Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Kom over dette settet fra Cyclops i USA som skal være easy peasy å konverterte til:
Dette med kjørelys har jeg veldig lite peiling på, men har hørt at det er noe på markedet som er ulovlig. Men det gjelder vel ikke LED, eller... ?
En annen ting jeg lurer på er om hvor mye lenger LED lys varer enn vanlige halogenpærer, som jeg regner med KTM'en min er utstyrt med?
Og det viktigste da, selvfølgelig ...
Dere som har gjort denne endringen - fra halogen til LED - hvor fornøyd er dere?
Kom gjerne også med tips og råd til de av oss som vurderer å konvertere... .
Dette med kjørelys har jeg veldig lite peiling på, men har hørt at det er noe på markedet som er ulovlig. Men det gjelder vel ikke LED, eller... ?
En annen ting jeg lurer på er om hvor mye lenger LED lys varer enn vanlige halogenpærer, som jeg regner med KTM'en min er utstyrt med?
Og det viktigste da, selvfølgelig ...
Dere som har gjort denne endringen - fra halogen til LED - hvor fornøyd er dere?
Kom gjerne også med tips og råd til de av oss som vurderer å konvertere... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Har prøvd forskjellige sett, fra dem som koster ein hundrelapp til sett rundt 600 kr.
Har ikke prøvd ut i high end klassen, setta som ligger rundt 1500-2000.
Men det er relativt lett, litt etter hva type sykkel og hvor god plass det er.
De kitta eg har koblet opp har det vært en kobling som en plugger rett i lyspære sokkelen og så legger en opp omformer osv.
Eg har heller godt over til Nigthbreaker halogenpærer da led lyset ikke ble helt det samme.
Litt annet lysbilde, fikk ei stråle som gikk veldi langt fram men ikke alt for god spredning av lyset.
Men eg monterte i orginal lyktene som var beregnet for spredning fra halogenpærer.
Når det gjelder varighet har eg testett ut lignende kit på nærlyaet på bil, og fyngert problemfritt gjennom 40 tusen km. Vett ikke helt hva type løkte hus en bruket på led, ksnsje mer som pærlene som blir brukt på xenonlyktene?
Har ikke prøvd ut i high end klassen, setta som ligger rundt 1500-2000.
Men det er relativt lett, litt etter hva type sykkel og hvor god plass det er.
De kitta eg har koblet opp har det vært en kobling som en plugger rett i lyspære sokkelen og så legger en opp omformer osv.
Eg har heller godt over til Nigthbreaker halogenpærer da led lyset ikke ble helt det samme.
Litt annet lysbilde, fikk ei stråle som gikk veldi langt fram men ikke alt for god spredning av lyset.
Men eg monterte i orginal lyktene som var beregnet for spredning fra halogenpærer.
Når det gjelder varighet har eg testett ut lignende kit på nærlyaet på bil, og fyngert problemfritt gjennom 40 tusen km. Vett ikke helt hva type løkte hus en bruket på led, ksnsje mer som pærlene som blir brukt på xenonlyktene?
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Sted: Søndenfor Nord
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Varighet...... kjør Aprilia...
ALLE pærer ble skiftet rundt 40.000 km.....da jeg skulle på tur og ikke ville ta sjanser...
Det er altså mer enn 110.000 km siden, men så lader Aprilia skittdårlig. Lyset er vel en omskrivning av ordet "umørke".
Prøvde 100w pære, med det ble bare til at jeg blendet andre.
Led lys, som hovedlys, er diskutabelt. Hvis ikke det er E merket er det ikke lovlig. Sjansen for å bli bøtelagt er vel liten så lenge ingen klager på blending.
ALLE pærer ble skiftet rundt 40.000 km.....da jeg skulle på tur og ikke ville ta sjanser...
Det er altså mer enn 110.000 km siden, men så lader Aprilia skittdårlig. Lyset er vel en omskrivning av ordet "umørke".
Prøvde 100w pære, med det ble bare til at jeg blendet andre.
Led lys, som hovedlys, er diskutabelt. Hvis ikke det er E merket er det ikke lovlig. Sjansen for å bli bøtelagt er vel liten så lenge ingen klager på blending.
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Er det ikke bare å se om pærene er E-merket da?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Takker for svar, folkens .
Ingen med Cyclops erfaringer?
Ikke av de billigste løsningene, så det bør være bra...
Bare gode tilbakemeldinger på Cyclops egne nettsider, men ingen fra andre enn hjemlandet USA.
Ingen med Cyclops erfaringer?
Ikke av de billigste løsningene, så det bør være bra...
Bare gode tilbakemeldinger på Cyclops egne nettsider, men ingen fra andre enn hjemlandet USA.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Sted: Hønefoss
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Er egentlig ganske interessert i nye lykter jeg også. Har xenon lys på min sykkel akkurat nå, men har ett lite problem med at nærlyset etter oppstart kutter ut og ikke vil lyse. Si 50/50 sjanse for at det lyser.. Og er ikke fornøyd med hvordan lysstyrken er, derav dårlig sikt på kveldstid...
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Putter du xenon i halogen-lykter spres lyset alle veier.. blender alt av motgåendekusa skrev:Er egentlig ganske interessert i nye lykter jeg også. Har xenon lys på min sykkel akkurat nå, men har ett lite problem med at nærlyset etter oppstart kutter ut og ikke vil lyse. Si 50/50 sjanse for at det lyser.. Og er ikke fornøyd med hvordan lysstyrken er, derav dårlig sikt på kveldstid...
