Regndress...... som tåler regn.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av TGR »

Hepp!

De siste årene jeg kjørte sykkel så kjørte jeg alltid i min etterhvert tilårskomne Yoko Goretex-dress når jeg dro på tur. Drar man på tur, så vet man jo aldri når man møter regnværet, man vet bare at man gjør det, og da er jo Goretex kjekt.

Men nå kunne jeg egentlig tenke meg å skaffe meg en skikkelig regndress også, sånn at jeg kan dra avgårde i skinndressen, men allikevel tåle å møte regnfulle dager.

Mine erfaringer med slike regndresser er få, og dårlige. Og så leser man om folk som har kjøpt diverse dresser, med ymse resultat.

Så derfor kunne det vært interessant å høre om folks erfaringer, for å se om det kan være en eller flere dresser som peker seg ut i gunstig retning, eller motsatt, basert på flere brukeres erfaringer.

Jeg tenker at en god regndress må være grei å tre på seg over skinndressen, med støvler på, den må lukke godt i halsen, rundt håndleddene og nede ved bena. Den bør også gjerne finnes i farger som er godt synlige på grå dager. Og sist men ikke minst, så må den holde vannet ute, en hel dag i salen, i regn.

Så da håper jeg at noen gidder å dele sine erfaringer med dresser de har fått testet skikkelig, gjerne over litt tid, og i mye vann :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøpte meg Held Monsun regndress og den kan anbefales på det sterkeste. Den har glidelåser som gjør den ekstra vid i beina slik at du lett får den på deg med mc støvlene på. Dette har jeg gjort flere ganger.

Men kjøp alltid en regndress ett eller to hakk større enn størrelsen du trenger. Deilig at den er litt romslig. Lettere og få av og på seg i farten også.

Jeg har ikke kjørt MYE i regn totalt sett, men hadde en 6 timers tur i konstant regn i fjor sommer med denne dressen og den holdt tett. HELT tett. Dessuten så er den vindtett, så det blir faktisk vesentlig varmere når man tar på seg en slik.

Monsun dressen kostet meg rundt 1000-lappen men jeg mener den er verdt det.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av erik m »

Ja, sjekk regndressen utapå kjøredressen! Jeg har Spidi sin; fikk beste karakter i Bike for en del år sida, og Bike sine tester trur jeg på - og det stemte! Helt tett, sklir ikke rundt på setet, og nesten like viktig om du skal på langtur: tok aller minst plass av alle som blei testa!

Toven

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av Toven »

Kjøpte meg et skikkelig sett for et par år siden. Utrolig fornøyd med dette, selv om prisen er noe høy. Det er ikke noe "netting" innvendig slik at tøyet dras lett over kjøretøyet.
Brukte det stort sett hver dag på en vestlandstur for et par år tilbake, med maaaaaasse regn.. Holdt meg tørr og ikke minst komfortabel :)
Har og funket utmerket på andre kortere turer med noe nedbør.
Two-piece er så mye bedre mtp å dra på seg tøyet og dobesøk :P

Jakke: https://www.motorspeed.no/scott/233748- ... ed-stretch
Bukse: https://www.motorspeed.no/scott/233749- ... som-puster

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: Monsun dressen kostet meg rundt 1000-lappen men jeg mener den er verdt det.
Det er ingen upris for å holde seg tørr nei :thumleft
erik m skrev:Jeg har Spidi sin; fikk beste karakter i Bike for en del år sida, og Bike sine tester trur jeg på - og det stemte!
Hvilken modell har du? Ser ut som Spidi har flere modeller...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av TGR »

Toven skrev:Kjøpte meg et skikkelig sett for et par år siden. Utrolig fornøyd med dette, selv om prisen er noe høy. Det er ikke noe "netting" innvendig slik at tøyet dras lett over kjøretøyet.
Brukte det stort sett hver dag på en vestlandstur for et par år tilbake, med maaaaaasse regn.. Holdt meg tørr og ikke minst komfortabel :)
Har og funket utmerket på andre kortere turer med noe nedbør.
Two-piece er så mye bedre mtp å dra på seg tøyet og dobesøk :P

Jakke: https://www.motorspeed.no/scott/233748- ... ed-stretch
Bukse: https://www.motorspeed.no/scott/233749- ... som-puster
Two-piece er kanskje ikke dumt nei...
Det står at den puster. Funker det? Blir du hverken våt eller klam?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av TGR »

Forøvrig blir man alltid like klok av Google translate.

Beskrivelsen av Spidi Rain Flux Watterproof suit.....

"Den har en unik zip fra ankelen til nakken for en rask sterkt og en justerbar belte for å passe morfologi av piloten og minimere den flytende effekt."

Så da vet vi det :D

Toven

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av Toven »

Jepp! Blir ikke våt eller klam.. så det er en slags pusting som foregår :P

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av Baffin »

erik m skrev:Ja, sjekk regndressen utapå kjøredressen! Jeg har Spidi sin; fikk beste karakter i Bike for en del år sida, og Bike sine tester trur jeg på - og det stemte! Helt tett, sklir ikke rundt på setet, og nesten like viktig om du skal på langtur: tok aller minst plass av alle som blei testa!
Jeg har også Spidi sin og har kjørt timevis i regn, ikke antydning til våt/fuktig :twothumbs:.
Lett å ta av/på, bra passform, kjøper du den blir du ikke skuffet. :O

Bilde

Du finner den HER

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av TGR »

Baffin skrev:
Jeg har også Spidi sin og har kjørt timevis i regn, ikke antydning til våt/fuktig :twothumbs:.
Lett å ta av/på, bra passform, kjøper du den blir du ikke skuffet. :O

Bilde

Du finner den HER

Baffin
:thumleft

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av ireit »

Min erfaring er at en regndress sitt størst problem, er om den holder deg tørr i skrittet. Og for å unngå for stort strek her er det viktig at buksa er stor nok. Og dresser basert på elastisk materiale holder deg ikke tørr over tid om den er i konstant strekk.

Benyttet i mange år en slik jakke fra Biltema uten problemer, mens buksa var ubrukelig. Buksa ble bytta ut med en fra https://www.louis.eu/artikel/proof-aqua ... =247596694
Denne har glidelås i hel buksas lengde og er derfor lett og ta på, samt tett.
En jakke som er basert på elastisk material er nok å foretrekke da den kan være trangere og blafrer derfor mindre. Ikke godt å kjøre med et stort telt på ryggen. Har i dag bytta ut Biltema jakka. Eneste grunnen for det, var det visuelle. Og har i dag en fra Louise som blafrer... men er synlig...
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Toven

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av Toven »

ireit skrev:Min erfaring er at en regndress sitt størst problem, er om den holder deg tørr i skrittet. Og for å unngå for stort strek her er det viktig at buksa er stor nok. Og dresser basert på elastisk materiale holder deg ikke tørr over tid om den er i konstant strekk.

Benyttet i mange år en slik jakke fra Biltema uten problemer, mens buksa var ubrukelig. Buksa ble bytta ut med en fra https://www.louis.eu/artikel/proof-aqua ... =247596694
Denne har glidelås i hel buksas lengde og er derfor lett og ta på, samt tett.
En jakke som er basert på elastisk material er nok å foretrekke da den kan være trangere og blafrer derfor mindre. Ikke godt å kjøre med et stort telt på ryggen. Har i dag bytta ut Biltema jakka. Eneste grunnen for det, var det visuelle. Og har i dag en fra Louise som blafrer... men er synlig...
Bilde

Kan jo hende at noe stoff gjør det, men mitt Scott holder meg tørr.
Dette er stretch stoff og sitter tett utenpå for å unngå å bli som en fallskjerm.
Sitter for det meste i strekk over knær, skritt og armer.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av gorbys »

Kjøpte held wet tour todelt sett, dette puster og. En fordel siden eg kjøpte for å bruke utendørs med unga og.
Lett å tre på seg, stor glidelås på beina. Strikk i livet. Tett rundt hals og ermer.
Kjøpte en størrelse større en eg pleier og bruke og det går greit over skinndressen det uten for mykje flagring
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en ... acket-0013

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av erik m »

Et lite tips: oppdaga at ermene på ei ellers utmerka regndress flagra så mye at det begrensa sikten i speila. Kjøpte et sett med to refleksbånd; de med borrelås som f.eks. Claser'n selger, og festa på overarma. Det løste problemet - pluss at jeg blei enda litt mer synlig i mørke og regnvær...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Regndress...... som tåler regn.

Legg inn av TGR »

erik m skrev:Et lite tips: oppdaga at ermene på ei ellers utmerka regndress flagra så mye at det begrensa sikten i speila. Kjøpte et sett med to refleksbånd; de med borrelås som f.eks. Claser'n selger, og festa på overarma. Det løste problemet - pluss at jeg blei enda litt mer synlig i mørke og regnvær...
Godt poeng. Det er mange slike små detaljer man ikke tenker over før man sitter der og plutselig oppdager de :D Det er jo også i seg sjøl en god grunn til å spørre om andres erfaringer :thumleft

Svar