Ryggskinne???

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Zettexx »

For tiden er det prosjekter igang vedrører mc og sikkerhet. Hvis alt går etter planen blir det et samarbeid mellom MC-klubber, NMCU, Trygg Trafikk, Fylker. IF forsikring (kanskje flere) og såvidt jeg har forstått NAF-MC og diverse redningstjenester og AMK sentraler.

Her vil målet være å få økt bruken av sikkerhetsutstyr i alle ledd, kanskje med særlig vekt på trafikk utenfor sentrum. Den "verste gruppen" her er mopedkjørere som blir eget satsingsområde.

Det vil også satses på å øke innsatsen på etterkursing, og oppdatering av praktiske og teoretiske kunnskaper. Vi er alle verdensmestere i vår egen verden....og vi er ytterst få som vil være med på dette... Det skal nå jobbes med å finne modeller som passer et større publikum, ikke bare for å gi opplæring, men for å øke bevisstheten. Personlig nekter jeg å delta på "krypkjøringskurs" med egen mc. Det er rett og slett for dyrt å ta en tur i bakken. Vippss så koster det 50.000 i smådeler.... Teori og normalkjøring, ok, da er jeg med. Har falt ut med mange på dette tema. Mit svar er alltid, mine ben rekker ned til bakken i krypkjøringsituasjoner.

Og så var det ryggskinnen..... her i dette prosjektet skal det også satses for å øke bruken av dedikert utstyr.

Prosjektet er iferd med å rulles ut har jeg fått vite, og noe av det første blir å se på NMCU stands på MC Messen.

Det blir litt som kampen om hjelmen og bilbeltet....først informasjon, så anbefalinger, og til slutt påbud om ikke vi følger gode råd. Jeg håper i det minste at alle bruker ryggplaten. Dette er tross alt generasjon 2 utstyr, på lik linje med overgang fra trommelbremser til skivebremser. Jeg ble reddet av en god stor ryggplate. Om ryggskinne ville gitt mer beskyttelse, vet jeg ikke, men det skal jeg ikke ta sjanser på i fremtiden...Etterhvert vil det komme større utvalg i kroppsbeskyttelse som da også vil gi bedre passform og bli billigere. Biltema har nå utstyr til en billig penge, og den skal jeg forsøke. Hvis det er vanskelig å tilpasse, så har jeg råd til å kaste det..så enkelt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Stian87 »

Rotehuggu skrev: 06 mar 2017, 10:27 Vi lever i ett fritt land hvor vi har RETT til å ha egne meninger. OG det bør ikke være noe PROBLEM for noen av der hva jeg basere mine meninger på, men jeg ser helt klart at behovet for å gjøre som de tøffe gutta gjør og sier er til stede.
Ja dette var jo saklig. Selvfølgelig er det relevant hva du baserer meningene dine på.
Hvorfor er det et problem? Fordi feilinformasjon help åpenbart er livsfarlig. Du kan bare se på hvordan sykdom man nesten hadde utryddet igjen får blomstre fordi noen mener at vaksiner er farligere enn sykdomene det vaksineres mot. Jeg kan fortsette med eksempler på dette.

Du hevder ovenfor at du ønsker å bidra til at folk tenker selv. Når du synser uten å kunne dokumentere påstandene dine og uten til å ville forsvare påstandene dine med annet enn hva du føler bidrar du ikke til opplysning.

Jeg kan heller ikke se at jeg i innlegget mitt skriver noe for eller imot ryggbeskyttelse. Det jeg kritiserer er måten du argumenterer på, måten du omtaler forskning og hvor nærtagen du er når noen kritiserer standpunktene dine.

Endelig er det forskjell på å ha rett til å ha en mening og rett til å ha den uimotsagt (som nevnt i stad). Det er ingen på forumet som har bestridt retten din til å mene noe. De har bestridt hva du mener, hvordan du legger den frem og hvorfor meningen din er farlig. Det er to helt forskjellige ting.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Stian87 skrev: 06 mar 2017, 11:46
Rotehuggu skrev: 06 mar 2017, 10:27 Vi lever i ett fritt land hvor vi har RETT til å ha egne meninger. OG det bør ikke være noe PROBLEM for noen av der hva jeg basere mine meninger på, men jeg ser helt klart at behovet for å gjøre som de tøffe gutta gjør og sier er til stede.
Ja dette var jo saklig. Selvfølgelig er det relevant hva du baserer meningene dine på.
Hvorfor er det et problem? Fordi feilinformasjon help åpenbart er livsfarlig. Du kan bare se på hvordan sykdom man nesten hadde utryddet igjen får blomstre fordi noen mener at vaksiner er farligere enn sykdomene det vaksineres mot. Jeg kan fortsette med eksempler på dette.

