Hva er Import Charges på ebay?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av Juicebox »

Det er mva. Du trenger ikke å tenke på det mer. Posten slipper å holde igjen pakken en eller flere dager, og for å ta ekstra betalt av deg. Har bestilt med denne avgiften flere ganger. Posten er inkompetente og greier ikke en gang å holde seg oppdaterte i sin egen felt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av FredrikE24 »

Får du denne posten under oppgjøret på Ebay, så betyr det at selger benytter seg av Ebay Global Shipping Program. Etter min mening er dette på beløp over 300 spenn ink. frakt et klart billigere og ikke minst raskere valg enn å la det gå via posten.

Pakken leveres til Pitney Bowes, er den ikke pakket, så pakker de pakken og embalerer den rikelig.
Jeg bruker stort sett bare Ebay-selgere som benytter seg av Ebay sitt shipping program.. Det blir billigere. Drit i posten, det blir helt vanvittig dyrt når man ser på sluttsummen. Når pakka ankommer Norge slipper man forenklet tollbehandling, bare å hente rett ut :thumleft

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av erik m »

Toll- og Avgiftsdirektoratet er riktig adresse for spørsmål. De har også kalkulatorer for mye rart. Men så har jeg kjøpt en del saker opp gjennom, både via e-bay og direkte fra postordrefirmaer som XL-Moto. Og for første gang i forrige uke fikk jeg moms- og toll fra posten.
Det var en bremsepedal til veteransykkel fra en hogger i Nederland, ikke e-bay, direkte på nett. Den kosta 40 euro. Så ble det 30 til i frakt, og endelig betalte jeg kr 153 i toll + kr 100 i mva til Posten Norge. Mens jeg for et par år siden betalte omtrent akkurat det samme for vare + frakt for innervesker til koffertene på BMW'n, direkte fra et firma i England, og da var det verken toll eller mva. Og de kom også med posten. Jeg spurte T&Adir om delen fra Nederland, og de bekrefta at posten hadde beregna riktig. Så da spurte jeg ikke om innerveskene...

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av MGR1 »

Jeg har kjøpt en god del varer via eBay med Global Shipping Program. Varene blir levert som vanlig. Moms og fortollingsavgift er inkludert, det har ikke vært noe ekstra å betale for min del utover det som står i annonsen på eBay.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av E-strom »

Samme her - har blant annet kjøpt sete til V-Storm'en fra Ebay i England, og betalte "import charges".
Pakket dukket opp på den lokale Bunnpris-butikken, og det var ikke noe ekstra å betale.
Eneste irritasjonsmomentet var at de brukte 3-4 ekstra dager på å få pakken sendt :evil
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av MrVilla »

Høres ut som at vedkommende jeg snakket med på posten var litt ute å kjøre ja. Ganske merkelig at dem ikke har kontroll på dette!?
SKal i hvertfall ha det i mente fra nå av.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av supersic »

MrVilla skrev: 02 mar 2017, 14:25 Høres ut som at vedkommende jeg snakket med på posten var litt ute å kjøre ja. Ganske merkelig at dem ikke har kontroll på dette!?
SKal i hvertfall ha det i mente fra nå av.
Tja de har vel samme utdannelse som drosjesjåfører og kassadama på Rema så er vel ikke så merkelig at alle detaljene ikke sitter på første forsøk.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av MrVilla »

supersic skrev: 02 mar 2017, 15:47
MrVilla skrev: 02 mar 2017, 14:25 Høres ut som at vedkommende jeg snakket med på posten var litt ute å kjøre ja. Ganske merkelig at dem ikke har kontroll på dette!?
SKal i hvertfall ha det i mente fra nå av.
Tja de har vel samme utdannelse som drosjesjåfører og kassadama på Rema så er vel ikke så merkelig at alle detaljene ikke sitter på første forsøk.
Neida. Skal ikke forlange at dem skal kunne alt som har med import å gjøre, men jeg synes dem må være litt forsiktige med å GARANTERE at opplysningene som dem gir meg stemmer! Når dem sier klart i fra til meg at dem kan garantere at denne import kosten ikke har noe som helst med MVA å gjøre, ja da regner jeg med at dem vet dette og ikke er bare noe dem antar.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av Juicebox »

supersic skrev: 02 mar 2017, 15:47
MrVilla skrev: 02 mar 2017, 14:25 Høres ut som at vedkommende jeg snakket med på posten var litt ute å kjøre ja. Ganske merkelig at dem ikke har kontroll på dette!?
SKal i hvertfall ha det i mente fra nå av.
Tja de har vel samme utdannelse som drosjesjåfører og kassadama på Rema så er vel ikke så merkelig at alle detaljene ikke sitter på første forsøk.
Feil, det krever mer enn du skulle tro for å bli en lovlig drosjesjåfør.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av JohnnyTh »

Juicebox skrev: 03 mar 2017, 00:19
supersic skrev: 02 mar 2017, 15:47
MrVilla skrev: 02 mar 2017, 14:25 Høres ut som at vedkommende jeg snakket med på posten var litt ute å kjøre ja. Ganske merkelig at dem ikke har kontroll på dette!?
SKal i hvertfall ha det i mente fra nå av.
Tja de har vel samme utdannelse som drosjesjåfører og kassadama på Rema så er vel ikke så merkelig at alle detaljene ikke sitter på første forsøk.
Feil, det krever mer enn du skulle tro for å bli en lovlig drosjesjåfør.
Krever ikke så veldig mye heller. Bare søke om et sjåførkort og så ha førerkort klasse B, så er man I gang.

For å få lov til å kjøre taxi, må du få utstedt politiets kjøreseddel. Det stilles visse krav til å få utstedt kjøreseddel. Du må ha:
•fylt 20 år
•førerkort
•helseattest der visse krav er oppfylt
•godkjent vandelsattest for de siste fem årene
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av Juicebox »

JohnnyTh skrev: 03 mar 2017, 03:18
Juicebox skrev: 03 mar 2017, 00:19
supersic skrev: 02 mar 2017, 15:47
MrVilla skrev: 02 mar 2017, 14:25 Høres ut som at vedkommende jeg snakket med på posten var litt ute å kjøre ja. Ganske merkelig at dem ikke har kontroll på dette!?
SKal i hvertfall ha det i mente fra nå av.
Tja de har vel samme utdannelse som drosjesjåfører og kassadama på Rema så er vel ikke så merkelig at alle detaljene ikke sitter på første forsøk.
Feil, det krever mer enn du skulle tro for å bli en lovlig drosjesjåfør.
Krever ikke så veldig mye heller. Bare søke om et sjåførkort og så ha førerkort klasse B, så er man I gang.

For å få lov til å kjøre taxi, må du få utstedt politiets kjøreseddel. Det stilles visse krav til å få utstedt kjøreseddel. Du må ha:
•fylt 20 år
•førerkort
•helseattest der visse krav er oppfylt
•godkjent vandelsattest for de siste fem årene
Man må ta kartbokprøven og kjennskapsprøven. Er vel kjennskapsprøven som er den vanskeligste. Så det er her juks kan oppstå som kan være grunnen til at det kan finnes mindre dyktige taxisjåfører som også kan være grunnen til at folk vil tro at hvem som helst kan være taxisjåfører. Feil.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av JohnnyTh »

Juicebox skrev: 06 mar 2017, 23:30 Man må ta kartbokprøven og kjennskapsprøven. Er vel kjennskapsprøven som er den vanskeligste. Så det er her juks kan oppstå som kan være grunnen til at det kan finnes mindre dyktige taxisjåfører som også kan være grunnen til at folk vil tro at hvem som helst kan være taxisjåfører. Feil.
Det er posetivt feil. Kartbokprøve og kjennskapsprøve er kun lokale krav og ikke et lovpålagt krav. Jeg har kjøreseddel og har kjørt taxi i perioder, men jeg har aldri tatt kartbokprøve eller kjennskapsprøve.
Er vel vanligst at de krever dette i byer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av Juicebox »

Ikke vondt ment, men det er disse storbysjaførene som er legit og feil å sammenligne disse med kassedama på rema :[-X

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er Import Charges på ebay?

Legg inn av JohnnyTh »

Vi vet vel egentlig lite om kassadamene på Rema og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar