjermen. Den er helt grei, men har en tendens til å dugge. Det er trasig når man har pinlock ellers. Den innebygde solskjermen går ikke langt nok ned på mitt fjes heller, men det gjelder nok ikke alle.

Deretter kjøpte jeg et billig sota kinavisir som først ikke fungerte noe særlig, men etterhvert gikk det seg til. Skal neste sesong investere i et originalt sota Shoei-visir.

Min anbefaling er å ha to sett med visir. Fra juni og ut august fungerer det sota visiret prima med mindre man skal kjøre på natterstid. Tidlig i sesongen og ut mot høsten ville jeg brukt det klare visiret og den innebygde solskjermen.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av kvase »

Salg på hjelmer av div slag på xl
https://www.xlmoto.no/origine?utm_sourc ... =2&p=52899
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av E-strom »

Mysil skrev:...Eg ser rundtom på nettet at det er 3 mulige løsninger:
1. Solbriller
2. Innebygd solvisir, for eksempel hjelmer fra Shoei, Caberg m.fl.
3. Eksternt solvisir, for eksempel hjelmer fra Arai

...er åpen for innspill.
Selv kjører jeg med integrert solskjerm (Schubert C3), og er godt fornøyd med det men det er ikke godt nok når oktobersola ligger lavt over horisonten halve dagen...

Det finnes en fjerde variant også - nemlig å legge en stripe sort isolasjonstape øverst på skjermen. Denne legger du så langt ned at du ved å vippe hodet litt ned får samme virkningen som en solskjerm i en bil. Selv bruker jeg tre lengder tape som delvis overlapper, og jeg lager en brett på venstre ende slik at jeg får tak og kan rive den av med hansker på om behovet skulle være der.

I tillegg hender det at jeg legger to/tre striper tape nederst også - da får jeg samme effekt som om jeg hadde hatt en cross-skjerm hvis du kjører med visiret åpent.

Det ser litt "hillbilly" ut, men det funker :crazy:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av gorbys »

Har shoei GT air med innebygd solvisir. Kjem aldri til å kjøpe hjelm uten det, til det er tunnellene for mange og lysforholdene alt for skiftende her eg bur. Du kan oppleve at det dugger men det gjer solbriller og, forskjellen er at med innebygd solvisir slepp du å stoppe for å fjerne dei. Og einaste gangen eg har opplevd dugg har vert tidlig tidlig vår og sein høst.
Kan ærlig sei eg ikkje finn nokon bakdeler med den løysinga

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av kvase »

https://shop.touratech.no/helmet-tourat ... 15904.html
Noe ala scuber ?? fins i flere farger også uten front åpning
- Made in EU (Germany) - Helmet shell made of special glass fibre laminate (developed by Schuberth
[video]https://www.youtube.com/watch?v=TfjADxYlzUs[/video]
tilbud her
http://touratech.se/wp-content/uploads/ ... enturo.pdf
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av Mysil »

Her var det mange gode svar og tips.
Takker for det så langt.

Noe av årsaken til at eg vil unngå kjøring med solbriller er som flere har nevnt over, at man gjerne må stoppe i tunneller for å ta av brillene for at man i det heile tatt skal kunne se noe. Og da naturligvis at man blir blenda når man kommer ut igjen...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av AJ »

Mysil skrev:Her var det mange gode svar og tips.
Takker for det så langt.

Noe av årsaken til at eg vil unngå kjøring med solbriller er som flere har nevnt over, at man gjerne må stoppe i tunneller for å ta av brillene for at man i det heile tatt skal kunne se noe. Og da naturligvis at man blir blenda når man kommer ut igjen...
Har kjørt med solbriller og skjøvet brillene ned på nesa uten at at dette har forstyrret kjøring og sikt, foretter å skyve de på plass igjen.
Fungert helt fint ved vestlandsk tunnelkjøring.

Men etter at jeg begynte å bruke vanlige briller under kjøring (alderen krever sitt... :-)å ;) ) er ikke solbriller like godt egnet lenger. Derfor hjelm med innebygd solskjerming - selv om jeg altså mener at denne ikke er like god som solbriller. Men bedre enn ingenting i visse tilfeller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av jongsanim »

Har du prøvd gult visir? Kjørte med det en stund, men innså at hjelmen var litt for trang :/ men, gult visir var veldig digg, skal både dempe sol og fremheve kontraster i mørket

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Solskjerming på hjelm

Legg inn av WikingTnT »

AJ skrev:
Mysil skrev:Her var det mange gode svar og tips.
Takker for det så langt.

Noe av årsaken til at eg vil unngå kjøring med solbriller er som flere har nevnt over, at man gjerne må stoppe i tunneller for å ta av brillene for at man i det heile tatt skal kunne se noe. Og da naturligvis at man blir blenda når man kommer ut igjen...
Har kjørt med solbriller og skjøvet brillene ned på nesa uten at at dette har forstyrret kjøring og sikt, foretter å skyve de på plass igjen.
Fungert helt fint ved vestlandsk tunnelkjøring.

Men etter at jeg begynte å bruke vanlige briller under kjøring (alderen krever sitt... :-)å ;) ) er ikke solbriller like godt egnet lenger. Derfor hjelm med innebygd solskjerming - selv om jeg altså mener at denne ikke er like god som solbriller. Men bedre enn ingenting i visse tilfeller.
Har kjøpt solbriller med styrke - anbefales :twothumbs:

Svar