Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pekle »

Er vel Stadler som lager Touratech-bekledningen også. Norsk nettbutikk, men må til Lidköping for fysisk utsalg. Topp adventureutstyr, dog litt utfordrende fargepalett etter min mening.

KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av KawaKjetil »

Tok kontakt med KB Motorservice https://kbmotor.dk/ i Danmark og avtalte at jeg kommer innom en tur i slutten av mai når jeg allikevel er i området med mc,
Hyggelige dame jeg snakket med. Så lenge jeg var "interessert" i en dress så kunne de bestille inn, Da kunne jeg prøve den på og betale om jeg ville ha den. Meget bra kundeservice :thumleft
Supervent III Pro og Ace III Pro (ny modell i 2019) koster 9500 og 6100 DKK. Rett over 19k NOK. Ikke noe å si på om det er innafor mine kriterier som bla. er skinn og vanntett med god lufting.
Rukka'en jeg har koster mer.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pingvin »

KawaKjetil skrev: 11 mar 2019, 17:57 Tok kontakt med KB Motorservice https://kbmotor.dk/ i Danmark og avtalte at jeg kommer innom en tur i slutten av mai når jeg allikevel er i området med mc,
Hyggelige dame jeg snakket med. Så lenge jeg var "interessert" i en dress så kunne de bestille inn, Da kunne jeg prøve den på og betale om jeg ville ha den. Meget bra kundeservice :thumleft
Supervent III Pro og Ace III Pro (ny modell i 2019) koster 9500 og 6100 DKK. Rett over 19k NOK. Ikke noe å si på om det er innafor mine kriterier som bla. er skinn og vanntett med god lufting.
Rukka'en jeg har koster mer.
"skinn og vanntett med god lufting" var mine kriterier også :thumleft Og om ikke du finner std størrelse som passer, skreddersyr de også...litt dyrere men da kan du velge farger også (valgte orange kontrastfarge, alle vet det er raskest og litt hiviz ;) )

En ting som er veldig bra med Stadlerjakkene, er at de (i hvert fall noen av de) er litt lengre enn "vanlig kort" jakke og ryggbeskytteren går helt ned så dekker like bra som løse ryggskinner. Og siden dressen sitter etter så flytter den seg ikke når en sklir bortover asfalten. Men slipper så svett rygg siden ikke sitter fullt så tett som en løs ryggskinne med stropper. Og SAS-Tec er bra saker, liknende d3o.

Men ser ut som Supervent III Pro er superfabric og ikke skinn? Ikke for det, skal være minst like bra som skinn, har det på Klim Badlandsdressen min...men skinn er jo skinn da :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 11 mar 2019, 19:16 Men ser ut som Supervent III Pro er superfabric og ikke skinn? Ikke for det, skal være minst like bra som skinn, har det på Klim Badlandsdressen min...men skinn er jo skinn da :-k
Du har helt rett. Så det nå... Den er i Cordura, og det vil jeg ikke ha :D
Har sendt de en mail og spurt hva som har skinn. Men iflg nettsiden til Stadler ser det ut som bla. Jacket TRACK II PRO er i skinn https://www.stadler-bekleidung.de/produ ... ck_ii.html
Googler videre da det ser ut som de har haugevis av modeller https://www.stadler-bekleidung.de/catal ... glisch.pdf

Hadde vært en fordel med Norsk forhandler her så en slipper å gjøre alle søkene selv. Skal jo kun ha en kjøredress, ikke bli ekspert på Stadler :knegg

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pingvin »

Nja...Cordura men skuldre og albuer i superfabric.

Er Jacket TRACK jeg har men forrige utgave. Ser noe endret for Jacket TRACK II PRO men beholdt mesteparten av det som er skinn. Også er ventilasjonen gjort om, om blitt bedre eller dårligere skal jeg ikke si. Men til landeveiskjøring så fungerte luftingen bra selv i +30gr på min.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av KawaKjetil »

God ventilering i 30+ høres bra ut :D Det var det IKKE i Halvarsson dressen i sommer, så jeg endte opp med en dongeri bukse og en Alpinestars mesh jakke. Ikke det sikreste jeg har kjørt med, men bedre enn å daue av varme og svette.
Har mailet litt mer med danskene og trålet katalogen selv. Så det lander på Track II Pro and Course II Pro.
Sendte de mine kroppsmål, så får jeg håpe jeg går inn i en standard dress :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pingvin »

Mesh jakke vil jo ventilere en del bedre, men med litt fart på sykkel så hjelper det i hvert fall med ventilasjon. Min gamle Track Pro har annen type ventilasjon på brystet, se bilde under så om glidelåsen på Track II Pro lufter like bra (eller bedre) skal jeg ikke si. Og veldig individuelt hva man føler som varmt selvfølgelig.

Bilde

Klim Badlands har bøtter og spann med ventilasjon så lufter bedre. Så om ventilasjon er veldig viktig så kan Klim Kodiak være alternativ, nærmest gateutgave ab badlands men med skinn på skuldre og albu (men ikke rygg).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Klim er rett og slett flotte saker. Hadde selv en Klim Lattitude dress og enklere form for bekledning som passer alle årstider får man ikke. Den hadde lufting over alt og kunne snurpes igjen når det regnet. 100% vanntett og vindtett og kjørte man med ULL under så er man sikret. Sleng evt. på en batteridraven varmedress så er man i mål.

Jeg har to langt rimeligere kjøredresser også som gjør nytten, men dem er ikke vann/vindtette og er såkalte sommerdresser. Men selv midt på sommeren litt opp i landet blir denne for kaldt også. Ta tyr jeg til regndressen som holder vinden ute. Det hjelper betraktelig!

Bakdelen med Klim er at det blir veldig adventure preget rent estetisk og passer ikke helt til en street fighter. Går litt og lurer på om jeg skal spandere på meg en skinndress i år... Men det må bli jakke og bukse. Altså en delt dress. Nye hansker må jeg ha også...

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pingvin »

Klim Apex er jo litt mindre adventure enn Badlands og Kodiak, spesielt i svart, fremdeles med GTX og masse lufting. Men ser jo offroad genene litt, ja.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av barske »

pingvin skrev: 13 mar 2019, 08:13 Klim Apex er jo litt mindre adventure enn Badlands og Kodiak, spesielt i svart, fremdeles med GTX og masse lufting. Men ser jo offroad genene litt, ja.
Kan støtte denne. Har svart Apex jakke og svart Badlands pro bukse og syns det ser helt ok ut på en nakensykkel. Skulle dog ønske Klim-logoen var sølvfarget på Apex-jakka. Drar man opp alle glidelåser på de varmeste dagene er det full gjennomtrekk. Har også en 2-delt skinndress fra Macna jeg foretrekker når tempen er mellom 15-25g ca.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Solo-rider »

Hei :vs
Vurderer nye kjøreklær i tekstil.
Har Klim Lattitude jakka og en Jofama bukse med Dryway funksjonsmembran.
Jakka opplever jeg som vanntett og suger ikke vann under lenger turer i regnevær( Men har litt problem med at det kommer vann via kraven under kjøring ekstremt regn). Buksa derimot holder regnet ute, men blir "tung" under samme forhold.
Syntes at det er litt i overkant å bruke 15-20 k på kjøreutstyr.
Noen som har erfaring med Rukka sitt "rimelige" utstyr ? Tenker da jakke og jakke rundt tilsammen 14000kr.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av TGR »

Solo-rider skrev: 24 mar 2019, 11:51 Hei :vs
Vurderer nye kjøreklær i tekstil.
Har Klim Lattitude jakka og en Jofama bukse med Dryway funksjonsmembran.
Jakka opplever jeg som vanntett og suger ikke vann under lenger turer i regnevær( Men har litt problem med at det kommer vann via kraven under kjøring ekstremt regn). Buksa derimot holder regnet ute, men blir "tung" under samme forhold.
Syntes at det er litt i overkant å bruke 15-20 k på kjøreutstyr.
Noen som har erfaring med Rukka sitt "rimelige" utstyr ? Tenker da jakke og jakke rundt tilsammen 14000kr.
Jeg kjøpte meg ny Rukka-dress for 2 år siden. Jakka heter Flexius, og buksa heter RCT-TRS. Jakka har høy og myk krave, og i tillegg følger det med en ekstra løs krave man kan feste utenpå, som holder halsen tørr selv i skikkelig regnvær. Det eneste jeg misliker med jakka er at den er ganske kort, så den kan trekke litt inn mellom jakke og bukse.

Disse er ikke Goretex Pro, men såkalte Z-linere. Det betyr at goretex-membranen ikke er laminert til ytterstoffet, men er løst på innsiden.

Forskjellen fra Goretex Pro er jo at ytterstoffet blir vått, ved at det trekker til seg vann. Det kan jo beskrives som en ulempe. Men på den positive siden så er plaggene mykere enn de som er laminerte.

Jeg har nettopp vært og sett og prøvd Klims Badlands, og er veldig usikker, fordi at plaggene var så stive. Kjentes nesten ut som å ha på seg en papp-dress.

Tror MC-Oslo har Flexius på tilbud nå, og da kommer du ut godt under 10k for en komplett dress. :thumleft

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Solo-rider »

Takk for svar TGR :thumleft

Så da forstår jeg at de "rimelige " Rukka dressene ikke har laminat i ytterstoffet. Noen her som kan bekrefte det ?
Laminat i ytterstoffet er en av tingene jeg ser etter ved kjøp av nytt utstyr.

Ps.Jeg prøvde Rukka Armarone ( Som er av en annen prisklasse),men på tilbud hos ny forhandler i Vestfold. Stusset litt over at jakka på den også virket kort.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av AJ »

Den nyeste kjøredressen jeg har er denne fra Held:
Held Black.jpg
Held Gamble.jpg
Laget i dette stoffmaterialet: 750 D Tactel material from DuPont (100% polyester) iflg. produsenten.
Mykt fint stoff lik det man finner i vanlige klær og med "waterproof, windproof & breathable HUMAX® Z-liner (100% polyester with 100% polyurethane coating)", igjen i følge produsenten.

Min erfaring er at denne membranen er tett noe jeg opplevde på MCsiden treffet i fjor hvor vi kjørte en del km. i regn som altså både jakke og bukse ikke slapp gjennom.

Disse Held kjøreplaggene er langt fra de dyreste, og min erfaring er at de holder god kvalitetet. Også på beskyttelsesinnleggene som er forholdvis myke og godt festet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar