Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Skogstrollet »

De med å være dame i MC-verden byr på noen utfordringer... og for meg er den å finne kjøreklær med god passform en av de større. Det finnes utstyr for oss også, selv om vi har langt mindre å velge mellom, men det største problemer er at de fysiske butikkene oftest har veldig lite av det i lager. Herreklær passer meg ikke, de sitter altfor dårlig til at beskyttelsen skal fungere optimalt (for å ikke snakke om hvordan jeg føler jeg ser ut... men det er mindre viktig i sammanhanget). God passform er jo svært viktig for at beskyttelsen skal sitte på plass hvis man har et uhell.

Av merker jeg testet, hvilket grunnet begrenset tilgang ikke er så mange, har jeg funnet ut av at Dainese i hvert fall gjør en god anstrengelse for at dameutstyret faktisk skal passe damer. Har hørt gode ting om både Alpinestars og REV'IT! også, men ikke hatt sjansen å prøve de merkene.
Prøvde et par Halvarssons Blaze kevlarjeans en gang, skulle være damemodell, men jeg ble overbevisst det bare var herrejeans som var merka om. Hadde til og med godt om 'ekstra rom' frempå i skrittet :roll

Så, spørsmålet mitt er: Er det noen som kjenner til butikker med godt utvalg av utstyr for damer? Fysiske butikker i Oslo-området, eller norske nettbutikker er det jeg fremst er ute etter. (Butikker i Göteborg- og Trestads-området i Sverige fungerer også.)
Å bestille fra utlandet når man er usikker på størrelse, som kan være vanskelig nok å finne ut av sel når man får prøvd utstyret, er ikke noe jeg ønsker med annet enn at jeg er 100% sikker på at det vil passe.
Forslag på merker som klarer å kombinere god beskyttelse med god passform mottas også, da jeg har lagt merke til at dameversjonene av en del utstyr ofte mister litt av beskyttelsen av en eller annen grunn...

Vet at AMD i Oslo og Yamaha Vinterbro begge har Dainese, men betydelig mindre utvalg for damer enn for herrer. Er disse butikkene jeg bruket mest.
xlmoto.no er den nettbutikken jeg pleier å bruke, ettersom retur og bytte er enkelt og det har et relativt godt utvalg også av dameklær. Har faktisk ikke funnet noen annen norsk nettbutikk med like stort utvalg av dameutstyr!

Noen som har tips og råd her?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av kjellv »

Det beste tipset jeg har er nok MCmessen på Lillesrøm i Mars. Dit skal du vel :yeyeye

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av AJ »

Skogstrollet skrev:
Noen som har tips og råd her?
Har du vært innom denne nettbutikken og sjekket utvalget?

Bilde

Linker til dame MCklærne:

https://magasi.net/katalog/index.php?cPath=29_158_718

https://magasi.net/katalog/index.php?cPath=29_158_718
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Skogstrollet »

kjellv skrev:Det beste tipset jeg har er nok MCmessen på Lillesrøm i Mars. Dit skal du vel :yeyeye
Håper å kunne ta turen dit, ja :)

AJ skrev: Har du vært innom denne nettbutikken og sjekket utvalget?

Bilde

Linker til dame MCklærne:

https://magasi.net/katalog/index.php?cPath=29_158_718

https://magasi.net/katalog/index.php?cPath=29_158_718
Nei, den har jeg ikke klart å finne selv. Takker!
Held har jeg kommet over før, men ikke hørt så mye om - men det skal vare god kvalitet på klær og beskyttels, sant?


Takker, selv om jeg ser at et par av linkene er nettbutikker utenfor Norge, og kan da bli et problem hvis ting ikke passer...
Sharkspeed har jeg vært generelt skeptisk til faktisk - spesielt siden jeg finner en mer eller mindre identisk kopi av skinnjakken min fra Dainese der. Kvalitéen må vel ikke være dårlig for det, og liker at det kan sy utstyr etter passform - kanskje skal ta turen innom butikken i Trollhättan i romjula (hvis de ikke har tatt juleferie de og) :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Zettexx »

Sharkspeed...

Her i huset har vi handlet en del derfra, og også vært i butikken.

Vi har alltid fått svært god valuta for pengene. Har kun hatt en retur. Min datter kjøpte skinnbukser, som viste seg å være helt flotte både i fasong og utførelse. De er flinke til å legge inn litt stretch der det normal strammer over lengre kjørestrekninger.

Vi har kjøpt:støvler, hansker, hjelmer, allværsjakker, skinnbukser, mc-undertøy, og litt annet smårusk. Hanskene har vært vanntette, i motsetning til Halvorssons. Allværsjakken er 3+ sesonger og ideell til turer gjennom flere land da den kan demonteres del for del ettersom temperaturen endrer seg.

Størrelser .... det meste sys i Thailand, ser det ut til, og derfor er størrelsene 1 hakk i utakt.

