mc klær på budsjett

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
sfRoyal
Innlegg: 36
Registrert: 11 okt 2016, 09:10
Motorsykkelen din: Honda VFR800Fi

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av sfRoyal »

Selv hadde jeg min første sesong i fjor, og gikk til innkjøp av Bullfighter-pakke og Biltema-hjelm. Kjørte i Nike Air Force 1, som de gjør i Sons of Anarchy.. Jeg overlevde heldigvis sesongen, og i løpet av vinteren fant jeg kupp på både skikkelig jakke, bukse, hjelm, hansker, ryggskinne og sko. Skikkelig utstyr har mye å si, og dessverre føles pengene jeg brukte på utstyr første sesongen som litt bortkastede. Kevlarbuksen fra Bullfighter bruker jeg fortsatt på korte turer, men Biltema-hjelmen kommer aldri til å bli brukt igjen, kjøp en hjelm med innebygget solvisir og Pinlock først som sist!

Skikkelige sko er også (for meg, overaskende) viktig, du holder deg varm og tørr på føttene, og du blir ikke ødelagt for livet dersom sykkelen havner over deg. Det føles også bedre å bruke fotkontrollene med skikkelige støvler. Det er verdt en tusenlapp.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Royal »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 22:33

Jeg har vertfall disse støvlene:
https://www.xlmoto.no/mc-stovler-tcx-s-speed-gtx#?p

Men dem knirker en del (hvis man ikke smører skinnene med silicone spray
De er veldig gode støvler. Ingen designvinner, men jeg var den eneste på trafikkskolen med tørre bein etter hver kjøregårdstime i regn. I kokende 30+ så har jeg aldri svettet i de heller.

De knirker såpass mye at jeg måtte ta de av meg når jeg gikk rundt og så på syklene på AMD og ventet på henting etter service. De ble mye bedre ved å smøre "skinnene" da :P

De føles litt store ut, men de er faktisk ganske komfortable med den ankelstøtten man får

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

Sett inn skinnene med silcone spray og gå deg en liten runde så holder dem stilt noen dager :)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av erik m »

I sommerhalvåret bruker jeg kevlarbuksa fra Bullfighter på både korte og lange turer. Har tekstilsett fra XLMoto (Macna Night-eye + Bedoinebukse, tilsammen 1.500 på tilbud) som jeg er veldig godt fornøyd med tidligvår og seinhøstes i regnvær, men altfor varmt særlig nedover i Europa resten av sesongen. Hjelmen derimot valgte jeg en HJC til noe over 3.000. Min første hjelm var fra Biltema, hadde topp karakter i sikkerhet, men - vindstøy så det holdt, dårlig gjennomlufting og dugga hver gang det var fukt i lufta. Så for meg har komfort og økonomi vært viktig. Og dongeri valgte jeg etter ett år med skinnbukse - alt for varmt! Så en video på en som ble dratt etter mc i 60km i kevlarbuksa. Høl i dongerien men kevlarn holdt, så jeg føler meg tilstrekkelig trygg i den.
Men hvis du er sånn at du går der å hængle og framdeles trur det er skinnbukse du mangle' - så kæinn du få kjøfft ein ta mæg!
Sist redigert av erik m den 31 mai 2017, 11:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av erik m »

Og siliconespray bør unngås på lær og skinn som er sydd med naturtråd.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Har de skoene her, vanntette, varme og veldig komfortable å bevege seg rundt med.
Kjørte Oslo - Haugesund ifjor med ganske heavy regn hele veien, eneste som var tørt når jeg kom fram var føttene mine.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Braaaaaap

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av arcticviking »

har sett litt på dette settet, har skrevet en mld til dem å spurt om dem er stor eller små i str.
tenker å kjøpe hjelm og sko lokalt for å få prøvd først.

https://www.xlmoto.no/mc-klaer-alpinest ... r-svart#?p

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Skogstrollet »

Når det kommer til kjøreutstyr, synes jeg at sikkerhet og komfort burde være førstepri når man kjøper utstyr. Med det mener jeg ikke at man skal betale mest mulig, men man kanskje burde passe seg for å gå for det absolutt billigste man kan finne. Hvordan er beskyttelsen i utstyret? Ventilasjon? Vanntetthet? Generell kvalite? Å prøve å finne omtaler - og ikke minst tester - på nett kan være lurt.
Utstyr der sømmene går ifra hverandre ved vanlig bruk setter igang noen varselsignaler for meg, for da spør jeg hvor godt de sømmene vil holde sammen når du sklir utover asfalten?

Og ja, det er vanskelig å finne godt utstyr som 'gjør alt' til en rimelig penge. Det blir vel ofte at man kjøper noe som er helt greit, men som man finner ut ikke passer i alle situasjoner. Tekstildressen min, til eksempel, er strålende så lenge jeg ikke kjører i stadstrafikk en varm sommerdag - da koker jeg ettersom det ikke finnes noen grei nok ventilasjon.

Selv liker jeg Dainese godt, men som dame har jeg ekstra vanskelig å finne utstyr som sitter godt, da utvalget er litt magert, og Dainese har vist seg å være gode på passform. Dermed ikke sagt at det passer alle.

Hvis du har råd, så kan det være lurt å betale litt mer for noe med bedre kvalite som siitter godt og beskytter ordentlig, enn å kjøpe det billigste du kommer over. Du trenger jo ikke akkurat å kjøpe en jakke fra Klim eller Rukka til 10 000 NOK liksom - det finnes mye derimellom! ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av LinnSurion »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 31 mai 2017, 12:03 Har de skoene her, vanntette, varme og veldig komfortable å bevege seg rundt med.
Kjørte Oslo - Haugesund ifjor med ganske heavy regn hele veien, eneste som var tørt når jeg kom fram var føttene mine.
Hva slags er det? Hvor kjøpte du de og hvor mye måtte du gi?
Jeg lurer på om kjørestøvlene jeg har hatt i 11 år er klare for pensjonisttilværelsen.
Broom broom

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

LinnSurion skrev: 02 jun 2017, 14:18
AlleBrukernavnErTatt skrev: 31 mai 2017, 12:03 Har de skoene her, vanntette, varme og veldig komfortable å bevege seg rundt med.
Kjørte Oslo - Haugesund ifjor med ganske heavy regn hele veien, eneste som var tørt når jeg kom fram var føttene mine.
Hva slags er det? Hvor kjøpte du de og hvor mye måtte du gi?
Jeg lurer på om kjørestøvlene jeg har hatt i 11 år er klare for pensjonisttilværelsen.
De er TCX, kjøpte de på McOslo av alle steder når samboer trengte ny hjelm. Tror jeg betalte 800-1200.- et sted :scratch
Braaaaaap

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av WikingTnT »

Beste skoa jeg har hatt - vanntette med god støtte/polstring og komfortabel å gå med. Ingen knirk og veldig bra skinn - semi sport/touring

https://www.louis.de/artikel/daytona-st ... =296690969

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av HeHy »

arcticviking skrev:har sett litt på dette settet, har skrevet en mld til dem å spurt om dem er stor eller små i str.
tenker å kjøpe hjelm og sko lokalt for å få prøvd først.

https://www.xlmoto.no/mc-klaer-alpinest ... r-svart#?p
Når det gjelder hjelm, mål omkretsen på hodet ditt, ikke avvik for mye i forhold til hva produsent oppgir i forhold til de forskjellige størrelsene. Mange gjør den tabben at de kjøper alt for stor hjelm, uten å vite at en hjelm skal sitte tight (og den utvider seg litt i tillegg når den er brukt litt).
Prøve hjelmer er lurt for å finne hvilken hodetype/merke som passer deg.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av arcticviking »

tenkte bare oppdatere hva jeg gikk for :)

scott sport dp blouson jakke med tilhørende bukse.
Sidi gas sko, camberg stunt hjelm og "middelklasse" hansker som jeg ikke husker navnet på :)
havnet vell på ca 8000kr.
vurderer regndressen fra biltema.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av arcticviking »

Noen erfaringer med mc støvler fra biltema?
Var innom idag å prøvde. Var utrolig behagelig på.
Blir å bruke sidi gas sine korte sko på daglig kjøring i byen, men trenger støvler til litt lengre tur i ny og ned.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av KevinmsR6 »

Kjøpi course på xl moto:) billige og med garanti og ikke minst behagelige :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Svar