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Min erfaring er at de blir utrolig skarpe, men uryddig lysbilde og dårlig kastelengde. Ble så skarpt rett foran at jeg ble blendet av det. Men bevares, ser imponerende ut ved møte.....
Har forøvrig et H7 sett liggende om noen vil teste for en billig penge
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har forøvrig et H7 sett liggende om noen vil teste for en billig penge
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
En lykt er laget og godkjent for en spesifikk lyskilde. Og kun den. Så settet du i led eller xenon er den ikkje godkjent lenger og er heller ikkje lovlig. Om en skal sjå strengt på det.
Led lamper er mykje rart, nokon er bra men det er mykje "kinaskrot" og mykje skryt om lumen og watt som ikkje er i nærheten av å være reelt.
Vil anbefale å sjå denne videoen her om du tenker på led pærer, litt lang men veldig mykje bra og saklig informasjon om forskjellige typer led pærer. https://youtu.be/Sonh4lHu4XE
Min eigen erfaring med det settet eg kjøpte var at sjølve lyset var kvitere enn halogenpærene, rundt 5000k, akkurat som det sto på pakken. Sjølve lyset derimot var ikkje så voldsomt mykje bedre enn originalt. Iallefall ikkje i nærheten av det som vart reklamert for. Og det trur eg gjeld dei fleste kinasett. Ein annen ting var kjølingen, i mitt tilfelle kjøleribber på baksiden, tok så stor plass at dei kunne ikkje brukes i lykta mi siden dei tok borti lyktehuset og hindra justeringsmulighetene. K
Led lamper er mykje rart, nokon er bra men det er mykje "kinaskrot" og mykje skryt om lumen og watt som ikkje er i nærheten av å være reelt.
Vil anbefale å sjå denne videoen her om du tenker på led pærer, litt lang men veldig mykje bra og saklig informasjon om forskjellige typer led pærer. https://youtu.be/Sonh4lHu4XE
Min eigen erfaring med det settet eg kjøpte var at sjølve lyset var kvitere enn halogenpærene, rundt 5000k, akkurat som det sto på pakken. Sjølve lyset derimot var ikkje så voldsomt mykje bedre enn originalt. Iallefall ikkje i nærheten av det som vart reklamert for. Og det trur eg gjeld dei fleste kinasett. Ein annen ting var kjølingen, i mitt tilfelle kjøleribber på baksiden, tok så stor plass at dei kunne ikkje brukes i lykta mi siden dei tok borti lyktehuset og hindra justeringsmulighetene. K
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
@olepeder & gorbys:
Takker for nyttige innspill .
Tror jeg legger dette på is - inntil videre.
Takker for nyttige innspill .
Tror jeg legger dette på is - inntil videre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Canutus
- Innlegg: 477
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Jeg prøvde LED pærer (H4) på gamlebilen. Settet kostet vel rundt 1200,- så det burde vært bra, men skiftet tilbake til halogen på flekken. Var så dårlig lysbilde, at det ikke var vits å prøve meg ut på mørke veier.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Jeg tror all erfaring tilsier at å få bedre lys ved å skifte til annen pære-teknologi enn det reflektoren er laget for, det er dømt til å mislykkes.
Det vil si at med mindre man vil skifte reflektorer, da er kraftigere pærer eneste veien å gå.
Om reflektoren er laget for 55W så risikerer du at den smelter eller misfarges om du dumper inn i 100W. Men jeg har selv veldig god erfaring med 65W. Tross alt kjører de med 55W i 40 varmegrader så 65W her i Norge burde ikke gi noen kjøleproblemer. Og har ikke gjort det heller.
Husk at oppgangen fra 55W til 65W er nesten 20% så det blir en god del mer lys ut av pæren.
Teknisk sett er oppgangen fra 55W til 65W ikke lovlig. Men i motsetning til skifte av teknologi er det ingen som blendes.
[TaSK]
Det vil si at med mindre man vil skifte reflektorer, da er kraftigere pærer eneste veien å gå.
Om reflektoren er laget for 55W så risikerer du at den smelter eller misfarges om du dumper inn i 100W. Men jeg har selv veldig god erfaring med 65W. Tross alt kjører de med 55W i 40 varmegrader så 65W her i Norge burde ikke gi noen kjøleproblemer. Og har ikke gjort det heller.
Husk at oppgangen fra 55W til 65W er nesten 20% så det blir en god del mer lys ut av pæren.
Teknisk sett er oppgangen fra 55W til 65W ikke lovlig. Men i motsetning til skifte av teknologi er det ingen som blendes.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Kjøre FJR med 2 stk H4 så det lyser bra nok :-)
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
X stra lys vile eg gått for
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ntNlUD10O9M[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ntNlUD10O9M[/video]
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Konvertering fra vanlig lys til LED lys - noen med erfaringer?
Jeg går nok heller for det, om det skulle blir aktuelt.kvase. skrev:X stra lys vile eg gått for
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ntNlUD10O9M[/video]
Men etter å ha tenkt meg om jeg tror antakelig jeg greier meg fint med originallysene.
Det har jeg gjort med de andre syklene jeg har har hatt KTM'en er slett ikke den verste av dem :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering