Ryggskinne???

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Jeg syntes det er på sin plass å fjerne all tvil om at det er lurt å bruke ryggskinne. All erfaring fra helsepersonell tilsier at det er fornuftig. Det er også påbudt i roadracing, og i motocross er det faktisk også påbudt med rustning, altså beskyttelse av ikke bare ryggen, men også skuldre, albuer og bryst. Dette er naturligvis erfaringsbasert, og erfaringene har vært dyrekjøpte for noen. Jeg ser ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved hvorvidt dette øker sikkerheten.

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

TGR skrev: 05 mar 2017, 22:32
Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:28 Men nå er det nå ryggskinner jeg mener noe om, og om du mener at jeg kjører i T-skjorte og shorts sier det vel mer om hvordan du leser innleggene en hva jeg bruker som kjøreutstyr.
Jeg skrev ikke, og mente ikke, at DU gjør det. Jeg bare peker på at oppfatningene om hva som er ok spriker veldig. Det jeg forsøkte å få frem, er at jeg ikke forstår hvorfor du mener at en ryggskinne kan representere falsk trygghet? Hvordan mener du at den kan være så stiv at det kan gi verre skader på nakken? Hva baserer du din skepsis på? Hvilken teori kan tilsi det?
Kan det være så vanskelig å forstå? Når noe blir for stivt knekker det der det ikke lenger har noe beskyttelse, mer fleksibelt så kan det utlignes over ett større område, men jeg gidder ikke diskutere dette til du får rett, jeg har bare sagt hva jeg mener. Jeg har ikke gått på deg for at du skal komme med hvorfor du har rett.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:53 Kan det være så vanskelig å forstå? Når noe blir for stivt knekker det der det ikke lenger har noe beskyttelse, mer fleksibelt så kan det utlignes over ett større område, men jeg gidder ikke diskutere dette til du får rett, jeg har bare sagt hva jeg mener. Jeg har ikke gått på deg for at du skal komme med hvorfor du har rett.
Problemet er jo ikke våre meningsforskjeller. Problemet er at du sår tvil rundt etablerte anbefalinger om bruk av sikkerhetsutstyr, som også er påbudt innen motorsport. I verste fall kan det forhindre noen i å gå til anskaffelse og bruk av slikt utstyr, fordi at de "leste et sted at det kunne være farlig for nakken". Det du gjør, er å sette spørsmålstegn ved all forskning og erfaring på området. Det er et ganske heftig ansvar å påta seg. :[-X

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

TGR skrev: 05 mar 2017, 23:05
Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:53 Kan det være så vanskelig å forstå? Når noe blir for stivt knekker det der det ikke lenger har noe beskyttelse, mer fleksibelt så kan det utlignes over ett større område, men jeg gidder ikke diskutere dette til du får rett, jeg har bare sagt hva jeg mener. Jeg har ikke gått på deg for at du skal komme med hvorfor du har rett.
Problemet er jo ikke våre meningsforskjeller. Problemet er at du sår tvil rundt etablerte anbefalinger om bruk av sikkerhetsutstyr, som også er påbudt innen motorsport. I verste fall kan det forhindre noen i å gå til anskaffelse og bruk av slikt utstyr, fordi at de "leste et sted at det kunne være farlig for nakken". Det du gjør, er å sette spørsmålstegn ved all forskning og erfaring på området. Det er et ganske heftig ansvar å påta seg. :[-X
Nå tror jeg ikke du er rette mann til å rette pekefingeren til meg. Det er klart det å ha egne meninger er farlig og særlig det å ytre dem, spesielt hvis du stiller tvil om noe som andre vil selge. Å overføre påbud innen motorsport til vanlig vegbruk innen lovlige hastigheter blir som å skyte spurv med kanon. Og hvis jeg greier å få en person til å tenke selv med disse innleggene og ikke ta all mulig "forskning" for fakta så er målet mitt oppnådd. Det har vist seg mange ganger i løpet av historien at "forskerne" har tatt feil. Mye forskning baseres på å selge produkter, og selv forsker prøver å motbevise sine teorier. Og hvis det viser seg at mine anelser er rett, så er det noen helt andre som har tatt på seg "et ganske heftig ansvar". Hvis du ikke tørr å stille spørsmål om diverse saker og ting som folk prøver over bevise deg om at de har svaret, bør du i det minste prøve å finne ut om noen har stilt spørsmålet.
Jeg ser ingen grunn til at du skal angripe meg bare for de at jeg er skeptisk til enkelt produkter. Den og det eneste som kan hjelpe meg ute på vegen er meg selv og mine avgjørelser før det oppstår en fare eller uønsket situasjon. Å innbille seg at allverdens sikkerhetsutstyr gjør deg udødelig er som å tro på julenissen, eller forresten er vel større sjanse for at julenissen finnes.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Zettexx »

Enhver har dessverre ikke alltid frihet til å velge selv.

Dersom jeg velger å kjøpe nytt kjøretøy...

Jeg hater ABS bremser, uten å kunne velge det bort. Vil selv velge om jeg skal bytte hjul/dekk selv....men kan ikke det med de nye verdiløse trykksensorene. Hater at jeg ikke kan få slått av lyset på bilen. .at jeg mp kjøre med katalysator, ha forb... airbags alle veier. Hater at småbulker kan vrake en bil fordi "krøllesonen" er blitt svekket.

Osv..... i vårt demokratiske samfunn kan vi ikke engang velge om vi vil leve eller dø..

Selv om det er ting jeg helst vil slippe, er det feil å argumentere mot nytten de har.

Argumenterer for bruk av grunnleggende utstyr til enhver tid, men kjører selv bytur i dongeri....uten å anbefale det.

Vi har brannvarslere og slukkere...rett og slett fordi det er påbudt. Og ingen har dødd av det.

Håper flest mulig bruker best mulig utstyr, så slipper vi påbudet.

Siden samfunnet dekker utgiftene til å fikse oss, har samfunnet også rett til å sette krav.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 23:52 Nå tror jeg ikke du er rette mann til å rette pekefingeren til meg. Det er klart det å ha egne meninger er farlig og særlig det å ytre dem, spesielt hvis du stiller tvil om noe som andre vil selge. Å overføre påbud innen motorsport til vanlig vegbruk innen lovlige hastigheter blir som å skyte spurv med kanon. Og hvis jeg greier å få en person til å tenke selv med disse innleggene og ikke ta all mulig "forskning" for fakta så er målet mitt oppnådd. Det har vist seg mange ganger i løpet av historien at "forskerne" har tatt feil. Mye forskning baseres på å selge produkter, og selv forsker prøver å motbevise sine teorier. Og hvis det viser seg at mine anelser er rett, så er det noen helt andre som har tatt på seg "et ganske heftig ansvar". Hvis du ikke tørr å stille spørsmål om diverse saker og ting som folk prøver over bevise deg om at de har svaret, bør du i det minste prøve å finne ut om noen har stilt spørsmålet.
Jeg ser ingen grunn til at du skal angripe meg bare for de at jeg er skeptisk til enkelt produkter. Den og det eneste som kan hjelpe meg ute på vegen er meg selv og mine avgjørelser før det oppstår en fare eller uønsket situasjon. Å innbille seg at allverdens sikkerhetsutstyr gjør deg udødelig er som å tro på julenissen, eller forresten er vel større sjanse for at julenissen finnes.
Jeg angriper ikke deg. Jeg angriper budskapet ditt. For meg så havner budskapet ditt i samme kategori som at da påbudet kom om bruk av sikkerhetsbelte i bil, så var det mange som ikke ville, fordi de var redd for å drukne om de kjørte ut i vannet. Det kommer i samme kategori som at noen ikke vil ta vaksiner, fordi at de tror noen pumper dem fulle av uvirksom gift bare for å tjene penger. Så får vi jo bare håpe at du for din del aldri trenger en ryggskinne. Jeg derimot fortsetter med min, og håper at andre også bruker mest mulig anbefalt sikkerhetsutstyr, basert på andres dyrekjøpte erfaringer, og helsepersonellets anbefalinger. Og da har jeg ikke mer å tilføye i denne saken.

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

TGR skrev: 06 mar 2017, 00:16
Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 23:52 Nå tror jeg ikke du er rette mann til å rette pekefingeren til meg. Det er klart det å ha egne meninger er farlig og særlig det å ytre dem, spesielt hvis du stiller tvil om noe som andre vil selge. Å overføre påbud innen motorsport til vanlig vegbruk innen lovlige hastigheter blir som å skyte spurv med kanon. Og hvis jeg greier å få en person til å tenke selv med disse innleggene og ikke ta all mulig "forskning" for fakta så er målet mitt oppnådd. Det har vist seg mange ganger i løpet av historien at "forskerne" har tatt feil. Mye forskning baseres på å selge produkter, og selv forsker prøver å motbevise sine teorier. Og hvis det viser seg at mine anelser er rett, så er det noen helt andre som har tatt på seg "et ganske heftig ansvar". Hvis du ikke tørr å stille spørsmål om diverse saker og ting som folk prøver over bevise deg om at de har svaret, bør du i det minste prøve å finne ut om noen har stilt spørsmålet.
Jeg ser ingen grunn til at du skal angripe meg bare for de at jeg er skeptisk til enkelt produkter. Den og det eneste som kan hjelpe meg ute på vegen er meg selv og mine avgjørelser før det oppstår en fare eller uønsket situasjon. Å innbille seg at allverdens sikkerhetsutstyr gjør deg udødelig er som å tro på julenissen, eller forresten er vel større sjanse for at julenissen finnes.
Jeg angriper ikke deg. Jeg angriper budskapet ditt. For meg så havner budskapet ditt i samme kategori som at da påbudet kom om bruk av sikkerhetsbelte i bil, så var det mange som ikke ville, fordi de var redd for å drukne om de kjørte ut i vannet. Det kommer i samme kategori som at noen ikke vil ta vaksiner, fordi at de tror noen pumper dem fulle av uvirksom gift bare for å tjene penger. Så får vi jo bare håpe at du for din del aldri trenger en ryggskinne. Jeg derimot fortsetter med min, og håper at andre også bruker mest mulig anbefalt sikkerhetsutstyr, basert på andres dyrekjøpte erfaringer, og helsepersonellets anbefalinger. Og da har jeg ikke mer å tilføye i denne saken.
Jo du angriper meg i det du angriper budskapet mitt, jeg har aldri sagt at du ikke skal bruke sikkerhetsutstyr og antagelig er jeg mer ivrig på å bruke det etter hva du skriver. Budskapet mitt er å tenke sjæl og ikke tru at jo mer utstyr du trer på kroppen jo sikrere er du.
Jeg snakker om riktig sikkerhetsutstyr, men det er det tydeligvis vanskelig å få med seg når en ikke gidder å lese alle innlegg som jeg har skrevet. Jeg har aldri sagt at dine valg er feil, men du synes tydeligvis at det er helt greit å angripe meg bare fordi jeg er skeptisk.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ryggskinne???

Legg inn av mekkern »

Essensen av denne diskusjonen er vel om hvor belastningen kommer med en stiv skinne og om den kan bli større når en eventuell bøyning av rygg og nakke blir konsentrert om kun et lite område-i nakken?

Ja jeg tror nok at det kan bli en økning i visse tilfeller, men at den ikke er så stor at en kan se bort fra den økte beskyttelsen på totalen.
Tunge hjelmer er en større fiende for nakken.

Når en ser på mesteparten av mc ulykkene så er nok adferd den viktigste faktoren.

Skadeforebyggende er uansett bedre enn skadebegrensende.(uten at det ene utelukker det andre)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Rotehuggu skrev: 06 mar 2017, 00:37 Jo du angriper meg i det du angriper budskapet mitt, jeg har aldri sagt at du ikke skal bruke sikkerhetsutstyr og antagelig er jeg mer ivrig på å bruke det etter hva du skriver. Budskapet mitt er å tenke sjæl og ikke tru at jo mer utstyr du trer på kroppen jo sikrere er du.
Jeg snakker om riktig sikkerhetsutstyr, men det er det tydeligvis vanskelig å få med seg når en ikke gidder å lese alle innlegg som jeg har skrevet. Jeg har aldri sagt at dine valg er feil, men du synes tydeligvis at det er helt greit å angripe meg bare fordi jeg er skeptisk.
Synd at du oppfatter det slik, men nei, jeg kan ikke se at jeg har har gått til personangrep på deg noe sted. Og jeg har lest alt du har skrevet. Problemet er at det du skriver er feil, hvilket er grunnen til at jeg tar til motmæle mot dine udokumenterte påstander om ryggskinner. Og den eneste grunnen til at jeg gjør det, er for å bidra til å forhindre at noen kan finne på å tro at du har rett.

Min ryggskinne er 6-leddet. Den nederste leddet bever seg bakover, slik ryggen naturlig gjør i korsryggen. De andre leddene beveger seg kun fremover og sideveis. Ikke er den tung heller, og ikke begrenser den min bevegelighet. Ryggskinnas funksjon er å beskytte ryggen mot harde slag på et lite område / punkt, og fordele belastningen utover et større område for å forhindre skader.

Ryggskinna er ikke designet for å beskytte nakken, men den kan heller ikke forverre en nakkeskade. slik du påstår. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvordan en ryggskinne skal kunne forverre noe som helst ved en ulykke. Du burde prøve en, så blir det kanskje lettere å forstå.

ZZR-Erling

Re: Ryggskinne???

Legg inn av ZZR-Erling »

Dainese har bra skinner. Hiv ut skiten i jakka!

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

TGR skrev: 06 mar 2017, 07:45
Rotehuggu skrev: 06 mar 2017, 00:37 Jo du angriper meg i det du angriper budskapet mitt, jeg har aldri sagt at du ikke skal bruke sikkerhetsutstyr og antagelig er jeg mer ivrig på å bruke det etter hva du skriver. Budskapet mitt er å tenke sjæl og ikke tru at jo mer utstyr du trer på kroppen jo sikrere er du.
Jeg snakker om riktig sikkerhetsutstyr, men det er det tydeligvis vanskelig å få med seg når en ikke gidder å lese alle innlegg som jeg har skrevet. Jeg har aldri sagt at dine valg er feil, men du synes tydeligvis at det er helt greit å angripe meg bare fordi jeg er skeptisk.
Synd at du oppfatter det slik, men nei, jeg kan ikke se at jeg har har gått til personangrep på deg noe sted. Og jeg har lest alt du har skrevet. Problemet er at det du skriver er feil, hvilket er grunnen til at jeg tar til motmæle mot dine udokumenterte påstander om ryggskinner. Og den eneste grunnen til at jeg gjør det, er for å bidra til å forhindre at noen kan finne på å tro at du har rett.

Min ryggskinne er 6-leddet. Den nederste leddet bever seg bakover, slik ryggen naturlig gjør i korsryggen. De andre leddene beveger seg kun fremover og sideveis. Ikke er den tung heller, og ikke begrenser den min bevegelighet. Ryggskinnas funksjon er å beskytte ryggen mot harde slag på et lite område / punkt, og fordele belastningen utover et større område for å forhindre skader.

Ryggskinna er ikke designet for å beskytte nakken, men den kan heller ikke forverre en nakkeskade. slik du påstår. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvordan en ryggskinne skal kunne forverre noe som helst ved en ulykke. Du burde prøve en, så blir det kanskje lettere å forstå.
Problemet er at det jeg skriver er feil???? Nei nå får du gi deg! Jeg skriver at jeg er skeptisk... Du vil vite hvorfor og får vite det.. Og etterpå... ?
Jeg har altså ikke rett til egne meninger? Men du er det som i forretningsbransjen blir omtalt som nyttige IDIOTER, som sprer budskapet som bransjen tjener på uten å gjøre seg opp egne meninger, mens jeg... Fy Fy. Ut med pekefingeren og prøve å kvele de som ikke går på påstandene.
OK. Jeg gir meg DU har RETT og jeg har ikke rett til egne meninger.
Men jeg vil ikke ta imot råd fra noen som velger bort det ytterste skallet (les jakka) på varme dager og tror at de er like beskyttet.
Jeg kjører med ALT utstyr ALLTID.
Denne diskusjonen har passert all sunn fornuft og har ikke lenger noe med trådtittelen der bør det i følge deg stå Ryggskinne!!!
Jeg trekker meg ut av denne!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Rotehuggu skrev: 06 mar 2017, 08:47
Problemet er at det jeg skriver er feil???? Nei nå får du gi deg! Jeg skriver at jeg er skeptisk... Du vil vite hvorfor og får vite det.. Og etterpå... ?
Jeg har altså ikke rett til egne meninger? Men du er det som i forretningsbransjen blir omtalt som nyttige IDIOTER, som sprer budskapet som bransjen tjener på uten å gjøre seg opp egne meninger, mens jeg... Fy Fy. Ut med pekefingeren og prøve å kvele de som ikke går på påstandene.
OK. Jeg gir meg DU har RETT og jeg har ikke rett til egne meninger.
Men jeg vil ikke ta imot råd fra noen som velger bort det ytterste skallet (les jakka) på varme dager og tror at de er like beskyttet.
Jeg kjører med ALT utstyr ALLTID.
Denne diskusjonen har passert all sunn fornuft og har ikke lenger noe med trådtittelen der bør det i følge deg stå Ryggskinne!!!
Jeg trekker meg ut av denne!
1. Tråden heter Ryggskinne.
2. Du sår tvil om hvorvidt ryggskinner kan forverre skadeomfang.
3. Det er du som går til personangrep, ved å kalle meg idiot.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av kvase »

Plate innebygd i jakka eller løs rygg skinne -alternativ brynje - :scratch :scratch
Alle gir en form for vern men hva som er det optimale er uvisst da vær enkelt situasjon som de kommer til sin rett er det ingen direkte svar på vem som er den rette i denne tråden. :yeyeye
For den personen som kan gi det svaret fins pokkeren meg ikke- derpå en-vært vern er et vern .- :twothumbs:
Folkens ikke prat forbi værandre støtt værandre :thumleft
Sist redigert av kvase den 06 mar 2017, 10:14, redigert 1 gang totalt.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Stian87 »

Rotehuggu du har selvsagt rett til å ha en mening. Problemet er hva du baserer meningen din på.

Du skriver ovenfor at forskere utfordrer sine teorier. Ja selvfølgelig gjør de det, hvis ikke er det ikke noen utvikling. Forskjellen på forskerne som du virker å forakte, og deg er følgende: Forskere baserer sine teorier og funn på; forsøk, prøving, testing og kunnskap. Dersom man gjør et forsøk og får det samme resultatet under samme forhold, hver gang, da må det vel være sant, eller ihvertfall svært sannsynlig? Du baserer din mening på egne synspunkter, hva du tror.

Forskere tar selvfølgelig feil av og til, alle gjør det. Men de har fortsatt et bedre grunnlag for å gi et riktig svar enn noen som ikke har brukt tid på å undersøke dette.

Retten din til å mene noe betyr ikke at du har rett til å mene det uimotsagt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Stian87 skrev: 06 mar 2017, 09:54 Rotehuggu du har selvsagt rett til å ha en mening. Problemet er hva du baserer meningen din på.

Du skriver ovenfor at forskere utfordrer sine teorier. Ja selvfølgelig gjør de det, hvis ikke er det ikke noen utvikling. Forskjellen på forskerne som du virker å forakte, og deg er følgende: Forskere baserer sine teorier og funn på; forsøk, prøving, testing og kunnskap. Dersom man gjør et forsøk og får det samme resultatet under samme forhold, hver gang, da må det vel være sant, eller ihvertfall svært sannsynlig? Du baserer din mening på egne synspunkter, hva du tror.

Forskere tar selvfølgelig feil av og til, alle gjør det. Men de har fortsatt et bedre grunnlag for å gi et riktig svar enn noen som ikke har brukt tid på å undersøke dette.

Retten din til å mene noe betyr ikke at du har rett til å mene det uimotsagt.
Hadde tenkt å holde meg unna videre framover, men Hva i helvete er dette for ett oppgulp. Vi lever i ett fritt land hvor vi har RETT til å ha egne meninger. OG det bør ikke være noe PROBLEM for noen av der hva jeg basere mine meninger på, men jeg ser helt klart at behovet for å gjøre som de tøffe gutta gjør og sier er til stede. Sleng opp forskning som BEVISER at ryggskinne som sitter på kroppen faktisk har reddet noen kontra en som sitter fast i jakka. Kom med flere og ikke bare en, fra forskjellige instanser, kom med flere scenarier, GI meg bevis, men hold dere for gode til å si at min skepsis er ett problem.
Det eneste som er påbudt i dag er hjelm og det er det en god grunn for, mye av det andre er basert på synsing og salg.
Sunt idag Gift i morgen.

Svar