Du hevder ovenfor at du ønsker å bidra til at folk tenker selv. Når du synser uten å kunne dokumentere påstandene dine og uten til å ville forsvare påstandene dine med annet enn hva du føler bidrar du ikke til opplysning.

Jeg kan heller ikke se at jeg i innlegget mitt skriver noe for eller imot ryggbeskyttelse. Det jeg kritiserer er måten du argumenterer på, måten du omtaler forskning og hvor nærtagen du er når noen kritiserer standpunktene dine.

Endelig er det forskjell på å ha rett til å ha en mening og rett til å ha den uimotsagt (som nevnt i stad). Det er ingen på forumet som har bestridt retten din til å mene noe. De har bestridt hva du mener, hvordan du legger den frem og hvorfor meningen din er farlig. Det er to helt forskjellige ting.
Hadde det ikke vært mer fornuftig å gå etter ballen i stede for spilleren?
Det du sier er jo at det er meg du skal ta, siden du ikke har sagt noe for eller imot ryggbeskyttelse.
Diskuter temaet ikke personene som stiller seg tvilende til om det faktisk har den nytten mange hevder.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Stian87 »

Rotehuggu skrev: 06 mar 2017, 12:05 Hadde det ikke vært mer fornuftig å gå etter ballen i stede for spilleren?
Det du sier er jo at det er meg du skal ta, siden du ikke har sagt noe for eller imot ryggbeskyttelse.
Diskuter temaet ikke personene som stiller seg tvilende til om det faktisk har den nytten mange hevder.
Igjen blander du begreper. Som jeg skriver:
Stian87 skrev: 06 mar 2017, 11:46 Det jeg kritiserer er måten du argumenterer på, måten du omtaler forskning og hvor nærtagen du er når noen kritiserer standpunktene dine.
Om noe er det vel som å kritisere måten en spillern spiller på? Som jeg så vidt kan se er helt legitimt all den tid man i f.eks. fotball kan risikere rødt kort for måte man spiller på.

Så lenge tvilen din er en del av diskusjonen (noe du har gjort den til frivillig), så er det legitimt å diskutere hva du baser den på. Det har absoutt ingen hensikt å diskutere et utfall om man ikke kan diskutere fakta som utfallet baserer seg på.

Utfall = Ryggskinne positivt eller negativt i forhold til ryggplate i jakke
Fakta = De forhold som begrunner utfallet
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av kvase »

Stian87 + Rotehuggu kan itje dere ta diskusjonen på pm .-
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Stian87 skrev: 06 mar 2017, 12:17
Rotehuggu skrev: 06 mar 2017, 12:05 Hadde det ikke vært mer fornuftig å gå etter ballen i stede for spilleren?
Det du sier er jo at det er meg du skal ta, siden du ikke har sagt noe for eller imot ryggbeskyttelse.
Diskuter temaet ikke personene som stiller seg tvilende til om det faktisk har den nytten mange hevder.
Igjen blander du begreper. Som jeg skriver:
Stian87 skrev: 06 mar 2017, 11:46 Det jeg kritiserer er måten du argumenterer på, måten du omtaler forskning og hvor nærtagen du er når noen kritiserer standpunktene dine.
Om noe er det vel som å kritisere måten en spillern spiller på? Som jeg så vidt kan se er helt legitimt all den tid man i f.eks. fotball kan risikere rødt kort for måte man spiller på.

Så lenge tvilen din er en del av diskusjonen (noe du har gjort den til frivillig), så er det legitimt å diskutere hva du baser den på. Det har absoutt ingen hensikt å diskutere et utfall om man ikke kan diskutere fakta som utfallet baserer seg på.

Utfall = Ryggskinne positivt eller negativt i forhold til ryggplate i jakke
Fakta = De forhold som begrunner utfallet
Det var da voldsomt så ivrig du skal være etter å ta meg da bare fordi jeg er skeptisk til noe. Kom med fakta eller hold deg til trådens opprinnelse. Jeg har ikke sagt at jeg har fasiten eller noe. Men jeg ser helt klart at din usikkerhet skules ved å angripe meg. Tøffen.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Stian87 »

Godt forslag Kvase
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av AJ »

Så, så... :[-X
diskuter gjerne så mye dere orker, men legg litt innsats i å unngå personkarakteristikker.
Ord som "Tøffen" kan av enkelte fort oppfattes som en invitasjon til gi engasjerte brukere mer fargerike karakteristikker, som vi gjerne ikke ønsker her inne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

AJ skrev: 06 mar 2017, 12:37 Så, så... :[-X
diskuter gjerne så mye dere orker, men legg litt innsats i å unngå personkarakteristikker.
Ord som "Tøffen" kan av enkelte fort oppfattes som en invitasjon til gi engasjerte brukere mer fargerike karakteristikker, som vi gjerne ikke ønsker her inne.
Jeg ønsker overhode ikke å ta denne diskusjonen videre og har gjort noen forsøk på å avslutte den, men det kommer stadig nye angrep på min skepsis.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Ryggskinne???