Må nå bytte skinndress, som ble ødelagt når jeg traff en elg, og da går jeg for Sharkspeed målsydd. Har hatt et sett fra Rev-it på prøve, og det var en merkelig passform og grisetungt. Jeg er en gubbe på 65, men Rev-it passet ikke i nærheten over skuldre og bryst, mens det var plass til å gjemme en alkoholkvote rundt livet. :scratch

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Clockwork »

Hei.
Ser du har vært innom Vinterbro, det er der jeg har handlet en del.
Vet at de selger Kevlar jeans på Deathtrap Customs i Ski, men usikker på om de har noe for damer.
Litt klær der, men ikke mye.

Høiden MC pleier å ha en del klær, jeans inkludert. Litt sesongbetont hva utvalget angår tror jeg ?
Er ihvertfall fornøyd med verkstedet der, men det er en annen diskusjon.

har du vært innom Bullfighter på Ensjø, eller _må_ det være Dainese ?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av AJ »

@Skogstrollet
Ang. Held:
Jeg har vært fornøyd med mine Held kjøreklær med unntak av et par ting og det er at noen av klærne åpenbart har svakheter med sømmene. De har litt lett for å ryke her og der. Det samme har jeg opplevd med gliderne på glidelåsene. Irriterende småfeil... :sk? .
Slitestyrken på stoffet i tekstilklærne er det derimot ingenting å si på. Heller ikke beskyttelsesinnleggene,som virker solide.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Skogstrollet »

Spaghettiræser skrev:Sharkspeed...

Her i huset har vi handlet en del derfra, og også vært i butikken.

Vi har alltid fått svært god valuta for pengene. Har kun hatt en retur. Min datter kjøpte skinnbukser, som viste seg å være helt flotte både i fasong og utførelse. De er flinke til å legge inn litt stretch der det normal strammer over lengre kjørestrekninger.

Vi har kjøpt:støvler, hansker, hjelmer, allværsjakker, skinnbukser, mc-undertøy, og litt annet smårusk. Hanskene har vært vanntette, i motsetning til Halvorssons. Allværsjakken er 3+ sesonger og ideell til turer gjennom flere land da den kan demonteres del for del ettersom temperaturen endrer seg.

Størrelser .... det meste sys i Thailand, ser det ut til, og derfor er størrelsene 1 hakk i utakt.

Må nå bytte skinndress, som ble ødelagt når jeg traff en elg, og da går jeg for Sharkspeed målsydd. Har hatt et sett fra Rev-it på prøve, og det var en merkelig passform og grisetungt. Jeg er en gubbe på 65, men Rev-it passet ikke i nærheten over skuldre og bryst, mens det var plass til å gjemme en alkoholkvote rundt livet. :scratch
Høres jo fint ut det, skal nok gi Sharkspeed en sjanse :thumleft
Har som sagt lite erfaring med Rev'it, men virker som at de ikke helt kan bestemme seg for hvis utstyret skal ha europeiske eller amerikanske former. Noe ser ut å ha en god 'slimmed' passform, medans annet igjen er laget for personer med litt større midjemått, ja... :roll

Clockwork skrev:Hei.
Ser du har vært innom Vinterbro, det er der jeg har handlet en del.
Vet at de selger Kevlar jeans på Deathtrap Customs i Ski, men usikker på om de har noe for damer.
Litt klær der, men ikke mye.

Høiden MC pleier å ha en del klær, jeans inkludert. Litt sesongbetont hva utvalget angår tror jeg ?
Er ihvertfall fornøyd med verkstedet der, men det er en annen diskusjon.

har du vært innom Bullfighter på Ensjø, eller _må_ det være Dainese ?
Stemmer, kjøpte jo XSR'en, og litt ekstrautstyr til den, der så jeg har vært innom Vinterbro noen ganger. Må si at de virker ha mere dameutstyr enn gjennomsnittet, men jeg kan jo ha vært helding med hva jeg vært ute etter akkurat da :)

Det er ikke kevlarjeans spesielt jeg er ute etter. De jeansen var bare et eksempel på noe som jeg syntes hadde dårlig passform for damer.
Det må heller ikke være Dainese, det tok jeg som eksempel på et merke jeg syns gjør ting bedre enn gjennomsnittet når det gjelder dameutstyr :)

Bullfighter har jeg styrd unna, faktisk, da jeg hørt en del forskjellige tilbakemeldinger om kvalitén på utstyret. Kjenner noen folk som kjøpt utstyr derifra, og det har ikke holdt gjennom én sesong en gang :scratch
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev:@Skogstrollet
Ang. Held:
Jeg har vært fornøyd med mine Held kjøreklær med unntak av et par ting og det er at noen av klærne åpenbart har svakheter med sømmene. De har litt lett for å ryke her og der. Det samme har jeg opplevd med gliderne på glidelåsene. Irriterende småfeil... :sk? .
Slitestyrken på stoffet i tekstilklærne er det derimot ingenting å si på. Heller ikke beskyttelsesinnleggene,som virker solide.
Svake sømmer kan jo ha en del å si når man vel sklir bortover asfalten... gir seg sømmene forsvinner tekstilen fort fra de delene av kroppen den burde beskytte, og da spiller det jo ikke så stor rolle for slitsterkt stoffet er :-k
Men det høres jo rimelig greit ut, utover den tingen da - og det *ser* jo i hvert fall ut til at de kan lage klær med god passform :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Dansekris »

Har du vært innom Hanssons på Nordby-senteret?

Kan ikke gå god for dameutvalget, men de har hvertfall litterann Dainese hengende i butikken. Var faktisk innom der i går for å kikke, og de har 20% på all mc-bekledning.

Jeg kunne fått en todelt Dainese-dress for 6300 svenske kr f.eks.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Skogstrollet »

Dansekris skrev:Har du vært innom Hanssons på Nordby-senteret?

Kan ikke gå god for dameutvalget, men de har hvertfall litterann Dainese hengende i butikken. Var faktisk innom der i går for å kikke, og de har 20% på all mc-bekledning.

Jeg kunne fått en todelt Dainese-dress for 6300 svenske kr f.eks.
Nei, det har jeg ikke, men får jeg muligheten tar jeg nok en tur innom :)
Eier dessverre ikke bil, og det blir ikke noen 'harry-handel' turer på meg selv om jeg reiser til Sverige mer eller mindre jevnlig, så Norby er et sted jeg ikke satt min fot så langt jeg kan huske, hehe :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22909
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Bjerknez »

Sharkspeed ligger i Trollhattan og jeg har vert der ett par ganger og har en skinndress og en bukse/jakke i stoff som jeg kjøpte der av merket "Alive". Kurrante klær til en veldig rimelig penge. Glidelåsen har røket på den siste stoffjakka jeg kjøpte. Helt kurrante klær til en veldig lav pris. Tror jeg betalte 2490,- for buske og jakke til sammen.

Men servicen der er elendig. Betjeningen vet ikke mye om produktene dem selger og finner du dem ikke i butikken så sitter dem å skravler på bakrommet.

Klærne der er små i størrelsen og du må nok gå både ett og to hakk opp i forhold til hva du er vant til. Jeg bruker XXXL men bruker i hovedsak XL her hjemme.

Skinndressen min lever nå på det tredje året og den har det ikke vert noe galt med så langt. Men glidelåsene er ikke av de mest robuste føler jeg. Trollhattan er en fin liten dagstur på vårparten (hvis du bor på det sentrale østlandet).

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av Skogstrollet »

Bjerknez skrev:Sharkspeed ligger i Trollhattan og jeg har vert der ett par ganger og har en skinndress og en bukse/jakke i stoff som jeg kjøpte der av merket "Alive". Kurrante klær til en veldig rimelig penge. Glidelåsen har røket på den siste stoffjakka jeg kjøpte. Helt kurrante klær til en veldig lav pris. Tror jeg betalte 2490,- for buske og jakke til sammen.

Men servicen der er elendig. Betjeningen vet ikke mye om produktene dem selger og finner du dem ikke i butikken så sitter dem å skravler på bakrommet.

Klærne der er små i størrelsen og du må nok gå både ett og to hakk opp i forhold til hva du er vant til. Jeg bruker XXXL men bruker i hovedsak XL her hjemme.

Skinndressen min lever nå på det tredje året og den har det ikke vert noe galt med så langt. Men glidelåsene er ikke av de mest robuste føler jeg. Trollhattan er en fin liten dagstur på vårparten (hvis du bor på det sentrale østlandet).
Vel, jeg bor i Oslo men har familie i Uddevalla, så tar turen nedover av og til. Derifra er det kun sirka 20 min til Trollhättan, så kan jo ta sjansen når jeg er der :)
Høres forsåvidt litt urovekkende ut at servicen er så dårlig, men hvis kvalitén på utstyret er godt nok kan det jo være verdt det :-k
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr for damer - butikker med godt utvalg?

Legg inn av AJ »

Ang. Sharkspeed:

Har blanda erfaring med kjøreklær herfra, fra det helt supre til det hele elendige.
D-ring beltene deres er helt suverene :thumleft !

Også er jeg veldig fornøyd med "Alive" X-Tech klærne. Bukse og jakke med separate vindstopper og innvendig regntrekkmembran. Jeg er fornøyd selv om glidelåsen til regntrekket røyk etter noen få gangers bruk. Glideren knakk i to helt uten videre. Dvs. uten at selve glidelåsen satte seg fast i jakkefóret. En åpenbar fabrikasjonsfeil, som jeg fikk økonomisk kompensasjon for siden jeg valgte å beholde trekket tross glidelås som ikke lenge kunne brukes.

Har brukt dette settet en sesong og det kjennes bedre ut nå etter en tids bruk enn de første gangene. Da kjentes teksilstoffet i klærne noe stivt ut. Jeg brukte også denne kjøredressen på de to Europaturene jeg hadde i sommer. Funket helt fint det også når det var veldig varmt. Mange ventilsasjonsåpninger sørget for god lufting under kjøring.
Ingen problemer med slitasje, glidelåsene (med unntak av regntrekket...) eller svake sømmer på disse klærne.
Heller ikke beskyttelseinnleggene, selv om jeg gjerne skulle sett at lommene de er plassert i var mer robuste. Innleggene har en tendens til å presse seg opp mot borrelåsene slik at disse åpnes hvis man ikke får plassert innleggene riktig i lommene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar