Kjøp av nytt kjøreutstyr

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av Mc-Ronny »

om man skal tro på tester så er kanskje dette noe å sjekke..

vet at jeg skal kikke nærmere på dette før min neste hjelm. :O)

https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/schuberth-c3-pro

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av kusa »

Mc-Ronny skrev:om man skal tro på tester så er kanskje dette noe å sjekke..

vet at jeg skal kikke nærmere på dette før min neste hjelm. :O)

https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/schuberth-c3-pro
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/v-can-v270

nå ble jeg sykt overrasket!! Kjøpte en svinbillig hjelm av denne modellen (fortsatt billig)!

Her er hjelmen: https://sharkspeed.no/product-v270mattbluetooth
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

TGR skrev:
kjellv skrev: Rukka er nok Mercedesen.. Klim er også veldig bra.
Jeg stusser litt på denne uttalelsen. Jeg ser at mange sverger til Klim, og mener dette er veldig bra. Ukjent for meg, for jeg har vært parkert noen år. Men det jeg stusser på, er at etter hva jeg kan se, så er Klim dobbelt så dyr som Rukka. Så da blir spørsmålet egentlig hvorfor du mener at Rukka er hakket bedre enn Klim?
Som nevnt, jeg bare spør. Må jo oppdatere meg her :)
Fattern kjører Rukka(Armas eller Armaxis, husker ikke), og jeg kjører Klim, begge i samme prisklasse, rundt 10k for jakka.

Rukkaen er en lettere konstruksjon, uten helt det samme fokuset på beskyttelse. Rukka er nok litt mer på langtur-komforten og "løs" inner-fleece for mer varme. Annen glidelås.
Klim er kanskje motsatt, her er det fullt med beskyttelse og lufting som gjelder. Laget for å la føreren holde seg "kjølig" i 30 varmegrader og steikende sol nedi ørkenen et sted på Adventure-Bike.

Min far som har hatt Klim og nå har Rukka, sier at det er fordeler og ulemper med begge. Begge er like vanntette og vindtette, Klimen har bedre luftemuligheter uten tvil, samt at den har bedre og større lommer + "hemmelig" pass-lomme.

Jeg kunne ikke vært Klim'en forruten.. :thumleft
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en ... lands-0006

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av TGR »

Ok. Skjønner.

Spørsmålet ble utløst av at jeg søkte litt på Klim, og fant denne....
https://www.xlmoto.no/jakke-klim-advent ... svart-1#?p :O

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Adventure Rally-jakka er noe for seg selv. Tror ikke man finner noe der ute som er like vilt. Dette er laget for ekstrem bruk og ekstreme forhold.

"Vanlige" mann i gata bør klare seg med modellen under, nemlig Badlands.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av Tore L »

Takk for engasjementet, har var det mye å lese å se på. Klime Badlands står nok på handlelisten min tenker jeg :D
Interessant den hjelm testen mc-Ronny, skal studere denne litt nærmere.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Nyrebeltet på Badlands er helt sjef! Må bare oppleves!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av erik m »

Ettersom XL-moto er nevnt: jeg kjøpte denne i fjor, og er meget godt fornøyd. https://www.xlmoto.no/mc-jakke-macna-co ... e-gra-1#?p Artig med at hele jakka er i reflekterende stoff, men det er passformen, reguleringsmuligheten ift, vindtetthet/ventilasjon og at den er vanntett og allikevel puster bra som gjør den godt egna til mitt formål.
Og så var det et spesialtilbud, så jeg fikk den for noe under 1.000,- ...XL-moto kommer ofte med gode tilbud!

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av gorbys »

Voldsomt fokus på det aller dyreste her da? Er da monn i mindre og etter min erfaring

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av AJ »

gorbys skrev:Voldsomt fokus på det aller dyreste her da? Er da monn i mindre og etter min erfaring
Langt på vei enig.
Jeg har satset på rimelige Held og har lite å utsette på kjøreklærne derfra.
Har også kjøpt en del fra Sharkspeed - med blandet hel, det skal innrømmes. Men mye er mer enn godt nok.
Det samme tror jeg mange har gjort med billigmerket som Bullfighter.
Skal dog nevnes at jeg aldri har opplevd hvordan disse kjøreklærne ter seg i møte med asfalt og grus...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av gorbys »

Held er bra det, har sjølv ei retrojakke derifra.
Hadde et adv. orientert sett fra Scott og det holdt meg både varm og tørr og kjølig og om eg trengte det.
Samme med skinn/tekstil dressen fra Buse og. Brukte den fra 5 til 35 varmegrader, sol og høljeregn. Hadde ikkje goretex i ytterforet men plaga ikkje meg, var tørr eg og klærna tørka etter ei natt hengene på stolen så. Greit nok for meg da

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av supersic »

Bilde

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av kjellv »

FredrikE24 skrev:
TGR skrev:
kjellv skrev: Rukka er nok Mercedesen.. Klim er også veldig bra.
Jeg stusser litt på denne uttalelsen. Jeg ser at mange sverger til Klim, og mener dette er veldig bra. Ukjent for meg, for jeg har vært parkert noen år. Men det jeg stusser på, er at etter hva jeg kan se, så er Klim dobbelt så dyr som Rukka. Så da blir spørsmålet egentlig hvorfor du mener at Rukka er hakket bedre enn Klim?
Som nevnt, jeg bare spør. Må jo oppdatere meg her :)
Fattern kjører Rukka(Armas eller Armaxis, husker ikke), og jeg kjører Klim, begge i samme prisklasse, rundt 10k for jakka.

Rukkaen er en lettere konstruksjon, uten helt det samme fokuset på beskyttelse. Rukka er nok litt mer på langtur-komforten og "løs" inner-fleece for mer varme. Annen glidelås.
Klim er kanskje motsatt, her er det fullt med beskyttelse og lufting som gjelder. Laget for å la føreren holde seg "kjølig" i 30 varmegrader og steikende sol nedi ørkenen et sted på Adventure-Bike.

Min far som har hatt Klim og nå har Rukka, sier at det er fordeler og ulemper med begge. Begge er like vanntette og vindtette, Klimen har bedre luftemuligheter uten tvil, samt at den har bedre og større lommer + "hemmelig" pass-lomme.

Jeg kunne ikke vært Klim'en forruten.. :thumleft
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en ... lands-0006
Jeg får takke FredrikE24 for utfyllende og godt svar. Selv har jeg ingen erfaringer med disse merkene, og har kun gjort meg opp mening etter uttalelser jeg har hørt av andre. Ikke selger vi noen av disse merkene hos oss heller, og er derfor helt objektiv.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av erik m »

gorbys skrev:Voldsomt fokus på det aller dyreste her da? Er da monn i mindre og etter min erfaring
Tja, Nkr. 975,- for ei utmerka jakke er da ikke så fryktelig dyrt?

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Kjøp av nytt kjøreutstyr

Legg inn av Rotehuggu »

Her kommer som alt annet an på hvor mye du kan og vil legge i det.
Kjører selv med Klim Badlands, men har ingen problemer med å anbefale tekstil (har ikke kropp til skinn) fra feks. Jofama/Halvarrsons/Lindstrands . Har meget gode erfaringer med de, når det gjelder å holde meg tørr og varm på heller utrivelige dager og smil pr. krone faktoren, er klart høyere på de enn på Klim. Har også hørt mye positivt om Scott.
En god hjelm er vel den som sitter godt på nøtta og som ikke knirker for mye. Noen finner bra og billig og andre dyrt og dårlig.
Ta en tur til forhandlere og prøv.

Svar