Legg inn av supersic »

Bestefaren min ble 90 år og hadde røyka tobakk hele livet sitt så det at røyking er farlig er bare bullshit.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av kvase »

Det samme med min oldefar Supersic
De drakk så vel rennende stekefett og smaska i seg en bråta med andre usunne ting å jada -det er basilusker på alle kraner har jeg ikke rett
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av kvase »

Hva emne handler om av ett eller annet slag/type Ryggskinne Bilde
Brynje
Bilde
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ryggskinne???

Legg inn av erik m »

Det er flere diskusjoner i tråden her nå. En er hissig og dreier seg om det er lurt eller dumt å bruke beskyttelse. Den tror jeg jeg skal holde meg unna. Så er det diskusjonen om hel brynje gir bedre beskyttelse enn bare ryggskinne. Det er klart at hel brynje kan hindre ribbeinsbrudd, noe ei ryggskinne ikke gjør. Sjøl har jeg tatt et par ribbein etter en utforkjøring, og burde ha lært at jeg skulle kjøre med brynje - men:
jeg har gått inn i diskusjonen om løs skinne med stropper, eller skinne integrert i jakka. Og et langt liv har lært meg at JEG nok ville ha lettere for å droppe noe om det ble alt for tungvint å ta på hele pakka om jeg skulle opp i butikken på hjørnet! Ei mc-jakke og kevlarbukse går greit, og i buksa er det beskyttere. Er det ei ryggskinne integrert i jakka er også ryggen sikra. Og med hjelm og hansker, og noe må jeg jo ha på beina uansett (støvla er like kjapt å få på som sko) er jeg rimelig godt sikra. Ribbeinsbrudd er vondt, men brukket rygg er noe anna! Og som tidligere nevnt så spiller det ikke så stor rolle om ryggskinna forskyver seg etter smellet, da er jobben gjort - friksjonen er det jakka som skal ta seg av!
Men den skumgummiplata som mange produsenter leverer sammen med jakka er lite verdt, og nå finnes det mange Level2 skinner å bytte den ut med. Jeg har gått over til disse, de er lette, myke og behagelige, helt til det smeller, da stivner de og fordeler trykket. Kevlar gjør at heller ikke spisse gjenstander trenger gjennom: http://www.forcefieldbodyarmour.com/pro ... serts/2450
Før brukte jeg ei ekstern Biltemaskinne, den var stiv og ubehagelig, tett og klam i varmt vær, men helt sikkert god nok mot ulykker. Men det blei litt ofte til at jeg lot den henge på knaggen. Vel, vi er forskjellige, noen er sikkert veldig flinke til å ta på absolutt alt i absolutt alle situasjoner. Og da er nok brynje det beste.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av kvase »

Får bestille meg en slik derfra jeg med erik m - slik en fra din link-- Ja jeg har brynje og en integrert skinne men brynja er voldsom tuklete å bruke på den kalde perioden - men om sommeren er den kjekk blir heller ikke klam på overkroppen med den på
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Ketil »

Heisann!
Det var utrolig god respons på min forspørsel om ryggskinne, tusen takk for alle gode innspill og forslag. Ser at det er ulike syn på om innfelt ryggskinne er god nok eller ikke, og det er vel forsåvidt ikke uventet at lærde strides også på dette området. Som mange andre evner jeg å lytte til og vurdere de ulike argument opp mot hverandre, og på denne måten finne ut hva som blir mitt valg til slutt. Ser også at noen lar seg rive vel mye med i diskusjonen :eh og at temperaturen blir unødvendig høy. Mitt spørsmål gikk ikke på ryggskinne eller ikke, men på hvilken type som er sikrest. Jeg er blant de som er overbevist om at dette er utstyr som bidrar til å hindre og begrense skader hvis uhellet er ute.

Jeg har nå tatt ut ryggplata fra jakka og ser at det er en Halvarsson type L2 (og da av siste generasjon), men det jeg også ser nå er at den er tilpasset en ryggtavle som er 10 cm kortere enn min. Så da blir det å handle en ny som i alle fall er tilpasset min rygg. :twothumbs:

Svar